Ne, nepotrebujeme oboji. Ziskavat know-how v udrzbe a provozu budovy (ev. zarizeni) je know-how s malou pridanou hodnotou. Ostatne, pokud po tomto know-how nasi udrzbari stoji, je to jen otazka smlouvy, napriklad s Finy. Ja si ale myslim, ze je to stejny nesmysl jako stavet na ceske zemedelske pude logisticka centra - i kdyz i to muze nekdo videt jako "know-how", ktere tento stat potrebuje.
Cesky superpocitac bude vzdy jen okrskova liga a bude velmi narocne sehnat dalsi partnery, kteri by tento pidi system chteli take vyuzivat. Bude se muset jit s cenou dolu. Pritom investice do HW, budov a udrzby pojedou po celou dobu nez se najde nejaky dalsi partner. Jen aby to neskoncilo jako s proslulymi ceskymi proudovymi letadly - na zacatku velke oci a pak teprve vystrizliveni do skutecne reality.
Ceskym proudovym letounem je L-159 - 72 obtizne uplatnitelnych kusu. Pokud zminujete i socialisticke produkty tehdejsiho Ceskoslovenska (nikoliv Ceska), tak jen zduraznujete z jake urovne to kleslo a jak to tedy "dopadlo".
Rozumim, ze velke deti potrebuji hracky: nakoupit budovy, cizi HW, nainstalovat to podle doporuceni vyrobcu a jiz stavajicich uzivatelu, delat servis a citit se, ze maji prst na tepu pokroku ... a za par let vse inovovat a hledat vyuziti pro jiz energeticky neefektivni HW ... pokud si to velke deti zaplati ze sveho zisku, tak je to jejich vec. Jako danovy poplatnik, ktereho neomracite marketingovymi recmi, bych radeji videl investice do skutecne prinosnych oblasti.
Faktická poznámka - L-159 je z velké části nové letadlo, samozřejmě vychází ze zkušeností, ale "zděděných částí" má minimum.
Evolucí je třeba zmíněný L39NG, mimochodem původně Aero uvažovalo, že bude pokračovat s L-169, což je evoluce Alcy, ale z více důvodů se vrátili k evoluci původního Albatrosu.
Jinak ale s vašimi příspěvky souhlasím, i relativní neúspěch s Alca byl dán spíš souhrou více věcí ze značné části spíš z oblasti politiky (jak u nás doma, tak i s vnějšími vlivy) než tím, že by byl projekt od začátku špatný nápad. Odhaduji, že nebýt těchto vlivů by reálný potenciál L159 byl minimálně někdy u 250 kusů, což by už projekt posunulo do ekonomicky dobrého výsledku. Holt někdo by to raději ani nezkusil...