Hlavní navigace

Vítězný rok českých her: Úspěch Kingdom Come a Beat Saber či vzkříšení Geewy

Jan Sedlák

Rok 2018 byl pro český herní export nebývale úspěšný. Hry loni Česko v cizině proslavily více než třeba filmy a hudba.

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Na přelomu roku tradičně rekapitulujeme, co důležitého a zajímavého se událo na českém internetu. Komu se dařilo a komu ne? Pohled na uplynulých dvanáct měsíců přináší Ročenka 2018

Z českých videoher se postupně stává poměrně silný exportní artikl. Herní průmysl má prozatím spíše mizivou podporu státu, přesto ve světě poslední dobou Česko proslavil více než filmy a hudba. Velké tuzemské herní tituly se prodávají zejména v zahraničí, přičemž například VR titul Beat Saber má asi 60 procent uživatelů ve Spojených státech.

Rok 2018 byl pro české videohry silným obdobím, kterému vévodilo několik celosvětově úspěšných titulů. Odvětví se také začíná více profesionalizovat. Vznikla například Asociace českých herních vývojářů (GDACZ), která chce za herní průmysl lobovat. Ta se připojila i do evropské federace herních vývojářů a na konferenci GDS 2018 bylo podepsáno memorandum o spolupráci zemí střední a východní Evropy.

Přesná čísla o tom, jak velký tuzemský herní průmysl je, jaké generuje peníze, kolik zaměstnává lidí a podobně, prozatím chybí. GDACZ slibuje, že připraví podrobnější studii, ze které by se dalo vycházet. Alespoň některá čísla naťukla studie Deloitte. Ta například říká, že internet v Česku ke stahování a hraní počítačových her používá kolem 20 procent lidí starších 16 let.

V loňském roce bylo nejvíce slyšet o několik let vyvíjeném středověkém RPG Kingdom Come: Deliverance. To vyšlo v dosti pochroumaném technickém stavu, který se ladil ještě měsíce po vydání, přesto šlo o velmi unikátní zážitek, který nakonec pěkně vydělal.

Šéf studia Warhorse Martin Frývaldský v našem rozhovoru už pár dní po vydání potvrdil, že investoři jsou spokojení. Během zhruba prvních dvou týdnů se prodalo přes milion kopií, dnes se operuje s odhady v řádech nízkých milionů kopií. Warhorse následně vydali i několik DLC, o hře vyšlytřidokumenty a například Středočeský kraj vydal na základě Kingdom Come turistickou příručku. Martin Klíma z Warhorse byl zároveň uveden do Síně slávy českých her.

Silný veřejný ohlas sklidil také Beat Saber od tříčlenného studia Beat Games. Odhady mluví o tom, že se celkově prodalo přes půl milionu kopií této hry, což je v oblasti virtuální reality významné číslo. Beat Saber se z PC platformy dostal také na PlayStation VR a Sony ho jako nejspíše první českou hru v historii začala dodávat v rámci bundlu s konzolí PlayStation.

V Asii se zase Beat Saber snaží prosazovat ve formě arkádových automatů. Na prodejní úspěchy navazují také nominace a ocenění. Beat Saber byl mimo jiné nominován na „herních oscarech“ The Game Awards, zlato ale nakonec nezískal. Naopak ale uspěl na cenách Gamers Choice Awards, kde vyhrál kategorii za nejoblíbenější VR hru. O Beat Saberu v našich rozhovorech povídali Ján Ilavský a Jaroslav Beck.

Loni do světového ohlasu přispělo i studio Amanita Design. Její novinka Chuchel sice není prodejně tolik úspěšná jako třeba Samorost, přesto jde o úspěšnou hříčku. Chuchel například vyhrál „herní oscary“ za nezávislé tituly IGF Awards za vizuální podání (na IGF byl nominován i český Atentát 1942, nominaci ale neproměnil). Úspěch koncem roku přinesl i podivnou kauzičku, kdy se Chuchel musel přebrat z černé na oranžovou. Černá chlupatá koule podle některých kritiků měla připomínat rasistické výjevy.

Mobilní hry od brněnských Madfinger Games už si stáhly nižší stovky milionů lidí. Na tuto bilanci navazuje i Shadowgun Legends, což je prozatím největší titul od Madfingeru. Jde o mobilní obdobu kooperativní MMO střílečky Destiny. Madfinger, stejně jako třeba PUBG a Fortnite ukazují, že popularita mobilů jako poměrně vyspělých herních platforem roste a že si zde oblibu dokáží najít i 3D akce.

Roční tržby brněnského podniku se pohybují kolem 200 milionů korun, Shadowgun Legends mají bilanci navýšit. Počítá se také s vydáním Shadowgun War Games, což má být kompetitivní online střílečka. Ta se stala nejlepší mobilní hrou na posledním Gamescomu.

Na mobilech se daří také Smashing Four od firmy Geewa. Ta se málem propadla do bankrotu, tento titul ji ale zachránil. Měsíční tržby se dostaly na milion dolarů a denně hru hraje přes 200 tisíc hráčů. „Nejlepší hry vydělávají až jeden milion dolarů denně a na vrcholu se udrží tři až pět let. My u Smashing Four očekáváme minimálně stejnou životnost,“ plánuje šéf Geewy Miloš Endrle.

Pražská společnost Grip Digital úspěšně portuje a vyvíjí hry pro jiné společnosti, postupně se chce ale propracovat i k produkci pod vlastním jménem. Jednou z vlaštovek je FPS střílečka ze staré školy Mothergunship. Nejde o AAA titul, vyniká ale možností skládat si vlastní zbraně a posbíral dobrá hodnocení.

Mashinky a Factorio ukázaly, že v Česku mohou vznikat velice propracované a ve světě oblíbené strategie. V loňském roce se k nim připojil i Project Hospital, který poměrně realisticky zpracovává chod nemocničního prostředí.

Studio Bohemia Interactive po pěti letech vývoje dokázalo svůj dříve veleúspěšný survival titul DayZ dostat do ostré verze. Alespoň tedy na PC. Vývoj se táhl i z toho důvodu, že se během něj přecházelo na nový engine. „Bohemka“ zároveň pracuje na dalším survival titulu, který nese jméno Vigor. Půjde o free-to-play záležitost exkluzivní pro Xbox One. Prozatím je k dispozici jako preview. Na přelomu roku rovněž vyšla tvůrčí věc Ylands, se kterou chce Bohemka uspět i ve složité Číně. Více o tom v našem rozhovoru s Janem Herodesem.

Nenápadný, ale velmi úspěšný SCS Software pokračoval v rozšiřování svého kamioňáckého impéria. Vyšlo rozšíření Euro Truck Simulatoru 2 a také oblast pro American Truck Simulator. SCS má na kontě miliony prodaných kopií svých her.

Herní sběratel Čeněk Cibien uskutečnil svůj plán a v Praze otevřel Muzeum her, které je jedním z největších projektů svého druhu v Evropě. Muzeum je interaktivní, což znamená, že si lze na všech zhruba 70 strojích zahrát. Ty jsou zároveň průběžně obměňovány. Cibien patří mezi významné sběratele, ve své sbírce má přes 600 různých zařízení, na kterých lze hrát.

Legendární adventura Polda letos oslavila dvacet let od vydání. Oslavuje se to i tak, že Polda vyšel v mobilních verzích pro iOS a Android. Předchozí díly už na mobilní platformy byly k dispozici, u jedničky se ale řešilo několik problémů.

Steam bohužel neukazuje přesná čísla prodejů, ale zveřejnil alespoň orientační žebříček nejúspěšnějších titulů loňského roku. Ten je rozdělen do čtyř kategorií, a sice platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. V platinové sekci je 16 nejprodávanějších, kam se žádná česká nedostala. Nejlépe je na tom Kingdom Come: Deliverance, který spadá do sekce zlaté (společně třeba se Zaklínačem 3). Euro Truck Simulator 2 se umístil ve stříbrné kategorii (vedle Falloutu 4 či posledního Tomb Raidera) a v bronzové kategorii je strategické Factorio. Steam rovněž vydal seznam nejprodávanějších her pro VR, kde v platinové sekci figuruje Beat Saber.

Největší online herní obchod s českými hrami počítá také v další aktivitě. Konkrétně jde o ocenění nejlepších titulů roku The Steam Awards 2018. V nejprestižnější kategorii o celkovou hru roku soupeří Kingdom Come: Deliverance, Beat Saber je nominován v kategorii o nejlepší VR hru a v sekci „Most Fun with a Machine“ je pak trojice Euro Truck Simulator 2, Factorio a Space Engineers. Výsledky budeme znát až v únoru.

Steamu postupně roste konkurence, stále jde ale o silnou platformu, jejíž popularita roste i v Česku. Valve totiž navýšilo kapacitu do peeringových uzlů NIX.CZ (100 Gb/s) a NIX.SK (20 Gb/s) a přes 100 Gb se připojuje také do Peering.cz. Do Peering.cz se pak skrze 10Gb spoj připojil Blizzard.

V pražském hračkářství Hamleys odstartovala největší VR atrakce na světě. Jmenuje se Golem VR a na starost ji má české studio DIVR Labs podpořené kapitálem od Josefa Matějky a dalších. To má ambice podobné zážitky kombinující virtuální realitu a fyzický prostor stavět také jinde po světě.

Dlouholetý historik českých videoher Jaroslav Švelch vydal knihu Gaming the Iron Curtain, která mapuje československou herní vývojářskou scénu před revolucí. Prozatím vyšla pouze v angličtině pod nakladatelstvím MIT Press. Herní archivář Lubor Kopecký, který provozuje HerníArchiv.cz, zase vydal publikaci Český herní průmysl 2018. Mapuje situaci z roku 2017, včetně vydaných titulů nebo herního vzdělávání.

Možnosti toho, jak se v Česku učit dělat hry, rostou. Samostatný obor nyní chystá otevřít FAMU. O tom, co od toho čekat či jak česká veřejnost hry přijímá, byl náš rozhovor s Helenou Bendovou.

Rok 2018 byl v některých ohledech průlomový také pro tuzemský e-sport. AC Sparta Praha jako první profesionální sportovní klub ohlásil, že zakládá progamingovou sekci (v zahraničí už je něco takového zvykem delší dobu). Sparta se chce prozatím soustředit na hru FIFA.

WT100 tip 1

Do e-sportování se pouští také Formule 1, která spouští vlastní ligu F1 Esports Series. Stáj Haas draftovala dva Čechy, kteří v tomto turnaji soutěží – jde o Michala Šmídla a Martina ŠtefankaŠmídl v našem rozhovoru popisuje, jak e-sportová F1 funguje a jaké to je věnovat se profesionálně sim racingu.

Trh herních médií v Česku se může zdát rozebraný, přesto se v loňském roce naplno rozjel nový projekt. Jde o Vortex, který začínal jako kanál na YouTube a rozrostl se také o web či tvorbu dokumentů. Do Vortexu investovali Jirka a Petr Královi. O celé akci více v našem rozhovoru s Jiřím Bigasem a Zdeňkem Princem.