Ztráta Instagramu a WhatsAppu by pro Metu znamenala hospodářskou katastrofu

24. 4. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg v antimonopolním řízení před soudem vyvracel podezření, že dnes populární aplikace skoupil pro to, aby mu nevyrostla konkurence.

Technologická platforma Meta a její zakladatel Mark Zuckerberg v těchto dnech hrají o to, jestli jim v portfoliu zůstanou aplikace WhatsApp a Instagram. Ty Meta koupila v letech 2012 a 2014. Nyní je viněna z protizákonného bránění konkurenci a vytvoření monopolu v oblasti sociálních sítí. Žalobu podala Federální obchodní komise dohlížející nad dodržováním soutěžních pravidel už před pěti lety, tedy v průběhu prvního prezidentského mandátu Donalda Trumpa.

Ten opakovaně Facebook kritizoval za cenzuru konzervativních názorů. Po útoku na Kapitol v reakci na vítězství Trumpova konkurenta Joea Bidena ve volbách se dokonce Trump dočkal zablokování svého účtu a tehdy Zuckerberga označil za nepřítele lidu.

Ani vstřícností vůči Trumpovi proces neodvrátil

Pošramocené vztahy však čas nezhojil a Metě zjevně nevyšla sázka na to, že se Zuckerberg vlísá do přízně staronového šéfa Bílého domu a administrativa pak poleví v prosazování antimonopolních zákonů. V naději, že tím dosáhne odvrácení procesu, napřed omezení Trumpových účtů zrušil, pak Facebook opustil politiku moderování obsahu, která podle republikánů představovala cenzuru, a navíc věnoval milion dolarů na Trumpovu inauguraci. Těmito kartami ale americkou obdobu antimonopolního úřadu neobměkčil.

Žaloba je postavena na závěrech, že odkupem aplikací dříve, než se pro ni mohly stát reálnými konkurenty, získala Meta nespravedlivou soutěžní výhodu. U okresního soudu ve Washingtonu ji na stůl dostal soudce James Boasberg a v příštích dvou měsících plánuje zodpovědět otázku, zda tehdejší společnost Facebook skrze dvojici akvizic nezákonně monopolizovala trh osobních sociálních sítí. Pokud na ni odpoví kladně, bude hledat způsob, jak trh narovnat. Komise prosazuje úplné oddělení Instagramu a WhatsAppu od současného vlastníka.

Původní verzi žaloby z konce roku 2020 soudce napřed odmítl. Poté, co komise rozvedla argumenty, v čem vidí monopol Mety, se návrhem začal zabývat znovu. V posledních letech se jedná už o třetí soudní proces vedený v Zámoří snahou rozdělit velké technologické společnosti. Dva předchozí případy se týkaly společnosti Google kvůli jejím aktivitám v oblasti vyhledávání a obchodu s reklamou. Další samostatná antimonopolní řízení pak s Googlem vedla i Evropská komise.

Účelově vytvořený trh k prokázání monopolu

Aby stanovila trh, na kterém má podle ní Meta monopol, Komise vymezila podmnožinu sociálních médií, kterou nazývá „osobní sociální sítě“. Tato kategorie zahrnuje aplikace, které primárně usnadňují sdílení mezi přáteli a rodinou. Ale vyloučila z ní aplikace pro soukromé zasílání zpráv. Žaloba tvrdí, že jedinými konkurenty Mety na tomto trhu jsou Snapchat a MeWe, vcelku neznámá sociální síť postavená na technologii blockchainu, která o sobě prohlašuje, že má 20 milionů uživatelů.

Toto účelové vymezení trhu, na kterém se Meta pohybuje, dává žalobcům možnost vykreslit soudu Metu jako monopol s 80procentním tržním podílem. Pokud by přitom vládní komise přesně zahrnula hráče, které sama Meta považuje za své konkurenty, tedy TikTok, YouTube, iMessage, X, Telegram a další, pak by její tvrzení o monopolu ve Státech jednoduše nemohlo obstát.

Samo chování spotřebitelů pak svědčí pro tento druhý model. Meta u soudu předložila interní údaje, které ukázaly, jak prudce vzrostla návštěvnost Facebooku a Instagramu, když byl TikTok v USA začátkem roku krátce mimo provoz.  

Zaměřením na deset let starou akvizici na trhu, který od té doby prošel radikálními změnami, regulátor přehlíží, že se i ten uměle vytyčený trh proměnil. Ignoruje síťové efekty podnikání. Čím víc lidí je na sociální síti, tím obtížnější je ji odstavit. Synergických efektů k růstu svého impéria Zuckerberg využíval opakovaně. Infrastrukturu vytvořenou pro Facebook s Instagramem využil ke škálování WhatsAppu, který nyní má téměř tři miliardy uživatelů. A teď to samé dělá Meta znovu, když využívá Instagram k růstu aplikace Threads a integruje funkce založené na jazykových modely umělé inteligence Llama do všech svých aplikací.

Než s nimi soupeřit, raději je koupíme

Ale zpátky k projednávanému případu. Žalobci mají v rukou Zuckerbergem psaný e-mail, který nástup Instagramu líčí jako „děsivý“ a doporučuje proto zvážit jeho akvizici. V jiné zprávě zakladatel Meta vyjadřuje obavy, že by WhatsApp mohl přerůst v plnohodnotnou sociální síť. „Vyhodnotili, že konkurence je příliš tvrdá a že bude jednodušší své konkurenty koupit než s nimi soutěžit,“ vypověděl u soudu zástupce žaloby Daniel Matheson.

Zuckerberg reagoval svou verzí. Podle něj jsou dnes tyto aplikace úspěšné jen díky investicím Mety. Jeho právníci odkup brání argumentem, že akvizice za účelem růstu kupované firmy a zlepšení jejího postavení na trh nejsou v Americe nezákonné.

Že by Instagram v roce 2012, kdy ho Facebook odkoupil za miliardu dolarů, byl v jakémkoliv ohrožení, odmítl v soudní síni spoluzakladatel této platformy pro sdílení fotografií Kevin Systrom. Instagram má nyní miliardy uživatelů a od akvizice vygeneroval mnohonásobky kupní ceny. Podle Systroma však tento úspěch přišel navzdory, nikoliv díky pomoci Facebooku. Uvedl také, že Zuckerberg opakovaně omezoval růst Instagramu, aby nepoškodil postavení Facebooku.

Týkalo se to například podpory videoobsahu. V době, kdy v nich šéf Mety začal vidět budoucnost pro sociální sítě, Facebook dostal 300 vyčleněných zaměstnanců na to, aby se na Facebooku video rozšířilo, zatímco Instagram nedostal podporu žádnou.

Zuckerberga Systrom vykreslil jako zdrženlivého šéfa. Popsal, jak on i druhý spoluzakladatel Mike Krieger ze společnosti odešli v roce 2018 poté, co byli frustrovaní Zuckerbergovým zasahováním do chodu Instagramu. Zuckerberg měl být „velmi šťastný, že má Instagram pod jednou střechou“. „Ale také si myslím, že jako zakladatel Facebooku byl ovládán emocemi kolem otázky, který z produktů je lepší,“ dodal.

Instagram i WhatsApp jsou „rodinné stříbro“

Meta sice údaje o výnosu z konkrétních aplikací nezveřejňuje, lze ale vycházet z prognóz společnosti Emarketer, zabývající se výzkumem reklamy. Podle prosincového odhadu by Instagram měl letos vygenerovat 37,13 miliard dolarů, což je více než polovina příjmů Mety z reklamy ve Spojených státech. Přepočteno na uživatele tak Instagram generuje větší příjmy než jakákoliv jiná sociální síť, včetně Facebooku.

MM Influenceři

Je proto zřejmé, že ztráta Instagramu by znamenala katastrofu pro hospodářský výsledek Mety. WhatsApp se naproti tomu na celkových příjmech Zuckerbergova impéria podílí jen nepatrným zlomkem, má pro něj ale cenu z jiného důvodu. Z hlediska počtu pravidelných uživatelů se jedná o největší aplikaci této společnosti a díky zvažovaným nástrojům generativní umělé inteligence pro chatboty v rámci komerčních účtů má být hnacím motorem další vlny růstu společnosti.

Podle odhadů by rozsudek v případu mohl padnout nejdříve letos v létě.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Redaktor serveru Lupa.cz se zaměřením na telekomunikace, média, IT a právo. Dříve šéfredaktor Právního rádce a mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).