Pure Storage dlouhodobě patří mezi největší dodavatele all-flash úložišť, a přestože se na první pohled jeví jako společnost ryze americká, Praha je pro flashového obra veledůležitá – proč, to už vám poví sám Paul Melmon.
Nejprve se zeptám na jednoduchou otázku: Co vlastně Pure Storage dělá a proč zákazníci tyto služby potřebují?
Pure Storage je předním poskytovatelem datových úložišť a datového cloudu. A proč nás zákazníci potřebují? V dnešním světě množství dat neustále roste, obzvlášť nyní, kdy vše směřuje k hlubším využívání umělé inteligence a souvisejících aplikací. AI aplikace je nutné nejprve natrénovat, a to obvykle vyžaduje enormní množství dat.
Tato data potřebujete někde ukládat, ideálně na místě, které je bezpečné a odolné – a to je přesně to, co děláme. Používá nás přes 60 % společností z žebříčku Fortune 500 a rosteme dál.
Paul Melmon

Ředitel pražského R&D centra Pure Storage Paul Melmon nastoupil do společnosti v roce 2020 jako viceprezident pro vývoj v oddělení Digital Experience. Před svým příchodem do Pure Storage působil jako technologický ředitel ve společnosti Colibri Group, přední online platformě pro profesní vzdělávání, kde zodpovídal za vývoj a provoz SaaS řešení sloužícího více než 1 milionu odborníků.
Má bohaté zkušenosti v oblasti podnikových technologií, v rámci své kariéry se podílel na vývoji mnoha inovativních řešení reagujících na nejpalčivější problémy zákazníků. Vystudoval informatiku a matematiku na Kalifornské univerzitě.
Řekněte mi trochu o sobě a vaší profesní historii.
V Pure Storage jsem asi čtyři a půl roku. Většinu svého profesního života jsem strávil jako vedoucí inženýrů ve venture backed startupech, ale mám zkušenosti ze tří různých byznys modelů: Jedním je právě venture backed, druhým je private equity a třetím jsou veřejně obchodované společnosti jako Pure Storage. K Pure jsem se přidal v době, kdy jsme razili náš přístup storage as-a-Service, známý pod jménem Evergeen//One. Pomáhal jsem připravovat naši firemní strategii a nabírat lidi právě sem, do Prahy. Po čase jsem svému manažerovi řekl, že by dávalo smysl, aby jeden z nás v Praze byl a zůstal tu – a tak se také stalo. Mám relativně dlouho kariéru a vyrůstal jsem v Silicon Valley, ale Česko jsem si zamiloval.
Co máte na Česku rád?
Určitě architekturu, je tu hodně krásy kolem. Kvalita života je zde opravdu vysoká, i v porovnání s téměř jakýmkoliv jiným místem, kde jsem kdy byl. Je to tu prostě skvělé.
Co se týče tohoto pražského R&D centra, pokud vím, tak začalo fungovat v době pandemie, že?
Je to tak, ano.
To předpokládám není zrovna jednoduchá doba na něco takového. Jakým výzvám jste třeba čelili?
Bylo například velmi obtížné budovat při práci na dálku hlubší profesní vztahy mezi zaměstnanci a umožnit jim perfektně pochopit náš produkt, obzvlášť u pracovníků, kteří byli teprve na začátku své kariéry.
V té době ale jiná možnost ani moc nebyla. Stejně jako spousta ostatních společností jsme se práci na dálku přizpůsobili a zvládli to. Formálně jsme nic neuzavřeli, ale vzhledem k tehdejším pravidlům a možnostem tu fakticky nikdo nebyl – kancelář byla tehdy jen na oko.
Byla to obtížná doba, naopak dnes se preference otáčí spíš na druhou stranu. Vzhledem k naší firemní kultuře věříme, že nejlepší je vykonávat práci tam, kde je potřeba – tedy aby naši inženýři spolupracovali a ti, kteří dělají se zákazníky, skutečně u zákazníků byli.
Preferujete tedy hybridní model práce?
Spíš to, čemu říkáme in-person. Ne nutně z kanceláře, ale aby každý pracoval tam, kde to jeho práce vyžaduje. Tím se řídíme.
Pure Storage nedávno oslavilo 15. výročí, což je v tomto odvětví nepochybně velký úspěch. Co vnímáte jako hlavní důvody vašeho pokračujícího růstu?
Pure Storage je od svého vzniku zaměřený na budoucnost a přelomové technologie. Nejvýznamnější je, řekl bych, DFM, neboli DirectFlash module. Rozhodli jsme se pro značně odlišný model úložiště než většina našich konkurentů, kteří si zkrátka usmysleli, že skrz SSD budou emulovat to, jak funguje HDD. My oproti tomu zvolili právě DFM, což je výrazně efektivnější způsob. To je podle mě to „číslo jedna“, klíčové rozhodnutí, které z nás udělalo to, čím jsme.
Myslím také, že důležité jsou naše pokračující investice do R&D. Investujeme asi 18 až 20 % našeho výnosu zpět do výzkumu a vývoje, včetně našeho R&D v Praze. Výrazně se také zaměřujeme na naše zákazníky a jejich potřeby.
To vše se zasadilo o náš úspěch.
Pochybovali jste někdy o tom, že sázka na flash úložiště je správné rozhodnutí?
Na flash jsme opravdu vsadili od samého začátku. Původně se flash používal jen pro zcela kritické workloady, ale dnes se už vyplatí i ve spoustě dalších případů, i třeba při archivaci. I tam, kde jsou jiná řešení prozatím stále levnější než flash úložiště, je flash zkrátka spolehlivější. A obzvlášť v místech, jako je Evropa, kde hraje roli také spotřeba energie. A díky architektuře našich řešení potřebujeme až o 80 % méně energie než úložiště s tradičními pevnými disky.
Co se týče právě spotřeby energie, což je jedna z nejdražších položek moderních datových center, jak pomáháte zákazníkům snižovat ceny?
Několika způsoby. Prvním je samotné využívání flash úložiště, které je samo o sobě úspornější než tradiční řešení. Dále nabízíme zákazníkům různá doporučení, jak na spotřebě ušetřit, přímo v našich produktových nabídkách.
Jak jste zmínil, máte spousty velkých zákazníků i mezi Fortune 500 společnostmi. Máte standardizovanou nabídku nebo přizpůsobujete své produkty zákazníkovi?
Snažíme se vše maximálně standardizovat. Spousta našich benefitů plyne právě z naší architektury, z našeho způsobu, jak věci děláme. Chceme, aby vše bylo pro zákazníky co nejjednodušší a nejpraktičtější.
Naše nabídka je poměrně široká, takže můžeme vždy dát silné doporučení, co si myslíme, že bude pro potřeby každého zákazníka nejvhodnější.
GALERIE: Jak to vypadá v pražských kancelářích Pure Storage
Jaký je váš názor na aktuální AI boom a jaká je pozice Pure Storage v této, řekněme, nové realitě?
Samozřejmě nás to ovlivňuje, ovlivňuje to všechny a všechno. Pro většinu uživatelů mnoho let platilo pravidlo „chci něco vyhledat – jdu na Google“, ale teď se to pro spoustu z nich proměnilo na „chci něco vyhledat – jdu na ChatGPT“, což je sama o sobě radikální změna z hlediska chování a motivace uživatelů.
Další věcí je, že AI je skvělé na to pomáhat lidem s tím, co jim zrovna moc nejde. Když třeba dávám dohromady prezentaci, používám k tomu generativní AI, která mi v tom pomůže. Vizuální stránka mi totiž moc nejde, mojí silnou stránkou je vyprávět příběh.Vše ale s mírou, musíme brát ohled například na bezpečnostní otázky. Máme poměrně striktní pravidla, kterými se zaměstnanci musí řídit a která jasně říkají, jak mohou aplikace využívat. V první řadě chceme chránit duševní vlastnictví nás a našich klientů.
Už před rokem jsme třeba v rámci Pure//Accelerate, konkrétně Pure1, testovali demoverzi Copilota, aby měli naši zákazníci k dispozici jednoduché komunikační rozhraní, kde by se mohli snadno zeptat třeba na výkon, verze aktualizací a podobně. Nyní, o rok později, je to už běžná věc. Zatím je ještě moc brzy na to znát odpověď, ale přemýšlím, zda bude právě něco takového ta hlavní cesta, jakou budou zákazníci s našimi produkty interagovat. Vše se hodně rychle mění a každý má na budoucí vývoj jiný názor. Aktuálně je zajímavý například MCP protokol, díky čemuž jdou dnes LLM modely použít prakticky všude, takže to by také mohlo osvojování generativní AI ovlivnit. Uvidíme.
Věříte, že vám rozvoj AI přinese nové zákazníky?
Ano, určitě.
Chtěl byste něco říct o nejnovějších úspěších Pure Storage?
Jedna z věcí, na kterou pyšný, a která vznikla tady v Praze, je Pure Protect. Jde o disaster recovery řešení (obnova po havárii, pozn. redakce), které vám umožní nastavit pravidla pro disaster recovery na úrovni virtuálního stroje (VM). Je navíc natolik všestranný, že dokonce podporuje i úložiště jiných společností, nejen Pure Storage, a dnes už třeba podporuje i disaster recovery z jednoho VM na druhý. Jsem opravdu rád, že celý vývoj produktu probíhal právě tady v Praze.
Kolik zaměstnanců tu máte?
Dnes tu pracuje přes 600 lidí a nadále rosteme, je to naše největší R&D centrum mimo USA, které navíc dosahuje výtečných výsledků. Daří se nám vyvíjet nové, úspěšné produkty a vytvářet inovativní řešení.
Autor: Pure Storage
Čím je pražské R&D speciální?
Výhodou je třeba samotná Praha. Díky svému umístění je blízko k našim zákazníkům i datovým centrům a snadno zde najdete opravdové experty. Zaměstnanci v Praze také rádi pracují, nyní tu máme už přes 50 různých národností, nejen z Evropy, ale i z Latinské Ameriky, Asie či Blízkého Východu. Celkově jsme hodně globální společnost, a i díky tomu je naše pracovní kultura zajímavá, zábavná a troufám si říct, že i jedinečná. Pořádáme také různé hackathony, obvykle více než jeden ročně.
Jsme firma, pro kterou jsou středobodem všech aktivit inovace, proto realizujeme i celou řadu aktivit, které je podporují. Jde například o programy rozvoje duševního vlastnictví, soutěže o realizaci patentovatelných nápadů a iniciativy na zlepšení podnikání. A abych přidal konkrétní detail – prostřednictvím těchto programů jsme v Praze zaznamenali 387 % nárůst zveřejněných inovací. A to je velmi dobrý výsledek.
Část větších IT společností si bere „do práce“ studenty ze škol. Děláte to také?
Ano, obvykle u studentů třetího ročníku technických oborů, pracují na částečný úvazek. Vždy doufáme, že si vzájemně sedneme a bude z toho dlouhodobá spolupráce a po dokončení studií se k nám přidají na plný úvazek. Jde o významnou součást naší náborové strategie, při níž hledáme ty největší talenty.
Chtěl byste ještě něco dodat?
Rád bych jen zmínil, že podle mě je úroveň inženýrů tady v Praze světová, podobně kvalitní, jako právě třeba v Silicon Valley. S naší investicí tady v Česku jsme opravdu velice spokojeni.