Hlavní navigace

Windows Live Messenger na cestě k novým uživatelům

18. 7. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Mezi aplikacemi pro rychlou výměnu zpráv v České republice jednoznačně vítězí protokol ICQ s klasickými i alternativními klienty. Microsoft by nyní jeho dominanci rád zlomil svým Windows Live Messengerem, který se objevuje ve všech nových verzích Windows. Podívejme se tedy, co tato aplikace nabízí, jak v základu funguje, kolik jí využívá uživatelů a jak si stojí v celosvětovém a českém měřítku.

Na počátku všeho stála aplikace MSN Messenger, která ve Windows funguje již delší čas. Nezískala si však s masivním rozvojem Internetu tak velkou oblibu jako jiné aplikace. MSN Network je pak kolekce internetových služeb společnosti Microsoft. Od jejího spuštění v roce 1995 rozsah služeb této sítě výrazně vzrostl a v roce prošla 2006 velkou transformací na portál Windows Live, čímž hodlá Microsoft zvýšit atraktivitu poskytovaných služeb pro širší masy obyvatel. V USA není MSN pouze poskytovatelem obsahu a provozovatelem vyhledávače, nabízí zde také další internetové služby.

Za hlavní výhody protokolu MSN Messenger bývá uváděna rychlost, stabilnost, spolehlivost, malé požadavky na systém a v neposlední řadě také jednoduché použití. Tyto „marketingové“ informace ale nejsou zcela pravdivé, v praxi se lze samozřejmě setkat i s řadou negativ Windows Live Messengeru.

Možnosti Windows Live Messengeru

Zhýčkaní novou oficiální verzí ICQ či Skype (což je mimochodem také hezký IM s telefonováním) se můžeme na Windows Live podívat poněkud kritickým okem a zhodnotit jej v porovnání s konkurencí. Microsoft na propagaci svého instant messengeru (IM) vynakládá velké úsilí a není se čemu divit. Vzhledem k podílu na trhu v oblasti OS a finančnímu zázemí je tato snaha zejména v USA úspěšná. Základní funkce Windows Live Messengeru jsou tedy tyto:

  • Posílání a příjem krátkých zpráv včetně zasílání, pokud je uživatel offline.
  • Telefonování z PC do PC s možností přenosu videa.
  • Telefonování na běžné telefonní linky.
  • Zasílání souborů mezi uživateli, a to i tam, kde je uživatel schován za neveřejnou IP s NAT.
  • Zasílání ručně psaných textů zakreslených na tabuli (nákresy apod.).
  • Sdílení určitých složek s určenými uživateli – funkce, kterou patrně žádný ze zavedených IM neposkytuje.
  • Jednoduché sdílení plochy (využívá standardizované nástroje MS Windows).
  • Hry, emotikony, zábava.

Další informace lze dohledat na portálu Windows Live. Je zde zmínka i o dalších službách, které se více či méně vážou na ID v messengeru. Jde například o vyhledávací portál, komunitní sociální síť, messenger na mobilní telefon apod. Celkově lze asi Windows Live Messenger představit jako dokonalejší Skype s návazností na další služby. Microsoft, podobně jako Google, buduje impérium služeb vzájemně propojených a nabízených. Podpora jiných protokolů je mizivá – jde pouze o smluvně pojaté propojení s Yahoo, další rozšíření Microsoft neplánuje, což je logické, protože sleduje zejména strategii pro úspěch na trhu. IM klient existuje pro Windows XP, Windows Vista, Windows Mobile a pro Macintosh (vstřícný krok vůči uživatelům v USA, zvyklým na tuto platformu). Microsoft pro jeho běh doporučuje minimálně 128 MB RAM a 50 MB na disku.

Na 150 tisíc uživatelů v ČR

Jak jste si mohli přečíst minulý týden v článku Microsoft: Budoucnost není jen web, dle údajů provozovatele služby využívá Live Messenger na 150 tisíc uživatelů v rámci ČR. Toto číslo je samozřejmě poněkud zkreslené, protože neodráží skutečně využívaná ID. Odhadem minimálně jednu třetinu toho čísla tvoří uživatelské účty bez většího využití, které si založili uživatelé jiných IM pro testování, duplicitní účty nebo účty, které jsou využívány minimálně a příležitostně. Další část uživatelů používá Windows Live Messenger ke spojení s rodinami ve světě, a to mnohdy spíše přes protokol Yahoo.

Microsoft se domnívá, že malá uživatelská základna v ČR má kořeny ve špatné propagaci produktu. Subjektivně se domnívám, že jde spíše o přirozený vývoj v rozšiřování internetu v ČR. V létech bouřlivého rozvoje Internetu bylo ICQ celosvětově více oblíbené, nebylo tolik načichlé reklamou a většině „obyčejných“ uživatelů Internetu zaváděli připojení IT nadšenci, kteří ihned na desktopech ICQ doporučili. Zde patrně pramení tak masivní rozvoj, podpořený doporučením známých a kamarádů – aneb budu využívat takovou IM síť, kterou používá co možná nejvíce mých známých a přátel.

Jak je na tom konkurence?

Otázkou je, co považujeme za konkurenci pro Windows Live Messenger. Pravou konkurencí je patrně pouze ICQ a Skype. Ostatní IM jsou méně rozšířené, mají uživatelskou základnu zaměřenou na stejné zájmy, nebo jsou určeny pro lidi, kteří nevyužijí multimediální funkce výše uvedených. ICQ je bezesporu dobrý a oblíbený protokol, bohužel nepodporuje sdílení složek a souborů, práci se společnou plochou apod. Stejně tak není možno využít kreslící plochu pro náčrty a plánky, které slovy nelze vyjádřit. Poslední verze protokolu společně s ICQ 6 přinesla možnost přímého telefonování (nejen na úrovni vysílačky), přenos videa a možnost telefonovat do běžné telefonní sítě.

BRAND24

Nativní klient pro ICQ je oblíbený zejména u široké domácí veřejnosti, ti, kteří využívají ICQ jen ke komunikaci na textové úrovni, využijí raději QIP, Mirandu či jiný klient této sítě. Pro Skype neexistují alternativní klienti, ale na druhou stranu nabízí daleko větší možnosti pro komunikaci, pomocí pluginů také tabuli pro náčrty atd. Hlavní síla Windows Live Messengeru je tedy na úrovni integrace do Windows, napojení na služby OS a sdílení souborů a složek. Další význam je pak v propojení s dalšími službami sítě Windows Live.

Microsoft vytváří základnu služeb podobnou Google

Je snadné vypozorovat záměr firmy Microsoft. Patrně si marketingoví specialisté všimli, že firmě Google vychází taktika s bezplatnými službami a že je výhodné mít v hrsti mnoho uživatelů Internetu. Tím vzniká prostor pro další nabídku služeb, prodej reklamy, nabízení vlastních produktů apod. Před nedávnem bylo oznámeno zahájení testování druhé generace služeb Windows Live. Jednou z nich je fotogalerie Windows Photo Gallery – tento produkt umožňuje upload obrázků na blog Windows Live Space. Dalším očekávaným produktem je Windows Live Folders – služba pro snadnou výměnu a sdílení dat mezi uživateli Internetu. V základu nabídne prostor 500 MB. Bude zajímavé pozorovat, jak se Microsoftu záměr prosadit Windows Live povede v českých podmínkách – podle současného rozdělení trhu to zde bude mít i nadále těžší než v jiných zemích.

Používáte MSN, respektive Windows Live Mesenger?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

David Procházka je autorem několika technických publikací a stovek odborných článků v počítačových magazínech a na webových serverech zabývající se IT oblastí.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).