Hlavní navigace

Názory k článku Zakládáme e-shop: vedení agendy, praktický provoz

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 9. 2010 20:23

    spider-x (neregistrovaný)
    Chtěl bych se zeptat jak je to s náklady u resellera. Hlavně tedy jak je to s daněmi.
  • 20. 7. 2009 10:10

    HHONZA MM
    Při zavádění nového e-shopu se zkuste podívat na webové stránky OXID eShop. Pro obchodování na internetu zdarma Community Edition jako open source e-shop je ke stažení zdarma v české verzi http://www.oxid-eshop.cz/
  • 20. 8. 2007 15:48

    anonymní
    používám virtuemart kde mám zapsané jednotlivé tarify pošty dle váhy zboží, při zadávání zboží zadám jednotlivou váhu (dá se to trefit, když člověk nezná přesnou váhu) a virtuemart při objednávce zákazníky automaticky doplní cenu za poštovné.

    na začátku to trochu zdržuje při zadávání zboží, ale pak to funguje dokonale.

    d.
  • 20. 8. 2006 1:16

    Rat (neregistrovaný)
    Koukam, ze praxe moc nemate ani jeden, jen plnou hubu kecu. Jinak tu je diskuze jak na iDnes, ani jeden nevi o cem mluvi, ale vykecat si svy bullshit musi kazdy! Nejhorsi na tom je ze takovy neumeteleve, pak kazi jmeno e-komerci a jsou pak o nich reportaze na Nove. :-(
  • 9. 8. 2006 5:41

    kwak (neregistrovaný)
    Řeč navíc nebyla o tom, zda prodávám firmě, ale o tom, zda je firmou zboží použito ke spotřebě, či nakoupenou věc prodají dál. Takhle se ale nikam nedostanem. Podle mne je jednoznačný rozdím v prodeji firmě a koncákovi a z tohoto pohledu by se mělo k prodeji na internetu také přistupovat.
  • 9. 8. 2006 5:34

    kwak (neregistrovaný)
    Vám je jasné že to takto poznám. Sami v našem eshopu chceme zavést rules s touto podmínkou: jakmile je uveden název firmy třeba AAA žumpy, nebo si fyzická osoba (Josef Šumfrle) vyplní alespoň IČ, tak jde o případ b2b a na něj se nevztahují obchodní podmínky vyžadované občanským zákoníkem. Po uvedení takové registrace, by třeba uživatel mohl dostat další automatickou slevu (kterou nedostane ani v Makru). Jenže v případě tohoto vlákna šlo o to, že jeden diskutující trefně uvedl, že i firma může být konečný spotřebitel a v tom případě by se i na ně zřejmě v těchto případech měl vztahovat občan (občanský zákoník). No, babo raď.. Já si myslím že ne = jde o velkoobchod. Na straně druhé, řada maloobchodníkům ve své kamenné prodejně (třeba drogerie) prodá firmě, něco třeba k dalšímu prodeji (sádru), ale nemusí kvůli tomu mít živnostenský list na velkoobchod. Možná se smějete nebo divíte co s tímto blbnu, ale po mě se podobným způsobem vozil ŽÚ cca před měsícem a za velmi podobnou věc mě vyměřili flastra v řádech desítek tisíců. Pro zajímavost, po návštěvě úředníků ŽÚ jsem si zaregistroval dalších 7 živností a to se jen zabývám nákupem a prodejem zboží. Znovu opakuji, nepřišli na udání, nebo z důvodu nespokojenosti zákazníka. Spíše naopak můj podnik prakticky neinzerujeme a lidé do našeho zapadákova kdesi v cikánské čtvrti chodí na doporučení našich zákazníků a i na maloobchodní prodej koncovým zákazníkům automaticky bez ptaní (kupodivu) vystavujeme daňové doklady.
    Jinak chápu, že autor je po takové pochvale uražen, ale ať se Vám to líbí nebo ne, obsahově to je celkem bída, která alespoň s praxí mého eshopu nemá mnoho společného. A to v našem eshopu nemáme nijak velký obrat. Myslím že Vám chybí pravá obchodní praxe ale třeba se mýlím. Na straně druhé, věcná diskuse, která otevře možnost řešení řady problémů jak ze strany zákazníků, tak ze strany prodejců je nepochybně potřebná. Pokud Vás zajímá kontakt na naši aplikaci, která má řadu vyjímečných uživatelských funkcí které jdou za rámec eshopu tak mě napište na mail: regedit@atlas.cz aby to zde nebylo bráno jako reklama.
  • 8. 8. 2006 22:28

    karel (neregistrovaný)
    Tak nějak to je. Ne, že by obchodník nechtěl. Ale často se stává, že zboží, dostupné běžně do druhého dne, najednou není třeba měsíc....
  • 8. 8. 2006 22:26

    karel (neregistrovaný)
    Dejte mu tam o 10,- Kč větší slevu pokud přistoupí na smlouvu podle obchodního zákoníku. Uvidíte co budete mít "obchodníků". :-)

    Jinak Makro podle obchodního zákoníku, ale individuálně. I pro obchodníky nemusí být záruka pouze 1/2 roku. Ostatně pokud se předpokládá další prodej, nikdo si nedovolí obchodníkovi nepokrýt záruku pro konc. zákazníka.
  • 8. 8. 2006 21:11

    Marcel Kupka (neregistrovaný)
    Milý kwaku, autor "velmi slabého článku" (děkuji za uznání) Vám možná poradí - to, že obchodujete s firmou poznáte velice snadno - zadá do objednávky své fakturační údaje (tj. IČ a v případě plátcovství DPH i DIČ). Jak prosté, že...
  • 8. 8. 2006 20:26

    kwak (neregistrovaný)
    ale jak mám zjistit, zda zboží které bylo prodáno firmě bylo, či nebylo využito k další podnikatelské činnosti či vlastní spotřebě? Zboží v eshopu je prodáváno s obchodní slevou a potažmo to můžeme považovat za slevu určenou pro další prodej. Prodávající nemá za povinnost (vyjma asi specifických případů zbraní, léků a podobně) zkoumat k jakému účelu je zboží nakupováno. Položím zkušební otázku: Jaké záruky na zboží poskytuje Makro? pro koncáky 2 roky, nebo pro obchodníky 1/2 roku?
  • 8. 8. 2006 20:09

    kwak (neregistrovaný)
    ...a dají Vám to ï písemně? Pokud ano, kontaktujte mne na mailu: regedit@atlas.cz moje správní řízení není doposud ukončeno a hájil jsem se mimo jíné i tím, že vyjma registrace za 1000,- Kč se na mých aktivitácj ani kvalifikačních požadavcích nic nezměnilo. Spadám pod ŽÚ Brno Město, kde Brno přímo vyniká debilitou a úřednickou švejkovitostí která má snad původ ve vazbách na nedaleké jižní sousedy, kteří jsou svým vztahem k moci úřadu pověstní. ...chce se mi věřit, že v naší dokonalé společnosti je nedostatek jiných témat..
  • 8. 8. 2006 20:02

    kwak (neregistrovaný)
    Kouzlo eshopu spočívá v tom co se zákazníkům líbí = široká nabídka zboží, v zajímavé cenové relaci. Na straně druhé, nelze klást za vinu provozovatelům eshopu, že nejsou schopni stanovit lhůtu dodání, jelikož výrobci to odmítají garantovat. pro obchodníka je triviální parametr doplnit dodací lhůtu...
  • 8. 8. 2006 12:04

    anonymní
    Pokud ale chceš pak zákazníky čas od času obeslat nějakým emailem s nějakou nabíkou nebo i poštou jim něco zaslat, i když k tomu dal zákazník souhlas, tak musíš toto oznámení podat.
  • 8. 8. 2006 12:03

    anonymní
    Já udělal totéž v Jablonci a v Turnově a bylo mně řečeno, že je to potřeba, takže se jen potvrzuje, že co úředník to jiný výklad a pak záleží na jakého zrovna narazíte při kontrole.
  • 8. 8. 2006 11:57

    anonymní
    Borland je náhodou skvělej ať už Delphi nebo jiný jejich nástroj, jen když je firma líná využít jaho možností, tak to hold vypadá tak jak to vypadá, chyba není v progrmaovacích nástrojích, ty umějí naprosto vše.
  • 8. 8. 2006 11:54

    karel (neregistrovaný)
    Právě jsem domluvil s ÚOOÚ. :-)
    Podle jejich vyjádření se při provozování internetového obchodu nemusíte registrovat.
    Jste povinni vést agendu podle daňových a účetních zákonů.
    A dodržovat zákon 101/2000 (ne 200 jak se tu úpíše...)
  • 8. 8. 2006 11:27

    karel (neregistrovaný)
    Právě jsem domluvil s ŽÚ (Černošice) a pokud máte ŽL k Obchodní činnost - nákup a prodej zboží, je to OK a nepotřebujete v článku jmenovaný pro maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny...
  • 8. 8. 2006 11:07

    karel (neregistrovaný)
    Ano, ten program je nedokonalý, na druhou stranu dělá vše co potřebujeme, dostali jsme jej vlastně od pošty původně pro tisk průvodek (zajímavý název - prostě nálepka) k obchodním balíkům. (Ty jsme dostali už předtištěné).
    K importu dat využíváme výstup z fakturace (kam se zase načítají z webu z objednávek) . Psát to ručně by bylo na sebevraždu, to máte pravdu.
    Jistě by šlo udělat výstup pro import i z vašeho systému.
    Firma prý už pracuje na něčem lepším. Přeci jenom Borland není nic moc.
  • 8. 8. 2006 8:02

    Libor Nováček
    Např. v ObčZ se hovoří o spotřebiteli . Podle Zákona na ochranu spotřebitele 634/1992 Sb. je
    spotřebitelem fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami
    Někdy se to vysvětluje tak, že spotřebitel je ten, u koho zboží končí a kdo jej "spotřebovává". Podnikatel tedy není spotřebitel, pokud zboží kupuje na další zpracování či přeprodej, ale mohl by (podotýkám, že to ale není vždy a všude) být jako spotřebitel např. pokud si koupí fax do kanceláře pro účely podnikání. Naše zákony vyžadují dvouletou záruku při obchodech B2C, ale B2B se může řídit ObchZ a nikoliv ObčZ a tam už může být záruka kratší a vracení zboží do 14 dnů neplatí. Obecně e-shopy fungují na základě ObčZ a pracují s termínem spotřebitel. Aby se eshop kryl pro případ prodeje podnikatelům, měl by mít pro podnikatele jiné nákupní řády a podmínky, které upravují B2B vztahy. B2B vztahy jsou méně sešněrované zákony a více smluvně volné.
  • 8. 8. 2006 5:05

    kwak (neregistrovaný)
    Zajímalo by mne, zda se podmínky prodeje po internetu na vrácení zboží vztahuje i na velkoobchod = zboží bylo prodáno firmě, nikoli koncovému zákazníkovi
    Dále by mne zajímalo, zda osobní odběr je maloobchodní nákup v kamenné prodejně a zda se tím prodej po internetu změnil na běžný maoobchodní prodej.
  • 8. 8. 2006 5:04

    kwak (neregistrovaný)
    - Uvádění možnosti vracení zboží bez udání důvodu.
    - Jen obchodník hlupák na tuto povinnost zákazníka neupozorní, protože pokud obchodní podmínky toto sdělení neobsahují, automaticky se tato lhůta prodlužuje na 1 nebo dokonce 2 měcíce?, takže proč by si obchodník měl tuto lhůtu svojí blbostí prodlužovat? Nespokojený zákazník bude stejně trvat na vrácení. Horší varianta je, že zboží třeba nějaký hajzlík poškodí a je to.
    Široký sortoment eshopů, výrazně převyšující možnosti velkoplošných prodejen se může stát pro eshopy problémem. Hrozím se například toho, až si lidé zvyknou testovat zboží přes zásilkové obchody pěkně v klidu a teple domova. Těch pár kaček za poštovné se jim jistě vyplatí. Co se harancovat do supermarketu jak se to hloupě dělá dnes... Pak se karta obrátí. Velké procento vráceného zboží, může výhody nákupu po internetu výrazně poškodit, jelikož široký sortiment sice dosahuje obrat, ale vyjma několika položek nejobrátkovějšího topic zboží se většina tak často netočí a vrácené zboží může být pro svoji vyjímečnost a rychlou změnu modelů (každý půlrok) už dokonce neprodejné. Jak říkám v ten okamžik se z takového zboží stal pěkně zabalený, netříděný šrot. Nevím jak velkým problémem je pro velké eshopy vracení zboží které se již neprodá, ale myslím, že vývoj půjde touto cestou..

    Osobně mě chybí nějaké zájmové sdružení zásilkových prodejců, které by nastavilo vyvážená práva obchodníka a zákazníka. Myslím, že není správné to, aby zákazník mohl jednostranně odstoupit od smlouvy, kdy zboží splňuje uvedené vlastnosti. Pro zákazníka smlouva po internetu nemá závazný charakter, ale pro obchodníka ano.
  • 8. 8. 2006 4:45

    kwak (neregistrovaný)
    Konečně někdo, kdo se orientuje.
    Úvodem - Jsem provozovatle elektronického obchodu a bez ohledu na kvalitu článku, která je mimochodem velmi slabá beru tuto debatu za velmi potřebnou. Podle mne jde autorovi o rozpoutání diskuse a na základě prezentovaných zkušeností chce poladit nedostatky svého eshopu :-)
    K věci: Často zmiňovaný APEK považovaný za záruku kvality neberu vůbec za nic směrodatného. Podle mne to je bublina, která vyjma zaplacení členského příspěvku nenaplňuje své poslání. Důkaz? Určitě by se nemohlo stát, že například řada certifikovaných provozovatelů elektronických obchodů nemá ani živnost na maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny. Například certifikovaný provozovatel obchodu na stránkách APEK, hned druhý provozovatel na seznamu firma: AAAMOBIL, s.r.o. která se zaklíná svým důrazem na internetový prodej nevlastní ani živnost pro maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny, viz jejich rejstřík: http://www.justice.cz IČ: 26796953 ..a takhle můžeme pokračovat dál a dál.. Toto nepíšu pro to, abych zmíněnou firmu udával, ale z důvodu, že sám jsem za aktivity provozované na internetu dostal od ŽÚ pokutu ve výši desítek tisíc korun, přičemž půlroční obrat obchodu byl cca 23.000,- Kč a vlastním maloobchodní a velkoobchodní kamennou provozovnu. Předmětem kontroly nebylo udání na špatné služby, ale normální nevinná běžná kontrola ŽÚ. Rád bych na základě mých nedávných zkušeností upozornil na to, že úředníci byli přímo lační po tom, aby něco našli a tak když v mém pidipodniku našli jen ohlodané kosti, tak si vybrali aktivity, které jsme vlastně jen testovali, jelikož náš sortiment není moc vhodný pro prodej na internetu. Neexistence potřebného živnostenského oprávnění byla samozřejmě dostatečným důvodem k zahájení správního řízení. Sice jsem se odvolal, ale asi to nebude k ničemu.
  • 8. 8. 2006 4:42

    kwak (neregistrovaný)
    Úvodem - Jsem provozovatle elektronického obchodu a bez ohledu na kvalutu článku, která je mimochodem velmi slabá beru tuto debatu za velmi potřebnou. Podle mne jde autorovi o rozpoutání diskuse a na základě prezentovaných zkušeností chce poladit nedostatky svého eshopu :-)
    K věci: Často zmiňovaný APEK považovaný za záruku kvality neberu vůbec za nic směrodatného. Podle mne to je bublina, která vyjma zaplacení členského příspěvku nenaplňuje své poslání. Důkaz? Určitě by se nemohlo stát, že například řada certifikovaných provozovatelů elektronických obchodů nemá ani živnost na maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny. Například certifikovaný provozovatel obchodu na stránkách APEK, hned druhý provozovatel na seznamu firma: AAAMOBIL, s.r.o. která se zaklíná svým důrazem na internetový prodej nevlastní ani živnost pro maloobchod provozovaný mimo řádné provozovny, viz jejich rejstřík: http://www.justice.cz IČ: 26796953 ..a takhle můžeme pokračovat dál a dál.. Toto nepíšu pro to, abych zmíněnou firmu udával, ale z důvodu, že sám jsem za aktivity provozované na internetu dostal od ŽÚ pokutu ve výši desítek tisíc korun, přičemž půlroční obrat obchodu byl cca 23.000,- Kč a vlastním maloobchodní a velkoobchodní kamennou provozovnu. Předmětem kontroly nebylo udání na špatné služby, ale normální nevinná běžná kontrola ŽÚ. Rád bych na základě mých nedávných zkušeností upozornil na to, že úředníci byli přímo lační po tom, aby něco našli a tak když v mém pidipodniku našli jen ohlodané kosti, tak si vybrali aktivity, které jsme vlastně jen testovali, jelikož náš sortiment není moc vhodný pro prodej na internetu. Neexistence potřebného živnostenského oprávnění byla samozřejmě dostatečným důvodem k zahájení správního řízení. Sice jsem se odvolal, ale
  • 8. 8. 2006 1:30

    Martin (neregistrovaný)
    Díval sem se na ten zmiňovaný program posta2002, ale přijde mně to jako jít s kanonem na vrabce, protože program dělá zřejmě kompletní poštovní evidenci. Program má jednu nevýhodu jako asi všechny programy co sem měl možnost odzkoušet a tou je absence importu v XML a především možnost stáhnout importovací soubor přímo z webu! Takto to vše zbytečně zdržuje. V lepším případě je potřeba provést export údajů z eshopu a následný import do programu a posléze zovlit co tisknout, v horším případě jak to má většina programů je potřeba opsat růčo adresy kam co zasílám, program je sice uloží ale to je prd platné protože ty adresy opětovně hned tak potřebovat nebudete. Přitom řešení by bylo tak primitivní, mít program, který by se odkázal do vašeho shopu na script, který by vytvořil a zaslal programu XML soubor s daty aktuálně vyřízených zásilek k odeslání a program by je rovnou vytisk. Nejlepší možností je pak mít možnost přímo tisknout tyto složenky a ostatní z adminstrace vašeho eshopu. V našem obchodě řešíme tisk přímo a to díky zaslání XML souboru na adresu scriptu a výsledkem máme PDF soubor, který se v prohlížeči otevře a vytiskneme vše co sme poslali k tisku. Výhodou je že v podstatě lze tisknout složenky takto z jakékoliv stránky a není problém toto vložit do jakéhokoliv obchodu kde je možnost XML importu. Pokud máte někdo zájem napište na info@web33.eu a Můžu Vám poskytnout toto řešení k využití a otestování.
  • 7. 8. 2006 19:49

    karel (neregistrovaný)
    Vzhledem k tomu, že váhu/ks zboží známe, tak nebyl problém integrovat do pokladny číselníky pošty a poštovné se tedy přesně vypočítává. (hlavně cizina - do čech je to paušál a od určité ceny bez poštovného) Zákazník tedy vidí ještě před odesláním objednávky co bude přesně platit.
  • 7. 8. 2006 19:38

    karel (neregistrovaný)
    Zřejmě se vám to vyplatí. U nás ten rozdíl v ceně obchodní balík/cenný balík často dělá celý zisk (pokud se posílá jen jeden ks). Takže pokud si to vysloveně zákazník nepřeje, jde to "za levněji".
    Jinak my na "poštu" používáme program posta2002. Je tam vše, včetně aktualizovaných číselníků.
  • 7. 8. 2006 15:19

    Neptun (neregistrovaný)
    v současné době se pomalu připravuji na start vlastního internetového obchodu, který sem si nechal dělat na zakázku a právě zde řeším jak vypočítat poštovné již při objednávce. Budu moc rád pokud mně napíšete Vaše zkušenosti jak toto řešíte, protože toto je asi nejtěžší oblast zadání.

    Jelikož nechci zákazníky brát na hůl a obohacovat se na poštovném, tak sem chtěl účtovat jen skutečné náklady ovšem ty nebudu znát předem při vyplnění objednávky. Proto sem zamýšlel též jak bylo zde již zmíněno připsat jen informaci, že poštovné je dle ceníku pošty a v případě platby na účet po přijetí objednávky k ní doplnit cenu poštovného a tuto výzvu k platbě odeslat zákazníkovi. Ale zdá se mně to jako zbytečně složité řešení. Problémem je i odhadnout paušální částku, protože obchod je zaměřen na velmi různorodé zboží, kde jenda věc váží pár gramů a jiná několik kilogramů a stejné je to i s rozměry, někdy jsou to věci větších rozměrů a přitom nejsou nijak těžké. Připsat ke každému produktu jeho váhu je nereálné, produktů je v obchodě něco přes 7000 a ani já sám neznám ke všem jejich váhu prootže ji dodavatel neuvádí a některé z tohoto zobží sme ještě nikdy nebrali na sklad. Navíc pořízení těchto údajů by bylo časově náročné. Pokud bych tedy zvolil doporučovaou metodu nějakého paušálu kdy občas vydělám a jindy prodělám, tak tu nastává problém s tím, že si zboží objedná někdo ze zahraníčí kdo ví z jaké země a jak to v tu chvíli vyřešit. Nedávno sem zasílal zboží zákazníkovy kamsi do zapadlé vsnice kdesi v Togu, takže tato situace jak je vidět může nastat opět. Další problém vzniká při použití něklika přepravních služeb díky jiným cenám za jejich služby.

    Budu rád za Vaše náměty jak řešit takovéto zapeklité řešení, kdy zboží posílám do celého světa a navíc má různě odlišné hmotnosti a velikosti.

    Předem děkuji za Vaše
  • 7. 8. 2006 14:51

    anonymní
    je to jen o neschopnosti, proč když to může uvádět kde jaký velkoobchod například s VT který odešle denně několik set balíků a to českou poštou, tak proč by to nešlo u Vás, stačí jen chtít.
    Osobně z důvodu praktičnosti a nezdržování na poště , posílám vše jako obchodní balík, doručí ho do druhého dne, jednoduchá amdinsitrace na poště, doma natisku rovnou samolepky s adresou , podací lístek, složenku a už to jde na poštu, čísla balíků tka vím předem a vzhledem k tomu že ty samolepky na balíky tisknu rovnou z eshopu tak mně to v obchodě označuje vše samo. pokud použiju nový klubko samolepek, tak jen zadám v administraci číslo první samolepky a pak když je tisknu k balíkům tak to automaticky zvětšuje posloupně řadu čísel a přiřazuje
  • 7. 8. 2006 14:44

    Ferda (neregistrovaný)
    I k tomu jeste dodam >

    1) nastesti jsem nemel tu cest, parkrat prislo Ccko vyplnene na poste, ale to byly jen jednotlive pripady. Cislo na balik pisu jen v pripade, kdy se jedna o obch. balik, kde je to soucasti te nalepky.

    2) vy se mate :) nase "mala" posta (6 prepazek, 1 na baliky, 3 na duchodce) mi zcela odmitla vyjit vstric, u vedouci posty jsem se vzdy citil jak nejvetsi kreten (preci NENI mozne, ze by mi balik sel DELE JAK JEDEN DEN, to se preci NIKOMU nedeje (pote co jsem reklamoval, ze zakaznikovi sel balik na vzdalenost 34km cely JEDEN TYDEN) a podobne), dohoda ohledne vetsiho mnozstvi baliku byla nerealna (ani ze bych je tam rano zavezl, vecer zaplatil, at si to natukaji ve volne chvili kdy u prepazky nikdo neni, nebo treba na zalohu, proste nic, pekne stat u okenka a zdrzovat ostatni ...), a posta je navic v prvnim patre :) Vyvrcholilo to v tydnu pred vanocemi, kdy jsme potrebovali expedovat 50 baliku obchodnim balikem, kdy mi bylo pri vyzvednuti stitku na tyto baliky receno, ze s nimi ale stejne nemuzu prijit zitra, protoze oni na to nemaji auto, a ze jsem to neobjednal predem a tak dale ... Stal jsem tam a ziral, chvili uvazujic o tom, kdo je tu vlastne zakaznik a kdo ten, kdo by se mu mel snazit vyhovet, a pak jsem radsi odesel, a baliky vzal do velkeho mesta na hromadne podani - zadny problem. On by byl velky problem tech 50 baliku, ktere se vesly do kufru u normalniho auta, odvezt ... No nic, proste s postou je to o lidech, a na mnoha postach lide proste ochotni nejsou, protoze je k tomu zhola nic nenuti.

    3) tisk slozenek jsem resil programem FormFiller navazanym pres databazi na svuj skladovy a fakturacni system, v tomto systemu pak byl resen tisk faktur, stitku a postovnich archu.

    4) DPH - clovek se stale uci :)

    5) to nelze tvrdit obecne, vemte si, ze v mem pripade meli lide treba dvacet otevrenych objednavek behem roku, a postupne jak zbozi chodilo, tak jim bylo posilano, treba kdyz to dosahlo hodnoty 2000 Kc ci dle dohody, bez ohledu na to, ze ktere zrovna objednavky to je. Nelze to brat tak, ze to je jedna objednavka, jedno postovne, druha zasilka, zadne postovne, pokud michate vic objednavek do sebe (tak jsem to primarne myslel), preci jen naklady na postovne tvori v pripade elektronickeho obchodu jednu z velmi dulezitych nakladovych polozek a nelze s nimi tedy "plytvat" :) Samozrejme v pripade chyby nebo skutecneho prodleni v odeslani zasilky se to resi odpustenim postovneho nebo zaslanim casti a druhe casti pozdeji zdarma, ale to je trochu neco jineho, nez jsem mel na mysli :)
  • 7. 8. 2006 14:33

    Ferda (neregistrovaný)
    dovolim si taktez odpovedet, cisla z posty jsem do potvrzovaciho emailu nikdy nepsal, taktez jsem to resil az v pripade reklamaci (velice nizky pocet, radove desetiny procenta z objemu), protoze zcela prakticky brano, stravite s tim velke mnozstvi casu, a pritom uzitecne to je zakaznikovi fakt pouze v pripade, ze se zasilka ztrati, nebo kdyz mu toho chodi vic. A kdyz tak denne potvrzujete odeslani treba stovky baliku, tak by vas opisovani podacich cisel (tedy rucni proces), rozhodne brzo prestalo bavit :) Nektere zahranicni obchody dokonce skenuji podaci list z posty, ktery posilaji v ramci potvrzeni o odeslani zasilky, ale to uz mi prijde neumerne vuci vysledku.
  • 6. 8. 2006 16:13

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    Tim padem je jedina konkretni pripominka od id Libor Nováček k nekorektnosti clanku razem bezpredmetna.
  • 6. 8. 2006 13:40

    nazir
    No on je to někdy hrozný problem, vyštrachat někde druhou disketu a předávat to s disketama dvema, je mi to jasné, diskety už se dnes moc nepoužívají...
    Jak se zdá, naše pohledy na věc jsou zcela odlišné a každý si stojíme za tím svým, tak to asi ukončíme... ;^)
  • 6. 8. 2006 12:26

    karel (neregistrovaný)
    Ano, jde to s disketou, ale to jsme zatím nezkoušeli. Obávám se, že, vhledem ke stavu na poště, jsou schopni nám druhý den přivézt celou zásilku zpět s tím, že disketu nenačetli...
  • 6. 8. 2006 12:08

    nazir

    Obávám se, že dokud to nepůjde s poštou zautomatizovat, tak nebude.

    Koukal jsem, že pošta podporuje předání údajů o zásilkách odesílatelem v elektronické podobě (čili předpokládám, že půjde o jakousi obdobu podacích lístků/archů) - tudyma by to řešit nešlo? Oni ten soubor, doplněný o podací údaje nevrací?

    mimochodem maily nemůžete odkládat "po obědě, dovolené, ramadánu, etc", je třeba je vyřizovat ihned.

    WTZ, ale vědí to třeba v linuxexpes, kam jsem před tydnem posilal reklamační email a dodnes nulova reakce, nebo kdekoli jinde...? Aneb: jedna věc je teorie a druha věc je $Titulek...
    Příjde mi lepší mít veškeré informace hned po ruce (a je mi jedno, jak to dodavatel vyřeší, to je jeho starost), než se o ně doprošovat, ale uznávám, že to je pouze věc názoru...

  • 6. 8. 2006 9:31

    karel (neregistrovaný)
    Obávám se, že dokud to nepůjde s poštou zautomatizovat, tak nebude.
    Jak jsem už psal, zatím je to pro nás zbytečná práce a není to nutné.
    Samozřejmě pokud by to požadovalo více zákazníků než jeden z 10.000, určitě bychom se tím zabývali.
    (mimochodem maily nemůžete odkládat "po obědě, dovolené, ramadánu, etc", je třeba je vyřizovat ihned.)
  • 6. 8. 2006 9:22

    nazir

    Moc mailu, je to otrava. Jako zakaznika by me to stvalo.

    No mě by právě zase spíš štvalo volání (a cpaní peněz do chřtánu operátora, antož u emailu si nemůžete být jistý, že jej si někdo neodloží na vhodnější dobu [po obědě, dovolené, ramadánu, etc]) od čerta k ďáblu a pracné zjišťování toho čísla...
    A stále zde zůstává ještě jedna možnost - v tom mailu potvrzujícím "odeslání" zboží může být zmínka (+odkaz), že na webu prodejce po přihlášení zákazníka do systému v přehledu objednávek bude v nejbližší době dostupné i to podací číslo (což ale předpokládá, že tam opravdu v nejkratší možné době bude, že)...

  • 6. 8. 2006 8:27

    karel (neregistrovaný)
    Na tohle už jsou lidi taky alergičtí. Alespoň já ve většině případů klikám na NE. A obrázky už dnes blokuje snad i OE?
  • 6. 8. 2006 3:31

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    > U emailu nikdy nepoznate,
    > jestli si ho clovek precetl

    Jestli byl mail opravdu precten, muzete zjistit pomoci return-receiptu nebo neviditelneho obrazku (loadovaneho z webu) vlozeneho do HTML mailu. Samozrejme, vetsinou to nefunguje a bla bla bla, ale nemuzete rict, ze by to neslo poznat _nikdy_.
  • 6. 8. 2006 3:27

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    > Pak by bylo milé ten první mail nechat
    > tak jak je a prostě až budou dostupné
    > podací údaje z pošty poslat ještě jeden

    Moc mailu, je to otrava. Jako zakaznika by me to stvalo.
  • 6. 8. 2006 3:07

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    >> Takze pane APEK, co s tim udelate?

    Tak logicka vec by byla ten "nesmyslny" bod 5.9 zrusit.
  • 6. 8. 2006 3:04

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    Otazka ale je, jestli ono

    > Podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím
    > některého prostředku komunikace na dálku, je
    > dodavatel povinen prostřednictvím některého
    > prostředku komunikace na dálku neprodleně
    > potvrdit její obdržení

    neni mozne chapat jako: zakaznik si objednal produkty pomoci webu (= serie zobrazeni www stranek) a objednavka mu tak muze byt potvrzena pomoci webu (= zobrazeni www stranky s "jo, objednavka byla dokonceka, kamo"). To je snad na vsech eshopech a pro ucely diskuze o eshopech se o tom jako o potvrzeni nemluvi.

    Jinymi slovy: web je prostredek komunikace, ne?
  • 5. 8. 2006 20:56

    karel (neregistrovaný)
    Možná do budoucna. Zatím je to vzhledem k pracnosti pro nás věc nenutná. Snad u někoho kdo má pár zásilek denně... Problémy jsou zhruba v 0,1% případů.
    Jak jsem psal, až v případě problémů promptně číslo sdělíme a i sami na poště telefonem popátráme.
    A trasování obyčejných zásilek na webu je pro poštu stejně SciFi. I u obchodních balíků jsou údaje den staré.
  • 5. 8. 2006 20:42

    nazir
    Pak by bylo milé ten první mail nechat tak jak je a prostě až budou dostupné podací údaje z pošty poslat ještě jeden jen s těmito údaji a číslem objednávky, ne?
    Možná se Vám to moje trvání na obeznámení zákazníků s takovou nicotností, jako jsou podací znaky zásilky zdá divné, puntičkářské a al-láh, buddha, mannitou &Co. ví jaké, ale jak říkám, bez nich si na poště při telefonickém dotazu zákazník ani neškrtne (o trasování zásilky na webu pošty ani nemluvě)...
  • 5. 8. 2006 19:38

    karel (neregistrovaný)
    Jen si hrajte se slovíčky...

    Mail o odeslání zboží je samozřejmě mail o odeslání zboží.
    Asi neumíte domyslet, narozdíl od našich zkušeností, proč mail posíláme co nejdříve, když je zásilka připravená, samozřejmě v den odeslání zboží.
    Spousta lidí je v práci a pokud jim chceme dát možnost ještě zareagovat, nemůžeme jim poslat mail až večer, když už je zásilka pryč. (pro balíky si pošta jezdí denně v 18:00)
  • 5. 8. 2006 16:50

    nazir
    Aha, já myslel, že to je mail o odeslání objednaného zboží a ne mail o tom, že někdy zajdu na poštu (popř. si nechám připravené balíky odvézt někým z pošty) a příležitostně to zboží třeba i pošlu...?!?
  • 4. 8. 2006 20:59

    karel (neregistrovaný)
    Ale to byste se divil. To, že mail nečetli poznáte podle telefonátu, kde se na odeslání ptají.
    Ano u PPL i OB číslo znáte. Proč byste ale zákazníky nechal zbytečně platit dražší poštovné? A číslo neznáte dopředu ani u cenného balíku ani u doporučeného dopisu (cena do 500,-).
    Mail o odeslání zboží se navíc posílá co nejdříve (těsně před fakturací), aby případně mohli ještě zákazníci (ti co je čtou :-) ) zareagovat.
  • 4. 8. 2006 20:12

    anonymní
    U emailu nikdy nepoznate, jestli si ho clovek precetl, takze tezko muzete rikat, ze to lidi ani nectou.

    Cislo baliku znate u PPL i u obchodniho baliku v okamziku vytisteni stitku. Takze opet neni co resit.
  • 4. 8. 2006 18:23

    karel (neregistrovaný)
    No jo, ale pište to, u 50-100 balíků denně. Zvlášť když podací čísla máte až po návratu z pošty...Toto řešíme až při problémech nebo dotazech.
    Nakonec ani to oznámení o odeslání zásilky si často zákazníci nepřečtou. nemluvě o tom, že dost často napíšou špatně svůj mail...
  • 4. 8. 2006 18:06

    karel (neregistrovaný)
    Ano nemají. Sklady nedrží proto, aby mohli být levnější. A to je taky to, proč tam rád nakupujete, ne?
    Mimochodem APEK je jen taková maličká organizička, s mizivým počtem obchodů. Prostě se někdo rozhodl, že bude vydělávat na tom, že o někom potvrdí to, co zákazníci stejně vědí. (A nedávno se rozhodli, že budou vybírat od všech, tak zrušili dobrovolné bezplatné členství.)
    Nakonec zjistíte, že problémy jsou (nebo taky nejsou) naprosto stejné s obchody s APEK i bez.
    Mnohem cennější je pro obchod, jak se o něm píše v diskuzích...
  • 4. 8. 2006 17:03

    Marcel Kupka (neregistrovaný)
    Máte pravdu v jedné věci, a to zcela určitě - konkrétně náš eshop registrovaný správce osobních údajů není (a je třeba chybu napravit), a to z prosté nevědomosti - myslím, že právě tady by bylo pole působnosti pro APEK - na jeho webu by možná stálo za to, zveřejňovat, jak dostát zákonům apod. (já to tam nenašel), pak bude APEK určitě užitečný každému obchodníkovi... mimochodem, podle ičo či jména jsem mezi registrovanými správci osobních údajů nenalezl třeba ani Vltava Stories (přitom mají na webu právní doložku) či Eurocomm (Kasa.cz, též se chlubí právní doložkou) - bál byste se tam přesto nakoupit? Upřímně řečeno, mnoho eshopů, certifikovaných APEKEM, není v registru správců: jen namátkou - NetCommerce (Digipoint), již zmínění Vltava a Kasa apod.

    Co se týče nákladů na dopravu - v článku není popisována naše praxe, pokud byste se proklikal objednávkou k její rekapitulaci, viděl byste, že zákazník má konkrétně u nás před definitivním odesláním objednávky vypsáno vše, co bude platit, včetně dopravy...
  • 4. 8. 2006 15:28

    Karel (neregistrovaný)
    > Můžete, prosím, popsat s odkazy na zákon

    Nemám čas to teď přesně vyhledávat, ale jde o obchodní evidenci zákazníků, tedy lidí, kteří si někdy něco objednali nebo koupili. Samozřejmě je třeba dodat, že smíte vést jen údaje nezbytně nutné k obchodnímu styku a databázi jen k těmto účelům užívat.
  • 4. 8. 2006 15:16

    Divi (neregistrovaný)
    jak potom řešit sazbu DPH u dopravného, pokud je v balíku zboží jak se sazbou 5, tak 19 procent?
  • 4. 8. 2006 15:16

    anonymní
    ad 3) - dodejmě, že to obchodní sdělení je novinka teď od 1.8.2006. Můžete, prosím, popsat s odkazy na zákon, jak zpracovávat bez registrace údaje? Jaký smysl by pak registrace měla?

    ad 1) tak se uvede, že žádné další náklady na použití komunikačních prostředků na dálku, kromě nákladů za běžné připojení uživatele k internetu, nevznikají. Zákon to ale vyžaduje, neděla výjimku pro internet (nakonec internet resp. objednávky přes www stránky přímo v zákoně nefigurují) :-)

    ad 2) neumět aplikací e-shopu vypočítat poštovné znamená, že asi jinak než dobírkou v takovém obchodě nenakoupíme. Nebo si mám přičíst k ceně zboží poštovné z webu pošty a sečtenou částku poslat e-shopu na účet? ;-)
  • 4. 8. 2006 14:54

    Karel (neregistrovaný)
    a jeje, zase jeden horlivej obránce hamburgerožroutů:)

    No nic :
    1) "náklady na použití komunikačních prostředků na dálku"
    to pro eshop neplatí neb žádné náklady vynucené dodavatelem neexistují. To platí pro případ objednávání například telefonicky přes různé audiotextové služby.

    2) "náklady na dodání"
    Pokud bude uvedeno že podle tarifů pošty s odkazem na ceník je podle mne splněno. Osobně se spíše především kvůli obrovské pracnosti s účetním párováním plateb poštovného přikláním k sice o 19% dražší ale jasné a pevné sazbě podle pevně daných kritériií objednávky (cena,váha)

    3) 101/200 Sb. vám umožňuje vést evidenci zákazníků bez registrace u ÚOOU. Dokonce je smíte i bez jejich explicitního souhlasu oslovit svým vlastním obchodním sdělením. (musíte je samozřejmě vyřadit při odmítnutí a musí být jak další posílání odmítnout)
  • 4. 8. 2006 14:47

    Libor Nováček
    ObčZ říká:

    Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem podle ustanovení odstavců 4 a 5 [t.j. mnoho údajů jako sídlo, IČ atd., ale i název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb či náklady na dodání - pozn. autora komentáře], činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.
    Zejména je zajímavá možnost vrátit něco do tří měsíců proto, že v e-shopu nebyla po tuto dobu uvedena hlavní charakteristika zboží :-) Žádný zákon ale tento termín nedefinuje.
  • 4. 8. 2006 14:27

    Libor Nováček
    Body, které citujete, nejsou zákon, ale pravidla APEKu, která v některých částech ze zákonů vyhcházejí. Měl jsem na mysli úplně jiné části ObčZ pro obchody na dálku, které nedodržuje možná 95 % shopů. Trestný čin to není a činit z toho závěry a penalizovat může jedině ČOI [+ zákazníci, kteří se takovým shopům vyhnou obloukem]. Pravidla chrání zákazníky a umožňují jim bezpečné nakupování, na druhou stranu jsou přísná pro prodejce, ale takoví prodejci, kteří znají všechny relevantní zákony, by s aplikací pravidel neměli mít problémy.

    Co např. "4) Při jednání prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnuty zejména tyto informace: ... g) náklady na použití komunikačních prostředků na dálku"? Je tam i bod "d) náklady na dodání" - takže Vaše úvaha v článku
    "...v tom případě ale budete muset znát váhu zboží, které prodáváte, neboť ceník poštovného je pro tuzemské zásilky postaven na váze zásilek, uvést v e-shopu formulku, že "k zásilce bude připočteno poštovné podle tarifů České pošty" je řešení, které mnoho zákazníků odradí" -
    nebere v úvahu existenci zákona, který jasně požaduje znát náklady na dodání. Bohužel naše zákony vykládá zejména soud a to ještě každý jinak ;-), ale težko tvůrci zákona mysleli uvedení informace, že cena bude taková, kolik je poštovné na poště. Ani zákazník totiž nemusí vědět, odkud zboží bude posláno, jakou konkrétní službu pošty využijete a kolik zboží váží (ale i hmotnost zboží byste měl dle zákona uvádět, tam, kde to má smysl)

    Popisujete zacházení s osobními udaji, např.
    Eruditus.cz si váží důvěry Vás, svých klientů, a chrání Vaše data před zneužitím – v našem internetovém knihkupectví je dodržován zákon číslo 101/200 Sb. o ochraně osobních údajů a informací, Vaše důvěrné údaje nebudou poskytnuty dalším stranám, slouží jen pro komunikaci s Vámi a pro vyřízení Vašich objednávek.
    Jako registrovaný klient knihkupectví Eruditus.cz budete moci editovat své osobní údaje (kontakty, objednávací a zasílací adresu), budete mít možnost prohlížet si historii svých objednávek (budete moci sledovat, které z nich jsou již "vyřízené" a které na "vyřízení" teprve čekají),
    Ale na ÚOOU jsem nanašel (podle jména nebo IČ), že byste byl ke zpracování osobních údajů registrován!

    Tady, bohužel, existuje hodně obchodů, které registraci nemají a podle části právníků údaje zpracovávají, podle druhé části nikoliv.
  • 4. 8. 2006 14:03

    Marcel Kupka (neregistrovaný)
    To by snad měl být standard (při vědomí toho, kolik oznámení o uložení zásilky pošta poztrácí a kolik se jich pak nějak záhadně vypaří z poštovních schránek, to ani jinak nejde).
  • 4. 8. 2006 13:56

    nazir
    Jen bych dodal, že je VELMI VHODNÉ v potvrzení o odeslání zboží uvést (v případě jeho přepravy Českou Poštou) podací číslo (případně i poštu) té zásilky, antož když čekáte nějaký ten balík a jste natolik netrpěliví, že si prozvoníte dodávací poštu, jestli tam už dorazil, tak bez podacího čísla vám nic neřeknou (údajně díky intervenci z Úřadu pro Ochranu Osobních Údajů)...
  • 4. 8. 2006 13:53

    Marcel Kupka (neregistrovaný)
    Pane Nováčku,

    děkuji za upřesnění ohledně povinnosti potvrzení objednávek a za názor na odbornost či neodbornost textu...

    Co se týče toho, že náš eshop nedodržuje zákony, pokud bych si vzal váš číslovaný seznam:

    5.1. identifikaci dodavatele,
    5.2. identifikaci spotřebitele,
    5.3. unikátní identifikační číslo objednávky,
    5.4. datum a čas uskutečnění objednávky,
    5.5. název zboží, jeho objednané množství, jednotkovou cenu zboží, celkovou cenu zboží,
    5.6. způsoby dopravy a platby, které si spotřebitel vybral,
    5.7. cenu balného, dopravy/doručení (vč. uvedení typu) či dalších účtovaných poplatků,
    5.8. celkovou cenu objednávky, kterou spotřebitel zaplatí,
    5.9 informace o dodací lhůtě, ve které bude zboží připraveno k přepravě/odeslání.

    porušujeme pouze bod 5.9... asi jako každý

    Pokud porušujeme zákony někde přímo na webu, nevím kde.
  • 4. 8. 2006 13:38

    Marcel Kupka (neregistrovaný)
    Jen malá reakce k vašim bodům:

    ad číslo účtu na balíku - pošta dokáže všelicos, nám se už mnohokrát stalo, že pošta složenku ztratila a platba přišla na účet bez variabilného symbolu nebo složenkou typu C, vyplněnou poštovní úřednicí...

    ad ochota pošty - my vozíme zboží na poměrně malou poštu, u které je ale nákupní středisko a parkoviště s nákupními vozíky - není problém balíky dovézt až přímo před přepážku, co se týče nespokojenosti ostatních zákazníků pošty, s tím se asi nedá nic dělat...

    ad koupě složenek - pokud jich je kolem 1000 měsíčně, vyplatí se, podle mě, koupit je s předtiskem (vše kromě v.s., adresáta a ceny), co se týče jejich vyplňování a tisku, je možné používat program Pošta2002.cz, složenky vám může tisknout i váš účetní software (Money to např. umí). Stejně tak poštovní archy.

    ad DPH a poštovné - poštovné je osvobozeno od DPH, pokud je účtujete zákazníkům ve stejné výši jako pošta vám - v každém jiném případě musíte z poštovného, které účtujete zákazníkovi na faktuře, odvést DPH. Jelikož jsou expediční poplatky součástí ceny zboží, odvíjí se sazba DPH od sazby DPH zboží - pokud prodávám knížky (dph 5%), odvádím u expedičních poplatků 5%, pokud prodám CD disk (19%), odvedu 19%... Je ale fakt, že trochu člověka štve, že zatímco on z expedičních poplatků DPH odvede, na vstupu (tedy při platbě poštovného poště) si odpočet uplatnit nemůže...

    - co se týče kombinace objednávek či doobjednávek - to by asi měla být samozřejmost, zaslat vše najednou, pokud ne, měl by obchodník účtovat pouze jedno poštovné...
  • 4. 8. 2006 13:13

    Petr (neregistrovaný)
    Vycerpavajici prispevek. Rekl bych, ze je v nem vice praktickych informaci nez v samotnem clanku (nicmene ani ten nebyl tentokrate tak spatny :) Kazdopadne diky
  • 4. 8. 2006 11:22

    J (neregistrovaný)
    V zakone je jen, ze zakaznik musi byt informovan. Pokud neni, lhuta se prodluzuje.

    Je tudiz v zajmu prodejce aby informace byla pokud mozno vsude, v opacnem pripade se vystavuje moznosti, ze mu bude naprosto v souladu se zakonem prodany vyrobek vracen trebas po mesici nebo pozdeji.

    Co se posty tyce, od jisteho objemu muzete mit s postou individualni smlouvu => zadne fronty, posta si sama prijede baliky vyzvednout(a jeste to muze byt levnejsi).
  • 4. 8. 2006 10:59

    anonymní
    5.9 zadny velky obchod nesplnuje. Jsem zvedavy, kdy zacne APEK odebirat certifikace pro Mall, Kasu atd. :-)

    Tyto obchody vetsinu sortimentu nemaji skladem, teprve je po objednani zakaznikem poptavaji u dodavatelu. O tom, zda bude dodano tento tyden nebo za dva mesice, v okamziku odesilani automatickeho potvrzeni nemaji casto paru.

    Takze pane APEK, co s tim udelate?
  • 4. 8. 2006 10:53

    Ferda (neregistrovaný)
    Provozoval jsem nekolik let eshop s radove tisici vyrizenymi objednavkami rocne, troufam si tedy doplnit v clanku uvedene informace :

    1) posta - to je male peklo na zemi. Predne, nevim o tom, ze by na baliku pomohlo uvedeni cisla uctu, na ktery se zasilka ma pres Ackovou slozenku zaplatit, slozenka se z baliku strati jen velmi tezko, zkuste si nalepit tu kapsu o plose slozenky na balik a pak ji strhnout ... :) Kazdopadne pocitejte s tim, ze rucni proces je v tomto pripade roven sebevrazde, protoze krom toho, ze na balik musite napsat adresu prijemce a svou, dale dobirku, slovy, udanou cenu, to same musite vypsat na slozenku (svou adresu dvakrat, adresu prijemce dvakrat, castku dvakrat, slovy jednou, variabl a cislo uctu taktez dvakrat), musite to vypsat i na postovni podaci arch, takze vam to brzy zacne lezt krkem. Je zamyslenim pro POSTU, proc to jak idioti musi lide vypisovat na tolika mistech, a zdali by v soucasne digitalni dobe nebylo na miste drobne zjednoduseni tohoto procesu.

    Dale, neplati ze vam pomohou na KAZDE poste. V okamziku, kdy zacnete na postu chodit s 20 balikama, zacnou na vas na normalni poste koukat zkrz prsty jak ti lide za prepazkou, tak ti lide za vami ve fronte, protoze na normalni poste trva vyrizeni 20 baliku radove 25 minut, dle sikovnosti "pani prodavacky". Smerujte se tedy na posty s tak zvanym HROMADNYM PODANIM, kde jsou na takoveto situace obvykle pripraveni, a byva tam i pristup autem, coz je dalsi dulezity faktor - ono behat na postu po schodech do patra s dvaceti balikama a 5kg, no, docela se vam to znechuti :)

    Pokud to vase moznosti dovoluji, jdete cestou alternativnich dopravcu, nikoliv cestou ceske posty, usetrite si mnoho trapeni a rozcilovani, naopak ziskate moznost sledovat sve zbozi v realnem case a i zakaznik dostane lepsi servis nez "cedulku do kasliku a zajdete si na postu" i kdyz je zrovna v dobe doruceni doma.


    2) Potvrzeni je NUTNE posilat v pripade odeslani zasilky, vyhnete se vymluvam typu "no me posta nehodila do schranky oznameni a tak jsem o baliku vubec nevedel". Stejne pocitejte s tim, ze se vam nektere zasilky budou vracet, a i v tomto pripade budete mit v ucetnictvi mnoho stornovanych zaznamu, to si nepomuzete (zde je konstrukce autora clanku trochu zavadejici).


    3) Faktury - doporucuju oddelit objednavky od faktur, protoze s ohledem na vas obchod se brzy zacne dit to, ze pokud ta moznost je, budou lide chtit kombinovat dve tri sve objednavky dle jejich kompletnosti do jedne zasilky, pripadne to ruzne preskupovat a posilat/neposilat, takze na to je take treba myslet. V nekterych obchodech plati, ze co objednavka, to balik, nelze kombinovat, tim si setri praci sobe, ale pripravuji zakaznika o moznost, kterou mnohdy ocekava a nekdy skutecne potrebuje :) U me osobne to bylo docela dost prace, protoze objednavky chodily i emailem, telefonicky i osobne, a tedy kombinovat s eshopem dalo dost prace, ale vyplatilo se to, zakaznici tuto moznost ocenili.

    4) Slozenky - neni treba kupovat od zadne firmy, stavte se na poste a reknete si o 100 slozenek typu A, dostanete obvykle cely balik (nevim ted jestli je tam 100 nebo 250 slozenek), neni co resit. To same se stiky "doporucene", "dobirka", s kapsami na slozeny atd. ROZHODNE DOPORUCUJU nalepit na baliky vsechny potrebne nalepky (samozrejme az zjistite co a jak kam patri) PRED cestou na postu, pokud to budou lepit az na poste pri prijmu baliku, opet ztratite spoustu casu !

    Jinak slozenky i lepici stitky na baliky muzete v pohode tisknout na tiskarne formatu A4 (slozenka je A4 siroka ...), ja osobne pouzival HP LaserJet 1120 myslim, a je to v pohode. Lepici stitky doporucuju z TESCA, jsou v igelitovem obalu, format A4, jsou tam tri rady po osmi, asi deset archu. Staci pak v programu mit bud sablonu, nebo treba ve wordu naformatovat stranku do tri sloupcu po osmi polich, a mate sablonu na tisk adres na baliky behem par minut. Rozhodne lepsi a rychlejsi, nez to psat rucne. Samozrejme nejake propojeni na soucasny tisk stitku, slozenek a postovnich archu (jak jiz je zmineno, staci si stahnout sablonu z postovniho webu a pouzit do sve aplikace) je krajne zadouci, ale to uz zalezi jaky "backend system" budete pouzivat.

    5) eobaly vrele doporucuju, je s nimi skvela spoluprace, zasilky vozi az do domu do 48 hodin, takze neni co resit.

    6) konstrukce s DPH, nejsem si tak jist, ze to funguje jak uvadi autor, navic existuji i velke tahanice o tom, JAKE DPH se vlastne z postovneho odvadi, zdali 5% nebo 19%. Pokud ale pracujete s pausalnim postovnym (treba 80kc za zasilku), DPH odvadet budete, to je dalsi nelogicnost nasi statni posty, protoze tam zadne DPH k odecteni nedostanete, takze ja osobne jsem na radu ucetnich i danovych poradcu odvadel DPH z PLNE vyse postovneho.

    7) nez se do obchodu pustite, zvazte, zdali vam za to stoji, a co vas ceka. zni to hrozne, ale je to tak, obcas do toho lide jdou s tim, ze je to super a ze budou prodavat, zakaznici objednavat a platit. az kdyz to tak nebude, zjistite, ze tento stat vam poskytne pramalou podporu - zakaznik ma pravo vratit vse, co se mu nelibi, kdyz veci objednane pres eshop na poste nevyzvedne a nezaplati, vy na nej nebudete mit zadnou paku, a tak vam bude zbozi zbyvat a zasilky se vracet, budete s tim mit zbytecnou praci a zbytecne vydaje. Budete platit take spoustu dani a poplatku kam se jen podivate (napriklad pokud budete vozit zbozi ze zahranici, pripravte se na to, ze budete platit za kazdy obal dovezeny do CR poplatek za jeho likvidaci coby odpadku !), a budete muset vest spoustu papirovani, o to vic, pokud budete platci DPH. Neberte to na lehkou vahu, casem by vas to mohlo nemile prekvapit.


    Jinak se tesim na dalsi dil tohoto serialu, kez by nekdo takoveho napsal kdyz ja jsem tehdy pred lety zacinal :))))
  • 4. 8. 2006 10:17

    Divi (neregistrovaný)
    neexistuje v těch podmínkách také nutnost zákazníka informovat o možnosti vrácení zboží při nákupu mimo provozovnu? Nebo je tato povinnost jen obecně vztažena, že tatoinfomrace musí být uvedena na webu eshopu?


    autora článku bych se zeptal, zda by nešlo napsat i nějakou část se zkušenostmi s přepravními firmami. Od určitého objemu zásilek je totiž chození na poštu a stání ve frontě zoufale neefektivní.
  • 4. 8. 2006 10:17

    Divi (neregistrovaný)
    neexistuje v těch podmínkách také nutnost zákazníka informovat o možnosti vrácení zboží při nákupu mimo provozovnu? Nebo je tato povinnost jen obecně vztažena, že tatoinfomrace musí být uvedena na webu eshopu?


    autora článku bych se zeptal, zda by nešlo napsat i nějakou část se zkušenostmi s přepravními firmami. Od určitého objemu zásilek je totiž chození na poštu a stání ve frontě zoufale neefektivní.
  • 4. 8. 2006 8:00

    Martin (neregistrovaný)
    jo - presne tak. nemam cas na zjistovani co vsechno je potreba. je treba valit business a valit business a furt to valit. na chyby upozorni zakaznici nebo lidi jako Vy. Takze dikes.
  • 4. 8. 2006 7:45

    Libor Nováček
    V úvodu dnešního dílu píše autor o potvrzení objednávky, že je dobré to udělat, nebo jinak zákazník půjde nakoupit jinam ("...může se stát (a většinou se stane), že zákazník, kterému objednávku nepotvrdíte, půjde nakoupit jinam...").

    Jenže potvrzení objednávky je jednou ze zákonem stanovených povinností, které se e-shopů týkají! Konkrétně Občanský zákoník (č. 40/1964 Sb. v platném znění), Hlava pátá (Spotřebitelské smlouvy), uvádí, cituji: "(5) Podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je dodavatel povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně potvrdit její obdržení; to neplatí při uzavírání smlouvy výlučně výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací. Objednávka a potvrzení jejího obdržení jsou považovány za doručené, pokud se s nimi strany, jimž byly určeny, mohou seznámit."

    Článek mi nepřijde odborný, jak by se na Lupu slušelo. Autor má e-shop a o něm nám tu v seriálu vypráví. Po prohlídce e-shopu ale vidím, že provozovatel e-shopu zákony v několika bodech nedodržuje! [já vím, že nejsem soudce]. Abychom zde předešli válkám, prozradím na sebe, že jsem připravoval poslední pravidla pro certifikace obchodů pro APEK (Asociace pro elektronickou komerci) a to právě i na základě rozboru příslušných zákonů, týkajících se obchodování na dálku, které také nejsou dokonalé, ale jsou to zákony a měly by se dodržovat (přestože některá ustanovení v nich jsou opravdu dost zvláštní, ale často pro jejich splnění stačí vymyslet a umístit na stránky e-shopu krátký text). Mimochodem, obchody certifikované APEKem se zavazují, že v potvrzení objednávky musí být:

    5.1. identifikaci dodavatele,
    5.2. identifikaci spotřebitele,
    5.3. unikátní identifikační číslo objednávky,
    5.4. datum a čas uskutečnění objednávky,
    5.5. název zboží, jeho objednané množství, jednotkovou cenu zboží, celkovou cenu zboží,
    5.6. způsoby dopravy a platby, které si spotřebitel vybral,
    5.7. cenu balného, dopravy/doručení (vč. uvedení typu) či dalších účtovaných poplatků,
    5.8. celkovou cenu objednávky, kterou spotřebitel zaplatí,
    5.9 informace o dodací lhůtě, ve které bude zboží připraveno k přepravě/odeslání.

    Pro nakupujícího, který projde procesem nákupu pouhým zobrazováním pomíjivých www stránek je totiž takové následné potvrzení často jediným důkazem pro případné spory, co a za kolik že si vůbec od koho objednal.

    Pro e-shop je pak splnění všech zákonných povinností docela náročné, neboť legislativa zavedením paragrafů pro obchody na dálku do Občanského zákoníku přitvrdila. Mnoho malých i středních e-shopů dodnes žije v nevědomosti, možná i proto, že zřizovatelé si vůbec nepřipouštějí nějaké zákonné rámce při jejich provozu a nenahlížejí do zákonů, ale chodí pro inspiraci jen do e-shopů konkurence.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).