Hlavní navigace

Vít Klusák (V síti): Mysleli jsme, že jsme narazili na dno pekla. Pak to ale bylo ještě horší

Autor: Milan Jaroš, Hypermarket Film, podle licence: Rights Managed
Karel Wolf

Na základě našich materiálů už policie zahajuje trestní řízení, popisuje režisér Vít Klusák dopady chystaného dokumentu o zneužívání dětí na internetu.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Něco přes tři dny zbývá dokumentárnímu filmu V síti, aby v crowdfundingové kampani vybral peníze na svůj vznik. V tuto chvíli má od přispěvatelů přislíbeno více než 2,7 milionu Kč. Tvůrci chtějí peníze využít také na návaznou osvětovou kampaň.

Celovečerní dokument mapuje zneužívání dětí na internetu. Autoři vytvořili falešné profily dvanáctiletých dívek a pak s figurantkami (třemi dospělými herečkami s mladistvým vzhledem) natáčeli pokusy mužů je kontaktovat a lákat z nich například nahé fotografie, ale také jim vyhrožovat či je vydírat.

Za projektem stojí filmová společnost Hypermarket Film, kterou založili Filip Remunda a Vít Klusák. Na kontě má filmy Český sen, Matrix AB, Dělníci bulváru a další. S Vítem Klusákem jsme mluvili o průběhu crowdfundingové kampaně i důvodech, které ho k natočení dokumentu vedly.

rozhovoru pro DVTV jste říkal, že částka, kterou jste na Hithitu vybrali, je sice nad limitem, ale stále sotva pokrývá náklady. Platí to stále?

Ve skutečnosti nám chybělo lehce přes 2 miliony, které z rozpočtu vypadly, když nám Fond kinematografie přispěl méně, než jsme žádali, a také nedopadla dohoda s jednou velkou korporací. Přišlo nám ale nemyslitelné cílit na takovou horentní částku, když ostatní dokumenty většinou zkoušejí vybrat okolo 500 tisíc. Takže nyní jsme zalepili dluhy a na kampaň zbývá cca 700 tisíc Kč. Musíte totiž brát v potaz odvody pro portál, DPH a nákup odměn včetně poštovného.

S jakými sociálními sítěmi / komunikačními kanály jste nakonec pracovali? V původní upoutávce na Hithitu zmiňujete pouze server Lidé.cz.

Klíčový byl Facebook a přidružený Messenger. Figurantky měly dále Snapchat, Xchat.cz, Skype, testovali jsme také Omegle. Úskoky jednoho muže nás zavedly na portál Amateri.cz. Založil tam totiž jedné z našich hereček pornostránku, kde ji nabízel jako její pasák. Ovšem server Lidé.cz je také nesmírně výživné „zákoutí“. Fascinovala nás místnost „Abnormální pokec 12–20“. Neboli místo, kde si mohou pokecat dvanáctiletí s mnohem staršími. O čem, to je asi nasnadě. Dnes už v této podobě neexistuje.

Co vás během sbírání materiálu nejvíce překvapilo/zarazilo?

Že pokaždé, když jsme měli dojem, že už jsme narazili na pomyslné dno pekla, tak se stalo ještě něco děsivějšího.

Co byla nejhorší situace, s jakou jste se během natáčení setkali?

Byla to chvíle, kdy maskérka Bára poznala jednoho z predátorů. Jedná se totiž o muže, který je vedoucím dětských táborů.

Při natáčení vznikly stovky hodin citlivého a kompromitujícího materiálu, předali jste nějaký také Policii ČR?

Ano, Policie ČR naši produkci vyzvala, abychom jim natočený materiál odevzdali. Učinili jsme tak a dozvěděli se, že zahajují trestní řízení.

Jaké jsou vlastně další ambice dokumentu, když pomineme osvětu mezi rodiči a dětmi?

Jednou z našich ambic je rozšířit vyučující osnovy o základy bezpečného chování na internetu. Domníváme se, že k dětem by tyto poznatky měly doputovat dřív, než se začnou zajímat o sociální sítě, což je podle výzkumů kolem devátého roku věku.

Z prezentace projektu to zatím vypadá, že se celý problém týká pouze dívek, myslíte si, že chlapci (ať již ze strany mužů, nebo žen) podobně ohroženi nejsou? Zkoušeli jste pracovat také s nimi?

Měli jsme i falešné účty kluků, ale brzy jsme pochopili, že to nepůjde. Náš koncept je založený na tom, že dospělá herečka je stylizovaná do role dvanáctileté dívenky. Je téměř nemožné najít mladého muže, který je starší osmnácti let a přitom mu ještě nerostou vousy, nemutoval a dokáže herecky vystihnout uvěřitelného předpubertálního kluka. Rozhodli jsme se, že raději co nejlépe zpracujeme verzi, ve které se zaměříme na nezletilé dívky. Ale popsaný problém se pochopitelně netýká jen holek, což se snažíme v rozhovorech zdůrazňovat.

Jaké strategie predátoři, na které jste při natáčení narazili, používají nejčastěji?

Cukr a bič. A mirroring neboli zrcadlení. Dítěti, které má na profilu fotky koní, predátor tvrdí, že koně miluje a zvažuje si brzo jednoho koupit. Často se též uchylují k citovému vydírání. Třeba: když mi nepomůžeš s tím, že jsem nadržený, tak budu nemocný.

Myslíte si, že většina predátorů sbírala materiál jen pro vlastní potřebu, nebo za tím může být i tvrdý byznys (obchodování se získaným materiálem)?

Ve filmu se nám podařilo zaznamenat i příběh, ve kterém šlo o byznys.

Jsou podle vás tito lidé nemocní, nebo jen amorální a cyničtí?

Experti tvrdí, že sexuální úchylkou trpí pouze 3–5 % z těch, kteří loví děti na internetu. Všichni ostatní jsou takzvaně psycho-sexuálně normální. Ti muži jsou především neskonale sobečtí. Vůbec jim nedochází, jak hlubokou rýhu můžou v těch dětských duších zanechat na roky dopředu.

Jde podle vás o fenomén současné doby, nebo je zde již dlouho?

Nezřídka se mi stává, že mi podobné příběhy vyprávějí ženy kolem 25 let. Ten fenomén je tu už nejméně 10–12 let, jen se o něm příliš nemluvilo.

EBF-tip-řečníci-havryluk,kijonková

Sběr materiálu probíhal z velké části na internetu, plánujete také nějakou větší internetovou kampaň nebo doprovodný internetový projekt?

Plánujeme osvětovou kampaň, která bude na film přímo navazovat. To je i důvod, proč naši sbírku na Hithitu připomínáme až do úplného konce, sbírka se uzavře za 3 dny. Tvářemi kampaně budou právě naše tři herečky v kombinaci s youtubery, jako je kupříkladu mezi dětmi nesmírně populární Jirka Král.