Rozhodli jsme se zjistit, jakou roli hraje Internet v marketingové politice telekomunikačních společností a jakou důležitost připisují tyto společnosti vlastní internetové prezentaci. Na základě hlasování veřejnosti a hodnocení odborné poroty budou vybrány nejlepší internetové prezentace z šestnácti webů nejvýznamnějších telekomunikačních společností působících v České republice.
Hlasovat můžete prostřednictvím formuláře na těchto stránkách nebo prostřednictvím krátkých textových zpráv. Všichni, kteří pošlou alespoň jednu SMS s příslušným číslem vybraného webu, budou zařazeni do slosování o hodnotné ceny.
Prezentace hodnotí také odborná porota, která se zaměřuje na tyto kategorie: grafické řešení, marketingová hodnota, přehlednost a navigace, přístupnost a obsahová kvalita. Každý týden v pátek vychází hodnocení jednoho webu, pořadí je abecední.
Konečné výsledky, tedy pořadí na prvních třech místech v hlasování veřejnosti a odborné poroty, budou vyhlášeny na stránkách Lupy dne 1. října 2004.
Dnes si můžete přečíst, jak odborná porota ohodnotila čtvrtý ze šestnácti webů.
Mezi partnery soutěže patří hostingové centrum Ignum, Navrcholu, profesionální systém pro sledování a analýzu návštěvnosti internetových stránek, týdeník Strategie, týdeník Profit a ekonomický časopis ebiz.
České radiokomunikace
Webová stránka Českých radiokomunikací
Rodný list website
server:
České radiokomunikace (http://www.cra.cz/)
zadavatel:
České radiokomunikace, a.s.
agentura:
PragueBest, s.r.o.
art director:
Vladimír Simandl, Radek Saturka
velikost týmu:
4 osoby + projektový tým zadavatele
doba realizace:
7 týdnů
použité technologie:
Linux/Apache, redakční systém ePublisher, PHP, HTML 4, CSS.
datum spuštění
15. září 2003
Hodnocený web www.cra.cz je určen především novinářům a odborné veřejnosti, čemuž odpovídá i jeho podoba. České radiokomunikace za svůj hlavní web s telekomunikačním obsahem považují www.bluetone.cz, který však nemohl být do soutěže zařazen, protože není korporátním webem, byť představuje celou nabídku telekomunikačních služeb společnosti.
Grafické řešení – Pavel Kout
Tento design bych si dokázal představit spíše na bankovním webu. Koláž v hlavičce by se hodila na web letecké společnosti (grafické prvky připomínají okna letadla) – s telekomnikacemi nemá moc společného. Stejná barva nadpisů a odkazů, spolu s nepodtrháváním odkazů, určitě uživateli orientaci neusnadní. Ani rozbalovací navigace není příliš přehledná – odkazy spíše skrývá než nabízí.
Hodnocení: 4/10
Marketingová hodnota – Jan Kučmáš
Nulová marketingová hodnota, stránky slouží spíše jako věstník. Potenciální zákazník musí velmi dlouho hledat nějakou informaci – a proč by to dělal, když může jít ke konkurenci? Design je velmi staromódní a dost neprofesionální.
Hodnocení: 1/10
Obsahová kvalita – Patrick Zandl
Web zajímavě a docela úspěšně kombinuje stránky ČRa, jakožto přenašeče TV a radio vysílání, s nabídkou služeb Internetu a hlasu i značky Bluetone. A kromě toho najdete na titulní stránce kurz akcií ČRa (spolu s Českým Telecomem jde o jedinou firmu kotovanou na burze v tomto přehledu). Většina informací týkajících se Internetu uživatele směřuje do sekce na serveru Bluetone.cz – zde je informací hojně, a to včetně aktuálních ceníků. Rozkošný je „identifikátor služby“ – přehledné hodnocení, pro jaký typ zákazníků je služba určená. Vyhnete se tak uvažování, zda je ATM přípojka vhodná pro vaši domácnost…
Hodnocení: 10/10
Přehlednost a navigace – Marek Prokop
Z názvu firmy v logu a titulku lze již na úvodní stránce usoudit, čím se společnost zabývá. Výrazný titulek „Tiskové zprávy“ následovaný změtí mrňavých písmenek pak naznačuje, že web je určen zejména novinářům s výborným zrakem. Po přitlačení brýlí na kořen nosu objevuji v menu nahoře elegantně rozostřený odkaz „Produkty a služby“.
Detailní popisy služeb přeskakují na jiný web se zcela jiným designem a navigací.
– graficky nevyznačované odkazy,
– velmi malé, špatně čitelné písmo,
– na část obsahu se lze dostat jen použitím rozbalovacího menu,
– nesrozumitelné texty odkazů (Bluetone Voice),
– nesrozumitelné „značkové“ názvy služeb,
– stále stejné titulky stránek s názvem společnosti,
– neúčelné otevírání odkazů do nových oken,
– nejednotný design a navigace na různých úrovních a v různých sekcích,
+ srozumitelné členění hlavního menu.
Hodnocení: 2/10
Přístupnost – David Špinar
Bez obrázků a JavaScriptu nejenže na tomto webu neuvidíte podstatný obsah, ale jen velmi těžko se na něm budete pohybovat. Hlavní navigace je totiž zcela závislá na Javascriptu a obrázky většinou nemají vhodnou textovou alternativu. Odlišení odkazů je nedostatečné, velikost písma nelze změnit. Nadpisy také chybí. Pozitivním faktorem je, že web lze ovládat obstojně klávesnicí. Vzhledem k uvedeným skutečnostem je to ale žalostně málo.
Hodnocení: 3/10
Kritérium |
Hodnocení |
---|---|
Grafické řešení |
4/10 |
Marketingová hodnota |
1/10 |
Obsahová kvalita |
10/10 |
Přehlednost a navigace |
2/10 |
Přístupnost |
3/10 |
Výsledné hodnocení |
4,0/10 |
Obrázek a hodnocení zachycují stav webové stránky ke dni uzávěrky soutěže, 3. 6. 2004.
I vy můžete ohodnotit jednotlivé weby a vybrat z nich ty, o kterých si myslíte, že jsou nejlepší. Hlasujte na stránkách soutěže Telekomunikační web roku 2004 nebo pošlete SMS a vyhrajte hodnotné ceny.
SMS zprávy posílejte na číslo 9070906 ve tvaru uvedeném u každého webu.
Aliatel: „HLAS LUPA 01“
Contactel: „HLAS LUPA 02“
Czech On Line: „HLAS LUPA 03“
České radiokomunikace: „HLAS LUPA 04“
Český mobil: „HLAS LUPA 05“
Český Telecom: „HLAS LUPA 06“
eTel: „HLAS LUPA 07“
Eurotel: „HLAS LUPA 08“
GTS: „HLAS LUPA 09“
InWay: „HLAS LUPA 10“
Nextra: „HLAS LUPA 11“
SkyNet: „HLAS LUPA 12“
Tele2: „HLAS LUPA 13“
Tiscali: „HLAS LUPA 14“
T-Mobile: „HLAS LUPA 15“
T-Systems: „HLAS LUPA 16“
Cena SMS: 6 Kč (vč. DPH). Platí pro všechny operátory.