Ilustrace: Nenad Vitas
Během shánění dárků po internetových obchodech mi pořád nebylo jasné, co divného se kolem mě děje. Došlo mi to až za několik málo chvil – žádná vánoční dekorace, Santa Clausové ani koledy. Maximem mezi obchody na Internetu se zdá být zimní dekorace s vločkami sněhu a sáněmi. Snad jediný obchod, na který jsem narazil, byl Vánocemi prostoupen. Vltava na svých stránkách umístila nadpis: „Možná i Ježíšek vybírá z našeho katalogu“. Není to možná stylisticky dokonalé heslo, ale mám pocit, že se zde cosi změnilo.
V době, kdy píši tuto glosu (v týdnu po druhé neděli adventní (s tím, že ten čtvrtý v podstatě není, protože v pondělí je Štědrý den)), jsem nenarazil na žádný rusismus či amerikanismus – ani Santa, ani děda Mráz, maximem je starý dobrý český Ježíšek. Zatímco ve Vídni se každoročně rozjíždí kampaň proti těmto postavičkám, které ve své domovině symbolizují Vánoce, ale u nás spíše obchod a kýč, jsou české e-shopy (ale nikoliv celý český Internet) mnohem dál. Bohu dík.
Zajímavé bude také zamyšlení, proč na lacinou červenobílou (nikoli Coca-Cola) značku čeští prodejci nevsadili. První důvod by mohl být ten, že prostě v celoročním shonu na Vánoce zapomněli. To lze však očekávat jen stěží.
Druhou možností je, že usoudili, že Vánoce začínají až 24. prosince v podvečer. A tak spolu s církví (a samozřejmě především kulturním prostředím) vyhlásili advent – dobu ztišení a přípravy na Vánoce. Bez ozdob, ale zato s vytrvalostí (a snižováním cen). To by mohla být dobrá zpráva pro všechny lidi, kteří mají předvánoční romantickou atmosféru brzkých večerů za nejoblíbenější období v roce.
Třetí varianta je zkrátka ta, že e-shopy se stále snaží být alternativou k těm kamenným – když oni nabízejí fronty, pak my komfort a rychlost, když oni Santu, my vám nabídneme vkus bez něj.
Ať je to jakkoli, vypadá to, že letošní Vánoce v českých internetových obchodech budou bez Santy. A to je myslím jen dobře.