Ve vztahu k Vypalcd vs. Stahuj musím říct, že jsme dlouhou dobu uvažovali ke Stahuj přidat službu posílající CD s vypálenými zkušebními verzemi, jako to dělalo VypalCD.
Z počátku jsme na to naštěstí neměli čas, později už bylo jasné, že to nemá smysl. Takže nás vlastně zachránila jen nutnost soustředit se na jednu věc, doménu Vypaluj.cz máme ale stále připravenu, kdyby se trh otočil :)
Vltavě přeju, aby se úspěšně prodala většímu subjektu, i kdyby za 1,- Kč. Bylo by škoda, kdyby značka Vltavy zcela zmizela.
Někde jsem v diskusi zahlédl, že prý zásadní dluh z minulosti byl "plný sklad" neprodejných kravin. Takové ty příručky o Windows 95 v roce 2000 a podobně.
Co je na tom pravdy? Ze kdy tento sklad pocházel? Jak se do účetnictví promítne umělá účetní hodnota položek, které jsou za tyto částky neprodejně?
Také si myslím, že jste možná s vidinou "Vltava je na prodej" uměle honili obrat pomocí nulovým marží na úkor udržitelnosti růstu. Je to možné?
Zdravím Ondřeji,
dovolím si odpovědět (za dobu do roku 2005 pak nevím):
- starší skladové zásoby se přeceňují pravidelně, tj. do účetnictví se promítá jejich stále se snižující hodnota.
- je důležité říci, že ztráta Vltavy v posledních letech byla "cashová", tj. firma neměla hotovost na zaplacení dluhů (tj. je irelevantní, co je v účetnictví, tady šlo o hotovost)
- při budování Vltavy jsme se samozřejmě drželi zásady maximalizace růstu, pokud jsme schopní společnost udržet alespoň v minimálním zisku. Myslím, že v době, kdy se velmi rychle růst dalo, to byla správná strategie. V žádném případě to nebyl růst "za každou cenu", tj. i za to, že budeme dosahovat provozní ztrátu.
Zdravím také,
vezte že vím, jak je na Vltava tom, a sklad nevnímám jako nějak významný problém. Každý eShop musí pracovat s nějakým procentem vratek a nějakým promilem toho, co se neprodá vůbec.
Problémy to způsobuje asi spíše těm, co na stránkách lžou, že mají zboží skladem a pak to pošlou později.
S řízeným růstem souhlasím. U eShopů s neřízeným růstem najdete asi v 99% případů na konci roku mínus nebo alespoň našizené malé plus a to včetně "velkých" hráčů jako Kasa. Pak jsou nuceni hledat investory, prodávají se věřitelům...
kteří mohutně inzerují zboží jako "na skladě", považuji za největš nešvar a problém online nakupování. protože nakupuju často, stává se mi to nepříjemně často. nedávno jsem sháněl specifickou televizi - ŠESTKRÁT jsem měl od obchodníka potvrzenou objednávku, u komodity která měla být skladem, aby mi po týdnu oznámil že tento model není a už nebude - přitom v pěti ze šesti obchodníků je i po upozornění bedna stále (po dvu měsících) inzerována jako skladem.
věřím že přeposilatele může taková obchodní politia položit nebo přinejmenším vážně poškodit.
Tady vidim problem v tom cemu rikam - s prominutim - ochota ceskych zakazniku nechat si srat na hlavu. Kolikrat jsem uz od svych znamych ci kolegu slysel nadavky na to, ze nejaky e-shop jim prodal zbozi ktere mel 'na sklade' a pak se ukazalo, ze to zbozi uz nebude... a ti lidi nejenze tu objednavku okamzite nezrusi a nechcou penize zpatky, oni trpelive cekaji treba mesice a dokonce od nich nakupuji dal... to v zivote nepochopim.
Zil jsem par let v UK, a na internetu jsem nakupoval vse snad krome jidla - od DVDcek za par drobaku az po drazsi veci za stovky liber. Celkove jsem za ty roky udelal jiste stovky nakupu - a nepamatuju si, ze by se jedinkrat stalo, ze neco co bylo skladem najednou nebylo. Velmi casto naopak zasilka dorazila uz druhy den.
S timhle nakupovacim navykem jsem zkusil zit i v CR, ale tady to proste nejde. V CR se holt musi nakupovat v kamennych obchodech, a co jde u zahranicnich e-shopu (kde to stejne vetsinou je rychlejsi a i s postovnym levnejsi nez z CR) - trestat ty ceske e-shopy ktere me podfoukly, tim ze uz u nich v zivote nenakoupim, pripadne je napraskat spolecnosti VISA za neopravnene strzenou platbu, aby si uz neskrtli az se dostanou na blacklist karetnich spolecnosti (coz ovsem moc nefungujev CR, kde vetsina jde na dobirku, kterou v UK prakticky neznaji a vsechno se plati kartou, resp. pres PayPal).
To je holt dan za komunismus - to chce desitky let kultivace trhu, desitky let cisteni trhu krachovanim nespolehlivych firem...
ziskani penez za nedodanou/spozdenou zasilku je dost velka prace, proto si prave vetsina lidi vse poridi na dobirku a kdyz to pride pozde, tak to proste jen nevyzvednou
docela trest pro obchodnika:)
Plne s vami souhlasim. Ja stale ziji v UK a zkusil jsem 3 x za poslednich 7 let udelat nejake internetove nakupy v CR. Urcite to uz ale zase dlouho neudelam. Poprve Vltava. Dodackla 6 tydnu, ale doslo. Potom Svet Elektra ci neco na ten zpusob z Brna, potom Patro.cz Inzerovane zbozi nebylo 2 x skladem, dalekosahle urgovani vraceni penez, neochota a neprofesionalita na strane prodavajiciho. Neschopnost a neochota se omluvit i pri zjevne chybe na strane prodavajiciho o nejake financni kompenzaci ani nemluve. Osobne si myslim, ze je treba naucit ceskeho zakaznika uzivat kvalitnejsich sluzeb ze zahranici. Odliv zakaznika by mohl pomoci "odehnivani" nekvalitnich sluzeb a dat sanci tem, co to umi (mimo CR)
Neříkám, že je to standardní, ale občas se to stává u většiny eshopů, že neseženou nabízené. Mně i u kasa, alza, mall, xzone - ale i u pixmania a jiných zahraničních. Z toho není potřeba dělat vědu, je rozhodnutí každého, kam se chce vracet a proč ...
Stejná zkušenost z Koreje. Jen jednou jsem na věc čekal týden, došla s omluvou a vrátili pár procent z ceny - automaticky.
Jinak to, čemu Jura Hlavenḱa říká "galerie", se v Koreji značně rozjíždí - tedy, říkají tomu "open market". Fakt je ten, že to je 5x větší trh, dvojice GMarket a 11street válcují trh a slušně snižují koncové ceny. Prodejci často nabízejí zboží ve svém shopu a přes "galerii", přitom v galerii je levnější. A třeba 11street v případě včasného nedodání zboží vrací zákazníkovi 10% z ceny navrch, vezme si to pochopitelně na tom prodejci. GMarket byla na místní poměry silná firma, teď jí koupil eBay (nemuseli prodávat, ale eBay chce do Koreje), 11street patří místní mobilní jedničce.
Fakt je ten, že v Koreji oproti ČR fungují balíkové služby a lidé si daleko víc důvěřují, takže mnoho věcí se zjednodušuje.
K Vasi posledni vete - rekl bych, ze situaci vidite velmi schematicky. Jednak za byvaleho rezimu zadne e-shopy nebyly ;-), ale hlavne "vynutitelnost prava" byla prakticky stoprocentni. Pokud by si nekdo troufl cilene a relativne dlouhodobe podvadet zakaznika, prislo by se na to a sel by sedet. Totiz nikdo neobchodoval se svym soukromym zbozim, ale zbozim "firmy", ceny byly centralne stanovene a v celem state stejne, takze neslo spekulovat (vyvest penize by byl veliky problem) atd. atd. Jiste, byly vyjimky typu vekslaci, taxikari a vubec jednotlivci - ti ale kseftovali z rucky do rucky; koneckoncu ti druzi to delaji dodnes. Teprve po prevratu si smelinari zacali naplno uzivat nastupu demokracie a trzniho mechanismu, a kdo mel naturu riskovat za totality, byl bezesporu zocelen velmi kvalitne. Ale nejsou sami - viz banky. Ceska sporitelna drive nejenze neuctovala zadne poplatky za vedeni konta, ale ani za bezne operace typu platba slozenky a navic i na beznem uctu byval rozumny urok. Jejim ucelem totiz bylo slouzit zakaznikum, a ne prinaset zisk akcionarum.
p.s.
Dodano vzdy druhy den. Platba pri prevzetí. Dodává kurýr.
Pokud dále - třeba 5 000 km od dodavatele - zákazník volí způsob a dodají.
A funguje to. A je to levnější. Sortimentu přehršel. A kolikrát i to, co vám i v tom UK ani neobjednaj na sklad.
Víte - chyby a neduhy jsou všude. Ale svádět to na něco či někoho je rétorická manipulace a ne hledání řešení.
Řešení je v každém z nás. A jde to, jenom chtít.
Není to zas tak hrozné, už jsou dneska e-shopy, kde to funguje tak, jak má. Vím, o čem mluvím, v UK jsem byl 4 roky. Například věci na kolo, po špatných zkušenostech s koloshop.cz, kupuju na kupkolo a mám je vždycky druhý den doma. Počet kusů na skladě je uveden u každého zboží. Stejně tak například prací plínky apod. vždy u mamaja.cz a naprostá spokojenost. Holt to opravdu chce po špatné zkušenosti či pochybách zkusit jinde, a nejít po té úplně nejnižší ceně.
Problem je jinde. On jediny dodavatel tehle televize pro CR vam emailem, telefonicky i cenikem potvrdi ze tech televizi ma sto, a kdyz mu za 5 minut poslete objednavku na jedinou televizi, tak rekne ze nikdy zadnou nemel. A jinde ji koupit nemuzete... za tohle eshopy opravdu nemuzou.
Muzou. Kdyz napisou, ze to maji skladem, tak za to ruci. Kdyz musi spolehat na dodavatele, tak maji pravdive a ferove napsat, ze to nemaji u sebe na skladu, ale musi to objednavat od dodavatele. Aby zakaznik vedel, na cem je. Kdyz to zavisi na dodavateli a oni pisou ze to maji skladem, tak sproste lzou, podvadeji zakaznika.
Je pravda, že někteří aspoň uvádějí dostupnost "skladem u dodavatele" - což je sice alibismus, ale aspoň něco. Jenže nakonec jsou na tom biti, protože když něco heldám a 3x mám "skladem u dodavatele" a jednou "skladem", logicky si vyberu ten jediný e-shop, který je na tom ale ve finále naprosto stejně.
Nejste nahodou majitel e-shopu? Vam totiz - stejne jako majitelum vetsiny ceskych e-shopu - unika dlouhodobe hledisko, totiz to, ze tak jak o tom pisete vy to funguje jenom jednou a naposledy. Kdyz jedinkrat zjistim ze mi e-shop lhal a nema co sliboval mit na sklade, v zivote uz u nej nic nekoupim, radeji vzdycky pujdu tam, kde alespon vim na cem jsem.
Sám jste tu psal o tom, co lidí si nechá s*t na hlavu, na neskladové zboží "skladem" si počkají a u podvodníka klidně příště nakoupí znovu.
Obávám se, že na nějaké dlouhodobé hledisko se mohou e-shopy celkem vykašlat. Bohužel.
No kdyz to berete takhle, tak to mate pravdu. Ja jako naivni optimista porad doufam, ze i cesky zakaznik, kdyz se 5x nebo 6x spali, tak se pouci... a pak na to ty e-shopy dojedou.
Zmeni se to tim driv, cim vic se o tom bude mluvit, cim vic se lidi dozvi ze maji i jine moznosti - a mnozi uz to vi, a radeji nakupuji v zahranici nez aby nakupovali z ceskych e-shopu, ktere jsou nejen nespolive, ale vetsinou i nehorazne predrazene.
Kdyz jedinkrat zjistim ze mi e-shop lhal .. v zivote uz u nej nic nekoupim, radeji vzdycky pujdu tam..
To ani NAHODOU, prece se kvuli "jedinkrat" na dodavatele nevykaslu a nebudu jezdit pres kus mesta nekam jinam, zvlast kdyz puvodni dodavatel ma obchod v miste, okolo ktereho chodim na obed.
Kapitalismus bez zpětné vazby nefunguje. Ve správném kapitalismu k špatnému obchodníkovi přestávají chodit lidi, zkouší jiné obchodníky a když některý z nich ucítí příležitost a přiláká je kvalitou nákupního zážitku, ten původní zkrachuje a kvalita života se zvyšuje.
V českém kapitalismu chodí češi furt do jedné sámošky, i kdyby tam po zemi běhaly krysy, protože jsou líní si zajít dva kroky do jiné. Místo "hlasování činy" nadávají v hospodě, jaká je všude špína. Ale příště tam jdou znovu. Sámoška nezkrachuje a ještě se zhoršuje.
Proto jsou na západ od našich hranic různé malé obchůdky tak vymydlené a tady je to humus jak v Rusku. Protože češi neumí v kapitalismu žít. A stejné je to s eshopy.
Jste příliš radikální. Já na e-shopech nakupuju pravidelně, dalo by se říct, že mám zkušenosti s nákupem u tak padesáti e-shopů. A to nepočítám ty, které mi po objednání zboží "skladem" napsali, že skladem to nemají. Tam jsem objednávky zrušil okamžitě.
Mohu vás ujistit, že kdybych postupoval tak radikálně, jak píšete, už nikdy bych nemohl nakupovat prakticky nikde. Na problémy se "skladem", co skladem není, s doručením, s cenami na zbozi.cz, které jsou nízké, takže se e-shop objeví na první stránce, ovšem poté, co zboží přidáte do košíku, najednou stojí třeba o tisíc víc. Na falešné sliby, falešné informace (které ani po upozornění nezmění) apod. jsem narazil prakticky u každého e-shopu. Ať šlo o velké, renomované typu alza.cz, mironet.cz, patro.cz, mall.cz apod. nebo pidikrámky Pepy z Horní Dolní.
Je ale rozdíl, jestli podobných prasárniček bylo několik najednou hned při prvním nákupu, popř. opakovaně (z těch známějších třeba alza.cz, mobilhouse.cz, mironet.cz) a nebo zda se stalo něco z toho třeba jednou z deseti objednávek (případ třeba detskydum.cz nebo patro.cz)
Pokud bych praktikoval přístup "jednou (chybovat) a dost", tak tím poškodím především sám sebe, protože bych neměl kde nakupovat a ještě by mě to stálo navíc dost peněz na času a MO cenách v kamenných obchodech.
Kdyz hledam neco skladem, tak si to koupim tam, kde si to muzu do hodiny vyzvednout osobne. Pokud "prodejce" osobni odber nenabizi = je to jen preprodejce ktery zadny sklad nema a tudiz neni ani schopen cokoli dodat.
heh to neznate ten Unicorni Mamut :-))) To je nejveselejsi shop co znam, dodaci lhuty 1 mesic? Pohoda.
kdyby ta frima nerozdavala zmestnanacum poukazky nikdo by tam nenakupoval.
Když něco chcete, tak to holt chce vybrat 3 až 5 (podle toho jak moc to chcete) nejlevnějších dodavatelů, kteří to mají "na skladě", u všech to objednat, do poznámky napsat žádost o potvrzení expedice. A když přijde první potvrzení o expedici, tak to u ostatních stornovat.
Někomu to nemusí připadat moc fér, ale když po 2 týdnech volání a upomínek, kde to zboží na skladě vězí, vám nabídnou, jestli si nechcete ještě měsíc počkat, tak je za vola zákazník. Výše uvedený systém přenáší nešvar obchodníků na ně samé. (Jinak ten obchod, který zboží skutečně má, vám zpravidla do hodiny pošle potvrzení, že bylo zboží expedovaný, a na druhý den ho máte.)
Jo to znam, televize neni na sklade v nemecku dalsi, dodavka je na lodi do hamburku, a tv bude na sklade ....., kdyz jsem telku dostal tak na ni bylo napsano made in slovakia :)
To, kde bylo zbozi vyrobeno, neni dulezite, zbozi nedistribuuje fabrika, ale primarne velkoodberatel (i kdyz v konkretnim pripade, tj. lod do Hamburku atd. je situace myslim jasne). Ale tak tomu bylo vzdy, vzpominam, jak nam do Brna prisly k pocitaci EC 1045 terminaly s ruskymi klavesnicemi (tj. s ruskym prstokladem). Vyrobila je ovsem nebozka Zbrojovka Brno, pres ulici ;-). A byl veliky problem vymenit je za latinkove.
Většina obchodníků se při tvorbě shopu k tomuhle postaví tak, že
a) já nabídnu ledničku XYZ AB100 a skladem nebude
b) konkurent nabídne ledničku XYZ AB100 a napíše skladem i když ji skladem nemá
Potenciální zákazník přijde, vidí že to u vás není skladem a jde jinam. U b) to koupí, možná to "doručíme do 24 hodin" bude znamenat 3 týdny, ale až bude kupovat pračku, nejste na tom o nic moc líp. On to "dodal sice pozdě ale dodal", vás nejspíš zas opustí. Takže buď ten sklad máte nebo nemáte.
To máte to samé jak palivové příplatky. Většina lidí uvidí cenu u vás 10990 Kč, u konkurence 8990 Kč (a pak zaplatí 3k na příplatcích a doplatcích) a u vás to nekoupí. Pokud nejste skutečně ten kterého jmenují jako "zářný příklad" tak jakákoli snaha proti tomu bojovat bude u 90 % populace jen marketingová nevýhoda.
Ano, bohužel čím dál tím víc byznysu v ČR je postaveno na obírání zákazníků pomocí různých marketingových fíglů, sortiment se stává čím dál ubožejší, ceny naprosto přemrštěné. Mám dojem, že to celé skončí dost špatně.
Co je proboha "palivovy priplatek"? To jsou nejake kraviny cestovnich kancelari? Jestli jo, tak je to dalsi dobry duvod cestovat bez nich, jen s lonely planet nebo podobnym pruvodcem :)
Tak nevím jak moc to je chybou. Kosmas má poplatek za osobní odběr 20,- a nijak mne to nikdy neodrazovalo (stále je to levnější, než poštovné a kniha i tak vyjde levněji).
Za prodejce se pokusím hájit poplatek za osobní odběr a snahu o maximální průhlednost nákladů. Náklady jsou přeci i na osobní převzetí. Odesílání lze maximálně zautomatizovat zefektivnit a předvídat. Zatím co osobní odběr nastává v nepředvídatelnou chvíli, a jak píše pan Hlavenka zejména mimo obvyklou hlavní pracovní dobu. Náklady tedy běží i když nikdo nepřijde... a pak zase stojíte ve frontě.
Vzpomeňme, že v roce 98 jsme měli i dopravu v ceně asi všichni. (Všichni tři?). S nástupem porovnávačů cen jsme se dostávali do nevýhody a museli jsme to také oddělit.
Poplatek za osobní odběr vnímám tedy jako "regulační poplatek" ve snaze zabránit frontám a snížit náklady.
s tim vubec nesouhlasim. kupuju veci pravidelne v eshopech s kamennymi pobockami a fronty nebyvaji o nic vetsi nez v hypermarketech u pokladen. nehlede na to, ze jak to tak pozoruju, tak dotycni pracovnici, kdyz nevydavaji zbozi (doba mimo spicku), normalne pracuji ve skladu a venuji se vyrizovani zasilek anebo servisu. takze podle mne je to jen o organizaci daneho eshopu a kvalifikaci personalu. navic mam i tu zkusenost, ze obchody, ve kterych dobre slape "kamenna" pobocka, dodavaji vcas zbozi i postou a informace na webu nelzou (to znamena kdyz je neco skladem, tak si mi to prijde postou do 3 dnu anebo si pro to muzu jeste ted den zaject a vyzvednout si to na miste. doporucuji jako test kvality eshopu :).
Na Vltava jsem kupoval často a objednávky byly v tisících, protože přečtu snad i toaletní papír. Kupoval jsem (nebo snažil se kupovat) hlavně originály v cizích jazycích místo překladů pochybné kvality. Na cybexu jsem kupoval také poměrně často. Tak tedy: vltava zpočátku s malým sortimentem byla celkem OK, i přes dodací dobu několika týdnů (tenkrát nic mimořádného). Po rozšíření sortimentu o zahraniční literaturu to byl ale začátek konce. Nechali si zaplatit předem (nenávidím praštěné poštovní dobírky) a peníze si nechali celou dodací dobu (i když perfektně věděli, že zboží nemají a mít nebudou). Po konci dodací doby napsali jakýsi blábol, že je to naprosto nestandardní situace (standardně v každé objednávce) bla bla bla a že se budou pokoušet zboží zajistit z náhradních zdrojů. To trvalo dalších několik týdnů, pak napsali další blábol, že zboží se jim naprosto mimořádně nepodařilo sehnat a jestli budu čekat dál, nebo jestli chci vrátit peníze. Takže několik týdnů nebo měsíců si drželi peníze na účtu, i když jistě věděli, že zboží nebudou schopni dodat (protože se tak stávalo prakticky v každé objednávce, mimořádná nebo nestandardní situace to jistě nebyla). Dokonce jsem jim v tomto směru psal - když už nedokážou zboží sehnat, tak ať ho stahnou s katalogu. A když už tam nějakým nedopatřením zůstane, tak ať okamžitě s omluvou vrátí peníze a nepřilévají olej do ohně blábolením o mimořádné situaci. Beze změny - další objednávka totéž. Tak jsem přestal platit předem a chtěl jsem napřed potvrzení schopnosti dodat knihy, než zaplatím. A to už jim nějak nevonělo. Naštěstí se v té době začala prodávat cizojazyčná literatura v mnoha kamenných obchodech a byl tu vynikající Megabooks (který byl knihy schopen dovézt, po dotazu seriozně zjistil situaci a knihu slíbil nebo rovnou řekl, že nebude a nečachroval stylem vltava a mimořádné situace). Nedodané vánoční dárky jsem si prožil také, ale to už byla jednom třešnička na dortu. S vltavou jsem již před lety skončil. Cybex byla jiná věc - obchodoval jsem s nimi ještě před spojením a u nich jsem tyto problémy neměl. Měl jsem rád i jejich slevové kupony za objednávky. Ale časem se na internetu objevily obchody s lepšími cenami a schopné dodávat prakticky okamžitě (cybex měl dost dlouhé dodací doby). Navíc pražské obchody začali nabízet kurýrní přepravu s dodáním týž den. Takže cybex dostal rovněž vale, i když v tomto případě tam nebyly žádné negativní emoce. V této skupině jsem ještě přišel do kontaktu s drogerií (malý sortiment, dlouhé dodání) a jakýmsi zverexem (katastrofa, neuměli balit, dost toho přišlo rozbitého, nepružní, neschopní zareagovat na poptávku, dlouhé dodací doby). Možná, že je dobře, že tyhle obchody odchází. I když - jednalo se o jedny z prvních alespoň nějak fungujících obchodů v době, kdy většina tzv. internetových obchodů byla podvodníci s několika sty položkami v katalogu ve skutečnosti prodávající dvě mizerné věci a s jedinou distribucí a platbou pošta na dobírku. Takže možná čest jejich památce.
Tak jsem si schválně dohledal faktury a zjišťuji, že jsem na Vltavě nakupoval poprvé na konci roku 1997. Nakupoval jsem jak knihy, tak později zejména CD s hudbou (ano, patřím ještě mezi těch pár, kteří si hudbu kupují :-) ) Pokud si dobře vzpomínám, tak onou "killer" možností oproti ostatním obchodům se pro mne také brzy stala možnost platit on-line přes (tehdy) Expandia Banku a tedy zbavit se otravné dobírky. Tyto platby zavedla Vltava jako jedna z prvních. Později mi Vltava pomohla objevit Cybex. U obou dodavatelů jsem přes menší problémy byl spokojeným zákazníkem a utratil tam (odhaduji) pár desítek tisíc. "Něco" se (alespoň pro mne) zlomilo cca před 3 lety, kdy již problémy s expedicí zboží začaly převažovat a přinutilo mne to přejít jinam.
Ovšem ta "killer" možnost platby on-line přes eBanku/RB se nakonec ukázala spíš jako "killing". Totiž, přesto celá platba proběhla během několika vteřin a Vltava měla peníze na účtu, tak z nějakého záhadného důvodu zpracovávali platby jen 1x denně. Pak se mi samozřejmě stalo že jsem zboží zaplatil, dostal jsem mail že je pro mě nachystané, ale když jsem si ho šel po práci vyzvednout, dozvěděl jsem se že "my to ještě v systému nemáme označené jako zaplacené, to nemůžete platit přes banku a hned si pro to jít" ...
Přátelé, přesně tohle mi udělal vloni Mironet a to dokonce dvakrát. Jednou mi kvůli tomu zboží nevydali, protože "oni to nemají označené jako zaplacené" (hodinu po platbě) a "paní, co má přístup do banky, aby se tam přes net podívala, tu už není".
Tu platbu přes eBanku zavedla Vltava jako první, byl to s eBankou pilotní provoz, u kterého se vymýšlel i ten "protokol", přes který to chodilo. Nevím jak později, ale na začátku se to připisovalo hned, tedy objednávka byla ihned označena jako zaplacená v interním systému. Jestli se to později změnilo nevím.
No tak jestli zavedli poplatek za osobni odber tak to neni divu ze konci... navic kdyz sami tvrdi ze 50% zakazniku ho pouziva hmm nastvat jednim hloupim rozhodnutim 50% zakazniku to chce fakt echt-managera!
Takze si to shrnme: obchod ze sameho zacatku budovany z cireho novinarskeho nadseni "na zkousku", pote se stala jedinou motivaci (mj. v minulem clanku p. Hlavenky zminovana) exit strategie "prodat co nejdriv a co nejdraz", at to stoji, co to stoji - budovano na natolik hlinenych zakladech, ze to proste ani jinak dopadnout nemohlo. Ale svuj ucel to splnilo, zakladatele si bezpochyby na sve prisli - jenom nechapu, proc se p. Hlavenka tak certi, kdyz novy majitel rika, ze ziskali Vltavu v "dlouholetych problemech"... IMHO by spis mel nekde potichu uzivat sve materializovane zasluhy a radsi se v tom moc nerypat.
Pěkný a poučný článek, děkuji za něj. Určitě to při psaní maličko bolelo, když jste měl vytahovat dávné chyby, u kterých jste tehdy "asistoval". Ale nenašel jsem ani náznak nějaké pachuti, která by se Vás přetrvala po odchodu z CP. Jít takto s kůží na trh (i když po bitvě...) je docela odvážné. Už vidím ty kecálky a jejich reakce - "my jsme ti/vám to říkali, ale vy jste tehdy neposlouchali!". :-)
Nejvíce bych vyzdvihl problém roztříštění aktivit CP a srovnání s Alzou. Je to klasická ukázka toho, jak může (na začátku) malá firma položit na lopatky gigant, pokud se soustředí na svůj byznys. S tím jde ruku v ruce to, že pokud chce firma dělat e-byznys, musí v ní pracovat lidi, kteří mu rozumí a tito lidé musí dostat prostor. Snad ještě více to platí pro velké firmy, které si někdy myslí, že budou na inernetu úspěšné jen proto, že mají jméno.
Na Vltave (hlavne Cybex) jsem utratil mozna par desitek tisic a diky musickatalog.cz jsem nakoupil spousty CD, ktere se normalne nedaly sehnat, a to za dobrou cenu. Ale ta cekaci doba... Osobni odber je nutnost v Cechach, posta dorucuje baliky v uchylnou dobu (napr. v Nemecku chodi postak casto vecer, dokonce i v sobotu, a balik lze nechat i u sousedu...). Ale ten chaos jaky panoval v odbernem miste v Praze... Celkem jsem bral Vltavu jako obchod, kde nakoupim veci co nutne nepotrebuju ale rad bych je mel, a tak jsem byl spokojenym zakaznikem, ale spolehat se na to pred Vanoci, to mi prislo jako velky optimismus. Jen doufam, ze novy vlastnik nevypne autorizacni servery pro Allmusic.cz, i kdyz ti, ktery si tam neco koupili uz to snad maji vypalene na CD...
Jen pro zajímavost včera objednán kabel TP u Alzy s odběrem přes Messengera. Objednávka ten den v cca 10hodin dopoledne (doručení mělo být do 16hod). Bohužel jsem si po cca 30 min uvědomil, že jsem to objednal na jinou společnost (takže by to musela být přefakturace atd). Na telef. dotaz mě řekli nejde stornovat, změnit zakázka je expedována. Výsledek ? Ani druhý den (tj dnes) ve 12:00 tady nebyla. Tak jim volám a chci to stornovat ... Výsledek ? Najednou to jde...
Tak to jen tak že ani ta Alza (jako koneckonců nikdo) není dokanlá-ý.
U Alzy se mi stávalo zcela běžně, že z jejich "garance doručení do pěti hodin po Praze" se stávalo "doufej, že to dostaneš aspoň zítra". Mimo jiné proto (ten druhý důvod byl otřesný přístup k reklamacím) jsem u nich přestal nakupovat.
K Alze opravdu Nelze miti duveru. To co predvadeji jejich skladnici a reklamacni bych se klidne odvazil oznacit za promysleny podvod. Kazda jejich chyba je ocenena dalsim cekanim ve fronte tu ci onde. Jedu tam jen s velkym sebezaprenim, nekolikahodinovou casovou rezervou a predem si zobnu neco na uklidneni.
No to co píšete je právě dokladem toho že u nich nakupuje mnoho lidí, takže pravděpodobně mnoho lidí má jiný názor než vy. Jinak já nakupoval ještě v Alzasoftu - fyzické osobě :-) a tak je mi obchod znám již dlouho. Nakupuji u nich pro své zákazníky a jde o desítky objednávek ročně. Z toho bylo tak cca 1% reklamací a neměl jsem s tím problém, tedy kromě nutnosti nechat zboží dopravit k nim. Nechci je chválit, ale já jsem s nimi spokojen. Jediná negativní zkušenest za ty dlouhá léta byla, že mi došlo nějaké PDA, které bylo použité a dost jsem to musel u klienta žehlit, to mě tehdy fakt vytočili.
1. Objednal jsem BT HandsFree Jabbra BT-800 za cca 4500.- Zákazník chtěl mít BT s displejem a jiná v tu dobu prostě nebyla. Zboží přišlo rychle. Zákazník byl na dovolené, tak jsem mu to nechal v kanceláři na stole. Když se po týdnu vrátil, tak mi volal že tam není nabíječka. Že na krabici je napsáno že tam má být. Volám na Alzu a ti se mi snažili vysvětlit že tu nabíječku ten zákazník má a že mi lže, protože chce ještě jednu. Na námitku že ním pracuji již 5 let a troufám si tvrdit že máme velmi dobré nejen pracovní vztahy a že jako spolumajitel firmy s ročním obratem sahajícím k 500mil. Kč nemá zapotřebí dělat krky kvůli nabíječce za sto korun. Píšu tedy mail na Jabra někam na Taiwan, za týden přichází z Holandska v obálce nabíječka. Zdarma pochopitelně a s omluvou.
2. Potřeboval jsem dvě pokladní tiskárny Star SP200. Chtěli po mě 14tisíc dopředu, že mi tu tiskárnu seženou do tří týdnů, ale že potřebují zálohu 100% aby měli jistotu že si je odeberu. Na dotaz jestli jim nestačí třeba tisíce dva odvětili že prostě 100%.
3. Reklamace základní desky. Umřela. Neuznána protože chyběl ten bílý cuplík co drží RAM ve slotu. Myslím že vypadl hned když jsem tu desku montoval. Ten slot jsem nepoužíval.
Takže, Alza never more! Ale znám lidi co tam nakupují a jsou spokojeni. Možná nic nereklamovali. Nebo to souvisí s tím, že kupující jsou hračičkové a přijde jim cool tam nakupovat a stát fronty.
Moje zkušenosti s Cybex jsou také špatné, hlavně reklamace byla horor. Protože ani po 30 dnech se jí nepodařilo vyřešit, slíbíla Vltava vrátit peníze. Dostal jsem email, ze peníze jsou na cestě (Příkaz na vrácení platby byl předán na účetní oddělení). Bohužel se asi nějak "zasekly". Rešil jsem to přes ČOI a nakonec jsem peníze obdržel, ale toho času a nervů co to stálo. Logistiku a zpětné vazby měl Cybex opravdu dost poddimenzované.
V článku bylo napsáno, že kdysi měl Cybex marží 5% - zajímalo by mně, kolik jsou dnes marže na výpočetní techniku u obyčejného e-shopu. Shopu, které prodávají tento druh zboží je u nás snad milion...
Tak ono jádro pudla je v tom, že reálných IT e-shopů je u nás tak 20, dalších pár set jsou malé IT obchůdky v menších městech, co si e-shop zavedli - podobně jako kdysi Vltava - tak na zkoušku a nepředstavuje pro ně prakticky žádný příjem a zbytek do toho milionu :-) jsou virtuální obchody, kdy hlavní IT distributoři nabídnou svým partnerům udělat si "obchod", kdy se to navenek tváří jako nezávislý e-shop, ale ve skutečnosti všechno obstarává IT distributor.
Krásně je to vidět v případě, že sháníte poněkud exotičtější hardware, který sem dováží jeden distributor. "Najdete" ho ve stovce e-shopů, všechny používají stejný styl webových stránek, liší se jen grafika. Všechny mají stejný popis předmětu, stejnou dostupnost a +-100Kč i stejnou cenu. A samozřejmě všechny jsou pouze faceliftem pro e-shop distributora.
Myslím, že o moc levněji již nelze fungovat. Zkoušeli jsme pro srandu udělat eShop s 1% marží. Udělali jsme to u distributora, čímž jsme eliminovali jakékoliv náklady. Díky našemu velkému odběru pro Patro, nám to provozoval zdarma. A věřte - nevěřte, našli se i o pár korun levnější eShopy. Obvykle šlo o digifoto a jen o zaokrouhlení dolů. Ale bez toho, aby se tomu někdo věnoval to nefungovalo. Tržba tam byla pár desítek tisíc a marže tím pádem kolem jednoho tisíce korun měsíčně. :)))
Problém je v tom, že spousta "studentů" si takový eShop založí a také to zkusí. Nastaví 1% s tím, že až se to rozjede, tak to zvednou. K tomu ale nikdy nedojde, protože ten kdo hledá "studentské ceny", tak vždycky najde nového studenta, který to udělá. Třeba Patro.cz má velkou část sortimentu nejlevnější nebo je alespoň v porovnávačích na první stránce, ale nemá největší obrat.
Já nakupoval v cybexu postupně za několik desitek tisíc. foto, domácí elektroniku a díly na PC. Reklamaci mi vždy vyřídili. Musel jsem ale objednávat co měli skladem. Jiné položky v katalogu stejně nedodali ani za 3 mšsíce.
Už od začátku to bylo dělané na prodej.
Takže nízké ceny bez zisku za účelem nalákání co nejvíce zákazníků do databáze.
Chudák kupec (tupec?) který si tuto zkutečnost neověří.
Doporučuji si poslechnout pořad o aplikaci Lean manufacturing ve službách ... viz archív BBC zde: http://www.bbc.co.uk/radio4/news/inbusiness/inbusiness_20080131.shtml
(audio je pro Real Player).
Příběh o Vltava.cz pak vyzní dost banálně ... asi tak jako "jeli jsme autem bez brzd a ... vybourali jsme se".
Žil jsem několik let v Německu a zboží prakticky nakupoval pouze přes německou eBay a nikdy nebyly problémy (a to byly digitalni kamery 20 000 Kč, foták atd.). A teď se podržte, v Německu jsou nejrozšířenější platby předem na účet... :-) a šlo to... kreditka taktéž a PayPal..
A teď třešnička na dortíku: někdy se stávalo, že si člověk zboží zakoupil a opozdil se s placením a ejhle, zboží přišlo za dva dny a já ještě ani nezaplatil :-)
NO a třešnička číslo dvě.. po přestěhování do naší republiky jsem šel nakupovat do Kauflandu a chci zapaltit kreditkou a ouha... zbytek už znáte.
Už se jen směji a dobré návyky z obchodování v zahraničí přenáším do ČR... inu Dobří holubi se vracejí.. i do zasrané klícky :-)
Vltava je jen špička ledovce. Medializace pouze ohřeje okolní vody. Umocní krizi v e-businessu. Většina e-firem, žila "z ruky do huby" a ty velké dokonce na úkor dodavatelů, bank či investorů. Byly přehřáté. Finanční krize ale způsobila stahování peněz z oběhu, tvrdší podmínky úvěrování. Rušení kontokorentů způsobuje problémy i relativně stabilním menším a dokonce i kamenným firmám. Internet a telekomunikace jsou u bank na "černé listině" již od konce minulého roku, dodavatelé více dohlíží na kredity, snižují je nebo dokonce ruší. Obraty klesají už i na internetu. To způsobí problémy těm, kteří žili na dluh.
Je jasné, že na mínusu Vltavy prodělají majitelé, banka i dodavatelé - distributoři. Ještě opatrnější budou tedy všichni klíčový partneři potřební pro existenci procesů. Bude tedy asi standardní úplně nový fenomén: eShop nebude schopen dodávat, protože nedostane dostatek zboží od dodavatelů na vykrytí všech objednávek včas. Tím nevytvoří marži, porostou náklady na vratky pozdě zaslaného zboží, nevydělá si na provoz a dostane se do mínusu, i když by normálně přežil. Dostane se do sestupné spirály.
eShopy vznikaly bez vlastního kapitálu. Současná situace tyto eShopy oslabí.
Banky dříve ochotně půjčovaly více než říkají ekonomická pravidla (50% vlastního kapitálu a 50% půjčeného). To nyní padlo. Většina eShopů tak bude mít pouze stovky tisíc korun k dispozici (200.000 základní jmění s.r.o. + 200.000 od banky + kredit dodavatele) za předpokladu, že nejsou v provozní ztrátě. Bance se reportuje měsíčně a jak přijdou špatná čísla, tak kontokorent zruší. Tím zůstane pouze kredit dodavatele. Jaro je obvykle ekonomicky slabé období, řeší se navíc reklamace od Vánoc, začátek léta bývá lepší a pak přijdou prázdniny, kdy se ekonomika "zastaví" a do provozní ztráty se dostane většina firem, nejen internetových. Přežije pouze kapitálově silná společnost a snadněji s diverzifikovaným portfoliem. Tedy ne specializovaná. Typický eShop je ale obvykle kapitálově slabý, specializovaný na určitý segment trhu a maximálně v provozní nule spíše pouze v očekávání růstu. Neboli investuje v očekávání růstu obratu a zisku. Investice se ovšem při poklesu trhu nevrací včas, věřitelé nepočkají a uuups.
Management eShopu (typicky mladý vysokoškolák, technický typ), který řeší rychlý růst, nové funkce webu, automatizaci, přijímání lidí, eMarketing,... je postaven do úplně nové situace: Má zeštíhlovat, snižovat platy, propouštět své spolupracovníky - kamarády!
A jde to dál. Jak mu poradí ekonom - zeštíhlí, zredukuje lidi na úroveň nových nižších obratů, ale než to zrealizuje (výpovědní lhůty, odstupné), již je opět v mínusu a musí to udělat znova. To je typický obecný scénář. Na internetu tomu tento manažer ještě pomůže snížením ceny... :).
Co radit zákazníkům?
Rizika vidím tři:
1. mohou přijít o peníze, pokud zaplatí předem.
2. zboží jim nebude dodáno včas nebo vůbec
3. nebude kde reklamovat
1 a 2 lze eliminovat dobírkou a kontaktem s obchodníkem.
Reklamace značkového elektro zboží provádí obvykle nezávislé servisy. U IT je to ale problém. Tam nese záruky obvykle dovozce/prodejce. Když nám kdysi například zkrachoval dodavatel harddisků Seagate, tak nám je nikdo nevyreklamoval, ani jiný dovozce ani Seagate samotný, s odůvodněním, že zkrachovalá Karma, Libra, AAC jim také dluží. Odepsali jsme to. Zákazníků se to ale nedotklo. Tvoříme na to rezervy.
Mladé eShopy se s něčím takovým ještě nesetkaly. (dlouho už nikdo nezkrachoval). Toto riziko tedy stále hrozí, jak zákazníkovi, tak eShopu. Co tady radit zákazníkovi jiného, než ošumtělé: "důvěryhodný prodejce", nevím. Snad jen s tím počítat. Krachují totiž i hypermarkety a jiné kamenné firmy, tak si asi nevybere. Karma byla nejlevnější velkoobchod a provozně prodělávala, v AAC udělali manažerskou chybu. Tak se to ani podle ceny nepozná.
Na druhou stranu vyklizení trhu zkrachovalými eShopy umožní růst i v krizi těm zdravým. Které to ale budou?
Je opravdu velká škoda, že sebereflexe Jiřího Hlavenky přišla s takovým odstupem. Státi se to dříve, byl by CPRESS i dnes neporazitelnou firmou a to je přinejmenším smutné.