Hlavní navigace

Web není televize

Redakce

Samba Digital Media vytvořila technicky vyspělý web, který na jednu stranu vychází vstříc uživatelskému komfortu, na stranu druhou ovšem často shodí aplikaci prohlížeče. Zeleno-červená kombinace vypadá na obrazovce elegantně, ale loga s pilovitým efektem ukazují, že grafik v Sambě asi neměl odpovídající podklady pro kvalitní odvedení práce. Website BestLovedHotels recenzují Petr Sršeň (i-noviny) a Aleš Studený (Sexus).

498

Rodný list website

server:
   Best Loved Hotels 2001
   England – Scotland – Wales – Ireland
   (www.BestLo­vedHotels.com)

zadavatel:
   World Media Publishing Ltd.
agentura:
   Samba Digital Media (www.samba.cz)
art director:
   Petr Knobloch
velikost týmu:
   Project Manager: Craig Comstock + Ivan Hanzlík
   Server: Pavel Míka
   Grafika: Petr Král + Václav Vančura
   JavaScript: Václav Vančura
doba realizace:
   3 měsíce jádro + 3 měsíce ladění
použité technologie:
   Oracle, PHP4, XXAPI2

Petr Sršeň


student FSV UK a project manager serveru i-noviny.cz
petr@srsen.cz

Aleš Studený


web designer z lásky a šéfredaktor serveru Sexus.cz
ales@studeny.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Za velmi sympatické a originální považuji zařazení návodu k použití do úvodního šotu, za méně originální a spíše omšelé pak použití úvodní animace k vytrubování sloganů. Co tam vůbec dělají?! Jdu na nějakou stránku, tak proč by na ní měla být znělka? Abych si stihl odskočit na záchod? Web není televize. Zajímavě pojatá stránka, která pomáhá při hledání ubytování ve Velké Bitánii. To se ovšem dozvíte až po chvíli hledání, neboť název napovídá, že obsahem jsou světové hotely. Možná to naznačuje ambice do budoucna, ale návštěvníka trochu mate. Úvodní flash intro narozdíl od jiných proškolí návštěvníka v navigaci, což je rozhodně zajímavá myšlenka. Nabídne se vám mapka a každého asi hned napadne, jak se dostane do města, kde by rád strávil dovolenou. Chvilka pátrání a blikající červený proužek napravo vás dovede k volbě vašeho druhu a zájmů, podle kterých chcete hledat. Chvilku klikáte, abyste přiblížili, o co vám jde, pak kliknete na mapu. Pokud nejste s výsledky spokojeni a vrátíte se zpět na mapu, budete asi nepříjemně překvapeni, že vaše naklikané volby zmizely.
POUŽITELNOST
Musí být docela složité vymyslet nějaký rozumný způsob ovládání, pokud máte uživateli dát možnost vyhledávat podle více kriterií, ten který je zvolen na Nejoblíbenějších hotelích světa, mi přijde rozumný. Dokonce mi v tomhle případě ani příliš nevadí skutečnost, že uživatelé starších prohlížečů mají smůlu. Prostě, tohle nejsou noviny nebo portál, naopak se mi líbí, že ovládání je zábavnější. Pokud budete mít štěstí a na počítači, z kterého budete hledat cíl vaší dovolené, bude nejnovější verze Microsoft Internet Exploreru, máte největší naději vyhledat právě na této stránce to správné místo v Anglii. A také budete vědět, jaké zajímavosti se v okolí vašeho ubytování dají navštívit a nebo jaké rekreační aktivity se tam dají provozovat.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Václav Vančura je známý svou technickou bravurou, až si někdy říkám, jestli je to vlastně třeba, aby ty stránky byly tak složitě konstruované. Je to podobný příklad jako třeba web Aliatelu. Někdy se mi nechce věřit, že to je celé práce jednoho člověka. Stránka má výborný obsah, což bývá obvyklý problém spousty graficky zdařilých stránek, ale naprosto nevhodný engine. Na stránkách najdete všechny možné vychytávky od javascriptu až po flash, různé vyskakující obdelníčky, které mívají problémy s opětovným schováním. Díky tomu jsou uživatelé jiných než microsoftích prohlížečů nejnovějších verzí odsouzeni trávit dovolenou jinde než na Britských ostrovech. Zapomeňte na Operu a další prohlížeče, paradoxem je, že i IE mi během tohoto hodnocení minimálně šestkrát spadnul (testováno na více počítačích). Zajímavé je, že i otevření stejné stránky v novém okně ( Ctrl+N) stránku natolik rozhodní, že ji stěží rozpoznáte.
ESTETICKÝ DOJEM
No, a to je právě kamen úrazu. Web jako takový je velmi pěkný, i když na můj vkus to vypadá spíš jako dokumentární pořad o dně mořském, ale je jasné, že Samba se tu snaží prodat, co umí. Horší je to ale u ilustrací. Například purpurové logo Irish Tourist Boardu se na zelené příliš nevyjímá a chtělo by bílý podklad. Logo ASTA a British Hospitality je opravdu příšerně převedené do GIF, asi zvětšované. To pak může být stránka jakkoli technicky skělá, ale vzhledově stojí za zlámanou grešli. Stránka je laděna do příjemné zelené barvy, kterou ruší červené kostičky a kytičky. Trochu mě překvapily červené křížky u tlačítka odeslat (například u registrace), potom mi hned spadnul prohlížeč, tak možná nějaké varování. :-) Dojem občas pokazí vyhřeznutý CSS styl.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Když kliknu na nějaké logo, chci se dostat na titulní stranu webu té společnosti. Když kliknu na logo aktuálního webu, chci se dostat na titulku toho webu. V tom bychom si asi rozuměli s Martinem Koptou. ;-) Pěkná stránka s důležitým obsahem, ale nebezpečně složitým designem. Doporučuji nejprve psychicky se posilnit, než začnete vyhledávat cíl vaší dovolené. A nezapomeňte pravidelně reinstalovat svůj „oblíbený prohlížeč“ jinak nemáte šanci.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 4/10

Na základě žádosti Ondřeje Novodvorského ze společnosti Samba Digital Media byl po vydání v textu nahrazen řetězec „Best Loved Hotels of the World“ za oficiální název „Best Loved Hotels 2001 England – Scotland – Wales – Ireland“ a změněn odkaz z „bestlovedhotel­s.co.uk“ na „bestlovedhotel­s.com“. (2001–10–12 10:56, Martin Kopta)

Anketa

Líbí se vám dynamické HTML vytvořené Sambou na stránkách hotelů?

Našli jste v článku chybu?