doporučovací algoritmus pro e-shopy i obsahové weby
Autoři doporučovacího algoritmu Proactify Jiří Kopsa a Josef Holý spolu poprvé pracovali již v roce 1996, kdy napsali jednoduchou počítačovou hru. Po dokončení studií oba pracovali několik let v Sun Microsystems.
Letos v dubnu se odhodlali k vlastnímu podnikání. E-shopům, ale třeba i zpravodajským serverům, nabízejí kód, který si vloží do svých stránek stejně snadno jako měřící kód Google Analytics. Skript sleduje chování zákazníků, vztahy mezi nimi a jednotlivými produkty (položkami e-shopu, články, stránkami…) a nabízí jim potom přednostně to, co by je mělo nejvíc zajímat.
Web startupu | http://proactify.com/ |
---|---|
Zakladatelé | Jiří Kopsa, Josef Holý |
Investoři |
V Techcrunchi a Mashablu jsem četl o nejméně patnácti firmách, které dělají tu samou věc, tj. megabajty JavaScriptu v prohlížeči sledují manévrovaní uživatele na obrazovce a posílají údaje do servru. Server přežvýká údaje, vycucne informace z databáze a pumpuje je zpět do prohlížeče. Žádná raketová věda.
Google Analytics tohle nedělá. Je mnoho nástrojů na sledování aktivity uživatelů. Trik je v tom algoritmu, který na základě aktivity doporučuje nové věci, které jste zatím nikdy nekoupili, ale je velká šance, že byste mohli. To je důležité, protože to může obchodům zvýšit obrat.
Podobné algoritmy dělají týmy zkušených programátorů roky a za miliony dolarů. Však se podívejte sem: http://en.wikipedia.org/wiki/Netflix_Prize