Hlavní navigace

Zoner Software zneužil data CZ.NIC

6. 9. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Tisícům uživatelů 30. srpna přišel email od společnosti Zoner Software, týkající se domén .biz a .info. Zoner však zřejmě při této kampani pro své komerční zájmy zneužil data sdružení CZ.NIC bez vědomí a souhlasu zasažených osob, takže s velkou pravděpodobností porušil i zákon o ochraně osobních údajů.

Ve čtvrtek 30. srpna dostalo několik tisíc držitelů registrace domény druhé úrovně v ccTLD .cz personalizovanou nabídku registrace téže domény v gTLD .info a .biz. Dopisy jsou podepsány Milanem Behrem ze společnosti Zoner Software, která na Internetu poskytuje poskytuje služby pod značkou Czechia.com a vydává Interval CZ. Překvapivě se nikde v dopise Milan Behro nezmiňuje o tom, že by si oslovení měli doménu registrovat u Czechie. V emailové zprávě je pouze uvedeno, že doména je pod .info a .biz volná, že ji lze ověřit na Czechii a bližší informace zjistit buď tamtéž nebo na Intervalu (včetně odkazů).

Milan Behro mi v telefonickém rozhovoru sdělil, že účelem kampaně v prvním plánu bylo zvýšit obecné povědomí o nových gTLD, nikoli získání nových zákazníků. Zoner údajně rozeslal dopisy pouze svým klientům, kteří se zasíláním obchodních nabídek jednoznačně souhlasili. Podle vyjádření Milana Behra byl na základě jména, příjmení a emailu klientů Zoneru položen dotaz přes WHOIS do databáze CZ.NIC, a z ní vybrány ty domény, jež jsou v prostoru .info ještě neobsazené. Objem rozeslaných nabídek se pohybuje v řádu deseti tisíc.

Dosud to zní jako velmi dobře připravená a zacílená marketingová kampaň s vysokým stupněm perzonalizace a přidané hodnoty. Uvažte, že dopis byl adresován na určitý email, v oslovení i v textu se objevilo jméno příjemce (byť bez respektování faktu, že v češtině podstatná jména skloňujeme), případně i jeho firma a zároveň také název jeho české domény a upozornění, že v gTLD .info je stále volná. To všechno ukazuje na skutečnost, že osloveným se dostala informace, která pro ně může mít hodnotu i v případě, že nabídku Zoneru nevyužijí.

Původně mi informace o tom, že Zoner oslovuje své klienty s nabídkou dalších služeb, nepřišla nijak zajímavá, avšak později se objevily nové skutečnosti, díky nimž jsem svůj pohled obchodní kampaň přehodnotil. Někteří příjemci informačních dopisů pana Behra, kteří se obrátili na redakci Lupy, uvádějí, že rozhodně nebyla k zaslání nabídky využita emailová adresa, jíž Zoneru k takovému účelu poskytli. Čtenář Lupy Dan Lukeš k tomu poznamenal:

(…) je zcela jisté, že data pocházela z databáze CZ.NIC, protože adresa (…) nebyla nikdy použita k odeslání jediného dopisu — existuje právě a pouze jako přijímací pro účely CZ.NIC handle.

Další čtenář Lupy, Aleš Lednej, zase uvedl, že ačkoli je klientem Zoneru, doména internetovestranky.cz , jíž se nabídka týkala, je hostována u jiného webhostera a nikdy s ní Zoner nemohl přijít do styku.

Na základě těchto informací se dá usoudit, že pokud Zoner vycházel z údajů, jež mu poskytli jeho zákazníci, přesto musel tyto údaje spojit s údaji dalšími, a ty neměl právo bez souhlasu zasažených osob využít. Tímto postupem, nejen že pravděpodobně porušil zákon 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších úprav, ale zcela jistě také poškodil sdružení CZ.NIC, jehož databázi zneužil k jinému účelu, než pro který je zřizována. Pikantní na celém případu je, že Zoner Software sám je členem CZ.NIC.

Dan Lukeš k tomu říká: „Já za sebe konstatuji, že bych jen težko mohl vstoupit do obchodního kontaktu s firmou, která celkem bezostyšně zneužije data patřící někomu jinému — při takovém vztahu k informacím bych se nutně musel obávat, že i data, která poskytnu takové firmě v rámci našeho obchodního styku budou, v případě, že si tak zamane, také libovolně zneužity.“

BRAND24

V tak velkém rozsahu jde na českém Internetu o první podstatný marketingový počin, při němž byly spojeny údaje ze tří nezávislých databází (databáze klientů Zoneru, databáze CZ.NIC a databáze Afilias). Je otázkou, zda při něm nebyly překročeny meze etického počínání, nebo dokonce omezena práva osob, k nimž se vztahují použité údaje. Pokud by příklad Zoneru měl být v krátké době následován dalšími společnostmi, pak se můžeme připravit na to, že budeme dostávat desítky nabídek každý den, a to nejen emailem, protože v databázi kontaktů k doméně .cz jsou uvedeny i další údaje.

Vzhledem k tomu, že se jedná o přední webhostingovou společnost a člena sdružení CZ.NIC, rozhodli jsme se využít tento případ jako precedens pro další zacházení s údaji ze zdrojů veřejně dostupných na Internetu. Za tímto účelem jsme kontaktovali Úřad na ochranu osobních údajů, s jehož představiteli otázky spojené se specifiky Internetu příští týden projednáme a o závěrech budeme informovat dalším článkem.

Dostali jste také nabídku od Zoneru k registraci domény .info?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).