Vypni s Petrem Bašem převážně nikoliv o smažení kuřat

29. 7. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Dneska se vypneme v rozhovoru s Petrem Bašem, spoluzakladatelem pražského coworkingového centra The Hub. Hub není jen místo k sezení a přístup k Internetu, má hlavně propojovat lidi, inspirovat…

„Místo, kde pracujeme, ovlivňuje kvalitu naší práce, kreativitu, ale i celkovou spokojenost.“ DeskMag

Je jim mezi pětadvaceti a čtyřiceti, většina z nich je na volné noze v marketingu, PR, web designu nebo grafice. Dvě třetiny jsou muži, nejčastěji začínají v září po letních prázdninách, polovina se do toho dala před méně než rokem a k práci využívají některé z osmi set míst na světě. Řeč je o co-workingu, neboli práci formou sdílení společných prostor, a statistiky pocházejí z prvního ucelenějšího průzkumu na toto téma z počátku letošního roku Global Coworking Survey.

I v Čechách je hrstka co-workingových center, jak už dříve Lupa podotkla. Přední lokalitou je pak pražský Hub, který vznikl loni na jaře. A právě Petr Baše stál u jeho zrodu.

Petr je zajímavý člověk. Začínal jako projekťák v Kosovu, pak přesídlil do Iráku, na Srí Lanku, Jordánska, Afghánistánu, Súdánu. Pracoval pro Člověka v tísni, UNOPS, Fórum dárců. Pak se rozhodl naplno věnovat inovacím (Innovation Tank) a nakonec Praze spoluzaložil Hub, na který se teď v rámci dalšího Vypni podíváme podrobněji.

Mnozí v Hubu jistě byli, ale co přesně je to za místo? A proč by mělo lidi zajímat?

Hub je prostor pro setkávání, inovace a rozvoj podnikání. Je to ideální prostředí pro rozjezd vlastního projektu, nabízí kvalitní a levné kancelářské zázemí, ale hlavně možnost potkávat zajímavé lidi a třeba s nimi i spolupracovat. Posláním celosvětové sítě Hubu je pomáhat budovat radikálně lepší svět, snažíme se tedy nabízet nejen zázemí, ale přinášet podněty a informace a propojovat lidi a kapitál.

Teď ta těžká otázka. Proč platit za místo u vás, když můžeme využít nejbližší KFC s wifi?

Hub není jen místo k sezení a přístup k Internetu. Má za cíl vytvářet otevřenou a inspirativní atmosféru pro práci a spolupráci, propojovat lidi a být místem, kde vznikají inovace a spolupráce. To je hodně odlišná mise od smažení kuřat.

Z oslavy prvních narozenin Hubu. Kdo první pozná Petra, ten má u mě Hub Connection na měsíc zdarma (pište do diskuse).

Z oslavy prvních narozenin Hubu. Kdo první pozná Petra, ten má u mě Hub Connection na měsíc zdarma (pište do diskuse).

Jak vypadá běžný den člověka, který provozuje co-workingový prostor? Z tvého twitteru / facebooku to vypadá, že máš jeden mítink za druhým…

Provoz Hubu zajišťuje tým lidí, kteří se starají o to, aby vše dobře fungovalo, lidi byli spokojení, prostor byl příjemný, akce zajímavý a kafe dobrý. Já se teď zaměřuji na rozvoj, a to hned několika směry. Chceme nabídnout více zajímavých akcí v oblasti inovací, technologií, společenských trendů ve spolupráci s různými organizacemi a firmami. Dále se snažíme najít financování pro otevření Hubů v Brně a Ostravě, abychom přinesli hodnotu tohoto konceptu více lidem na větším území.

Kde se myšlenka co-workingu vlastně zrodila a proč se rozvíjí zrovna dnes?

Nevím, nejsem odborník, co-working je jen součást konceptu Hubu, využíváme ho jako silný nástroj a podporujeme jeho šíření v ČR jako jednu z řady společenských inovací. Dalšími, o jejichž rozšíření se snažíme, jsou crowsdourcing, včetně crowdfundingu, strategická společenská odpovědnost jako nástroj inovace firem a obecně postupy založené na transparentnosti a spolupráci.

Bylo obtížné pro váš záměr získat investora?

Žádného investora nemáme, peníze na investici jsme složili z několika zdrojů. Milion jsme dali my čtyři zakladatelé dohromady sami, dva miliony jsme si půjčili od kamarádů a známých a zbývající milion nám půjčila Nadace České spořitelny.

S čím dalším jste se při realizaci potýkali a potýkáte?

Těch věcí bylo spousta, prostor, finance, rekonstrukce, cash flow a negativismus, který dle mého názoru drží spoustu lidí v ČR zpátky.

Hub má jednu skvělou vlastnost, která je pro startupy klíčová – zaměřuje se na setkávání a propojování komunity od podnikatelů po investory. Jaké z vašich akcí se v tomto ohledu nejvíce osvědčily?

Dle mého názoru, aby propojování fungovalo, je potřeba mít neformální prostředí a autenticitu. Myslím, že nejvíc hodnoty vzniklo v Hubu na baru po skončení večerního programu při povídání mezi lidmi.

Komunikace okolo Hubu je česko-anglická. Jaké máte ambice po stránce mezinárodní spolupráce?

V mezinárodním rozsahu Hubu je síla, z hlediska přenosu zkušeností funguje síť Hubů skvěle. Co se týče lidí, kteří Hub využívají, byli bychom rádi kdyby expati tvořili podstatnou část a přinášeli jiný pohled na věc, kulturu a zahraniční kontakty. Obecně bych velmi uvítal, kdyby Česká republika začala aktivně lákat podnikavé a schopné lidi z celého světa, jako to například dělá Chile, viz www.startupchi­le.org.  Snažíme se tímto programem inspirovat CzechInvest  a MPO, za málo peněz by se zdejší podnikatelské prostředí mohlo podstatně víc našlápnout.

Na začátku se také hodně hovořilo o podpoře sociálních inovací a sociálního podnikání? Co si pod tím máme představit?

Tato témata jsou integrální součástí Hubu. Inovace vnímám jako všechny nové věci a myšlenky uvedené do reality, sociální, neboli společenské odkazují na nové strategie, koncepce, myšlenky, způsoby organizace a spolupráce, které naplňují společenské potřeby všeho druhu, od vzdělávání přes zdraví až po komunitní rozvoj a přinášejí hodnoty pro společnost. Jako příklady lze uvést mikrofinance, car sharing, eHealth, veřejně prospěšné práce, wikipedie nebo coworking. Zajímavým příkladem nedávno zavedeným v Británii a USA jsou tzv. Social impact bond, nebo Pay for success bond USA, soukromí investoři investují do programů snížení recidivy a stát jim vyplácí dividendy dle úspěchu programů a na základě kalkulace, kolik ušetřili státu za jednotlivého „napraveného“ po výkonu trestu.

Co se týče sociálního, neboli společensky prospěšného, podnikání, jedná se o jednu ze společenských inovací. Hlavním rozdílem od běžného podnikání je, že primárním cílem je generovat společenský přínos a zisk používat pouze jako nástroj pro dosažení tohoto cíle. S tím, jak se ve spoustě zemí snižují veřejné rozpočty na pokrytí různých společenských služeb, začíná být sociální podnikání stále více zvažováno jako jedno z řešení. 

Co se chystá? Na co se můžeme na podzim a v zimě těšit?

Na podzim v Hubu proběhnou desítky akcí, takže doporučuji sledovat náš Facebook. Pokud mám něco zdůraznit, rád bych všechny pozval na Mashup. Je to akce, na které se v rychlém sledu představuje přes deset zajímavých nápadů, startupů a iniciativ z různých oblastí. Cílem je inspirovat a zároveň pomoci projektům získat, co potřebují, spolupracovníky, investory, mediální podporu.

A konečně, už minule jsem říkal, že Vypni je sloupek víkendový, čili jaké máš plány na nadcházející víkend?

MM Influenceři

Odpočívat, pracovat a číst si.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku

Autor je konzultantem Jihomoravského inovačního centra a designérem služeb na volné noze. Stojí za blogem Drzá cihla a koordinuje projekt Chceme lepší služby! 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).