Hlavní navigace

TV Seznam se snaží omladit publikum. Nejsledovanější jsou seriály, říká její šéf

5. 3. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Televize Seznam upravuje svůj program. Už se neprofiluje jako zpravodajská a publicistická, ale jako stanice pro celou rodinu. Její pořady si totiž zapínali hlavně lidé nad 50 let.

Od loňského září má Televize Seznam nového šéfa. Řízení stanice dostal na starosti Ivan Mikula, její dosavadní manažer pro rozvoj obchodních příležitostí.

S novou pozicí se objevily nové povinnosti. Osobně zhlédnul řadu seriálů a dokumentů, které televize nasadí do vysílání. Profil televizního kanálu se od původního zaměření na zpravodajství a publicistiku posouvá pod Mikulovým vedením k plnoformátové stanici. Naplno se změny projeví od jara. Televize momentálně nenatáčí žádnou původní dramatickou tvorbu, nasazuje spíš seriály a filmy nakoupené v zahraničí.

Jak říká v rozhovoru pro DigiZone, experiment s nabídkou fotbalových přenosů už pokračovat nebude. Nutného omlazení publika tedy chce dosáhnout jinými způsoby.


Autor: Karel Choc

Publikum TV Seznam je dnes z poloviny tvořeno diváky staršími 50 let. Jste s touto skladbou publika spokojeni, nebo s ní chcete nějakým směrem pohnout?

My jsme to zaznamenali už od začátku vysílání televize. Pravda je, že těch 50–55 let na začátku vznikalo především z toho, že drtivou část programového schématu tvořilo zpravodajství a publicistika. A to je oblast, kterou jsou schopní zpracovat lidé v produktivním věku 40 a výš, nějak o zprávách přemýšlet a pracovat s nimi. Bylo doopravdy zvláštní, že i v rámci fotbalových utkání, kdy jsme do bezplatného vysílání přinesli takhle zajímavý obsah, byla cílová skupina zase 50–55 let. Do nového programového schématu zařadíme páteční animované filmy, těmi cílíme na děti a na rodiny. To je jedna část. Máme také spoustu obsahu ze Streamu, který je především pro mladé. Myslíme, že tím cílovou věkovou skupinu upravíme nějakým způsobem dolů. Pro nás je teď cíl plnoformátová televize. Cílíme na velká města, obyvatele 25–40 let s aktivním způsobem života. 

Na druhou stranu má mladší cílová skupina v televizi i jinde dostatek alternativ, na co se dívat. A v pátečním slotu, kde chcete mít rodinné filmy, jsou třeba velmi úspěšné seriály České televize. Bude tahle strategie fungovat?

Já rozumím tomu, že v rámci jednotlivých programových slotů nasazují konkurenční televize různé typy obsahu. My míříme na propojení televize a onlinu. Jedna věc je spustit si videoportál a nakoukat ten obsah ne v televizi, ale třeba na portálu, na mobilu, na tabletu. 30 % trhu jsou dnes IPTV operátoři, tam máte zpětné zhlédnutí, odloženou sledovanost a další věci, které se pak do sledovanosti započítávají. Bude tam nějaké publikum, které přitáhneme. Jsem přesvědčený, že když jsme schopni nabídnout od pátku do neděle opravdu zajímavý a atraktivní obsah, tak si to svého diváka najde. A pak je otázka, jestli si ho to najde v živém vysílání, nebo odložené sledovanosti. Ale věříme tomu, že když zajímavý obsah přineseme, tak publikum samozřejmě navýšíme.

Když je řeč o zajímavém obsahu, jaké jsou teď vaše nejsledovanější pořady?

Pokud bych měl mluvit o vlastní tvorbě, tak jsou to seriály. Typicky z produkce Streamu, jako je třeba Lajna nebo Autobazar Monte Karlo. Z publicistiky jsou to Záhady Josefa Klímy, Moje místa a Šťastné pondělí Jindřicha Šídla. A máme velkou radost, že jsme i zpravodajství posunuli ke sledovanosti, kterou teď nabírá. Změna programového schématu, posunutí zpráv na 18:30, to všechno přineslo čtyřnásobnou sledovanost zpráv oproti lednu.

To v praxi znamená kolik diváků, abychom mluvili konkrétně?

Mluvíme o desetitisících lidí.


Autor: Karel Choc

Akviziční obsah bude od jara tvořit podstatnou část vysílání TV Seznam

Pokud bychom sledovanost nedělili na kategorie, které jste vyjmenoval, jak by vypadal žebříček nejsledovanějších pořadů?

V top ten budou pořád seriály ze Streamu, zprávy, Záhady Josefa Klímy a pořad Jindry Šídla. To je čtyři pět pořadů, které dominují sledovanosti. Proto zůstávají i v rámci nového programového schématu. V loňském roce jsme se s některými pořady rozloučili, protože buď neměly takovou sledovanost, anebo nezapadaly do nové programové koncepce. 

Podle čeho vlastně hodnotíte úspěšnost programového formátu? Sčítáte i jeho internetovou návštěvnost?

Čísla sledujeme jednak ze standardního peoplemetrového měření lineárního vysílání, jednak z měření odložené sledovanosti a jednak máme vlastní analytický tým, který sleduje data z videoportálu. Sledujeme také data z aplikací pro smart TV a data z HbbTV. Tento celek pro nás tvoří zrcadlo úspěšnosti daného pořadu. Data vyhodnocujeme na denní, týdenní a měsíční bázi. Teď je pro nás nejdůležitější stabilizovat programové schéma, aby diváky bavilo od pondělí do neděle. Zároveň by to mělo vést k posunu v celkové sledovanosti televize.

Jaký tedy máte cíl pro celodenní sledovanost?

Na konci letošního roku bych určitě chtěl být minimálně na číslech mezi 1 a 2 procenty share.

Nebojíte se, že budete mít kvůli novému schématu v průběhu týdne dost velké výkyvy v cílových skupinách? Třeba úterý je výrazně profilované pro muže.

Vycházíme z dat z peoplemetrového měření ATO, jak diváci konzumují náš obsah v rámci lineárního vysílání. V první fázi jsme tedy programové schéma skládali podle těchto publik. Chtěli jsme, aby jednotlivé dny byly tematicky odlišeny, protože s tím máme dlouhodobou zkušenost od začátku vysílání. Po nasazení nového obsahu budeme průběžně vyhodnocovat data a standardně na to reagovat. 


Autor: Karel Choc

V novém programovém schématu mě asi nejvíc zarazilo zařazování artových filmů s titulky. To je přece úzkoprofilová skupina diváků, kterou bych čekal u ČT art nebo na ČT2.

Když jsme skládali nové programové schéma, řekli jsme si, že máme za cíl od pátku do neděle nabídnout nějaký filmový obsah. Samozřejmě víme, že cílovka pro tenhle typ obsahu je podstatně menší než u blockbusterových titulů, nicméně nám to zapadlo k Seznamu i k cílovce lidí, kteří naše televizní vysílání sledují. Uvidíme, jaký úspěch bude takové nasazení filmů mít.

Chystáte zase něco podobného, jako byly zmíněné fotbalové přenosy?

To byla spolupráce, kterou jsme měli s Digi CZ. Odvysílali jsme půl roku utkání zahraničních evropských lig. Měli jsme Premier League, La Ligu, sérii A a Bundesligu. A když jsme zvažovali další spolupráci, tak musím upřímně říct, že tento typ obsahu je doopravdy spíš pro separátní sportovní kanál. Nestačí jedno fotbalové utkání nebo jeden magazín. Divákovi byste měl nabídnout podstatně víc zápasů a podstatně víc informací, protože jsou to komplexní fotbalové ligy. Ve změněném programovém schématu to aktuálně nedávalo smysl. O zařazení fotbalových utkání tedy neuvažujeme. 

BRAND24

Plánujete nějaké změny v realizačním týmu, nebo jste spokojeni s tím, jak teď funguje?

Po rozdělení týmu na TV Seznam a Seznam Zprávy na podzim loňského roku jsme konečně ve stavu, kdy jsou oba týmy stabilizované a plně funkční. Novým lidem se nebráníme, pokud bude na trhu schopný a kvalitní člověk, rádi ho v týmu přivítáme. Takže rozhodně dveře nezavíráme, naopak jsme za nové kvalitní lidi rádi. Hodně rozvíjíme i stáže, teď jsou třeba stážisti ve zpravodajském týmu u Pavla Cypricha

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).