Hlavní navigace

Týdenní revize: slavíme desáté narozeniny

5. 4. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
UPC navýšilo rychlosti, ale převážně jen směrem k uživateli. Nejen pomocí phishingových útoků lze na Internetu získat citlivé údaje. V médiích se objevila informace o možném prodeji portálu Seznam. Ivo Lukačovič ale prohlásil, že o takovém kroku neuvažuje. Jaká je budoucnost tištěných periodik? Čeká je úpadek nebo koexistence s těmi internetovými? Česká republika bude mít tým pro boj s kriminalitou na síti.

České UPC zareagovalo na zrušení datových limitů u ADSL připojení a zvýšilo rychlosti u většiny svých internetových tarifů. Současně odbouralo objemový limit u nejnižší varianty internetového připojení, služby Starter. Rychlejší konektivitu budou ale nejdříve moci využívat pouze noví zákazníci. Těm stávajícím budou přenosové rychlosti navýšeny postupně, v průběhu května a června. Na první pohled vypadá zrychlení přípojek u některých tarifů impozantně, například u služby Extreme vzroste rychlost na downstreamu o více než 7 Mbit/s. Co se však týče rychlostí směrem od uživatele, zůstávají hodnoty víceméně při starém, s výjimkou dvou nejrychlejších služeb, u kterých operátor zvedl hodnoty shodně o 448 kbit/s. To znamená, že poměr mezi přenosovými rychlostmi na downstreamu a upstreamu se zvyšuje. U tarifu Easy dosahuje poměr mezi oběma směry už 16:1.
A to už je opravdu hodně. Dokonce tolik, že to vytváří úzké hrdlo, které limituje možnost využití vyšší rychlosti na downstreamu i pro služby, které mají charakter „čisté konzumace“. UPC se tak přiblížilo hodnotám, které jsou běžné například u ADSL připojení od Telefóniky O2. Její generální ředitel Salvador Anglada v poslední době poskytl médiím několik rozhovorů, ve kterých mimo jiné nastínil představy o počtech zákazníků ADSL připojení a IPTV, jež hodlá společnost získat do pěti let.
Jiří Peterka: Stalo se: do 5 let 1 milion ADSL přípojek

Phishingové útoky, které se v březnu bezpochyby staly evergreenem českého Internetu, nejsou jedinou bezpečnostní hrozbou, snažící se získat od důvěřivých uživatelů citlivé osobní údaje, nejčastěji přístupové údaje a hesla k internetovému bankovnictví či obdobným aplikacím. Hitem útočníků jsou také stále populárnější sociální sítě, komunitní projekty a dokonce i důvěryhodné weby, kde by bezpečnostní rizika nikdo nečekal. Útočníci také často využívají bezpečnostních problémů pluginů do internetových prohlížečů. Kradena jsou citlivá data, do počítačů uživatelů se dostávají červy, viry, trojské koně – a v jejich počítačích jsou vyhledávány informace – účty, kreditní karty a přihlašovací informace. Se získanými údaji se následně čile obchoduje na černém trhu.
Daniel Dočekal: Obchod s kradenými osobními údaji jen kvete

Letošní ročník konference Junior Internet nabídl tradičně řadu hodnotných přednášek a ocenil nejzajímavější projekty mladých internetových nadšenců. Porota vybírala z více než 300 přihlášek, nově také předala ceny v kategoriích JuniorProject, JuniorErb a JuniorMobil. V kategorii JuniorWeb letos zvítezili Jan Nohejl, který představil projekt Mikroblogy.cz a Ondřej Machala s portálem OnlineProdej.cz. Na doprovodné konferenci vystoupil mimo jiné i David Antoš, který hovořil o internetových komunitách či o připravovaném projektu Bomba.cz.
Blog Michala Černého na Lupě: Junior internet 2008
Jan Rylich: Vydělávat na Internetu? Pro mladé často samozřejmost

Jaké modely v současné době používají výrobci softwaru pro prodej svých produktů? Zdá se, že budoucna by mohl převážit nákup softwaru jako služby. Tento způsob známý také pod zkratkou SaaS (z anglického „software as a service“) umožňuje vzdálené využívání softwaru, který je většinou hostovaný přímo u výrobce. Výhodou tohoto systému je absence vysoké platby za pořízení softwaru a jeho upgrade. Platí se rovnou jen pravidelné poplatky za období, po které aplikaci používáte. Do budoucna je ale nutné přehodnotit překonané obchodní modely, na kterých SaaS nyní převážně funguje.
Jiří Kodera: Kam se ubírají modely plateb za software v době SaaS

Server Lupa.cz oslavil 2. dubna deset let své existence. Za tu dobu prošel pozoruhodným vývojem, na jehož počátku byl blog. Nyní můžeme Lupu označit za nezávislé odborné internetové médium, zaměřující se na témata spojená s českým Internetem a telekomunikacemi. Kromě článků se na Lupě časem objevily i užitečné nástroje jako například speedmeter, databáze připojení a databáze WiFi hotspotů nebo doménová centrála. Lupa v současné době také pořádá odborné konference, pravidelná setkání se zajímavými osobnostmi českého Internetu a oceňuje zajímavé české internetové projekty. Jak na vznik Lupy vzpomíná její zakladatel Marek Antoš?
Aleš Miklík: Marek Antoš: Lupu jsem dělal ze školní učebny
Ondřej Neff: Z kluků zakladatelů se museli stát manažeři

ČTK ve středu přinesla zprávu, že nejnavštěvovanější český portál Seznam.cz je na prodej. Podle informací ze dvou důvěryhodných zdrojů by měla být do dvou měsíců vytvořena nabídka pro oslovení potenciálních zájemců a pro transakci byl již vybrán poradce, banka Goldman Sachs. Většinový vlastník Seznamu Ivo Lukačovič však zprávu dementoval s tím, že se svůj podíl rozhodně prodávat nehodlá. Za novinářskou kachnou prý stojí konkurenční portál Centrum.
Aleš Miklík: Seznam je prý na prodej, jeho zástupci to popírají

Nespokojenost části zaměstnanců IT oddělení portálu Atlas.cz s pokračující intergrací s konkurenčním portálem Centrum.cz vyústila k vytvoření stránek odpojeni.cz, na kterých nabízí své služby potenciálním zaměstnavatelům.
Aleš Miklík: Nespokojení zaměstnanci Atlasu nabízejí své služby

Jaká je budoucnost papírových médií v České republice? Odebírá jim Internet čtenáře? Nejen o těchto otázkách diskutovali účastníci klubového večera Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Přestože počet čtenářů internetových médií neustále roste, prodeje těch papírových zatím nijak dramaticky neklesají. Někteří z diskutujících se přikláněli k názoru, že Internet jako nový nosič informací do budoucna tištěná periodika nahradí. Zatím však oba mediální distribuční kanály existují vedle sebe a navzájem se doplňují.
Jan Ambrož: Internet versus tisk – co (ne)mají společného?
Aleš Miklík: Jiří Hlavenka v NetClubu předpovídal proměnu médií

Minulý měsíc byl ukončen poměrně ambiciózní projekt AllPeers, který byl vyvíjen v Praze. Ačkoli se tvůrcům podařilo na novou službu zpočátku nalákat relativně velké množství uživatelů, nedokázali jejich zájem dostatečně využít. Projekt byl totiž ve fázi testovací betaverze a podle jeho spoluzakladatele Matthewa Gertnera trvalo příliš dlouho než se AllPeers stalo použitelnou službou. Mezitím však pravděpodobně zájem opadl a investoři ztratili s tvůrci trpělivost.
David Antoš: Matthew Gertner: Měli jsme získat více investic

BRAND24

Internetový trh má velký potenciál a uvědomují si to i klasické kamenné obchody, včetně velkých obchodních řetězců. Podle generálního ředitele Electro World ČR generuje e-shop prodejce elektroniky přibližně pět procent obratu celé společnosti. Za poslední rok se zdvojnásobily platby kartami, přesto však více než tři čtvrtiny zákazníků stále preferují odběr zboží na dobírku. Oproti ryze internetovým obchodům může řetězec garantovat, že veškeré zboží, nabízené prostřednictvím e-shopu, má na skladě.
Karel Wolf: Jiří Klíčník: roste celý trh, nejen internetové obchody

Pokud nenastanou žádné neočekávané komplikace bude mít Česká republika do třech let svůj vlastní bezpečnostní tým pro boj s internetovou kriminalitou. Nový projekt s názvem Computer Security Incident Response Team (CSIRT.CZ), který v různých podobách existuje v některých zemích již delší dobu, bude fungovat především jako poradní a expertní orgán. Bude se věnovat řešení bezpečnostních incidentů, koordinaci řešení i předcházení problémům. Český CSIRT vstoupil do pilotního provozu 3. dubna letošního roku a jeho provoz bude financován z grantu ve výši 16 milionů korun.
Daniel Dočekal: CSIRT.cz přichází. Kyberzločincům navzdory

Jak dlouho už znáte Lupu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).