Hlavní navigace

Názor k článku Vltava.cz: všechny chyby, které jsme kdy udělali od David Vítek - Vltava je jen špička ledovce. Medializace pouze ohřeje...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 5. 2009 16:17

    David Vítek
    Vltava je jen špička ledovce. Medializace pouze ohřeje okolní vody. Umocní krizi v e-businessu. Většina e-firem, žila "z ruky do huby" a ty velké dokonce na úkor dodavatelů, bank či investorů. Byly přehřáté. Finanční krize ale způsobila stahování peněz z oběhu, tvrdší podmínky úvěrování. Rušení kontokorentů způsobuje problémy i relativně stabilním menším a dokonce i kamenným firmám. Internet a telekomunikace jsou u bank na "černé listině" již od konce minulého roku, dodavatelé více dohlíží na kredity, snižují je nebo dokonce ruší. Obraty klesají už i na internetu. To způsobí problémy těm, kteří žili na dluh.
    Je jasné, že na mínusu Vltavy prodělají majitelé, banka i dodavatelé - distributoři. Ještě opatrnější budou tedy všichni klíčový partneři potřební pro existenci procesů. Bude tedy asi standardní úplně nový fenomén: eShop nebude schopen dodávat, protože nedostane dostatek zboží od dodavatelů na vykrytí všech objednávek včas. Tím nevytvoří marži, porostou náklady na vratky pozdě zaslaného zboží, nevydělá si na provoz a dostane se do mínusu, i když by normálně přežil. Dostane se do sestupné spirály.
    eShopy vznikaly bez vlastního kapitálu. Současná situace tyto eShopy oslabí.
    Banky dříve ochotně půjčovaly více než říkají ekonomická pravidla (50% vlastního kapitálu a 50% půjčeného). To nyní padlo. Většina eShopů tak bude mít pouze stovky tisíc korun k dispozici (200.000 základní jmění s.r.o. + 200.000 od banky + kredit dodavatele) za předpokladu, že nejsou v provozní ztrátě. Bance se reportuje měsíčně a jak přijdou špatná čísla, tak kontokorent zruší. Tím zůstane pouze kredit dodavatele. Jaro je obvykle ekonomicky slabé období, řeší se navíc reklamace od Vánoc, začátek léta bývá lepší a pak přijdou prázdniny, kdy se ekonomika "zastaví" a do provozní ztráty se dostane většina firem, nejen internetových. Přežije pouze kapitálově silná společnost a snadněji s diverzifikovaným portfoliem. Tedy ne specializovaná. Typický eShop je ale obvykle kapitálově slabý, specializovaný na určitý segment trhu a maximálně v provozní nule spíše pouze v očekávání růstu. Neboli investuje v očekávání růstu obratu a zisku. Investice se ovšem při poklesu trhu nevrací včas, věřitelé nepočkají a uuups.
    Management eShopu (typicky mladý vysokoškolák, technický typ), který řeší rychlý růst, nové funkce webu, automatizaci, přijímání lidí, eMarketing,... je postaven do úplně nové situace: Má zeštíhlovat, snižovat platy, propouštět své spolupracovníky - kamarády!
    A jde to dál. Jak mu poradí ekonom - zeštíhlí, zredukuje lidi na úroveň nových nižších obratů, ale než to zrealizuje (výpovědní lhůty, odstupné), již je opět v mínusu a musí to udělat znova. To je typický obecný scénář. Na internetu tomu tento manažer ještě pomůže snížením ceny... :).
    Co radit zákazníkům?
    Rizika vidím tři:
    1. mohou přijít o peníze, pokud zaplatí předem.
    2. zboží jim nebude dodáno včas nebo vůbec
    3. nebude kde reklamovat
    1 a 2 lze eliminovat dobírkou a kontaktem s obchodníkem.
    Reklamace značkového elektro zboží provádí obvykle nezávislé servisy. U IT je to ale problém. Tam nese záruky obvykle dovozce/prodejce. Když nám kdysi například zkrachoval dodavatel harddisků Seagate, tak nám je nikdo nevyreklamoval, ani jiný dovozce ani Seagate samotný, s odůvodněním, že zkrachovalá Karma, Libra, AAC jim také dluží. Odepsali jsme to. Zákazníků se to ale nedotklo. Tvoříme na to rezervy.
    Mladé eShopy se s něčím takovým ještě nesetkaly. (dlouho už nikdo nezkrachoval). Toto riziko tedy stále hrozí, jak zákazníkovi, tak eShopu. Co tady radit zákazníkovi jiného, než ošumtělé: "důvěryhodný prodejce", nevím. Snad jen s tím počítat. Krachují totiž i hypermarkety a jiné kamenné firmy, tak si asi nevybere. Karma byla nejlevnější velkoobchod a provozně prodělávala, v AAC udělali manažerskou chybu. Tak se to ani podle ceny nepozná.
    Na druhou stranu vyklizení trhu zkrachovalými eShopy umožní růst i v krizi těm zdravým. Které to ale budou?