... je totiž založen na naprosto mylném předpokladu, že firmy se zakládají proto, aby byly jedničkami na trhu. Což je ale nesmysl. Nemyslím si, že Ivo měl plán být českou superstar, jeho primárním plánem bylo vydělat nějaké ty peníze. A tak je to se vším. Klidně může být Seznam dvojkou na českém trhu, neznamená to, že je s ním ámen. Ono už samo vymezení, v čem je Seznam jedničkou je dost pofidérní. Pokud si vezmeme například srovnání mezi Facebookem a Lidé, tak je zřejmé, že Facebook to nejspíš vyhraje. Přesto není důvod službu Lidé rušit, nebo nad ní lámat hůl. Porovnejte takhle třeba homepage Seznam a IGoogle...
A o tom to je, je to bysnys, kde jde o prachy. Není to závod. To akorát někteří pod mediálním bombardování v každém projektu vidí nějakou soutěž. Je to takový Hejlovský způsob uvažování, kdy hlavním cílem není mít s bysnysu profit ale porazit Googla.
Primarnim cilem kazde komercni firmy je zisk. Idealne co nejvyssi. Cilem neni solidarita a ani byt nemuze. Mozna to platilo za socializmu, ale ten uz tu nejakou dobu neni.
S danema je to presne jako v te rikance o obedech - pokud chcete po bohatych moc, zaridi se tak, ze nedostanete nic. Skoro se mi chtelo plakat, kdyz jsem videl vcera Kalouska narikat na sesti miliardama, co musi nad plan venovatna stavebni sporeni. O necekanych miliardach ze spotrebnich dani a dph na palivech se zminit zapomnel....
Bejvalýho armádního akvizičního důstojníka vůbec nemusim.
Ale co to je za stát, kde parmalemnt nemůže rozhodnout vo daních?
Nezapomeňte, že Rychetský je bejvalej komouš a hlavně politik,
takže se i v tý jeho nový funkci prostě sere do politiky.
Maďarskou ústavu na něj, tam ústavní soud dost dobře skrouhli.
Pane, prosím neztrapňujte se! Daň z nějakého příjmu se vždy ukládá zpětně. Vy také platíte daně za rok zpět (doufám že to víte, pokud ne, tak sned budete mít radost z nového poznatku). Nejdříve je totiž nutné mít příjem a pak je z něj teprve možné spočítat daň.
Soud kritizoval to, že by se snížili příjmy lidí, kteří minulý rok spořili a nepočítali se snížením příjmu. Ne to, že se něco daní zpětně.
Víte hodinky a holinky, zní to podobně, obojí se natahuje, ale překvapivě to není totéž.
Daně možná platíte za minulý rok, jenže o existenci daně a její sazbu víte ještě předtím, než ten rok začne a dopředu víte jaké jsou podmínky. Tedy sazbu daně z příjmu za rok 2010 víte na konci roku 2009. Jenže u stavebního spoření jste se o existenci daně z příspěvku za rok 2010, kdy jste musel splnit nějaké podmínky v průběhu roku 2010!, dozvěděl až na začátku roku 2011 (že se o tom začalo mluvit v průběhu roku 2010 je irelevantní, podstatné je kdy to opravdu nabylo platnost a i tak by bylo pozdě).
a co podle tebe dokurvil? asi o tom moc nevíš, to že do nečeho kecal, ještě neznamená, že ho ostatní poslechli.. jinak se podílel např. na psaní ústavy, ta je více méně v pořádku, problém vidím pouze v jejím nedodržování (ano i ústavním soudem, kde má rychetský ač předseda, pouze 1 hlas a často vyjadřuje s hlasováním ostatních prezidentem dosazených soudců nesouhlasné stanovisko)
Havel, Pithart, Rychetský, Klaus and company tady po Velký sametový skurvili takřka vše. Ústavu, zákony, ekonimiku...
Správný kroky:
1. Zrušení KSČ a potrestání komunistických zločinců.
2. Přebrání zákonů z nějaké civilizované země, třena ze Švajcu.
3. Zesílení těchto zákonů v případě trestů za korupci, rozkrádání a tunelování.
4. Restituce a privatizace. Bez vyjímky obálkovou metodou nejvyšší nabídce.
ad1. KSČ byla zrušena. Proč trestat jen komunistické zločince - měli by být potrestáni všichni zločinci podle platných (nebo platných v době páchání trestných činů) zákonů bez ohledu na jejich politickou příslušnost. KSČM nelze zrušit - o čem by pak mluvili různí krasoduši ze Senátu a podobných zbytečných institucí a na koho by se sváděly různé nepravosti. To že je KSČM ještě v parlamentu (a lze předpokládat, že při příštích volbách bude ještě úspěšnější) není ani tak zásluha komunistů, ale spíš vina těch co jsou teď u koryta, že si lidi říkají, že za komunistů to až zase tak špatné nebylo. O kolik volebních hlasů se jim postarala jistá nejmenovaná (ale v době zcela nedávné často jmenovaná) blondýnka. Dokonce se mi zdá, že mnoho našich čelních politiků je placeno z černých fondů KSČM, aby komunistům dělali předvolební propagandu.
Ústava a v pořádku, ha, ha:
1. Není přímá volba prezidenta, coš vede k podobnejm fraškám, jako posledně s Klauzem.
2. Jak můžou ústavní soudci rozhodovat vo jejich vlastních platech?
3. Jak můžou ústavní soudci rozhodovat vo daních?
4. Pokud poslanec vopustí stranu, za kerou byl zvolenej,měl by automaticky ztratit mandát a vypadnout z parlamentu.
5. Řešení někerejch typů ústavních krizí.
atd...
Ad 2: Ústavní soudci nerozhodovali o svých platech. ÚS není normální soud a tabulky pro platy soudců se na něj nevztahují.
Ad 3: Proč by nemohli? ÚS nerozhoduje o daních jako takových, ale o tom, jestli byly zavedeny v souladu s Ústavou. Kromě toho, že určitá daň na jednu státní dotaci (tj. nic obecného jako je daň z příjmu) je blbost (i když to možná není protiústavní), tak Ústavou daný zákaz retroaktivního působení zákonů (včetně daní) je vám snad známý. Dost se divím, že si Kalousek vůbec myslel, že něco takového projde. (Mimochodem sám Richetský prohlásil, že pokud parlament tu dotaci někdy v budoucnu bez náhrady zruší, tak to bude v pořádku, protože je to dobrá vůle státu, že přispívá.)
Ad 4: A co když se ten poslanec do PS dostal proto, že byl hodně kroužkován a tedy voliči chtěli hlavně toho člověka? Poslanec byl zvolen svým jménem a měl by svou práci vykonávat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ne podle příslušnosti k nějaké straně, to je mimochodem i obsah jeho slibu. Samozřejmě se může stát, že to nakonec nebude odpovídat tomu, co rozhodne stranický výbor. (Možnost zániku mandátu kvůli trestnému činu ponechávám stranou, tu Ústava nemá, protože už několikrát takový návrh neprošel.)
Ad ad 3: Přečtěte si nejdřív ten nález, nebo aspoň komentář na JP, ať tady nepíšete nesmysly o tom co si kdo myslel. http://jinepravo.blogspot.com/2011/04/us-k-retroaktivite-zakonu-menicich.html
Nebude vypisovat služby, které používám a jsem spokojen, ale spíš ty které mě mrzí, že nepoužívám:
Bazar - pro mě nepřehledné, zlatý bazos
Mapy.cz - tak půl na půl s mapy.google.cz (mapy.cz mají plus za firmy a měření vzdálenosti)
Zbozi - dlouho me drzlo, ale heuerka, heureka.
Novinky - ano ctu je, ale občas je to síla...
Trefný článek. Poslední roky je Seznam spíše ve stínu, žádné nové viditelné inovace. Internet je živé medium, které velmi rychle mění trendy, to co fungovalo před 15 lety, už dnes fungovat nebude a někdy už ani nemůže. Kdo chce být na Internetu úspěšný musí s ním držet krok, nelze zůstat na jedno místě. Dá se na pár let zpozdit a pak náskok dohnat, ale jak člověk zastaví, tak ho jiný trend nebo konkurence zahubí. Pokud se Ivo začal zajímat o mobilní aplikace, tak je to dobře, protože je to aktuální trend. Sice je to trochu pozdě, ale alespoň by se mohlo v tomhle směru něco na Seznamu pořádného udát. Uvidíme :-)
A co třeba totálně prohnilé zboží.cz plné lživých informací? Tam je inovace potřeba jako sůl, ale proč by s tím někdo co dělal, když to nese a prachy od podvodníků nesmrdí, že. Já dělat v Seznamu, tak bych se za sebe musel stydět. Netvrdím, že každá firma musí být jak Mirek Dušín, ale odcamcaď pocamcaď.
Google inovuje průběžně a hlavně tak, že z toho má (aspoň z mé zkušenosti) primárně užitek klient.
Zejména ceny a skladová dostupnost. Už jsem to tu řešil v minulé diskuzi. U několika náhodně vybraných komodit dáte seřadit od nejlevnějšího a v první desítce je víc než polovina lživých údajů. Buď je cena na e-shopu jiná než deklarovaná a nebo zboží není skladem, ač by být mělo. Někdo tomu říká "náhoda", někdo "právě se vyprodalo", někdo záměrné uvádění lživých informací za účelem nalákání do obchodu.
K smíchu mi to, narozdíl od vás, moc nepřijde.
Uvádět lživé informace o skladové dostupnosti je bohužel obecný problém českých e-shopů, nikoliv však Zboží.cz, které jen prezentuje informace, které tam zadávají jednotliví prodejci. S tím bohužel nelze snadno bojovat. Leda zavést nějaké hodnocení u prodejců, což by bylo nejspíše ale nepřekonatelně zneužitelné ze strany konkurence.
Osobně raději nakupuji jen u ověřených e-shopů a na Zboží.cz hledám jen dražší produkty, při jejichž koupi chci více ušetřit.
V žádném případě nemáte pravdu, že to není problém zboží.cz ani že s tím nelze snadno bojovat. Lze a to velmi dobře.
Diskutovaných možností tu byla už celá řada, jako nejjednodušší se jeví u každého odkazu na zboží.cz přidat malý ajaxový formulář s možností nahlášení neplatné informace, kterou by oprátor prověřil.
Každý obchod by měl povolené určité procento kixů, při překročení vyloučení ze zboží.cz na měsíc, při druhém na dva, při třetím na pořád. Protože pro řadu obchodů je prezentace na zbozi.cz velmi důležitá, vedla by kontrola a sankce k tomu, že by se kvalita databáze velmi zlepšila. Zneužitelné konkurencí to není vůbec, protože pokud firma A na zbozi.cz nabízí něco za 500Kč skladem a na stránkách je to 580Kč dostupnost na dotaz, tak za to asi konkurence nemůže, že. Maximálně může být problém falešné hlášení od konkurence, ale i to je celkem snadno řešitelné prostředky, které již nyní Seznam má k dispozici (účet na seznamu, captcha, blokace z profláklých IP apod.).
Všechno to má jedno "ale" - musel by se najmout operátor, který by to kontroloval a hlavně Seznam by přišel o peníze, které mu za prokliky platí podvodníci. A přijít o peníze od podvodníků? Proč, když nesmrdí, že?
Bohužel nemůžu souhlasit. Jak byste chtěl takovou informaci prověřovat? To by si ten "operátor" musel to zboží objednat na vlastní náklady a až podle toho, kdy by mu přišlo, by zjistil, zda je uváděná dostupnost pravdivá či ne :-). Nebo jak byste si takové ověřování představoval?
Bavíme se o tom, že konkurence by se mohla záměrně snažit snižovat hodnocení jiným firmám ze stejného oboru např. třeba u konkrétních produktů. Tam je potom už méně záleží na tom, za kterou cenu kdo jaký produkt nabízí.
Captcha je v tomto případě v podstatě k ničemu v případě, že by takovéto zásahy byly prováděny ze strany člověka a nikoliv robota. Stejně tak si podvodník může založit účet nový, použít proxy pro přihlášení přes jinou IP adresu atd. Možnosti jsou takřka neomezené. Ale i tak přes toto vše věřím, že by se funkcionalita hodnocení na tomto webu mohla hodit.
Seznam jistě nestojí o to, aby na jeho službách kdokoli jakkoli klamavě něco nabízel. To je má myslím větší prioritu, než přijít o drobný příjem mezi ostatními poctivými, kterých je naprostá většina.
Tedy hodnocení obchodů je pěkná věc, ale nikdy nelze zaručit, že někdo bude podávat prostřednictvím inzertního serverů klamavé informace. Pokud na takový onchod narazíte, máte možnost jej nahlásit na helpdesk.
Bohužel nemůžu souhlasit. Jak byste chtěl takovou informaci prověřovat?
Přijde mi, že jste typický příklad "když se chce, hledá se JAK, když se nechce, hledá se PROČ". Navíc prokazatelně máte problémy se čtením, příklad prověřování jsem již uváděl: "firma A na zbozi.cz nabízí něco za 500Kč skladem a na stránkách je to 580Kč dostupnost na dotaz".
Navíc já jsem nikde netvrdil, že mají klienti obchody nějak hodnotit, to je váš výmysl. Já jsem jasně uváděl, že pouze operátor zkontroluje, zda informace na zbozi.cz odpovídá tomu, co firma prezentuje na svých vlastních stránkách.
Vaši knížecí radu "Pokud na takový onchod narazíte, máte možnost jej nahlásit na helpdesk" jsem už několikrát v minulosti použil a pouze mě utvrdila v tom, že Seznam nemá zájem mít databázi kvalitní, ale maximum platících klientů. Dozvěděl jsem se, že Seznamu do toho nic není, informace si obchody uvádí samy a konec.
Dál to s vámi nemá smysl řešit, protože podobných virtuálních "PROČ" to nejde můžete hledat miliony.
Ono na první pohled bych také souhlasil, problém je, že by se musela kontrolovat skutečnost v době načtení XML feedu. Seznam jej načítá 1× denně o půlnoci, ale třeba na http://www.nakupka.cz se mění ceny u několika tisíc nejčastějších položek 2× denně a zároveň se prodá řádově několik set skladových produktů denně, tj. informace co bylo o včerejší půlnoci, kterou ukazuje Seznam je prostě neaktuální. A v některých případech nemusí být aktuální ani v době vaší objednávky, protože občas se prostě stane, že ten jeden kus něčeho někdo koupí v té době, než odešlete objednávku.
Tohle může dobře fungovat jen u megaobchodů typu http://www.alza.cz s drobnými věcmi a relativně levnými věcmi, když děláte desetitisíce objednávek denně a zboží máte v řádu desítek kusů od jedné položky skladem, tak se to ztratí, nebo bude chyba výrazně méně pravděpodobná. Když byste měl mít skladem dvoumetrové ledničky á 10 tisíc Kč, ledniček je v kategorii x tisíc, a prodá se za měsíc od 80% žádná, od 15 % jeden kus a od zbytku 2-100 ks, tak byste se nedoplatil.
Je to IMHO o přístupu toho obchodníka, třeba u té http://www.nakupka.cz mi přijde hned sms a mail s potvrzením, když náhodou je nějaký problém, tak mi zavolali a doporučili náhradu (případně i dorovnali cenu) atd.
Ale je fakt, že existují obchody, které tam schválně fixlují a dávají tam podvodné údaje, ale to často stačí nahlásit na Seznam a oni je zablokují
Opakuji, když se opravdu chce, hledá se "jak". Takže pokud v databázi zbozi.cz je produkt A uveden za 500 a skladem a na webových stránkách prodejce za 550 na dotaz, pak lze velmi snadno načíst aktuální XML feed a ověřit, že odpovídá tomu, co má prodejce na stránkách.
Druhou možností je v případě problematického produktu ověření několika dalších na daném e-shopu.
Pokud je obchodník schopen zobrazovat stav skladu na svém e-shopu, pak je stejně dobře schopen mít korektní údaje v XML feedu. Prostě možnosti jsou a penalizovat ty neschopné/podvádějící by bylo nejen fér vůči těm poctivým, ale hlavně obrovské plus pro zákazníka, který by měl k dispozici údaje s minimálním procentem chybovosti. K čemu mi jsou údaje, kde odhadem 50% je špatně. Opakuji, udělejte si sám test u nějakého populárního produktu a v první desítce jich odhadem těch 5, co ho skladem inzerují a nemají (popř. vyfikundace typu "expediční sklad") nebo za dražší cenu.
Určitě je cílem Seznamu zkvalitňovat pravdivost a aktuálnost informací u výsledků nalezeného zboží, ovšem nedokážu si třeba představit, že by bylo jedno zobrazení stránky závislé při každém načtení na daném XML. Takto by to ani z technického hlediska nebylo zkrátka možné. Načtení stránky by mohlo trvat i několik desítek vteřin, neúměrně by se zatížil provoz celé služby i servery jednotlivých prodejců. Nemluvě o tom, že by se nedalo ani potom zboží třídit podle ceny. Nemluvě o tom, že v tu chvíli může být zdrojový XML soubor nedostupný nebo nevalidní. Toto není technicky vůbec realizovatelné.
Prodejce lze donutit uvádět co nejrelevantnější informace tím, že mu budou jeho produkty dočasně zneviditelňovány v případě těchto podvodů. Nevím zda se tak u Zboží.cz děje, ale předpokládám, že by si provozovatel nenechal řádit na své službě takovéto vychytralce jen tak bez povšimnutí.
Vůbec jste nic nepochopil. V případě, že by někdo nahlásil chybnou cenu a došlo ke zmiňovanému regulérnímu "přeceňování", tak stačí, aby operátor v TU DANOU CHVÍLI, kdy to kontroluje, prověřil, že feed a stránky jsou shodné (a DB zbozi.cz v tuto chvíli zastaralá, nicméně pouze do nejbližší aktualizace). Opět hledáte PROČ a nikoliv JAK, již jsem Vás jednou žádal, abyste podobné teorie nerozvíjel. Mimochodem, i pokud je zdrojový soubor nedostupný či nevalidní, je to důvod k dočasné deaktivaci celého e-shopu a není to problém zbozi.cz
Provozovatel si tam podvodníky nechává řádit a rád - kdybyste jen trochu uměl chápat psaný text, všiml byste si, že jsem už několikrát uvedl, že na mou přímou stížnost v Seznamu jsem dostal odpověď ve stylu, že informace tam dává majitel obchodu a oni s tím nic dělat nemohou a nebudou. Důvod jsem psal taky - platby za prokliky od podvodníků Seznamu nesmrdí, tak proč se jich zbavovat, že.
Tak tady bohužel musím z praxe souhlasit s vaším oponentem. Seznam na Zboží.cz úplně kašle a pravdivost informací je mu ukradená. Rozdíly mezi tím, co je na Zboží a na stránkách eshopu jsou spíše pravidlem než výjimkou a náhodou. Snaha o řešení konkrétních případů je nulová. Vaše teorie jsou pěkný, ale praxe je jiná. Že to jde i jinak, ukazuje i příklad Heureky. Vyžaduje to ale víc práce a nákladů...
Ještě k té dodatelnosti. On ty "lži" skutečně podporuje sám Seznam :-(
Podle jejich pravidel je totiž zcela v pořádku a přesné, pokud parametr v XML exportu SKLADEM ve skutečnosti znamená SKLADEM U DODAVATELE - neboli i při nejlepším případě reálně odeslatelné až následující pracovní den po obdržení objednávky.
Odporujete si (vyhledávání vs. gmail). Ano tyto dvě služby se určitě dají považovat za nejpoužívanější. A má to i svoje důvody gmail se používá pro vstup do ostatních Google služeb a vyhledávání je činnost, kterou používáme na Internetu všichni bez ohledu na věku nebo odbornosti. Podle mně pokud to technologie umožňuje je třeba inovovat co nejvíce, samozřejmě s přihlédnutím na použitelnost. Pokrok nezastavíme, ale můžeme být u něho :)
Jasně, třeba Google+1, google buzz, atd...
podívejte se, kolik nápadu skončí v laboratoři a dál se nedostane. Ani ten google chrome OS nemá podle mě moc šanci na úspěch. Ten haluz kolem něho je dán jen tím, jaká kvanta do toho zainvestovali.
Nemyslím si, že by Seznam měl mít vlastní OS. Seznam OS? Podle mě by měl Seznam kooperovat se současnými OS, ať už to je jen tou "Lištičkou".
atd. myslíte Android, Google Analytics, Picasu atd že?
Ano čas od času se objeví inovace od Googlu, která prostě neprojde, nepoužívá se a je odsouzená k záhubě. Ale alespoň se o něco snaží a něco se děje. Nečekají na smrt.
Ano, také si nemyslím že by měl Seznam mít svůj OS.
Dovolím si jen poznamenat, že si nemyslím, že by zaměstnanci Seznamu chodili do práce jen svačit a postupně čekali na smrt =)... Google, Seznam, nobo kdokoli dalsi - pořád jsou to firmy... pracují v nich ale lidé a i když je současný trend třeba nakloněný jedné značce, nemyslím si že je úplně fér lidi pracující pro tu "méně trendy" značku z principu považovat za neschopné nebo si dokonce myslet, že na ničem vlastně pořádně ani nepracují. Často totiž některé výroky budí právě takový dojem, a já si dokážu představit, že to nemusí být úplně příjemné nebo motivující.
Seznam předvedl největší promrhání potenciálu po roce 1989, to mě na tom mrzí.
Oborově to samozřejmě nesedí, ale zkusim to opsat příkladem: je to jako kdyby si Škodovka po úspěchu Felicie řekla, že to vlastně stačí, zastavila vývoj a místo mozků najala armádu prodavačů reklamy. Seznam je 10 let starý auto, který v roce 2011 dostalo boční airbag (imap). Co na to říct? Myslíte si, že by Škodovka dneska existovala? Samozřejmě, že ne. Na trhu s auty se zákazníci chovají racionálně.
Příklad je to přitaženej za vlasy, ale ilustruje podstatu Seznamu od roku 2000.
Přesně tak.
Poslední větší inovací Seznamu byly kompletně okopírované AdWords, lokálně zvané Sklik. Sami si na to netroufli, muselo to pro ně udělat Jyxo.
O aktuálním "vývoji" fulltextu nejlépe vypovídá http://fulltext.sblog.cz/ kde se pár jednotlivců vývojářů doprošuje otestování zabugované vývojové verze zdarma od veřejnosti.
Tento vývoj šlo ovšem předpokládat od začátku. Firemní politika Seznamu je totiž duševní krádež a neomalené kopírování (na úplném začátku bylo okopírované Yahoo včetně podoby ikonek). Taková firma nemůže mít dobrou budoucnost.
Vyjadřuju se jen k hledání na Seznamu, nikoli k ostatním částem Seznamu.
Jak jsem již vícekrát psal:
Dokavat Ivoš v Seznamu pracoval, bylo hledání dost v richtiku, než vodešel, tak se dokonce zlepšovalo a blíilo ke kvalitě hledání na Google.
Ovšem po jeho odchodu to šlo do háje.
při vší úctě k jeho technologickým následovníkům,
jejich hledací experimenty se jim prostě nepovedly.
Takže se dá předpokládat, že to Ivoš časem zase trochu znormalizuje.
Je to podobný, jako dyš se Larry s Bryjanem vrálili spátky na vedoucí pozice v Google.
"Lidem, kteří přišli do firmy v jednadvaceti s elánem a nápady, je osmatřicet, nemají ani elán, ani nápady, ale zato mají rodiny."
Moje osobní zkušenost ze Seznamem je z roku 2003, tehdy jsem tam dělal (jen zkušební dobu :-) ) jako programátor v C(++). Byla to velmi průchozí firma. Furt tam někoho vyhazovali a zase přijímali. Holka z personálního šla den po mně. (Prý proto, že se nechtěla vyspat s Ivem, ale tomu já osobně moc nevěřím, mám to z třetí ruky a navíc znáte ženský :-).) Ale každopádně těch lidí, co tam zestárne moc nebude, teda pokud se tam mezitím něco nezměnilo.
Seznam mel a ma na nasem produktovem pisecku nekolik nespornych konkurencnich vyhod:
- koncepcnost (seznam zna sve uzivatele a vi, ze se kvuli nim nemusi poustet do technologickych zavodu)
- SCRUM (efektivni vyvoj je meta, ktere ani technologicky vyspely Atlas nikdy nedokazal dosahnout v dostatecne mire)
- personalni politika (pres vsechny vytky seznam vzdy stahoval z trhu velmi kvalitni lidi)
- marketing (ackoli posledni kroky pusobi proti hlavni konkurenci zkostnatele, komunita dodnes uznale vzpomina napriklad na program Seznam do skol)
A proc bychom i my, konkurence, meli mit pochopeni pro lidra trhu? Protoze lidrovstvi seznamu do CR prineslo efektivni a na pilu tlacici Google. Tana dostala v pomeru k velikosti trhu z centraly vyznamnou podporu a zejmena diky ni tu mame sluzby, ktere jsou i na vetsich trzich raritou, napriklad Street View (jakkoli to je spis prace Jaroslava Bengla) nebo hlasove vyhledavani.
Vazme si lidra, ktery musi o sve vedeni tvrde bojovat.
Podle mně jste zapomněl na největší výhodu - v začátcích pronikání českého internetu k veřejnosti se stalo módou dávat Seznam jako výchozí stránku do prohlížečů. Ne že by na tom neměl žádný podíl - byl dlouhou dobu jediný (tuším, dva roky) a relativně použitelný. Takže lidé (BFU) si asociovali "internet = Seznam". To byla výhoda, ze které žil až do nedávné doby, kdy módu Seznamu začala válcovat móda Google. Stačilo si to nepokazit.
Konkurenti to měli mnohem těžší - jim nikdo reklamu zadarmo nedělal a tak museli lidi zkoušet přetahovat lepší funkcionalitou. Což je nákladné a u BFU až tak moc nefunguje.
Nene, nesouhlasim. Kdyby Seznam spolehal jen na postaveni prukopnika, prisel by o svou pozici lidra trhu nejpozdeji s nastupem ceskeho Google. Fakt, ze se drzi i leta pote, co tu Google otevrel svou na evropske pomery nezvykle exponovanou pobocku, dokazuje, ze Seznam svou pozici buduje a nespoleha na "historicke" uzivatele.
Akvizice vsech podstatnych domen 2.radu, marketingove kampane Seznam je internet nebo Seznam do skol, toolbary, distribuce upravenych browseru, tim vsim Seznam svou pozici v poslednich letech upevnoval.
Koneckoncu srovnejme vyvoj Seznam.cz a treba Centrum.cz nebo Zoznam.sk. Vychozi podminky byly naprosto shodne a jak vypada trh dnes?
Kde říkám, že Seznam spoléhal _jen_ na postavení průkopníka? (navíc, "průkopník" není IMHO to správné označení) Samozřejmě, že nemohl jen sedět a nic nedělat, ale měl to mnohem snazší, jak jsem psal, stačilo to nějak výrazně nepokazit.
No, a co se stalo po nástupu Google - ano, pozice Seznamu jde znatelně dolů. Pozice ostatních portálů také a dokonce více - protože zatímco Seznam měl (a má) "konzervy", ostatní portály měly lidi "alternativní" kteří se nechají mnohem snáz přetáhnout. Nejdřív k nim a pak ke Google.
To, že Seznam.cz a (např.) Centrum.cz měly "naprosto shodné" výchozí podmínky, to je nějaký opožděný aprílový vtip, ne? Pokud to není vtip, tak co mělo třeba Centrum proti té armádě tisíců, možná i desetitisíců administrátorů / poučených laiků, kteří když instalovali novému člověku "ten internet", tak mu nastavili do prohlížeče jako výchozí stránku Seznam?
Nema smysl se prit, mohl bych Vam odvypravet pribeh zalozeni seznamu, stejne jako pribeh zalozeni centra jen nekolik mesicu pote. Pribeh, jak centrum podepisovalo prvni velke marketingove smlouvy uz v roce 1997, zatimco seznam preslapoval na miste. Nebo story o tom, jak seznam prodal svou slovenskou pobocku v dobe, kdy byla te ceske vzhledem k velikosti trhu zcela rovna. Nicmene to vse je dohledatelne na internetu a psat to zde potisici by bylo nosenim sov do Aten.
Proto se omezim na konstatovani, ze predhazovat seznamu jeho "armadu administratoru", jak Vy to nazyvate, je ta nejhloupejsi urban story, ktera v nasem oboru zdomacnela. Jako klise se siri dal, ale vetsinou bohuzel prostrednictvim lidi, kteri tu dobu sami aktivne nepamatuji. A to rikam pri vsi ucte k Vam.
Centrum v roce 1997? Nepletete si to nahodu s Atlasem?
Ano, Seznam mel slabsi obdobi (navic, prodej slovenske pobocky mohl byt pro ceskou i plus), ale vzdycky to rozdychal a masa uzivatelu se Seznamem jako homepage ho podrzela.
A nejak nechapu, co se vam nelibi na te armade administratoru. Co z nasledujich tvrzeni rozporujete:
a) Zadne masivni nastavovani homepage na Seznam se nedelo (jelikoz jsem tu dobu zazil, tak s tim asi neuspejete ;-) )
b) Nastavovani homepage nemelo na propagaci Seznamu vyznamny vliv. Zde uz to tak evidentni neni, ale kazdemu, kdo trochu vidi do psychologie je to snad jasne, stejne tak nam, pametnikum. Koneckoncu, potvrzuje to i treba prispevek "lzap Dnes 14:28" o kus nize.
Samozřejmě že se to nastavování homepage dělo, pokud to někdo popírá, tak kecá (anebo tu dobu nepamatuje). Sám jsem byl vůči seznamu dost vlažný, ale přes to jsem ho taky pár lidem nastavil. Ono to totiž pro BFU bylo opravdu dobré řešení.
Podle mě určitý zlom nastal v momentu, kdy se začalo přecházet od konceptu katalogu k vyhledávači. Tohle si už dnes leckdo neuvědomuje (mladí to ani nezažili :-)) ), ale Seznam se prosadil hlavně jako strukturovaný katalog, do kterého stránky přidávali sami jejich provozovatelé atd. To samé se týkalo i zahraničí - Yahoo, Lycos a další byly především katalogy, v podstatě jediným více rozšířeným vyhledávačem v podobě, jak to známe dnes, byla Altavista.
U Seznamu moment přechodu na tento koncept úplně nezvládli, už Atlas bych si dovolil označit za lepší vyhledávač, ale na ten ještě stačil marketing a "setrvačnost uživatelů", po příchodu Googlu na český trh ale přituhlo...
Tohle je jináč.
Seznamy (katalogy) jednoznačně s hlodačema prohrály.
Viz Yahoo versus Google.
A víte proč?
Nevite?
Tak já Vám to povim.
Bylo to v kvantu WWW stránek.
Dokavad bylo WWW stránek pár, u nás i ve světě, tak katalogy stačily a byly lepčí než hlodače.
Ale s extémnim nárůstem počtu WWW stránek už kataology nešly rozumně udržovat ani v nich nende klikánim rozumně hlodat.
Mezi Vám a nalezením totiž stojí kategorie, které už prostě nemohou býto dost obsáhlé a přehledné.
Ten pan prede mnou Vam svuj nazor na Vas - ktery je shodny s tim mym - napsal naprosto presne, trefne a v poslednim okamziku, nez by to udelal nekdo jiny. Je mi jasne, ze by se Vam pripadna sebereflexe nepodarila, ale zkuste pozadat nekoho ve svem okoli aby si tu diskusi precetl a rekl Vam, kdo je v ni nejvetsi prudic a nejmene hodnotny prispevatel. Neni mozne aby neoznacili Vas.
ale pak je hafo lidí, kteří mají inovací po krk, nebaví je se neustále vrtat v nějakých novinkách, jsou na něco zvyklí a chtějí, aby to tak zůstalo. Těch lidí je dost a pro takové je seznam.cz dobrá volba. Patřím mezi ně, nepotřebuju každého čtvrtroku nový, ještě geniálnější telefon nebo ntb nebo tablet, chci, aby mi vydržel pár let (čím déle, tím lépe) a mohl jsem na něm spustit těch svých pár stále stejných aplikací. A že nejsem in? Nevadí, za to mám spousty času pro sebe...
ono ani tak nejde o inovace jako radikální zásahy, ale Seznam své služby prostě ani nevylepšuje k lepšímu uživatelskému komfortu..
nepotřebuju nejnovější hyper technologie, ale to že na Seznam přibyl imap asi pět let poté, co jsem ho tam potřeboval a díky tomu jsem přešel na gmail, nebo ubohá správa kontaktů či nepoužitelný našeptávač při psaní adresáta emailu je prostě v roce 2011 naprosto tragická záležitost..
někdo tu psal příměr s škodovkou, myslím že to naprosto sedí..
Co jabber, datová synchronizace ala dropbox popřípadě disk, geolokace, vlastní share server, wave, socializace lide.cz (okopirovat fcb), telefonní zaznamník, aukce... to by bylo aby se z toho něco neujalo... no jo jenže seznam to ani nerozjíždí... to se nejde ničemu divit.
Jabber - AFAIK se stále řeší, jestli vyvíjet nebo ne. Většina lidí používá chaty na Facebooku a Lidé.cz a peníze to taky nepřinese, takže stejně není moc proč (nakonec ani Google Talk není nějak masově populární)
Datová synchronizace - jak to chcete finančně nebo marketingově využít? Seznam měl Sweb, který nedávno s radostí udal.
Geolokace - AFAIK se vyvíjí, ale protože to nenasadil ani Google (neplést s „geolokací“ podle státu, to Seznam má by design), tak to asi moc zajímavé nebude
Share server - to samé, co datová synchronizace
Wave - naprosto nezajímavý projekt, který zrušil i Google :-)
Socializace Lidé.cz - Lidé.cz nechtějí být Facebook. Seznam má Spolužáci.cz, ale nějakou větší kopii Facebooku bych nečekal, je to velká investice s velkou konkurencí a minimální šancí na návratnost.
Telefonní záznamník - co prosím? Jinak posílání hlasovách zpráv (i z mobilu) Lidé.cz umí.
Aukce - tam je velká konkurence a Seznam tam IMO moc nemůže svou dominantní pozici vyhledávače uplatnit, ale třeba bude
Na druhou stranu můžu vypíchnout třeba Seznam Tip, kde se dominantní pozice Seznamu uplatňuje při smlouvání s partnery
Dovolím si zareagovat pouze na tuto věc, protože je to častý mýtus a jako podnikatele mě to taky štve :).
Firmy působící v Česku platí, ať si to shrneme, následující daně:
- DPH na její výrobky či služby (platí sice zákazník, ale je o to zvýšena cena výrobku či služby), 10/20%
- soc/zdrav z mezd zaměstnanců (část firma, část zaměstnavatel) = zvýšená cena práce, u firem typu Seznam jsou mzdy hlavním nákladem, cca 35%, lze vnímat také jako daň
- daň ze zisku firmy, tabulkově 19%, v praxi díky odpočitatelným položkám o něco nižší
A bonbónek na dortu je, že když si chce majitel strčit z firmy do kapsy UŽ JEDNOU ZDANĚNÝ zisk, musí jej ZNOVU zdanit daní z příjmu. Toto dvojí zdanění je nemorální a i principiálně nesprávné, a není divu, že stále více podnikatelů mu utíká právě tím, že zakládá držitelské (holdingové) společnosti, kam zisk transportují.
Nicméně:
- firma působící majoritně v České republice (mající zde zaměstnance, výrobu atd.), je už tímto "česká", protože naprostou většinu daní nechává doma (zdrav/soc jsou vůbec nejvyšší platby podnikatele státu)
- je-li majitelem firmy Čech, tak i když si sníží zdanění například přes zahraniční holding, tak zpravidla většina zisku opět končí v ČR: koupí si za to nemovitosti, investuje do jiné firmy, žije zde. Koupí si letiště a zaměstnává další lidi...
Nic proti Googlu, je to kvalitní zahraniční firma jako řada jiných, ale: a) minimální personál doma, b) naprostá většina zaměstnanců (developerů) v zahraničí, c) veškerý profit odchází ven a tam pak pomocí daňových triků "zpracovaný" tak, že firma platí korporátní daň okolo 2%.
Zapomínáte na platy zaměstnanců, které víceméně také ze 100% skončí někde v Česku.
Nicméně stejně myslím, že firma působící v ČR by měla v ČR platit daně a když se jí to nelíbí, tak ať působí jinde. Nejde navíc jen o daně, ale i o transparentnost finančních toků firmy (což bývá u některých společností ten hlavní důvod, proč jsou registrovány jinde)
K čemu potřebujete transparentnost finančních toků? Vy jste akcionář? Z pohledu státu je chyba státu, že má velké a nepřehledné daně, takže přináší velké náklady jak těm, kdo se snaží optimalizovat a znepřehledňovat, tak těm, kteří se to následně snaží rozplést. Správná cesta je zjednodušení daní a jejich snížení a tím by se tohle výrazně potlačilo
K čemu? Nepřehlednost vede k podvodům a generuje černé peníze zneužitelné např. ke korupci (opakuji že nemyslím v tomto případě, že by se tak choval Seznam, ale doporučuji k pročtení působnosti firem, které figurují ve známých korupčních kauzách dneška)
Velké firmě může být nepřehlednost celkem ukradená, protože jí to bude stejně počítat nějaký účetní a nějaký program a ten bude stejně drahý/levný bez ohledu na složitost.
Velikost daní je větší téma, celková daňová kvóta v ČR je myslím relativně v souladu s jinými zeměmi v regionu.
Obecně prostě považuji za chybu, že stát nějak nezvýhodňuje v Česku daně platící firmy (v rámci unijních možností samozřejmě), podobně jak to dělají některé západoevropské země. Resp. neznevýhodňuje ty ostatní.
Ty peníze prostě vygenerovaly české ruce v české firmě od českých firem s podporou např. českých vysokých škol, které se Seznamem spolupracují atd. a tak prostě jejich odvádění do ciziny jen proto, že v souhrnu ušetřím o pár procent z obratu více považuji za podvod na všech - zákaznících, zaměstnancích i státu (byť tím podvod nemyslím samozřejmě de-iure)
Tímto si asi Seznam.cz taky moc nepomůže, dobrá webdesignerská šílenost http://www.super.cz/
Mimochodem rozesmálo mě, že titulek Zakladatel Seznamu se vrací na místo činu a v celém článku o tom není ani zmínka, vyjma úvodního "Zprávička, dle které se Ivo Lukačovič, zakladatel a majoritní vlastník Seznam.cz, „vrací do práce“, je mediálně atraktivní a neříká přitom vůbec nic"
To je jak napsat titulek, že globální oteplování je metlou lidstva a pak psát o kopulaci veverek
Dnes si zvoli prezidenta vladni vetsina a ma tak sanci na vetsi klid pro svoji praci nez kdyby ho volili primo. Prezident je jim zavazan, nebo je to primo "jejich clovek". Vlada prece nema zapotrebi aby se ji prezident koukal pod prsty a vyjadroval se pripadne nesouhlasne o vladnich opatrenich. Prezident by pak mohl byt politicky ombudsman - verejne slysitelny hlas a mohl by mit vetsi vliv coz vlada nepotrebuje.