a bude po taxikářích obecných i amatérských úplně. Pak zjistí že je ekonomičtější aby ta robotická auta byla pro víc pasažérů a jezdli, alespoň částečně, po stálých trasách v pravidenou dobu...
A Airbnb začne stavět takové domy kde budou takové jakoby byty ke sdílení, ale ve skutečnosti tam nikdo nebude bydlet trvale, ale jenom si to vždycky nachvíli pronajme od robotického vrátného.
Ale tahle myšlenka, koncept tu je již dávno. Pamatuji již z 70tých let , jde jen o to jestli bude technologie na realizaci.
Stejně takový projekt mají rozjetý firmy vyrábějící stavební stroje , vlaky, lodě, letadla... ...není ani tak problém s poruchovostí. Ale spíš že skupina jedinců, která je zaměstnávána na obsluhu, nebude třeba. Pravděpodobně první půjdou na řadu strojvůdci a řidiči kamionů.
Uplatnění bude nejdřív tam kde daný dopravní prostředek ale drahý. Přeci jen lokomotiva a kamion vs pořizovací cena taxíku je jasná.
A s koncepcí kolektivního bydlením se můžete setkat v 20tych letech minulého století kupodivu né CCCP, ale Francii a Německu.
IT u obojího není příčinou, ale může eliminovat negativní projevy ( né vše) a pomůže k efektivnímu využití.
Zrovna železnice jsou neuvěřitelně překombinované a technologicky zaostalé, tam by se nějaký svěží vítr hodný 21. století dost hodil.
Plná kontrola nad celým vozovým parkem, jízda pouze po kolejích, možnost odbočit jen na výhybce, algoritmicky je to triviální, to se s automaticky jedoucím autem nedá srovnat.
Strojvudci jsou davno ve vlacich uz jen z legislativnich duvodu. Zadny jiny duvod to nema. Treba prazske metro jezdi v 90% pripadu zcela automaticky. A aby se ten clovek neuzral nudou, tak zavira a otevira dvere.
Kdopak si pamatuje doby, kdy byl ve stanicich jeste i vypravci? Ten dnes neni ani na 90% vlakovych stanic. A co teprve vyhybkari a spousta dalsich lidi kolem. Staci se rozhlednout kolik zeleznicnich budov se v posledni dobe likviduje.
Tak na to stačí algoritmus ACO a mobily. Dnes se ví, kde všichni lidé jsou a jakými stopami se pohybují, takže dopravní systém na to může pružně reagovat. Problém jsou špičky. Mimo špičky mohou jezdit automatizované taxíky, ve špičkách autobusy.
Dalším krokem bude civilizace stínů, člověk hned po narození bude zkopírován do elektronické kopie a ta se bude zhmotňovat tam, kde bude potřeba, transportní bod zajistí i likvidaci nadbytečného těla, poskládá z něho dalšího příchozího, takže se nebude sdílet nejen byt, ale i tělo :-))) Tuto elektronickou kopii bude možno uchovávat v databázi a mezi dalším zhmotněním může uběhnout i dlouhá doba. Bude to mít tu výhodu, že zhmotnělé tělo může mít krátkou trvanlivost, protože při dalším transportu bude rozloženo až na úroveň atomů a z něj sestaven někdo jiný :-)))
No to je jednoduchý. To nebudou jejich auta (nebudou je vlastnit). Oni je budou vyrábět, vy si je od nich koupíte a budete platit pojištění, ručení, údržbu a provozní náklady atp. a oni vás nechají je sdílet v jejich "síti" když je zrovna nebudete potřebovat. Pochopitelně jim za to sdílení budete platit, hehehe.
Takže jsem se v předchozím příspěvku mýlil: bude to ultimátní vítěztví ekonomiky sdílení!
Aby se vlk nažral a koza zůstala celá.... Jak tu bylo už uvedeno, oni auta budou mít na operativní leasing a vám je budou pronajímat. ...Pronajmou vám auto kterému vždy "jen" řeknete kam chcete dovést....
Rozhodně pro velké firmy Uber, Tesla, Google Amazon atd.... ...nebude problém si pořídit flotilu takových vozů. Pro obyčejné osobní dopravce si pořídit takové vozidlo bude veeelký problém . Ono by už stačilo kdyby EU zavelela, že do 2017 musí pořídit elektromobily s černou skříňkou....