Hlavní navigace

Vítězové a oběti streamingových válek. Kolik služeb si předplatíte?

15. 7. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Za rok touto dobou se bude o uživatele přetahovat mnohem více internetových televizí, než kolik jich existuje teď. Souboj velkých mediálních domů nejspíš povede k tomu, že si vybíraví diváci budou muset předplácet několik videoserverů zároveň. Nejnověji se chystá do bitvy HBO Max.

Za měsíc ukončí svůj provoz ve Spojených státech internetová videopůjčovna FX+. Její příběh se uzavře po dvou letech. Je totiž propojená s placenou kabelovou a satelitní stanicí FX, z jejíž produkce pocházejí například seriály American Horror Story nebo Takoví normální Američané (The Americans). A právě tato televize se letos v březnu definitivně stala součástí impéria společnosti Walt Disney, která ovšem chystá vlastní novou streamingovou platformu Disney+. Osekávání portfolia tedy není velkým překvapením, FX+ se navíc zas tak moc nedařilo.

Obsah, který byl na FX+, se přesune do jiné videoslužby ovládané společností Disney – na server Hulu. FX tam pro sebe vidí větší příležitosti, než kdyby se pokoušela budovat samostatnou službu pod svou značkou. Disney se stal v květnu jediným vlastníkem Hulu, když se dohodl na odkoupení i zbývajícího menšinového podílu společnosti Comcast.

Disney+ odstartuje 12. listopadu a zaměří se na rodinné filmy a seriály. Měsíční paušál firma stanovila na 6,99 dolaru. Při platbě na rok dopředu zákazník uhradí 70 dolarů. Aby Disney nalákal zákazníky na svou platformu, odstraní postupně z konkurenčních video-on-demand služeb hrazených prostřednictvím předplatného všechny pořady, které produkují jeho dceřiné společnosti. Znamená to, že Disney+ bude například jedinou platformou nabízející Star Wars, filmy studia Marvel, dokumenty National Geographic, animované snímky studia Pixar anebo všechny řady seriálu Simpsonovi.

„Přijde mi zajímavé, že žádná z těch služeb na trhu nenabízí stejné pořady. Nic z toho, co bude na Disney+, neuvidíte na Netflixu. A nic z toho, co je na Netflixu, nebude na plánovaných platformách. Všichni budou mít unikátní obsah,“ glosoval nedávno situaci na trhu šéf obsahu služby Netflix Ted Sarandos.

Disney bude mít výhodu rozsáhlé marketingové kampaně rozkročené na všechny možné mediální kanály – od rodinné stanice ABC a sportovní ESPN po zábavní parky Walt Disney World.

Držet pod jedním mediálním domem dvě streamingové služby může být na první pohled zvláštní, Disney+ a Hulu ale budou mít odlišnou strategii. Na rozdíl od první jmenované videotéky pro celou rodinu bude Hulu nabízet žánry pro odrostlejší publikum (známý je třeba oceňovaný dystopický seriál Příběh služebnice). Generální ředitel Randy Freer se v rozhovoru pro stanici CNBC pochlubil, že nový vlastník podstatně zvýší investice do natáčení původních formátů.

Je také možné, že Disney+ půjde předplatit ve společném balíčku s Hulu a sportovní nabídkou ESPN+, o této variantě ale žádné bližší informace nejsou k dispozici.

O peněženky diváků, které nebaví klasické televizní vysílání, se zajímá také Apple. Televizní služba Apple TV+ bude od podzimu dostupná ve více než sto zemích světa. Bude kombinovat nabídku filmů a seriálů z různých služeb s vlastní produkcí Applu. Výrobce telefonů a tabletů se tak poprvé stává aktivním producentem audiovizuálního obsahu pro celosvětové publikum.

Steven Spielberg pro Apple TV+ natáčí seriál Amazing Stories. Herečky Jennifer Annistonová a Reese Witherspoonová se objeví v seriálu ze zákulisí ranního televizního zpravodajství Morning Show. Žánr sci-fi zastupuje výpravný příběh See o zničené Zemi, kde přežilo jen několik milionů nevidomých lidí. Mezi dalšími spolupracovníky je například režisér M. Night Shyamalan.

A jak zjistil britský magazín Chortle, další těžkou vahou v týmu bude britská BBC, se kterou se Apple dohodl na natočení osmidílného komediálního seriálu pod názvem Alabama. Už se natáčí a premiéra se plánuje na příští rok. Spolupráce s evropskými produkcemi má v Applu na starosti Jay Huntová, bývalá šéfka Channel 4. Chortle cituje její slova, že Apple už v Británii utratil miliony liber, a je tak důležitým partnerem tamního filmového průmyslu.

Obří rozměr investic, kterými Apple živí chystaný projekt, nejlépe přiblíží objev ekonomického deníku Wall Street Journal – jedna hodinová epizoda zmíněného sci-fi seriálu See vyjde až na 15 milionů dolarů (přibližně 340 milionů korun). To je sice srovnatelné se Hrou o trůny (Game of Thrones), ale ta se k takovému rozpočtu propracovávala osm sezon. Rozpočet chystaného seriálu The Mandalorian, jenž bude jedním z lákadel při startu konkurenční Disney+, byl prý také kolem deseti až patnácti milionů dolarů za epizodu.

Když se sečtou náklady na jednu kompletní řadu plánovaných seriálů, jde podle amerického deníku o sumy srovnatelné se spektakulárními filmy, jako je aktuální Spider-Man: Daleko od domova. A to se při startu Domu z karet (House of Cards) před šesti lety pochybovalo, jestli Netflix nepřepísknul výdaje, když ho tehdy jeden díl stál 4,5 milionu dolarů.

Právě Netflix ale také dobře ví, co dokáže udělat kvalitní seriál s počty předplatitelů. Průzkum společnosti Cowen & Co. mezi zákazníky internetových videoslužeb zjistil, že 13 procent někdejších předplatitelů Netflixu si ho chce zase objednat, aby se mohli podívat na rekordně sledovanou třetí řadu seriálu Stranger Things. Téměř pět procent lidí, kteří si ještě Netflix nepředpláceli, by bylo ochotných zaplatit, aby tento hit také viděli.

Jiná analýza došla k závěru, že Netflix má velmi loajální publikum, které velmi rádo diskutuje o seriálech a jejich postavách a méně si stěžuje na případné provozní a obsahové nedostatky. Naopak diskuse o Amazon Video Prime se týkají hlavně ceny a chabé nabídky obsahu, u Hulu si lidé stěžují na výpadky.

Na jaře 2020 bude Netflix čelit dalšímu vyzyvateli: platformě HBO Max. Od začátku na ní má být kolem 10 tisíc hodin seriálů a filmů. Je to méně než na Netflixu, ten ale postupně přijde o část lukrativního obsahu od externích dodavatelů – některé seriály si k sobě stáhne Disney, jiné přejdou na plánovaný web NBC Universal, jehož spuštění se očekává v roce 2021. Z Netflixu zmizí Přátelé (přesunou se právě na HBO Max) nebo Kancl (ten bude na NBC Universal).

UX DAy - tip 2

Prozatím není jasné, kolik bude HBO Max stát – neoficiální informace mluví o 16–17 dolarech měsíčně, objevily se rovněž spekulace o levnějším předplatném doplněném o reklamy. Beta verze se má objevit na konci roku. Kromě obsahu od HBO, Cinemaxu, Warner Bros. nebo CNN mají být součástí seriály natáčené pro stanici The CW, například Batwoman. Opatrně se mluví o tom, že by zákazníky měla nalákat exkluzivní filmová knihovna, protože Warner Bros. drží práva třeba ke snímkům o Harrym Potterovi. Mělo by to jistou logiku, ale nikdo to oficiálně nepotvrdil. Vítaným zdrojem nových seriálů zřejmě bude produkční společnost Bad Robot, za níž Warneři nabízejí půl miliardy dolarů.          

Netflix ale rozhodně nehodlá budoucím konkurentům situaci ulehčovat. Loni natočil seriály a filmy za 12 miliard dolarů. Letos utratí 15 miliard dolarů a zkracuje lhůty mezi natočením seriálů a jejich zveřejněním. Analytik oslovený magazínem Variety předpokládá, že výrobní náklady v roce 2020 vystoupají na bezmála 18 miliard dolarů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).