Hlavní navigace

Vyhledávání zcela dominuje Seznam

23. 2. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Služba monitoringu návštěvnosti Navrcholu.cz opět oznámila, jaké je rozložení sil na poli českých vyhledávačů. S novou metodikou přišla nová čísla a největší český portál Seznam může být spokojen. Jeho dominantní pozice se ještě více posiluje, význam ostatních českých hráčů nadále vytrácí a snad každý měsíc někým prorokovaný nástup Googlu stále nijak výrazně nepřichází. Podívejte se s námi na poslední trendy.

Fulltextové vyhledávání se z kdysi okrajové služby stalo klíčovou bránou k webu. Pro téměř každého provozovatele nějakého internetového obsahu, služby či obchodu jsou vyhledávače téměř otázkou bytí a nebytí. Ostatně podle Navrcholu.cz tvoří téměř polovinu (přesněji 45,4 procenta za leden) všech refererů vedoucích k zahájení návštěvy – tzn. odkazy z vyhledávačů jsou přibližně tak důležité jako odkazy odkudkoliv jinud dohromady.

Pojďme si však rovnou prohlédnout čísla, která Navrcholu.cz poskytlo, data jsou bezesporu vždy to nejdůležitější. Aktuální podíl Seznamu tak podle informací Navrcholu.cz, získaných pomocí analýzy webů používajících tento monitoring, činí téměř 63 procent, Google se blíží k 25 procentům a oba vyhledávače si v období od července 2006 do ledna 2007 dále polepšily. Zbylí tři zahrnutí hráči – Centrum, Atlas a Jyxo – mají dohromady necelých osm procent, přičemž všichni v tomto půlroce zaznamenali poměrně výrazný propad.

V tabulce je uvedena změna v procentních bodech. Posun o desetinky či maximálně něco přes jeden procentní bod nevypadá nijak zásadně. Pokud si jej však převedeme na procentní změnu, menší portály během šesti měsíců ztratily dost. Zatímco si Seznam polepšil o 2,34 procenta a Google o 5,4 procenta, Centrum ztratilo 9,9 procenta, Atlas téměř identických 9,8 procenta a Jyxo dokonce 46,8 procenta. Na špici žebříčku se tak nic zásadního neděje, ostatní vyhledávače však rapidně vyklízejí trh.

Vývoj podílu jednotlivých vyhledávačů
Vyhledávač Červenec 2006 Říjen 2006 Leden 2007 Rozdíl*
Seznam 61,10 % 63,39 % 62,53 % + 1,43 %
Google 23,48 % 23,85 % 24,75 % + 1,27 %
Centrum 5,37 % 4,72 % 4,84 %  – 0,53 %
Atlas 2,86 % 2,38 % 2,58 %  – 0,28 %
Jyxo 0,79 % 0,57 % 0,42 %  – 0,37 %

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, rozdíl je vyjádřen v procentních bodech
* rozdíl mezi lednem 2007 a červencem 2006, v procentních bodech

Interpretace

Obrovský propad Jyxa je obtížně vysvětlitelný. Je pravda, že tento kdysi nadějný – a stále často považovaný za nejvíce relevantní český vyhledávač – v posledním období nepřišel s žádnými inovacemi, zvláště co se uživatelského rozhraní týká. To osobně považuji za snad nejméně přívětivé ze všech konkurentů na tomto poli a možná je jedním z hlavních důvodů, proč si Jyxo nikdy nedokázalo vybudovat silnější pozici. Jistým problémem jistě je i to, že pokročilejší uživatelé (či alespoň uživatelé, kteří se za pokročilejší chtějí považovat) rovnou od českých portálů přecházejí ke Googlu a pro Jyxo tak jednoduše nezbývá žádná mezera na trhu. Jenže nic z toho dost dobře nemůže vysvětlit tak razantní propad, těžko si lze vysvětlit, proč by Jyxo měla během půl roku opustit téměř polovina uživatelů. Byl bych proto v tomto případě poněkud rezervovaný k jakýmkoliv závěrům, podíl Jyxa je natolik nízký, že se může jednat jen o jakýsi statistický výkyv.

Propad Centra a Atlasu o téměř shodnou necelou desetinu asi příliš překvapivý není, ačkoliv bych očekával trochu pomalejší vývoj. Oba portály tento boj fakticky vzdaly a vlastně jakýkoliv zbývající podíl by mohly brát pozitivně. Centrum se již dříve nové situaci přizpůsobilo orientací na obsah, nyní se i Atlas snaží orientovat podobným směrem a připravuje „restart“ svého zpravodajství. V absolutních číslech podle NetMonitoru návštěvnost obou portálů neklesá, orientace jejich uživatelů se však podle všeho mění. Je tak klidně možné, že v delším horizontu bude hlavní značkou NetCentra Aktuálně a vyhledávač se pro něj stane stejně doplňkovým, jako je Klikni pro iDnes. Že je tento trend asi nezadržitelný, ukazuje i to, že sestup přišel i navzdory velkým změnám, kterými vyhledávání na Centru i Atlasu od léta prošlo. Zajímavé je jistě i to, že poměr Centrum:Atlas zůstal stabilní a minimálně na tomto poli tedy Atlas, usilující o dohnání a předehnání Centra, úspěch neslaví.

Podle všeho tedy budoucnost patří Seznamu s Googlem. Podle čísel Navrcholu.cz mohou být spokojeni oba. Seznam však přece jen o kousek více, protože udržet si růst při více než 60procentním podílu a tlaku ze strany tak silného (a známého) vyhledávače, jako je Google, lze považovat za skutečně skvělý úspěch. Google již přitom je na českém trhu plně zastoupen – disponuje celou řadou do češtiny přeložených služeb, vzhledem ke zřízení české pobočky o sobě vydáváním pravidelných tiskových zpráv dává vědět i v médiích a od sprna 2006 vlastní i doménu google.cz. Přesto 25 procent je jistě solidní startovací pozice a pro Google určitě nebude horním stropem možností. Následující tabulka ukazuje, přes kterou doménu Googlu lidé od spuštění google.cz chodí. Je škoda, že ji Navrcholu.cz nedoprovodilo i informací o jazyku uživatelského rozhraní. Můžeme tak jen odhadovat, že přetrvávajících více než pět procent pro google.com pravděpodobně opravdu bude tvořeno návštěvníky z ciziny – vzhledem k automatickému přesměrování se na tuto adresu pravděpodobně aktivně nevrátí příliš mnoho uživatelů.

Vývoj podílu národních verzí vyhledávače Google
Národní verze Červenec 2006 Říjen 2006 Leden 2007 Rozdíl*
Google.cz 0,00 % 12,58 % 13,39 % + 13,39 %
Google.com 17,37 % 5,34 % 5,43 %  – 11,94 %
Google.sk 1,79 % 1,97 % 1,89 % + 0,10 %
Ostatní 4,33 % 3,96 % 4,04 %  – 0,29 %

Zdroj: NAVRCHOLU.cz, rozdíl je vyjádřen v procentních bodech
* rozdíl mezi lednem 2007 a červencem 2006, v procentních bodech

Metodika

Je třeba si uvědomit, že uvedená čísla nereprezentují chování sledované na uživatelích, ale na stránkách měřených službou Navrcholu.cz. Tím například odpadá hledání na zahraničním Internetu – je klidně možné (byť v masovém měřítku nepravděpodobné), že někteří uživatelé hledají české stránky na Seznamu a cizí pomocí Googlu. To by znamenalo, že si Google z českého koláče ukusuje o něco více. Zajímavý je v této souvislosti údaj pro „vyhledávání ve světě“ na Seznamu, což je de facto přebarvený Google. Podle Navrcholu.cz má asi 0,41% podíl, což znamená, že jej lidé skutečně používají pouze pro hledání ve světě a jen výjimečně se stane, že by tudy proudili návštěvníci na české stránky.

Tiskové zprávy o podílech vyhledávačů Navrcholu.cz vydává pravidelně. Srovnání s například loňskými čísly však není možné. Navrcholu.cz ve spolupráci s agenturou Factum Invenio změnilo metodiku, aby výsledky jeho analýzy lépe reprezentovaly skutečnost. Podle tiskové zprávy tak: (…) vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem. Tento postup by tak měl vést k větší stabilitě výsledků a odstranit odchylky dané „extrémními“ weby, tedy weby, které svou atypičností a velikostí mohou samy o sobě ovlivnit celý výsledek. V lednovém vzorku je tedy zastoupeno téměř 23 tisíc webů.

BRAND24

Můžeme tedy nyní již plně důvěřovat, že statistika Navrcholu.cz plně odpovídá realitě? Ideální by bylo, kdybychom měli k dispozici nějaký jiný zdroj či dokonce zdroje, se kterými by tato statistika šla porovnat. Bohužel nic takového k dispozici není – každý si tak maximálně může srovnávat svá vlastní čísla. Kromě toho tu ještě máme k dispozici statistiku Toplistu, ta je však vzhledem ke své metodice irelevantní, jelikož čísla dělí podle kategorií a zobrazuje pouze prvních pět pozic – žádnou metodou z takovéhoto výstupu nelze učinit hodnověrný závěr. Obecně se zdá, že podíl Seznamu je na Toplistu o něco vyšší a podíl Google o něco nižší, Toplist však měří i několik velkých služeb Seznamu, které žebříček mohou znatelně ovlivnit.

Žádná jiná statistika podílů českých vyhledávačů postavená na tak širokém vzorku a odborně zpracovaná neexistuje. A protože čísla předložená službou Navrcholu.cz se zdají souhlasit s obecně předpokládaným rozložením trhu a očekáváním odpovídají i trendy, mají svou váhu. A bude jistě zajímavé, jaké změny v rozložení sil přijdou v dalších měsících.

Kdo by mohl narušit hegemonii Seznam - Google?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).