Hlavní navigace

Úspěšné mediální projekty v Křišťálové Lupě: zaujala DVTV nebo Český rozhlas

Filip Rožánek

Více než 90 tisíc hlasujících naznačilo, jaký obsah a média se vyplatí sledovat na internetu. Kam se tedy vydat za zajímavými rozhovory a obsahovými projekty?

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ve výsledcích 14. ročníku Křišťálové Lupy najdeme „staré známé“, tedy zavedené velké projekty, ale do finálového pořadí se prosadili také nováčci. Prošli jsme pořadí v jednotlivých kategoriích a podívali se, jaká média zaujala hlasující uživatele.

Projektem roku jsou už po jednom roce existence online a tištěné noviny Deník N. Hned ze dvou ocenění – v kategorii Zpravodajství a publicistika a v hlasování o Cenu popularity – se mohla radovat internetová televize DVTV. Moderátorka Emma Smetana si v žertu posteskla, že postrádá kategorii pro nejlepší online fotografie roku, a pak si s celým sálem divadla Archa pořídila hromadnou selfie.

Už zmíněný Deník N si kromě vítězství v projektu roku může připsat druhé místo ve zpravodajství a publicistice. Je také pátý v ceně popularity. Při nedávném výročí oznámil, že čtenářská odezva překračuje jeho původní plány. A přímo při vyhlašování se ředitel vydavatelství Ján Simkanič rovnou pochlubil, že předplatitelů je už 13 000. Stříbrnou příčku získal Deník N v kategorii Marketingová inspirace, protože dokázal uspořádat rekordní crowdfunding na českém internetu – více než 5400 lidí na jeho start přispělo částkou sedmi milionů korun.

Několik zářezů si v oblasti médií může připsat Seznam.cz. Zlato si odnesl autorský pořad Honest Guide v kategorii Online video, v ceně popularity je stříbrný. Seznam.cz zaujal i zpravodajstvím, byť možná jinak, než by chtěl. Nebyl oceněn za zpravodajský portál a určité body mu přineslo spíš zavedení newsfeedu na jeho homepage (čtvrté místo v kategorii Projekt roku). Seriál badatele a spisovatele Jiřího Padevěta Krvavá léta, mapující temné okamžiky české historie, se umístil pátý v kategorii Online video. Novinky.cz jsou mezi zpravodajskými weby šesté.

Internetová televize Mall.TV je v ceně popularity devátá, lépe si vedly dva její pořady – Překvapivé stavby (šesté místo v kategorii Online video) a Zmlsané dějiny (sedmé místo v té samé kategorii).

Česká televize zaujala svým zpravodajským portálem ČT24 (bronz mezi zpravodajskými a publicistickými projekty). Třetí místo si připsala i mezi marketingovými inspiracemi, a to za zviditelňování seriálu Most! na Facebooku. Pamatujete, jak po odvysílání jednoho z dílů vzrostl počet fanoušků facebookové stránky Snědá tíseň?

Ačkoliv je ve srovnání s Českou televizí její starší bratr Český rozhlas hubenější, v Křišťálové Lupě byl letos vidět víc než Kavčí hory. Zpravodajský server iRozhlas.cz je ve své kategorii pátý. Na desátém místě v kategorii Online video jsou videozáznamy koncertů Paternoster Sessions, které Radio Wave pořádá – jak název napovídá – v oběžném výtahu v hlavní rozhlasové budově na Vinohradské 12 v Praze. 

A když je řeč o této legendární adrese, nelze nezmínit zpravodajský podcast Vinohradská 12, jenž si odnáší pomyslné stříbro za obsahovou inspiraci. Vítězem ve stejné kategorii se stal další projekt Českého rozhlasu, živá rekonstrukce okupace Československa v roce 1939. A nezapomíná se ani na službu v podobě kampaně Ježíškova vnoučata, v níž si veřejnost může vybírat seniory, kterým na Vánoce koupí dárek nebo zajistí vytoužený zážitek. Mezi veřejně prospěšnými službami je tento adventní projekt druhý.

Z velkých mediálních domů dále zmiňme vydavatelství Mafra, jehož iDnes.cz je čtvrtý mezi zpravodajskými weby a Technet.cz má bronz mezi zájmovými weby. Zpravodajské weby vydavatelství Economia jsou ve svých kategoriích sedmé (Aktuálně.cz), respektive desáté (iHNed.cz).

Mezi menšími projekty se do seznamu finalistů letos dostaly Zdopravy.cz (na osmém místě mezi zpravodajskými weby) a Hlídací pes (na devátém místě tamtéž). V kategorii Zájmové weby zaujal magazín od žen pro ženy Heroine.cz (7. příčka) před portálem CzechCrunch (8. místo). 

Své věrné fanoušky mají youtuber Kovy (třetí v kategorii internetového videa), další youtuber MenT (4. příčka tamtéž), dokumentární cyklus Život za zdí (8. místo), portál Voxpot (9. místo), také blog Jiřího Švihálka o životě po amputaci nohy Pacholek (3. místo v One man show) nebo videa Petra Máry (4. místo v té samé kategorii). Příznivcům satiry dělají radost parodované příběhy Čtyřlístku napasované na aktuální dění (šestá příčka), na devátém místě je Daniel Dočekal s projektem 365 tipů a desátý je se svým webem publicista Marian Kechlibar.

Lidé sledují i nevšední život dvou tátů se dvěma dcerami – partneři David a Michal Vaníčkovi se na svém kanálu na YouTube dělí o zážitky z výchovy svých dvojčat. V kategorii Online video se umístili hned za už zmiňovaným pořadem Honest Guide.

Diners Vánoce2019

Čtvrté místo v kategorii Obsahová inspirace si připsal podcast Petra Ludwiga pod názvem Deep Talks. Věnuje se v něm hodnotám a smyslu práce či života celkově. Pozornosti by neměla ujít ani série unikátních reportáží o rodinách s autistickými dětmi Děti úplňku (šesté místo ve stejné kategorii).

Facebookem a facebookovým marketingem se zabývají články portálu Newsfeed (7.–8. místo). Třeba ho čtou nejen tvůrci tipů na zajímavá místa Amazing Places (4. příčka v Marketingové inspiraci), ale i správci profilu Andreje Babiše. Jeho dlouhá týdenní hlášení se letos umístila na devátém až desátém místě mezi marketingovou inspirací. Pro úplnost, vyhrál ji spolek Milion chvilek pro demokracii, který proti premiérovi protestuje.