Hlavní navigace

Týdenní revize: sociální rozměr Internetu

2. 6. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
S růstem počtu uživatelů Internetu roste i význam faktu, že i tuto technologii používají opět "pouze" lidé. Toho lze využít (jako to dělá třeba socio-ware služba Facebook) i zneužít (s čímž chce bojovat poslanec Jan Kasal). Jen diskuse o Linuxu a Windows bývají málokdy pojaty lidsky. O nálepku "sociální" usiluje také nový ADSL tarif Telefóniky s platbou za minutu připojení.

Typickými zástupci „starého“ světa lidí v novém prostředí jsou nejrůznější podvodníci, z nichž doménoví spekulanti ještě zdaleka nejsou ti nejdivočejší. Přesto se na boj s nimi a na řešení doménových sporů obecně vynakládá značné úsilí, český Internet nevyjímaje. Správce .cz domény CZ.NIC nedávno vydal průvodce, který srozumitelně vysvětluje systém správy českých domén a možnosti, jak některou z nich získat prostřednictvím justice. Chválíme!
Blog Jiřího Hájka na Lupě: CZ.NIC radí jak se soudit o domény

V uplynulém týdnu definitivně zaniklo ministerstvo informatiky a jeho agendy si rozebírají jiná resortní ministerstva. Koordinační roli pro jejich spolupráci by měla převzít Rada vlády pro informační společnost, ustavená již koncem března. Právě minulý týden vláda jmenovala 23 členů tohoto svého poradního orgánu. Zanikající ministerstvo stihlo ještě vydat doporučení k naplnění zákona o svobodném přístupu k informacím prostřednictvím užívání otevřených datových formátů.
Jiří Peterka: Stalo se: MI ČR končí, Rada začíná
Blog Jana Wagnera na Lupě: MI ČR doporučuje formáty pro dokumenty k aplikaci zákona o svobodném přístupu k informacím

Kontroverzní praktiky nepoužívají jen „černé klobouky“, velmi pohyblivá je v tomto ohledu zejména šedá zóna, do které dnes spadá distribuce obsahu (v novém světě), chráněného autorským právem (starého světa). Některé autorské svazy a vydavatelé sahají tváří tvář čím dál většímu ohrožení své existence po těžkém kalibru – stíhání domácích uživatelů nebo po úplatcích. Tedy – možná. Spíše neprokazatelně.
Vojtěch Bednář: Do ruda rozzuřen

Reklama s modelem platby za proklik (PPC) si získává stále více obliby, není však samospasitelná. Prozatím je spjata především s textovou a kontextovou formou. Kromě ní jsou tu další možnosti a objevují se i pokusy o nalezení nástupce čistě textové inzerce. Vývoj bývá na Internetu rychlý, proto je dobré být připraven včas – co nás tedy může v online reklamě brzy potkat?
David Antoš: Textová reklama, a co je dál?

Facebook je jeden z projektů, snažících se těžit ze sociálního potenciálu interaktivního a globálního média. Ač v Česku málo známý, je dnes pro pozorovatele zajímavý o to víc, že se odvážil k nezvyklému kroku: otevřel své rozhraní tak, že si jej uživatelé mohou přizpůsobit nejen vzhledově a funkčně, ale i volbou dodavatele přidaných funkcí. To z něj rázem dělá univerzálně použitelný portál s mírou personalizace, jakou konkurence dosud nenabízí. Vývojářům tento koncept zase dává přístup k obrovskému množství uživatelů Facebooku, z čehož mohou těžit obě strany. Půjde o nový trend moderních online služeb, nebo o slepou uličku vývoje?
Vojtěch Bednář: Facebook a programy pro každého
Blog Davida Antoše na Lupě: Virální marketing na Facebooku – 900 tisíc uživatelů za šest dní

Přenosná zařízení byla z pohledu bezpečnosti v IT dlouho spíše opomíjena – i v tomto mladém světě je univerzální a platformově nezávislá „malá věc“ o vysoké kapacitě relativně novinkou. Viry se přestěhovaly na Internet, ze sítě útočí také záškodníci a na vnitřní obranu se často zapomíná. Přitom na jediné USB klíčence může vaše firma ztratit to nejcennější (i získat to nejhorší). Jak se nejlépe před tímto rizikem chránit a neomezit vlastní zaměstnance v jejich práci?
Helena Nykodýmová: Nepodceňujme bezpečnost přenosných zařízení

Diskuse bývají na webu vášnivé samy o sobě, poněkud výsadní pozici však mezi všemi „flamewar“ mají debaty typu „Windows, nebo Linux?“ Zvláštní shodou okolností se často ubírají neracionálními a nevěcnými cestami, což si vynahrazují nadprůměrnou zapáleností svých příznivců. Přitom samotné téma zase tak složité není – Windows a Linux jsou prostě vzájemně různé operační systémy se svými přednostmi a chybami.
Jiří Macich: Windows nejsou Linux, a je to správně

Hned počátkem května rozvířil mediální hladinu poslanec KDU-ČSL Jan Kasal svým záměrem iniciovat vznik „aliance“ na potírání nebezpečného obsahu na Internetu. Jeho snaha vypořádat se se snadnou dostupností návodů na výrobu bomb, pornografií a násilí se setkala s kritikou i zde na Lupě, na což reagoval předseda ICT komise KDU-ČSL Jaroslav Poláček. V čem tedy přesněji spočívá záměr Jana Kasala a v čem zůstávají jeho slabiny?
Jiří Peterka: Potřebujeme Alianci proti zneužívání Internetu?

Prémiové služby mobilních operátorů by měly motivovat stávající zákazníky k dalšímu využívání jejich služeb a k „budování vztahu ke značce“. I zde však celý řetěz závisí na nejslabším článku, kterým je obvykle – překvapivě – člověk. V součinnosti s ne vždy dokonalou technikou pak může dojít k leckdy komickým situacím, které však původně obdarovávaného zákazníka mohou spíše otrávit…
Drahomír Pop: Jak jsem objednával telefon od Vodafonu (aneb jak jsem přišel k titulu)

Záměr pražského magistrátu rozprostřít z veřejných zdrojů nad hlavním městem bezdrátový deštník od počátku sklízí kritiku odborné veřejnosti i místních poskytovatelů připojení. Spory prozatím projekt zbrzdily, donutily magistrát k úpravám a dohnaly celou věc k Evropské komisi, která před několika dny vydala své stanovisko. To zní souhlasně: bude-li síť zdarma poskytovat pouze přístup k webům státní správy a samosprávy. Je tím však problém vyřešen?
Koppel blog na Lupě: Pražský internet zadarmo právě skončil nebo prorazil

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je důležitou částí online marketingu, což si uvědomuje čím dál více provozovatelů webů i webdesignérských firem. Ne vždy je však snadné najít toho pravého SEO konzultanta a někdy může z jeho strany dojít i k nepěknému přešlapu, jaký popisuje ve své zkušenosti jeden z našich čtenářů.
Pavel Kodýtek: Vyhněte se podvodníkům v SEO

Jednou z vizí Googlu je přesun desktopových aplikací na Internet, čehož je produktovou realizací třeba Google Apps. Vývoj však v tomto směru není přímočarý (a vlastně ani není jisté, jestli se tímto směrem vydá), každopádně sbližování obou platforem je nezpochybnitelné. Jedním z nástrojů Googlu, který by tomu měl napomoci, je Google Gears – plugin pro prohlížeče, umožňující některým online aplikacím pracovat i offline. Nakolik je to užitečná věc?
Blog Davida Antoše na Lupě: Google Gears – online aplikace offline

Internet se postupně profiluje jako rovnocenný mediatyp vedle svých starších sourozenců (tisku, televize a venkovní reklamy), oproti kterým disponuje řadou výhod v možnostech cílení, personalizace a nákladů. Stále však postrádá jejich obecnou známost a rutinu ve využívání inzerenty i mediálními agenturami, což v důsledku ochuzuje i producenty obsahu. Sdružení pro internetovou reklamu proto ve svém měřícím projektu NetMonitor sáhlo ke kategorizaci sledovaných webových médií, aby tím pomohlo přehlednosti trhu. Jak pravidla kategorizace fungují a co si o ní myslí zástupci některých serverů?
Jan Ambrož: Kategorizace médií v NetMonitoru spěje do finále

BRAND24

Většina webových vyhledávačů funguje na algoritmickém základě, tj. kritéria indexace a řazení stránek provádí (byť lidmi vyvinutý) program. Existují však pokusy o vyhledávače „lidské“, pracující na základě staré dobré ruční práce. Má však takový projekt při dnešním rozsahu WWW šanci na úspěch?
Blog Davida Antoše na Lupě: Jason Calacanis spustil člověčí vyhledávač Mahalo

Ceny a kvalita ADSL připojení v Česku se pomalu blíží vyspělému světu (zejména díky tomu, že ten od ADSL přechází k pokrokovějším technologiím), i tak však podléhá všeobecné kritice. Dominantní poskytovatel možná i proto nabídl nový tarif, který by měl vycházet vstříc „mnoha lidem“, kteří jsou doposud zvyklí užívat Internet prostřednictvím vytáčené telefonní linky (tj. technologii desítky let staré). Výsledkem je ADSL s minutovou tarifikací a nízkým paušálem. Je důvod jásat?
Jiří Peterka: Vytáčené ADSL

Vyhovuje vám více časová, nebo datová tarifikace?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).