Navic labely davaji radium hudbu zdarma jako soucast marketingu - muzou napriklad jrat 1 skladbu x krat za hodinu nebo den bez poplatku…
Máte nějaký příklad (konkrétní rádio + konkrétní vydavatelství), kde to tak funguje? Protože co vím já (a mám osobní zkušenosti s fungováním televizní stanice), tak to funguje tak, že vydavatelství dodávají zdroj hudby (písničky do rádií, videoklipy do televizí), ale provozovatel vysílání právě prostřednictvím kolektivních správců (OSA, Intergram) platí autorské poplatky a odevzdává (pokud to není nevýznamné rádio či televize, které jedou na paušál) playlisty.
Mne naopak ten clanek prijde opet nic moc.
Uvaha o "prodeji casu" je zajimava variace na teorii hodnoty od Ricarda/Marxe - s timto sice nesouhlasim, ale budiz.
Ale pak uz mi to prijde cely postaveny na hlavu s mnoha faktickyma/logickyma chybama:
1/ Slovo prodej jsem napsal do uvozovek záměrně, již asi tušíte proč. Jak si za okamžik ukážeme, ve skutečnosti se o prodej nejedná, tento způsob výdělku dokonce nesplňuje ani vlastnosti pronájmu!
Takze z toho mi plyne, ze v predchozich x odstavcich nastinena teorie je jednoduse neplatna/prilis zjednodusujici realitu.
2/ "licence k individualnimu poslechu"
Tech typu licenci je rekl bych o hodne vic
3/ právo tuto skladbu doživotně poslouchat
Tady mi pripada, ze to autor tem vydavatelstvim/tvurcum SW dokonce vycita, ze jsou tak vstricni a davaji to dozivotne - a nize pak navrhuje (i v jeho tolik oblibenych SaaS) radsi udelovat jen casove omezene licence a platit mesicni poplatky.
4/ stejný posluchač platí za poslech určité skladby několikrát
Nemyslim si, ze je pravda - a ostatne pro v textu uvedene priklady to zrejme neplati.
5/ celý systém je navíc velmi netransparentní a přiživuje se na něm řada parazitujících organizací s nepříliš silným mandátem
Tady souhlasim na 100 % - ale rozhodne bych nehazel vinu jenom na hudebni vydavatele.
6/ tato konstrukce není logickým důsledkem vývoje technologií a trhu, ale výsledkem lobbování.
Ja bych naopak rek, ze ten stav JE logickym dusledkem vyvoje technologii! Plus navic charakterem hudebniho prumyslu jako takoveho s jeho sklony k prirozenemu monopolu. V poslednich 10-20 letech, s prichodem Internetu, laicizaci vypocetni techiky i spotrebni elektroniky se tento technologicky status quo radikalne zmenil - ale trh se prizpusobuje take!
7/ Proč se tento problém objevil až nyní?
Rekl bych, ze se tento problem opet uz pomalu navraci do predchoziho stavu - porizeni hudby v iTunes nebo napr. na Amazonu uz se dostalo na natolik rozumne ceny, ze uz pro mnoho lidi legalni porizeni opet predstavuje nizsi naklady nez pirateni nekde z Internetu.
Celkove mi prijde, ze je ten clanek psany 5 minut po dvanacte. Tj. stav popsaneho bych rekl, ze odpovida rekneme stavu pred nastupem iTunes. A opet tento stav autor povazuje za pevne dany a nemenny (na kterem budou vsechny zucastnene subjekty dogmaticky trvat) a nasledne nam predlozi svou vizi, kterou povazuje za tu jedinou spravnou a moznou (a vsechny ostatni taktne odkaze do patricnych mist - viz hned v perexu "Pouze tímto způsobem budeme schopni odlišit demagogii od skutečně věcné argumentace").