Hlavní navigace

Zavináč 2000: Jak jsme volili

16. 1. 2001
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Ve čtvrtek 11. ledna byli v klubu Lávka vyhlášeni první držitelé výročních internetových cen Zavináč 2000. Než osobnosti pozvané k předávání Zavináčů roztrhly na pódiu obálky se jmény, znali vítěze (kromě zaměstnanců dílny vyrábějící skleněné plakety) jen dva lidé: Petr Matoušek a Miloš Čermák. Koho a proč organizátoři Zavináče volili?

O udělení výročních cen českého Internetu rozhodovala zhruba padesátičlenná porota. Seznam všech porotců najdete na Internetu – stejně jako vysvětlení, proč jsme oslovili zrovna těchto padesát lidí. Už jsme na toto téma mluvili mnohokrát. Uvědomujeme si, že jde o subjektivní volbu, která se může projevit na tom, kdo českého Zavináče bude dostávat – ale na druhé straně jsme se pro jednotlivá jména rozhodovali s upřímnou snahou, aby „záběr“ porotců byl co možná nejširší a jejich volba tedy co nejobjektivnější. Určitě to nejsou pouze „ti hoši, se kterými mluvíme“, ale ti, kteří podle našeho názoru na Internetu něco dokázali a znamenají. Navíc jsme vždy každého nového porotce oslovovali s přáním, aby nominoval další možné kandidáty – takže v porotě je i řada jmen, která jsme až do organizování Zavináče vůbec neznali. A je tu ještě jedna věc, která snad (samozřejmě až pro další ročníky) pomůže objektivitě: členem poroty se automaticky stává každý, kdo Českého Zavináče obdrží. Pokud tedy půjde všechno tak, jak bychom byli rádi, tak již za devět let bude mít porota Zavináče 2000 přes 150 členů.

Jmenováním poroty a oficiálním vyhlášením vítězů v listopadu 2000 naše svým způsobem výsadní postavení skončilo. Porotu už nelze rozšířit jinak než se souhlasem více než poloviny členů (na základě návrhu kteréhokoliv z nich) a naším úkolem tedy zůstalo jediné: dohlížet na náš oficiální web a počítat došlé hlasy. Abychom zamezili spekulacím, že jakýmkoliv způsobem hlasování ovlivňujeme, rozhodli jsme se poslat své hlasy jako úplně první. A ukázalo se, že jsme dobře udělali: hned v několika kategoriích rozhodoval v prvním i druhém kole jediný hlas. Kdybychom neměli odhlasováno, znamenalo by to, že o nominacích nebo vítězích můžeme rozhodnout.

Tento týden se mailem obracíme na všechny porotce, zda souhlasí se zveřejněním toho, jak hlasovali. Považujeme za dobrou věc – aby soutěž byla maximálně otevřená a zamezilo se tak už jaksi dopředu možným spekulacím. Hlasy těch, kteří budou souhlasit, budou k dispozici na našem oficiálním webu. Než se tak stane, můžete si přečíst, jak jsme hlasovali my dva – i s krátkým komentářem.

Nejlepší web firmy či instituce

Vítěz: Web poslanecké sněmovny

Miloš Čermák (MČ): Volil jsem poslaneckou sněmovnu, protože mi její web několikrát hodně pomohl při psaní článků. Čtení zápisů z jednání je navíc docela dobrou kratochvílí, takže by tu teoreticky mohla být ve hře i nominace na „nejlepší zábavní server“. A mám vlastně ještě jeden důvod: když má dobrý web nějaká firma (třeba Škodovka – a její web je vážně dobrý), beru to jako samozřejmost… ale u úřadu mě to vždycky mile překvapí.

Petr Matoušek (PM): V této kategorii jsem váhal mezi dvěma weby – vnitrem a mladoboleslavskou Škodovkou. Web zpracovaný tak dobře, jako má Škoda, jsem u české firmy snad neviděl. Pokud bych byl v situaci, kdy kupuji auto, tak strávím trocha času nad stránkami Škodovky – a nemusím se zdržovat zdlouhavým sestavováním doplňků u prodejce. Stránky ministerstva vnitra na první pohled nevypadají nijak exkluzivně. O to lepší je pak to, co se dá nalézt uvnitř. Skvěle zpracované postupy nejrůznějších procedur a především jejich funkčnost a aktuálnost (sám sem si to ověřil při zakládání občanského sdružení). Právě proto jsem se rozhodl pro stránky ministerstva vnitra.

Nejlepší w@pová stránka

Vítěz: iDNES (wap.idnes.cz)

: WAP prakticky nepoužívám a na wapové stránky se dívám jen tehdy, když o nich píšu. Hlasoval jsem pro Click, protože se mi líbí služby, které tento portál přes telefon i na Internetu nabízí.

PM: Zde byla moje volba jednoduchá. V prvním nominačním kole jsem hlasoval pro wapovou verzi jízdních řádů, protože to je nejčastější aplikace, kterou na wapu používám. V druhém už jsem tu možnost neměl. S porovnáním s Clickem a MobilJuicem mi připadl wap iDNESu jednoduchý a svůj účel plnící. Oba dva konkurenti se snaží nabídnout co nejširší rozsah služeb, což podle mě není to nejsprávnější. V jednoduchosti je síla. A právě proto jsem volil iDNES.

Nejlepší webový designer

Vítěz: Tomáš Vild

: Volil jsem Toma Vilda, protože ze tří nominovaných to je jediný designér, kterého znám. Neměl jsem z toho moc dobrý pocit, protože si nejsem jistý, že obor webového designu dokážu objektivně posoudit. Chápu výtky některých lidí i mnoha porotců, že by se s touto kategorií mělo něco udělat. Určitě ne zrušit, ale dát prostor tomu, aby se porotci mohli s prací webových designérů lépe seznámit – například vytvořit na našem webu sekci, kam by designéři či správci webů mohli posílat věci, které si podle jejich názoru zaslouží ocenění… a porotci by si mezi nimi mohli vybírat. Tedy něco na způsob projekcí u filmových Oskarů.

PM: Tahle kategorie je, i podle ohlasů veřejnosti, zřejmě tou nejproblematič­tější. Nejsem zastáncem názoru, že Tomáš Vild je špatný designer. Naopak, podle toho co jsem viděl, své práci rozumí. Problémem kategorie však byla neznalost má a většiny kolegů z Akademie. Proto jsem si prohlédl weby všech tří designérů a nejvíce se mi líbily věci od T.Moščáka.

Nejlepší internetový obchod

Vítěz: Albumcity

: Mým tipem bylo AlbumCity, protože (na rozdíl od Vltavy i Shopu) přesvědčilo mnoho lidí o tom, že nakupovat na webu má smysl – že to není komplikovanější a zdlouhavější než ve skutečném obchodě.

PM: Shop.cz prošel poměrně rozsáhlou změnou, ale nejsem přesvědčen, že k lepšímu. Přijde mi trochu nepřehledný. Na množství zboží jaké nabízí by měl být asi přehledněji rozdělen do menších celků. Pro Shop.cz jsem tedy hlasovat nechtěl. Dlouho jsem však váhal mezi Vltavou a Albumcity. U Vltavy velmi obdivuji novátorský přístup: jako první začali prodávat hudbu v elektronické podobě (MP3), následovaly elektronické knihy. Vltava je taky obchod, který už existuje dlouho a dalo by se říci, že vlastně všem mladším konkurentům vyšlapal cestičku. Druhou stranou mince je však to, že komunikace s Vltavou je při potížích s objednaným zbožím problematická. V Albumcity jsem si objednal CD dvakrát a v obou případech došlo za dva dny. Oceňuji novátorský přístup Vltavy, ale pro mě jako zákazníka je důležitější spolehlivější a rychlejší dodání zboží. Proto jsem nakonec volil Albumcity.

Nejlepší zábavní server

Vítěz: Novinky

: Volil jsem Novinky.cz – a to ne proto, že jsem tam celý loňský rok pravidelně psal. Jestli se někdy skutečně bavím, tak při čtení Baldýnského pátečního Baldachýnu – a ten je právě na Novinkách. Kromě něj tam mám rád ještě kolegu Honzu Dědka z Reflexu a FFFuku.

PM: Fudge je prima server, někdo se na něm pobaví. Mě nijak neoslovil. Váhal jsem pak mezi Flashfun.cz a Novinkami. Na Flashfunu se dá hrát spousty her, ale nevydržím u toho. Stojí to přeci jen dost poněz. Ať už jsem připojen z domu telefonem nebo z práce pevnou linkou (platíme za přenesený objem dat). Doba pro masové hraní her po Internetu podle mě prostě ještě nenastala. Možná příští rok. Na Novinkách na první pohled moc zábavy nenajdete, ale ona tam opravdu je. Především ve článcích Tomáše Baldýnského, Františka Fuky a v neposlední řadě Miloše Čermáka. Možná by Novinky té zábavy mohly přidat více a vytvořit nový zábavní projekt, kde by hry prolínaly s články. Právě kvůli zmiňovaným zábavným autorům jsem se nakonec rozhodl pro Novinky.

Nejlepší internetová služba

Vítěz: Obchodní rejstřík na Internetu

: Zveřejnění obchodního rejstříku na Internetu je podle mě jednou z největších událostí devadesátých let – a kdyby se jednalo o Zavináče 1999 nebo Zavináče 1998, neváhám o nominaci ani vteřinu. Expandia Banka (pardon eBanka) sice taky není žádná novinka, ale v současné době jejích služeb intenzivně využívám a nemůžu si je vynachválit (třeba placení složenek na záchodě – reklama nelže!).

PM: Mapy na Atlasu jsou skvělé. Kam se na ně hrabe konkurence. Najdete na nich totiž nejen hledaný objekt, ale spousty dalších informací. Spojení vlakové či autobusové, telefonní čísla úřadů, informace o obcích. Justice.cz taky není špatná služba, ale nepotřebuju ji tak často – nejsem žádný investigativní novinář. Kontakty na firmy daleko rychleji naleznu na jejich vlastních webech. Takže Justice je možna prima, ale ne pro mě. EBanka je taky báječná věc. Konto tam mám už přes dva roky, nově i firemní. Za tu dobu mi ušetřila spousty peněz a času. Proto jsem nakonec volil eBanku.

Nejlepší podnikatel

Vítěz: Roman Staněk

: Vážím si Romana Staňka, protože se mu s Netbeans povedla velká věc – ale neřekl bych, že je v pravém slova smyslu „internetovým podnikatelem“. Tím je v každém případě Ivo Lukačovič. Má pravdu, když o sobě říká, že je na českém Internetu průkopníkem a že se mu mnoho věcí velmi povedlo – ovšem trochu mi vadí, že to o sobě říká tak často a vehementně. Proto jsem volil Jiřího Hlavenku – ten je velmi racionální, inteligentní… a navíc výborně píše, pro což mám slabost.

PM: Jiří Hlavenka je šéfem firmy Computer Press, která provozuje přes deset internetových projektů a je také velkým počítačovým nakladatelstvím. Zdá se, že se firmě daří přicházet s novými a zajímavými věcmi. A jsem přesvědčen o tom, že hlavním motorem projektů je právě Jiří Hlavenka. Na druhou stranu se mi nelíbí rozpory, které má Jiří Hlavenka nebo jeho firma s některými jinými subjekty. Mám na mysli už hodně starou aféru s výměnnou sítí Mr.Linx a Mobilem, nelíbil se mi ani následný konflikt s Markem Antošem. Jiřího Hlavenku respektuji a skoro by se dalo říci obdivuji, ale tohle pro mě znamenalo mínus. Dalším kandidátem byl Ivo Lukačovič. Sám nastartoval Seznam a dovedl ho tam, kde teď je. Mám však pocit, že v současné době je Seznam ve srovnání s ostatními portály málo pružný. Ivo je velmi schopný člověk, jeden z největších znalců českého internetového prostředí. Málokdo má takové nápady jako on. Co mě však přimělo ho nevolit, byl jeho nedávný článek na server Lupa, kde zveřejnil obsah uzavřeného obchodního jednání. Bylo to nefér, což nejlepší podnikatel podle mě dělat nemůže. Roman Staněk je člověk, kterého moc neznám. Přesto má pro mě zvláštní charisma. Slyšel jsem ho mluvit jen párkrát, ale vždy to bylo velmi inteligentní. Mám pocit, že dokáže nadchnout lidi pro věc. Proto jsem volil právě jeho, takové vlastnosti by podle mě měl správný podnikatel mít.

Nejlepší zpravodajský nebo publicistický server

Vítěz: iDNES

: Jasným favoritem byl pro mě (a jak se později ukázalo, i pro drtivou většinu porotců) magazín iDNES. Přesto že jsem ho mnohokrát kritizoval, považuju ho ze zpravodajských webů za nejlepší. Nic to nemění na tom, že rád čtu i Lupu a NP.

PM: Tato kategorie byla pro mě nejjednodušší. Lupa je kvalitní server, Neviditelný pes je kultovní čtění, ale kvalit iDNES nedosahují. Jistě, je to dáno zázemím, jak lidským tak finančním. Ale to není důvod iDNES nevolit. Je to pro mě bezkonkurenčně nejlepší web této kategorie. Tečka.

Nejlepší internetový novinář

Vítěz: Ondřej Neff

: V této kategorii jsem jako jeden z nominovaných nevolil. Nechtěl jsem si připadat jako Petr Pithart, který před lety volil sám sebe do křesla předsedy senátu. A navíc, pragmaticky vzato: bylo mi jasné, že mně můj hlas od vítězství zdaleka dělit nebude. A byla to zdaleka pravda.

PM: Jiří Peterka je pro mě velkou autoritou, jeho analytické články jsou nepřekonatelné. Ale pro mě jako obyčejného uživatele jsou často trochu suché. To jim neubírá na kvalitě, ale na čtivosti. Zbývalo se tedy rozhodnout mezi Milošem Čermákem a Ondřejem Neffem. Volil jsem Miloše – a to nejen proto, že spolu úzce spolupracujeme.

Nejlepší portál

Vítěz: Seznam

BRAND24

: Mám rád Seznam, protože je jednoduchý a používám ho už mnoho let. V posledním roce však jakoby poněkud ztratil dech – nebo se mi to aspoň zdálo. Proto jsem volil Atlas, který používám zhruba stejně často jako Seznam – ale hodně se mi líbí některé jeho služby.

PM: Na Atlasu používám některé služby, které ostatní portály nejsou schopny nebo ochotny nabízet. Atlas je v současné době podle mě připraven na to, aby se stal portálem pro malé firmy, už dnes je jim podle mého názoru schopen nabídnout kompletní virtuální kancelář. Jsem přesvědčen, že to bude právě Atlas, který (až přijde ta správná doba) nabídne pronájem aplikací po Internetu, už díky spolupráci s Microsoftem. Seznam je portál, který používám. Vždy, když něco hledám, začínám tam. A myslím, že mě těžko něco v nejbližší době donutí moje chování změnit. Přesto nejsem se službami Seznamu spokojen, vidím, že zdaleka nevyužívají potenciál, který mají. Centrum se mi zdá občas agresivní, je to však spíše jakýsi subjektivní pocit, který nedokážu vysvětlit. Ale jinak velmi kladně hodnotím jejich aktivity. Pomalu ale jistě budují portál pro obyčejného uživatele. Se všemi službami, po kterých onen uživatel touží. Právě proto jsem volil Centrum.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je novinář a publicista, přispěvující do řady českých médií. V současné době působí mj. jako moderátor NetClubu, diskusí s osobnostmi českého Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).