Hlavní navigace

Týdenní revize: Vodafone odkládá UMTS, Google chce vlastní encyklopedii

22. 12. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Vodafon nespustí příští rok svou mobilní síť třetí generace. Česká republika nedokázala udržet vysoké tempo růstu nově zřizovaných broadbandových přípojek z minulého roku. Seznam a Google se v příštích letech poperou o českého internetového uživatele. V minulosti se Google dokázal prosadit například proti Altavistě, jak si povede v souboji se Seznamem? Reklamní kampaně stále více využívají uživatelského video obsahu. Ohrozí tento trend v budoucnu televizní reklamu? Google začal pracovat na své vlastní encyklopedii, co to znamená pro Wikipedii?

Uvažujete-li z jakéhokoliv důvodu o pokrytí vašeho bytu či domu bezdrátovým přístupem k Internetu, počítejte s tím, že pokud vezmete na lehkou váhu administraci a zabezpečení, může se z původně zamýšleného bezdrátového vnitřního připojení stát Accesspoint, který nabídne možnost internetové konektivity komukoli, kdo se bude nacházet v blízkém okolí. Podobnou zkušenost učinil i Vojtěch Bednář, když nechal svoji novou domácí bezdrátovou síť bez dozoru, aniž by předtím skryl její existenci před zraky svých sousedů. Pouhá hodina stačila k tomu, aby v klidné vilové čtvrti objevilo a využilo bezplatného Internetu na osm osob.
Vojtěch Bednář: Jako mouchy na lepu…

Česká pobočka Vodafonu o rok odložila spuštění mobilní sítě třetí generace. Operátor měl podle podmínek licence na 3G zahájit provoz sítě do konce ledna 2008 na 90 procentech území Prahy. T-Mobile a Telefónica O2 splnily podmínky licencí s předstihem. Když totiž Český telekomunikační úřad (ČTÚ) prováděl loni v průběhu února a března kontrolu stavu pokrytí signálem a zajištění služeb sítí UMTS, zjistil, že obě společnosti už v té době povinnost pokrýt signálem UMTS 90 procent území Prahy do 1. ledna 2007 prakticky splnily. Za nedodržení podmínek licence Vodafonu nehrozí žádný postih, protože původní licence, vymezující nejzazší termín pro spuštění, totiž s přechodem od původního zákona o telekomunikacích k současnému zákonu o elektronických komunikacích přestaly existovat, a s nimi nastoupila úplně nová pravidla. Proč ale Vodafone v souvislosti se sítěmi třetí generace tak otálí?
Jiří Peterka: Stalo se: Vodafone odložil své UMTS

Na ruských internetových seznamkách prý údajně řádí robot CyberLover, který se vydává za vztahu chtivého muže či ženu. Podle oznámení firmy PC Tools dokáže robot za půl hodiny navázat až 10 seznámení. Oznámení vcelku zapadá do stávajících trendů spojených s fenoménem Web 2.0. Bezpečnostní firmy už nějaký čas upozorňují, že obsah vytvářený samotnými uživateli představuje riziko týkající se právě množství zveřejňovaných informací. Proč se ale něco jako CyberLover neobjevilo už před nějakými deseti lety? Budou v budoucnu podobní roboti častějším jevem? A jak souvisí CyberLover s malwarem?
Pavel Houser: Automatický sňatkový podvodník

V oblasti e-komerce nebude rok 2007 patřit v historii českého Internetu mezi přelomové roky. Milníků a událostí, které by zatřásly celým trhem, jsme mnoho nepotkali. O to více jsme se mohli zaměřit na individuální (ne)úspěchy některých projektů, zajímavé transakce, akvizice a diskuse o možných platebních modelech.
Jan Ambrož: Česká e-komerce v roce 2007

Česká republika nedokázala udržet vysoké tempo růstu nově zřizovaných broadbandových přípojek z minulého roku, ačkoli počet potenciálních zákazníků zůstává i nadále relativně vysoký. Podle posledních odhadů Českého statistického úřadu (ČSÚ) je totiž k Internetu připojeno pouze 32 procent domácností. Analýzy společnosti Point-Topic také potvrzují dlouhodobý trend, týkající se nízkých hodnot penetrace broadbandu v České republice. V počtu xDSL přípojek na 100 obyvatel jsme na tom podle analýzy hůře než Poláci, Řeci nebo Chorvaté. Česká republika sice není jediná, kdo si zhoršil svou pozici, ostatní země však na rozdíl od ČR již mají svůj trh s vysokorychlostním Internetem nasycen nebo masivně přecházejí na kvalitativně perspektivnější optické připojení.
Miloslav Sova: Česká e-komerce v roce 2007

Webkamery bývaly fenoménem. Před lety bylo webkamer málo a lačnících internetových příznivců moc. Zdá se, že dnes už tolik pozornosti nepřitahují, nejedná-li se kamery, které zaznamenávají zajímavé objekty či aktivity. První doložená webkamera začala snímat konvici na vaření kávy v počítačové laboratoři v roce, kdy se rozpadl Sovětský svaz. Když byla po deseti letech provozu vypnuta, webkamery již běžně monitorovaly nejneuvěřitelnější místa, která si jenom dokážeme představit. Někoho možná pobaví nebo zaujmou webkamery umístěné v pracovnách, obývácích, nebo dokonce v ložnicích. Webkamer není dnes vůbec málo, právě naopak. Jejich problém je ten, že nikoho už příliš nezajímají.
Jan Handl: Webkamery, skoro jsme na ně zapomněli

Videoreklama na Internetu si získává u inzerentů neustále větší oblibu. Je zábavná, hravá a cílí převážně na mladou generaci. Oproti televizní reklamě je také mnohem interaktivnější a z pohledu zadavatelů reklamy cenově příznivější. Její obrovskou výhodou je účinnost, která narůstá úměrně tomu, jakým způsobem je do video obsahu implementována. Jestliže reklamní jingl v televizi přinutí mnoho diváků přepnout na jiný kanál, krátkou reklamu na začátku streamovaného videa nepřeskočí. Klasická média se dříve či později budou více sbližovat s internetovou­/digitální platformou. Podle posledních náznaků se například telekomunikační operátoři chystají zefektivnit prostředky vynaložené na reklamní účely a méně jich utrácet v klasické televizi.
Dominik Hrodek: Internetová televize a video obsah v zájmu zadavatelů reklamy

Rok 2006 byl rokem konsolidace operátorů a stále ještě zrychlujícího se nástupu broadbandu. Rok 2007 pokračoval v další konsolidaci operátorů, ale tempo růstu broadbandu se už výrazně zpomalilo. Český broadband byl i v roce 2007 stále relativně drahý a sešněrovaný objemovými limity. Digitalizace se dočkala své diginovely.
Jiří Peterka: České elektronické komunikace v roce 2007

Prostřednictvím Internetu je možné dohledat detailní informace o téměř každém člověku, který byl s touto celosvětovou sítí někdy konfrontován. Internetoví uživatelé denně zadávají na Internetu své mnohdy i velmi osobní informace, což je zejména problém v případě komunitních serverů. Ochrana osobních dat a informací na Internetu je do budoucna obrovskou výzvou. Na druhou stranu Internet může díky digitalizaci dokumentů a evidenci proslovů působit i jako bič na politiky, kteří často mění své názory o 180 stupňů jenom proto, aby si udrželi naději na budoucí politickou kariéru. Jak asi bude vypadat svět, až si každý bude moci dohledat starý profil z mládí kteréhokoliv politika na internetových seznamkách či komunitních webech, které dnes v jisté věkové skupině používají téměř všichni?
David Antoš: Co jste řekl ve Wyomingu?

Certifikační program pro IP verze 6 vznikl pod křídly IPv6 Fóra přibližně před pěti lety. Jeho cílem je ověřovat, že testovaný produkt (zařízení nebo program) splňuje klíčové specifikace IPv6 a dokáže spolupracovat s dalšími kompatibilními produkty. Jaké jsou výsledky? Které firmy jsou šťastnými držiteli certifikátu?
Pavel Satrapa: Program IPv6 Ready je připraven

Český stát v roce 2007 dále minimalizoval své aktivity v oblasti Internetu. Přestal plnit Národní broadbandovou strategii, přestal přispívat na broadbandové projekty, nepokračuje v Národním programu počítačové gramotnosti a přestal pomáhat školám při zajištění jejich přístupu k Internetu. Mezi poslanci se naopak objevily snahy bojovat proti zneužívání Internetu a mezi úředníky dokonce snahy cenzurovat Internet.
Jiří Peterka: Stát a Internet v roce 2007

Americký internetový gigant Google oznámil, že se pouští do dalšího velkolepého projektu – chce vytvořit vlastní encyklopedii. Projekt s názvem Knol, který byl oficiálně spuštěn minulý pátek, má být platformou pro publikaci znalostního obsahu. Strategie Google je poměrně jednoduchá – jestliže na Internetu existuje nějaká služba, o kterou je zájem, pak my ji nabídneme lepší, a když ne, tak v takové podobě, aby uživatelům nestálo zato využívat služby cizí. Bude nová služba Googlu konkurovat Wikipedii? Hrozí nám, že se z Google stane jediný a vševládný zdroj informací?
Michal Černý: Hrozí nám Google totalita?
Wiki* blog na Lupě: Google Knols – konkurence Wikipedie?

BRAND24

Letošní rok byl pro Sdružení internetové reklamy (SPIR) rokem velkých změn. Po celou dobu probíhaly intenzivní přípravy na další vlnu měření návštěvnosti internetových médií NetMonitor a na sklonku roku SPIR uvedl na trh kvalitativně nový produkt – monitoring internetové reklamy AdMonitoring.
Kateřina Hrubešová: Český Internet ve znamení Monitoru

Podle statistik monitorovací služby Navrcholu.cz si Seznam.cz podržel za první tři čtvrtletí letošního roku vedoucí postavení na poli vyhledávačů a jeho podíl dosahuje stabilně 60 procent. Google ale od začátku letošního roku zaznamenal výrazný nárůst počtu uživatelů, když za posledních devět měsíců zvýšil svůj podíl o 16 procent na 30 procent. Kdo nakonec získá pozici české vyhledávací jedničky? Udrží si Seznam svou zatím neotřesitelnou pozici, nebo bude poražen tak jako v minulosti třeba Altavista?
Radim Hasalík: Proč prohrála Altavista souboj s Googlem

Obejdete se letos na Štědrý den bez Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).