Hlavní navigace

Názor k článku Vykašlete se na ocenění, soustřeďte se na zisk od Marek Prokop - Ad restaurace: samozřejmě, že majitel restaurace má právo...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 7. 2003 18:45

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Ad restaurace: samozřejmě, že majitel restaurace má právo do ni nějak omezit přístup a stejně tak má toto právo majitel komerčního webu (pokud se nejedná o diskriminaci podle příslušných zákonů). Přeci se o tom nebavíme z pohledu zákazníka, ale právě z pohledu majitele. Nejde tedy o to, zda majitel to právo má, ale o to, zda se mu to vyplatí.

    Chápu, proč se omezení vyplatí u restaurace, ale nechápu, proč by se mělo vyplatit u webu, kde určitá míra přístupnosti (definovaná výše jako možnost procházet web Lynxem) nic nestojí, a to ani na nákladech, ani na ušlém zisku.

    Ad vyhledavače: Google si asi s výstupem z Wordu poradí, ale myslíte, že taková stránka bude první ve výsledcích hledání na klíčové slovo, které vrací několik set tisíc nebo i pár milionů výsledků? Navíc export z Wordu není nejlepší příklad, protože taková stránka většinou je přístupná i Lynxem. Sice ne dokonale, ale dostat se na ni dá. Já jsem ale psal o stránkách, které Lynxem nejdou procházet vůbec, nebo jejich obsah není v Lynxu čitelný.

    Pro takový případ platí moje tvrzení o vyhledavačích beze zbytku, protože fungují v podstatě stejně jako Lynx -- zpravidla umějí procházet jen klasické HTML odkazy, nerozumějí obrázkům bez ALTů, atd.

    Děkuji za upřesnění, co jste myslel těmi hlavičkami. Jelikož jste použil množné číslo, nebyl jsem si jist, zda nehovoříte o hlavičkách HTTP (tj. headers), neboť hlavička HTML (tj. head) je jen jedna. V každém případě metadata a další údaje v hlavičce (X)HTML dokumentu sice mají pro vyhledavače určitý význam, ale rozhodně nejsou sami o sobě schopny výrazněji ovlivnit pozici stránky ve vyhledavačích. Navíc na stránkách, na které se nedostanete Lynxem, mohou být metadata klidně nejlepší na světe a stejně je to fuk, protože se k nim robot vyhledavače nikdy nedostane.

    Ad PDF, PPT, apod.: Já přeci nepopírám, že dokumenty v těchto formátech na Webu jsou. Já jsem jen vyslovil pochybnost, že mohou nějak přispět k úspěchu komerčního webu. Naopak si dovedu představit mnoho důvodů, proč nemohou.

    Především nejsou stejně snadno dohledatelné jako (X)HTML dokumenty. Zkuste najít nějaký takový dokument v Googlu na první stránce výsledků pro dotaz vracející alespoň stovky tisíc odkazů. Možná nějaký najdete, ale bude to sotva v jednom pokusu z padesáti.

    Dále mají tyto dokumenty tu fatální vadu, že je nejde integrovat do rozsáhlejší navigační struktury. Pokud tedy najdu vyhledavačem DOC popisující nějaký výrobek, je mi to k ničemu, protože si ho do košíku stejně nepřidám.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).