Internet láká mnoho podnikavců. Založit novou firmu je snadné a poměrně levné. Jenže existuje spousta vizionářů, kteří sice mají nápad, ale neumí ho zrealizovat. Anebo tu naopak jsou programátoři a byznysmeni, kteří mají praxi v malíku, ale chybí jim špetka nápaditosti. Naštěstí existují lidé, kteří vycítili mezeru na trhu a přišli s konceptem, který tyto dvě skupiny lidí dává dohromady.
Například akce známé jako Startup Weekends. Od roku 2007 se pod tímto jménem pořádají víkendy, během kterých se setkávají programátoři, marketéři, obchodníci a investoři a přicházejí s novými nápady, které během cca 48 hodin rozpracují do (alespoň trochu) funkčního dema. Během práce se mohou obracet na mentory, zkušené lidi z praxe, kteří radí jak s technickým provedením, tak např. obchodním modelem nebo financováním projektu. Večer bývá zakončen prezentací projektů a hodnocením poroty.
Jaké start-upy z podobných akcí mohou vzniknout? Opravdu různorodé. Další podobný projekt, humanipo.com, umožňuje prohlížet nápady a dále je sledovat. Z této platformy je také odvozena akce IPO48 Prague, která se uskuteční ve dnech 11. až 13. února 2011 (překvapivě) v Praze.
Když nápady přijdou do Prahy…
S nápadem přivést takový víkend k nám přišel Lukáš Hudeček, vývojář v Skype a zakladatel týmu StinkyMonkeys Technology Experts. „IPO48 není má značka,“ dodává. „Patří Krestenu Buchovi, který stojí za platformou HumanIPO, kde se sdružují nápady vygenerované právě na IPO48 – mohou se tak vyvíjet dále. Byl jsem součástí realizačního teamu IPO48 v Keni před pár měsíci a tam mě napadlo, že si to přivezu domů do Prahy.“ Dánský podnikatel Kresten Buch je mimochodem jeden z mentorů a porotců na pražské odnoži IPO48.
Celá akce odstartuje pátečním brainstormingem, při kterém by se měly vybrat nejlepší nápady. Kdokoli s nápadem má 90 sekund na to, aby se představil a stručně shrnul, co jeho nápad vyřeší, pro koho je určený a koho potřebuje k realizaci. „Realizuje se asi třetina nápadů. Kapacitou místa konání jsme omezeni asi na 18 týmů, pak už jen požadujeme, aby týmy měly dostatek členů na to, aby v neděli večer představili nějak funkční demo,“ objasňuje Hudeček. Dá se ale za dva dny něco vytvořit? „Určitě,“ tvrdí Hudeček. „Vytvořit prototyp, sepsat business plán a zaujmout investory… A když oželíte spánek, zvládne se toho ještě víc.“ Spánková deprivace však rozhodně není povinná, k dispozici bude odpočinková místnost, zn.: spacák s sebou.
Nejdůležitější na takové akci jsou však lidé
Softwarové start-upy – to zní jak akce pro geeky, mohlo by kdekoho napadnout. „IPO48 dává dohromady zkušené vývojáře a grafiky s praxí spolu s opravdovými team leadery a lidmi z businessu, kteří už mají něco za sebou,“ vyvrací to Hudeček. „Jedním z cílů takových akcí je otevřít se novým myšlenkám.“ Otevřená novým myšlenkám je i skupina lidí, o které dosud příliš nebyla řeč: mentoři a porotci.
Najdeme zde několik známých jmen. Diváci pořadu České televize Den D mohou znát například investora Ondřeje Bartoše nebo bývalého ředitele českého Microsoftu Ivana Pilného. Programátorům zase nebudou cizí jména jako David Grudl (tvůrce Nette Framework a expert na indickou kuchyni v ČR) nebo Michal Špaček (vývojář v Skype a jeden z nejzkušenějších webových vývojářů u nás; ve volném čase prodává modré phplyšové slony). A jelikož se jedná o akci zabývajících se start-upy, nesmí chybět odborník na slovo vzatý – americký podnikatel původem z ČR John Vanhara, který na svém blogu Podnikání v USA podrobně mapuje svá různorodá podnikání, třeba Shipito zmíněné na začátku článku. Ze zahraničních hostů můžeme jmenovat například zakladatele a CEO dánské SAXO Bank, Larse S. Christensena, který zasedne v porotě.
Kompletní přehled těchto lidí včetně jejich projektů nabízí stránky Mentors a Judges na webu IPO48. Jak si jistě povšimnete, ne všichni jsou Češi nebo Slováci. Z toho plyne angličtina jako hlavní jazyk.
Co z toho nakonec vypadne?
Co mohou účastníci čekat po 48 hodinách tvrdé dřiny? „Úplně ideálně by měla vzniknout nová společnost s perfektně sehraným týmem a se vstupem investora nebo mentora,“ uvádí Hudeček. „S tím, že když jich vznikne víc, vůbec bych se nezlobil. Každá příležitost k oslavě se hodí.“
Vznik společností ale není všechno. K nezaplacení jsou i zkušenosti a zážitky z práce s opravdovými profesionály, ke kterým by se začínající podnikatel jen tak nedostal. A možná i ceny, které čekají v neděli večer na nejlepší projekty. „Něco málo chystáme, ale o tom je ještě brzy mluvit. Nějaké info snad prosákne na facebooku (ať už na stránce IPO48 nebo stránce pro česky a slovensky hovořící účastníky a fanoušky),“ mlží Hudeček.
Chcete být při tom?
Registrace už běží, není tedy nic snazšího, než jít na http://www.ipo48.org a zaregistrovat se. Kapacita akce je omezena na 100 osob, o přijetí však nerozhoduje ani tak rychlost jako spíš to, co můžete nabídnout ostatním. „Zhruba polovinu účastníků by měli tvořit vývojáři, pětinu designéři a cca třetinu lidi kolem marketingu a businessu obecně,“ doplňuje Hudeček a přidává zmínku o registračním poplatku ve výši 750 Kč. „Akce je sice nezisková, ale nějak se musí pokrýt organizační náklady, připojení k internetu nebo catering,“ vysvětluje a poukazuje na to, že kontakty a zkušenosti získané na takové akci jsou k nezaplacení.
Výběr účastníků je založen na zkušenostech, nápadech, motivaci a hotových projektech adeptů. Koneckonců, cílem je vytvořit funkční firmu. Registrace procházejí skrze komisi složenou z mentorů, konečné slovo nad výběrem však mají čeští pořadatelé, kteří přeci jen znají českou scénu poněkud lépe.
Akce samotná se odehrává ve dnech 11. – 13. února 2011 v prostorách CEVRO Institutu v Praze.