Hlavní navigace

Ukrutné lákání mobilního trhu

6. 8. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Všichni potřebujeme komunikovat. Všichni dostáváme reklamu. Reklama je na webu, je v programech, je v online hrách. Nenadešel už přece jen čas pro reklamu v mobilním telefonu?
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Mobilní komunikace je pro provozovatele reklamy na Internetu ukrutné lákadlo. Reklama ve webovém prohlížeči, v „podporované“ aplikaci, ve hře, to všechno je něco, co už známe. Ale jak dostat prezentaci vhodného produktu vhodným způsobem ke konzumentovi tak, aby se jí uživatel už vůbec nezbavil? Aby si ji nosil například v kapse nebo v kufříku? Aby reklama byla skutečně a doopravdy mobilní?

Podobné pokusy už tu byly, ale žádný se příliš nechytil. O novou ideu skutečně mobilní reklamy se nyní, jak to tak vypadá, pokouší přeslavný Google, expert na propagaci na Internetu. Kouzlem, které běžného člověka donutí si svůj Google i s jeho Adwords tahat s sebou, by měl být nový mobilní telefon. Malý, chytrý, laciný smartphone s nevtíravou (kon)textovou reklamou, v tomto případě ovšem ani ne tak kontextovou vzhledem k aktuálně otevřené webové stránce, ale například vzhledem k místu momentálního pobytu uživatele přenosného aparátu. To je ostatně, jak se zdá, moderní trend. Údajně žádná mobilní revoluce, ale co když to ve skutečnosti doopravdy taková mobilní revoluce je?

BRAND24

Google ještě svůj telefon oficiálně neuvedl ani neukázal. Ale kdyby se mu, například velmi nízkou pořizovací cenou, povedlo doopravdy jej dostat do kapes spokojených uživatelů, získá tím bod, o nějž neúspěšně usilovali desítky jiných. Jeho reklama by přestala být napevno spojena s místem, kam si člověk musí sednout nebo kterému se aspoň musí nějakou dobu věnovat. Naopak, byla by konečně pořád s ním. Kolik peněz v tom leží, asi nemá smysl dodávat, pro nás všechny jsou to penízky zcela nepředstavitelné.

Trh mobilní reklamy, respektive reklamy v mobilních zařízeních, není úplná tabula rasa. Pokud ale pomluvy o telefonu od Google nejsou jen planými řečmi, pak by se na písečku, kde své bábovičky plácá zatím jen několik nevyzrálých dětiček, mohl objevit skutečný mazák. Vůbec si nedovolím tvrdit, jestli by to tomu písečku nějak prospělo, ale pokud něco takového vůbec hrozí, pak by se měly dětičky co nejrychleji naučit plácat větší bábovičky.

Uspěje Google se svým telefonem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).