Hlavní navigace

Z kluků zakladatelů se museli stát manažeři

3. 4. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Když se ohlédnu na dobu před deseti lety, připadá mi to, jako bych vzpomínal na nějaký sen. Samozřejmě, před deseti lety Internet už u nás jel naplno. Já sám jsem publikoval svoje první neumělé stránečky o Julesi Vernovi v rámci AmberZine v roce 1995, ale před těmi deseti lety už tu byl můj Neviditelný Pes, byl tu samozřejmě Seznam, Mobil a přibyla i Lupa.

Dan Dočekal měl svůj Svět namodro a dokonce do našeho počínání vstoupily i peníze, začala proužková reklama, takže jsme se profesionalizovali! Já jsem v tom prostředí dočasně omládl o několik desetiletí – kolem mě byli samí mladíčci, zakladatele Lupy Marka Antoše nevyjímaje! Ivo Lukačovič vypadal jako gymnazista vyděšený z blížící se maturity a dospěle se tvářil jen Patrick Zandl, jako repetent, který propadl dvakrát za sebou.

Lupa přišla v pravou chvíli. Internetová média mají jednu vlastnost, kterou nemohou mít média tradiční: vytvářejí komunity. Jsou interaktivní, čtenáři mohou komunikovat s médiem samotným, ale také mezi sebou. Byla to doba nadšení a zakládání. Byla tu potřeba komunikovat i jaksi napříč, nejen v rámci jednoho média. A Lupa pro to poskytla platformu.

LCD televiye
Tato glosa je vydána v souvislosti s 10. narozeninami Lupy, které tento server slaví v průběhu dubna 2008. Více zavzpomínat na Internet před deseti lety si můžete na stránkách speciální přílohy, mapující historii Lupy i českého Internetu. Nechybí perličky ze zákulisí i dosud nepublikovaná fakta a fotografie. Až do konce dubna můžete navíc soutěžit o atraktivní ceny od partnerů výročí ve čtenářské soutěži.

Už tenkrát byla technicky na špičce, stála na redakčním systému, což jsem mohl jen tiše závidět. Design tehdy vytvořil Adam Hauner z Flaminga, a že to udělal dobře, je vidět dodnes. Musím přiznat, že jsem trochu sentimentální, když si Lupu otevřu a vidím, že to, co Adam tenkrát vytvořil, dobře funguje dodnes.

BRAND24

Ti co vzpomínají, obvykle idealizují. O průkopnických dobách je snadné mít idealizované představy. Pokusím se ohlédnout bez sentimentu. Je fakt, že tehdejší Internet stál na nadšení, dobré vůli a tvořivé síle. Dnešní Internet, to už je plnohodnotné médium, plně profesionalizované – a bylo by nespravedlivé ho očerňovat poukazem na to, že se kolem něho točí velké peníze. Prostě, bez investic to nejde, stejně jako se na koleně, jen z nadšení, nedají vydávat noviny nebo vysílat televize. Je mi trochu líto, že se z těch kluků zakladatelů stali kravaťáci manažeři a zmizeli někde v příšeří ředitelských pracoven. Ale i to je přirozený vývoj, kterému nelze zabránit. Ani není proč mu bránit. Dítě dospěje, i Internet dospěl.

Na Lupě je to vidět.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Český spisovatel a novinář, zakladatel internetového deníku Neviditelný pes nebo serveru Digineff.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).