Evropský „obrazový průmysl“ podal v Bruselu formální stížnost na Google [DOPLNĚNO]

Jde o obrazové vyhledávání. Oborovému sdružení CEPIC se nelíbí, jak Google s obrázky a fotkami nakládá. Prý zneužívá svého dominantního postavení a poškozuje zájmy držitelů práv.

  • 18.11. 11:00 – doplněno vyjádření Google ČR ve 4. odstavci

CEPIC podal v Bruselu formální stížnost na Google pro zneužívání dominantního postavení na trhu.

CEPIC je evropské zájmové sdružení „obrazového průmyslu“, tedy držitelů nebo vykonavatelů autorských práv k fotografiím a k jiným obrazovým dílům. Zastupuje asi 900 členů — především fotobank a obrazových bank, fotoagentur, archivů a dalších subjektů.

Jde o podobu obrazového vyhledávání Googlem. Tahanice o to, zda Google odvádí návštěvnost webům a podporuje pirátění obrázků, začaly vzápětí po uvedení nové podoby obrazového vyhledávání už na počátku roku 2013. Ozvali se také čeští vydavatelé.

Česká pobočka Googlu vydala k aktivitě sdružení CEPIC prohlášení, kterým se hájí už od začátku sporu: „Fotografové a majitelé webů mají plnou kontrolu nad svými snímky. Mohou se sami rozhodnout, zda chtějí nebo nechtějí být zahrnuti do služby Obrázky Google nebo do vyhledávání.“

Nelze nevyužívat Google

CEPIC však tvrdí, že jeho členové nemohou nevyužívat Googlu, jenž má ve většině Evropy kolem 95 % tržního podílu na internetovém vyhledávání. Subjekty provozující výdělečné poskytování obrázků závisí na Googlu v tom, že jim přivede návštěvníky, a závisí tedy na tom, že Google bude brát ohled na jejich práva a nebude je o výdělek připravovat.

Zejména si stěžují na to, že obrázky lze z výsledků vyhledávání uložit ve vysokém rozlišení, aniž uživatel navštíví původní web nebo se zřetelně dozví o původu a autorství obrázku. Nelíbí se jim ani užívání obrázků jako „přímé odpovědi“ na stránce s výsledky — tedy bez nutnosti přejít na web s obrázkem, a bez kontextu, ve kterém byl obrázek na web umístěn.

Naprosto nedostatečné jsou z pohledu sdružení možnosti toho, aby si provozovatel obrázkového webu nastavil, co se s obrázky smí nebo nesmí. CEPIC tvrdí, že Google umožňuje pouze úplné vyřazení obrázků z vyhledávání, což pro ty, kteří obrázky nabízejí, není volba — v Googlu musí být, aby je lidé našli.

CEPIC stížnost podal 8. listopadu, a uvádí, že má podporu od dalších světových sdružení zastupujících tisíce agentur po světě.

UX16

Google je Evropskou komisí dlouhodobě vyšetřován pro údajné zneužívání dominantního postavení svého vyhledávače. Podstatně k tomu přispívá skutečnost, že vyhledávání Googlem nemá nikde v EU (kromě Česka) podstatného soupeře, zatímco v Americe je převaha Googlu nad Bingem nebo Yahoo méně drtivá.

CEPIC stížností reaguje na údajnou nedostatečnost návrhů, které Google předložil Evropské komisi 21. října.

64 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 11. 2013 22:24
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »