Asociace televizních organizací zveřejnila výsledky kontinuálního výzkumu, který v rámci měření sledovanosti připravuje výzkumná agentura Nielsen Admosphere, minulé úterý. České Radiokomunikace představily výsledky vlastního průzkumu na workshopu přesně o týden dříve.
Výsledky obou výzkumů se v údaji o penetraci DVB-T2 přijímačů mezi tuzemskými televizními domácnostmi natolik lišily, že jsme o vysvětlení požádali ředitele Českých Radiokomunikací pro oblast regulace a strategie Marcela Procházku.
ČRa argumentují obměnou přijímačů
Zatímco ATO v rámci kontinuálního výzkumu zjistilo, že nově zaváděný standard zemského televizního vysílání DVB-T2 už přijímá sedm procent televizních domácností
, podle průzkumu Českých Radiokomunikací je v současné době na příjem nového standardu vysílání připraveno 22 procent domácností
.
Údaj sedmi procent z kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací je z mého pohledu podezřele nízký, což potvrzuje i průzkum ministerstva průmyslu a obchodu ze září minulého roku, který už v té době uvádí, že 22 procent domácností je vybaveno DVB-T2 přijímačem,
uvedl pro DigiZone Procházka.
Podle něj je vysvětlení rozdílných údajů celkem jednoduché. Na trhu se již minimálně dva roky prodávají v drtivé většině DVB-T2/HEVC televizory. Za rok se na českém trhu podle neoficiálních informaci prodejců údajně prodá zhruba tři čtvrtě milionu televizorů, což za dva roky dělá jeden a půl milionu přijímačů. Při penetraci zemského televizního vysílání kolem šedesáti procent je tak za dva roky mezi lidmi přijímajících terestriku kolem 0,96 milionu televizorů, což je 21 procent,
vysvětluje Procházka.
ATO: Srovnáváte nesrovnatelné
Jednatelka Asociace televizních organizací Vlasta Roškotová se ale domnívá, že se v případě výstupů obou zmíněných průzkumů „srovnává nesrovnatelné“. Něco jiného je vědomý příjem DVB-T2 zjišťovaný metodou osobního rozhovoru, nebo prodej televizorů s typem příjmu DVB-T2/HEVC, a to v různých časových obdobích před a během aktuální informační kampaně včetně motivačního faktu následného vypnutí Déčka a hrozby nakonec nerealizované ztráty příjmu ČT sport,
poukazuje na klíčové faktory Roškotová.
ATO poukazuje také na dobu, kdy byl kontinuální výzkum realizován, tedy na první kvartál letošního, kvůli které je třeba počítat s nulovým efektem PR kampaně k přechodu na DVB-T2. Nákup zařízení po vypnutí dvojprogramu ČT:D/art v celoplošném DVB-T multiplexu 3, který ve své argumentaci zmiňují České Radiokomunikace, tak zatím není ve výstupech kontinuálního výzkumu zachycen. Proto se v jeho výsledcích ještě tento efekt neprojevil, stejně jako dopad zvýšené mediální kampaně kolem DVBT-2,
upozorňuje Roškotová.
Z kontinuálního výzkumu ATO vyplývá:
- 7 procent domácností deklaruje, že DVB-T2 vysílání už přijímají
- 5 procent domácností deklaruje, že už jsou DVB-T2 přijímačem vybaveny, přestože zatím DVB-T2 signál nepřijímají
- 13 procent domácností, které DVB-T2 nepřijímají, zároveň neví, zda mají doma DVB-T2 přijímač
- 32 procent domácností uvádí, že nejsou vybaveny DVB-T2 přijímačem
Zbytek televizních domácností nepřijímá televizní signál terestrickou cestou.
Výzkum realizuje pro ATO agentura Nielsen Admosphere.
Počty domácností, nebo uživatelů?
České Radiokomunikace podle názoru ATO dostatečně nerozlišují mezi údaji o procentech domácností a respondentů. Roškotová upozorňuje, že ve vyjádřeních ČRa se hodnota 22, případně 21 procent vyskytuje několikrát v různém kontextu.
- 22 procent – výsledek výzkumu Ministerstva průmyslu a obchodu z loňského podzimu interpretují ČRa jako „procento domácností vybavených DVB-T2 přijímačem“
- 22 procent – České Radiokomunikace se v květnu dotazovaly, kolik lidí už DVB-T2 přijímá. Kladnou odpověď udalo 22 procent respondentů, i když ve své prezentaci ČRa uvádějí 22 procent domácností
- 21 procent – výpočet ČRa ohledně penetrace domácností vybavených DVB-T2 přijímačem podle prodejů televizorů za poslední dva roky
Roškotová dále zmiňuje slabiny dedukce ČRa, když odhadují velikost příjmu DVB-T2 podle počtu prodaných televizorů. Komentář ČRa vypočítávající penetraci DVB-T2 zařízení z prodejů televizorů podle ní zanedbává fakt, že část prodaných televizorů končí v restauracích, hotelech, firmách, chatách a chalupách.
Srovnávání deklarací ve výzkumu s prodejností zařízení je podle Roškotové velmi ošidné, protože spotřebitelé si mohou kupovat nové televizory, a přitom nemusí vůbec věnovat pozornost nálepce „DVB-T2 ready“ na daném zařízení.
Proto některé domácnosti sice DVB-T2 přijímač mají, ale nevědí o tom. Neprovedly doladění, takže DVB-T2 stanice de facto ještě nepřijímají a ani nesledují. Teoreticky samozřejmě mohou mít doladěno, ale ani si toho nemusí všimnout,
uvádí příklady Roškotová.
Není známa metodika průzkumu ČRa
Na závěr Roškotová znovu zdůrazňuje rozdílná kritéria pro porovnávání jednotlivých výzkumů a zdůrazňuje spolehlivost Face2Face metody dotazování, tedy osobních rozhovorů. Abychom mohli údaje o penetraci DVB-T2 přijímačů z uvedených výzkumů jakkoli komentovat, museli bychom o nich vědět více. Je třeba znát výběrový soubor a jeho velikost, způsob sběru dat a samozřejmě přesnou formulaci otázky, stejně jako způsob zpracování a interpretace výsledků,
vyjmenovává Roškotová.
Připomíná také, že dotazování deklaratorního příjmu DVB-T během minulého přechodu z analogového na digitální vysílání v rámci kontinuálního výzkumu a jeho dlouhodobě používanou metodikou F2F dotazování s adresní oporou výzkumu poskytovalo smysluplné a věrohodné výsledky ohledně postupu celého procesu.
Kontinuální výzkum, který pro ATO realizuje společnost Nielsen Admosphere, probíhá na dvanácti tisících dotazovaných domácnostech ročně, upřesňuje popis struktury populace z hlediska jejich televizního a mediálního vybavení a chování.
Odlišnosti údajů o penetraci DVB-T2 přijímačů způsobilo podle ATO více faktorů:
- Dotazování Českých Radiokomunikací probíhalo letos v květnu, zatímco kontinuální výzkum mapoval období od začátku letošního roku do března, tedy před vypnutím dvojprogramu ČT:D/Art v celoplošném DVB-T multiplexu 3 provázeného významnou mediální kampaní k přechodu na DVB-T2
- Zmiňované výzkumy využívaly téměř jistě odlišnou metodiku, a zatímco metodika kontinuálního výzkumu je známá, metodika průzkumu prezentovaného Českými Radiokomunikacemi ani výzkumu Ministerstva průmyslu a obchodu zveřejněna nebyla
- Dotazování Českých Radiokomunikací probíhalo pravděpodobně na respondentech, ale jeho výsledky jsou interpretovány z pohledu domácností