Je to jednoduche. Ja si pri ceste v EU vypinam datovy tarif. Takze ze mne nemaji cizi operatori ani korunu/euro.
Kdyby neexistoval roaming, necham si datovy tarif zapnuty a cizi operatori ze mne budou mit penize. V ramci EU rocne cestuji stovky miliony lidi, nekteri prilezitostne, nekteri pravidelne.
Proto tech 300milionu. Je to celkem uveritelne cislo.
Jestli tohle EU prosadi, maji u mne VELKE PLUS. Je naprosto neprijatelne, aby na sjednocenem trhu existoval takovy prehistoricky prezitek dob davno minulych.
Teda aspoň co jsem tak slyšel, tak roaming není až tak problém operátorů jako spíš státní regulace. Když voláte v zahraničí, musí jít hovor přes čechy (přes domovskou síť operátora) i když voláte třeba jen manželce na vedlejší pláž. Důvodem je telekomunikační zákon, ukládající kontrolu nad klienty připojující se do sítě. A ty desetitisíce hovorových trunků napříč evropou také něco stojí...
Je zajímavé, že když volám z VoIP klienta v mobilu, nebo notebooku odkudkoli z ciziny do ČR, volám za stejnou cenu, jako když jsem doma, čili roaming nula, poplatky za mezistátní hovor rovněž nula. Takže ono to s těmi hovorovými trunky bude asi jinak, nebo o hovorové trunky už dávno nejde.
A ještě jedna perlička: Jeden VoIP klient v Austrálii, já mu volám ze Slovenska, ale protože jsme oba ustejného VoIP operátora, máme hovor, bez ohledu na dobu trvání, úplně zdarma! Totéž Skype, čili každý s každým globálně a za NULA peněz! Takže kdo a jak ty vaše ,,trunky" platí, he?
Tak až se bude volat voipem, bude tato debata zbytečná. Vaše představa o tom, jak se náklady jedné technologie dají použít pro jiné je sice zajímavá, ale momentálně nerelevantní.Bohužel to tak není nikde a z pochopitelných důvodů (nerentabilnost 100% pokrytí mobilním internetem) to všude nikdy nebude.
btw. u voipu budete potřebovat zase vyhrazené linky mezi sip servery, protože běžným internetem (přes dpi, shapery a podobné zlevňovače) samozřejmě požadovanou kvalitu neprotlačíte. To že to teď, kdy je voip naprosto okrajovým provozem jakž takž někdy někam funguje na tom nic nemění :)
Tak to asi ne, ve videokonferenčním prostředí se běžně používají 2 protokoly - SIP a H323 a oba se tím Vaším běžným internetem protlačí a to se bavíme o streamech např. 6 Mbit/s.
To že volání přes VoIP je skoro zdarma a přes mobilní či pevné operátory není je pouze věcí cenové politiky. Telefonní operátoři taky všechny hovory nespojují vzduchem, ale snaží se je co nejrychleji dostat do svých metalických sítí, kde mají náklady o hodně nižší.
Nezbývá než dodat, že všechno se změní až přijde VoLTE. Hlasové kodeky mají velice malou náročnost na přenosovou kapacitu a tak, jak už bylo uvedeno mnohokrát, hlas nebude to hlavní, co budou mobilní operátoři prodávat. Jejich komoditou bude spíše konektivita s nějakou formou FUP.
Tak běžná BTS (pouze hlas) je oněma 3x2Mbit připojená, moc lidí by si teda přes podobný stream neužilo. Objektivně samozřejmě mobilní hw (bts,msc,hlr a miliarda další věcí které voip vůbec nemá) stojí stonásobně víc než VOIP, takže také ceny jsou jinde :)
O protlačování 6Mbit veřejným internetem napříč evropou nebo světem něco málo vím, rozhodně to není tak, že by to fungovalo všude a pořád. A to je pořád ještě marginální provoz, kterého si zlevňovače defakto nevšímají...
Přenosová kapacita v core síťích problém není, problém je kvalita neshapovaných služeb...
Skype má celosvětově přes 30 milionů uživatelů. Existuje nějaký jiný operátor s takto velkou klientskou základnou? A všichni si volají navzájem zdarma, bez ohledu na to, zda jde o hovor přes ulici, nebo půlku zeměkoule! Takže když se chce, tak tojde, aneb neříkej, že to nejde, řekni, že to neumíš!
kudy a jak jede, je mi, jakožto spokojenému zákazníkovi, naprosto šumafuk. A s kvalitou hovorů přes VoIP klienta v NB s Ubuntu a přes wifi jsem žádný problém nikdy neměl. Takže mobil mám, ale pouze základní, (hlas, SMS a dost, roaming zablokovaný) a požívám ho pouze k příchozímu volání v rámci ČR a kredit na anonymní předplacené SIM ve výši 200 Kč ročně mi bohatě stačí. Všechno ostatní, včetně transferu gigabajtových datových balíků, jde přes VoIP, nebo Skype. A komunita českých krajanů v Melbourne si na moje doporučení pořídila rovněž české VoIP klienty, takže příbuzným do ČR volají za 80 hal za minutu s čistě sekundovou tarifikací a mezi sebou v Melbourne si telefonují zcela zdarma!
Skutecne hovorovy kanal musi jit pres cechy? Mohou si cechy diktovat jak budou cisla byt jineho operatora v jinem state pod jinou telco jurisdikci spojovana?
A co signalizace? Jaktoze signalizace ceskeho telco provozu nekterych nasich nejmenovanych operatoru jde pres Frankfurt?
Neni to jen univerzalni operatorska vymluva cislo 666. - specificky trh?
Ano, všichni mobilní operátoři v Evropě to překvapivě takto mají. Protože billing a konkurenční boj. Samozřejmě teoreticky by to šlo jen tlačit domů signalizaci a vlastní hovor uskutečňovat lokálně ale to by šlo asi jen v rámci jedné firmy (viz. dole). Tedy se omlouvám, důvody jsou ekonomické, nikoliv zákonné.
jako myslíte, že dvě společnosti, vlastněné jedním vlastníkem, si nedokážou přefakturovat nějaké náklady mezi dvěma státy eu?
nebo, že když mohou svým klientům poskytnout neomezené volání za paušál, přestože o jednotlivých transakcích asi vedou účetnictví přinejmenším kvůli terminačním a propojovacím poplatkům druhých operátorů - že by totéž nedokázali mezi sebou?
aha.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.