Hlavní navigace

Tvůrce 3D tiskáren be3D ve formě simulátoru oživuje český letoun L-410

Jan Sedlák

Čtveřice fanoušků kolem firmy inAero spouští v Praze simulátor českého letadla. Část peněz chtějí vybrat v crowdfundingové kampani na serveru HitHit.

Doba čtení: 3 minuty

Brněnská společnost Y Soft v roce 2014 koupila za 45 milionů korun majoritní podíl v pražském výrobci 3D tiskáren be3D a později firmu získala celou. Zakladatel be3D David Miklas poté z podniku odešel a začal se věnovat různým menším projektům, mimo jiné létání. To je už nějakou dobu mezi technologickými podnikateli celkem populární věc.

Záliba v létání Miklase přivedla k něčemu, u čeho nyní tráví velkou část času. V jednom vnitrobloku na ulici Jindřišská hned u Václavského náměstí v Praze stojí na poměry centra města několik poněkud zanedbaných průmyslových budov. Interiér jedné z nich už je opraven a kromě kanceláří a dalších zatím nevyužitých prostor je zde jedna velká místnost.

Čtyři fanoušci soustředění kolem společnosti inAero sem instalovali „čumák“ letadla Let L-410 Turbolet, ze kterého nyní vytváří realistický simulátor. Práce započali už před dvěma a půl lety s tím, že Miklas se k týmu jako společník připojil zhruba před rokem a půl.

Let míří na HitHit

L-410 je původem české (československé) letadlo vyráběné v podniku Let Kunovice. Od začátku výroby v roce 1971 se na trh dodalo přes 1200 kusů, přičemž značná část produkce historicky mířila na trh bývalého Sovětského svazu. Přes různé eskapády společnost Let nakonec v roce 2005 skončila v rukou Aircraft Industries, kterou dnes ovládá ruský investor.

Jak vypadá simulátor L-410:

Ten ovšem s projektem inAero nemá nic společného a simulátor, na kterém Češi pracují, je čistě fanouškovský projekt. Přední část letadla, která je na Jindřišské instalována, byla dříve využívána vojáky pro výcvik a autoři inAero ji objevili rezavějící a ponechanou osudu. Část konstrukce opravili a zbytek vyrobili podle dostupné dokumentace.

Simulátor je dnes ve fázi, kdy už se s ním dá slušně létat. Na palubní desce sice ještě chybí pár komponent, i ty ale budou brzy doplněny. Společnost doposud do zprovoznění investovala přes milion korun (bez započtení práce) a na menší dodělávky dnes spouští crowdfundingovou kampaň na HitHitu. Vybrat chce alespoň 50 tisíc korun.

Poháněno 1080 Ti

Technicky je simulátor L-410 řešen pěkně. Před předními okny letadla je umístění 230stupňové bílé plátno, na které se prozatím ze tří digitálních projektů promítá obraz okolní krajiny (ve finále budou projektory čtyři). Obraz generuje výkonný osobní počítač s grafickou kartou GeForce 1080 Ti s tím, že má být do režimu SLI přikoupena ještě jedna. Projektory nejsou 4K, takže je možné vidět mírnou „pixelovatost“ obrazu, ale není to nic zásadního.


Autor: Jan Sedlák

Aktivní prvky v letadle (budíky, displeje a podobně) jsou pak ovládány přes několik kusů mikropočítačů Raspberry Pi a Arduino. Řídící software si vyvíjí přímo inAero. Samotná simulační část je pak postavena na softwaru X-Plane s využitím ortofotomap.

Simulátor nevyužívá hydrauliku a se zemí je spojen staticky. Při létání tedy necítíte fyzické náklony letadla. Použitý je nicméně tříosý „force feedback“ a zážitek z kokpitu je slušný. Těm, kdo trpí kinetózou, někdy může létání dělat problémy – právě z toho důvodu, že se hýbe obraz, kdežto samotný kokpit nikoliv.

Ozvučení simulátoru je pak řešeno skrze tradiční 5.1 soustavu reproduktorů s tím, že do budoucna by reproduktorů pro prostorovější zvukový zážitek mělo přibýt více.

VFR a IFR

L-410 v současné době umožňuje simulovat takzvané VFR lety – tedy takové, které jsou v souladu pro let za viditelnosti. Na rozšiřování se opět pracuje. Simulátor chce být certifikován pro standard FNTP II MCC, který umožní IFR lety pracující podle přístrojů při zhoršených meteorologických podmínkách.

Simulátor L-410 byl původně vytvářen jako interní aktivita zakladatelů, nakonec se ale otevírá veřejnosti. Možné je si zaplatit školení, ale také si řízení letadla vyzkoušet jenom jako zábavu. Společnost InAero při stavbě simulátoru získala určité zkušenosti a ve hře je i to, že by toto know-how začala šířit dále. Zájem o podobné věci v současné době proudí zejména z Číny.

EBF18_tip_v_clanku_obecny

V Česku existují také další projekty, které oživují letadla ve formě simulátorů. Petr Bílý ve Vratislavicích sestrojil Real Simulator legendárního McDonnell Douglas DC-9.

David Miklas se po 3D tiskárnách a L-410 věnuje také dalším aktivitám. Jednou z nich jsou motorové čluny KEELCRAFT. Ty označuje jako „lodní Teslu“. Jde o elektročluny, které mají být vyráběny pouze v malých sériích a spadat do kategorie prémiového zboží.

Našli jste v článku chybu?