Čeští vydavatelé povolávají kvůli obrázkům proti Googlu právníky

28. 2. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: Google
Změna ve vyhledávání obrázků v Googlu vzbudila mezi českými vydavateli nebývale silnou reakci. Zřejmě se schyluje ke střetu, který by mohl na českém webu narýsovat nové hranice.

Velkým českým internetovým vydavatelům se nelíbí, jak Google na konci ledna změnil vyhledávání obrázků. Dokonce až tak, že konzultují s právníky, zda jeho postup neporušuje české zákony, a hrozí žalobami. 

Jde jednak o nižší návštěvnost, kterou po změně tuzemské servery zaznamenaly, ale především o střet dvou pohledů na zacházení s autorským obsahem na webu. A ve výsledku samozřejmě o peníze.

Co vlastně Google v Image Search změnil? 

V původním designu se po kliknutí na malý náhled obrázku ve výsledcích vyhledávání zobrazovala o něco větší varianta obrázku a za ní se na pozadí načetla stránka, ze které pocházel. Vpravo pak Google zobrazil další informace o fotce, odkaz na zdrojový web a odkaz na plnou velikost obrázku. Nová podoba Image Search především otevírá náhled ve vyšším rozlišení, než dříve – často i v plné velikosti. Načítání zdrojového webu na pozadí nahradilo jednoduché černé pozadí. Vedle náhledu jsou tři výrazná tlačítka – odkaz na stránku, odkaz na plnou velikost a tlačítko pro návrat do vyhledávání. Google změnu prezentoval jako výhodnou pro uživatele (komfortnější prohlížení fotek), i pro autory obrázků (více odkazů na jejich web a tím pádem vyšší míra prokliku).

Negativní dopad na návštěvnost měla změna podle vydavatelů hlavně u webů, které jsou silně založeny na obrázcích. „Přístupy z vyhledávání obrázků klesly oproti původnímu stavu na 20 %,“ řekl Lupě například šéf online divize TV Nova Pavel Krbec.

Pokles zaznamenal také server iDnes.cz: „Počet přístupů z tohoto typu vyhledávání tvoří na iDNES.cz řádově promile návštěv. A v nich jsme zaznamenali pokles o zhruba polovinu,“ říká šéfredaktor Michal Hanák, podle kterého je tedy reálný dopad na iDnes.cz čistě symbolický. Pokles na lifestylových či zábavných webech zaznamenalo i Centrum Holdings, konstatuje šéf obsahu Jakub Unger: „Příkladem jsou zprávy o celebritách. Na reálné zhodnocení je však ještě brzo.“

Oproti tomu vydavatelství Mladá fronta žádné dopady na návštěvnost neregistruje. „Nejsme typický producent fotografií, takže nějaký zásadní pokles jsme nezaznamenali. Ale postup Googlu nám vadí, nepovažujeme ho za fér chování,“ reaguje šéf online služeb Petr Bednář.

Takhle vypadal náhled obrázku ve starém Google Image Search

Google si každopádně stojí za svým – podle jeho měření uživatelé z nového vyhledávání na zdrojové weby proklikávají častěji. "Naše data opravdu potvrzují, že v průměru došlo v novém designu ze strany uživatelů ke zvýšení míry prokliknutí (CTR) na zdrojovou stránku obrázku. Toto měření a tyto statistiky jsou pro provozovatele stránek přesnější, jelikož odstraňují odchylku způsobenou tzv. ‚fantomovým prohlížením‘ stránky v rámci dřívějšího designu (zašedivělá stránka v pozadí obrázku). Zároveň jasně kvantifikují, kolikrát se uživatelé chtěli sami prokliknout na jejich webovou stránku, protože měli sami zájem,“ vysvětluje PR manažerka české pobočky Googlu Janka Zichová.

Mohlo by za snížením návštěvnosti stát opravdu jen konec automatického načítání stránek na pozadí? Bez přístupu k detailním statistikám vydavatelů a Googlu se to dá těžko rozhodnout. Mimochodem – není započítávání takové „automaticky generované“ návštěvnosti proti pravidlům NetMonitoru?

Porušení autorských práv

Větším problémem než ztracené pageviews je ale z pohledu vydavatelů zobrazování náhledů obrázků ve vyšším rozlišení. Proč by uživatelé měli chodit na zdrojový web, když jim Google naservíruje fotku ve velkém rozlišení přímo ve výsledcích vyhledávání?

Nejostřeji v tomto ohledu reaguje Nova: „Tento krok jednoznačně vnímáme jako porušování autorských práv. Google, ani jiný vyhledávač, nemá práva ke zpřístupňovaným fotografiím ve vysokém rozlišení. My jako výrobce obsahu jsme za tento obsah zaplatili a Google jej bez našeho vědomí i finanční náhrady distribuuje dál. Vidíme to analogicky k nelegálnímu sdílení audiovizuálního obsahu, seriálů a filmů. V případě, že Google tento model nechce opustit, dá se logicky předpokládat vlna žalob ze strany majitelů práv,“ říká Pavel Krbec.

A toto je nová podoba Google Image Search

Google ale ve fungování Image Search žádné porušování zákonů nevidí: místní legislativu dodržujeme ve všech zemích, kde podnikáme, zdůrazňuje. "V žádném případě dané obrázky nestahujeme, vizuály jsou zobrazovány z původních webových stránek. Zároveň zobrazujeme pouze náhledy obrázků v malých velikostech. Obrázky třetích stran tudíž nehostujeme, uživatelé mají k dispozici čtyři různé cesty – odkazy, jak se mohou dostat k obrázku v plném rozlišení a stránce, na které Google obrázek lokalizoval,“ argumentuje Janka Zichová.

A Google má ještě jeden argument – nikoho přece nenutí, aby se jeho obrázky ve vyhledávání objevovaly. „Kterýkoliv provozovatel webové stránky se může rozhodnout a snadno se ze služby Obrázky Google odhlásit s tím, že má zároveň možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google. Více informací najdete zde,“ upozorňuje PR manažerka Zichová.

Šéfredaktor iDnes.cz Michal Hának sice uznává, že mezi tvůrci obsahu a vyhledávači existuje symbióza – vyhledávače by nemohly existovat bez obsahu a obsahové weby z vyhledávačů čerpají návštěvnost. V tomto případě ale podle něj Google překročil přijatelnou mez: "Řešení, které Google zvolil u vyhledávání obrázků, je podle našeho názoru za hranicí oboustranné prospěšnosti. Google nabídne uživatelům odpověď na jejich otázku, aniž by z toho tvůrce obsahu cokoli měl. Když to řeknu ještě jednodušeji: Google nabídne obrázek v plné velikosti, aniž by uživatel musel navštívit stránku toho, kdo je držitelem autorských práv k tomuto obsahu. To podle nás není fér. Požádali jsme o analýzu i právníky,“ doplňuje Hanák.

Dojde spor k soudu?

Když už jsme u těch právníků – měli by vydavatelé šanci u případného soudu uspět? Je postup Googlu v rozporu s českými zákony? Na to není jednoznačná odpověď, říká právnička Helena Chaloupková. Jde totiž o to, zda Google autorská díla (tedy fotografie) slovy zákona „užívá“, nebo na ně jen odkazuje. Poté, co fungování Google Image Search prozkoumá, přidává svůj osobní pohled:

„Osobně se přikláním k názoru, že v rámci prezentované služby, bez ohledu na technické prostředky a způsob, jak je služba pojata, dochází i k užití díla ve smyslu § 18 odst. 2 autorského zákona a jsou tak porušována minimálně majetková autorská práva. Domnívám se, že i když má nositel práv možnost rozhodnout se, zda svá díla zpřístupní službě Google Image Search, tak způsob zpřístupnění děl jde nad rámec vyhledávací a odkazovací služby. Za legální by bylo možné považovat takovou službu, že by proklikem na náhled fotografie, by byl zobrazen zdrojový článek či fotografie. Na situaci nic nemění ani to, že je na stránce, respektive v prostředí fotografie uveden zdroj a odkaz na autorská práva. Dle mého soudu užívá autorská díla přímo Google.“

To jsou na právníka neobvykle silná slova. Podle Chaloupkové může být problém v tom, že uživateli stačí obrázky plnohodnotně prohlížet v prostředí Googlu, aniž by musel navštívit zdrojový web.

„Již fotografie, která následuje po kliknutí na náhled, je v takové velikosti a rozlišení, že je zobrazována ‚plnohodnotná fotografie‘, a ta v podstatě odpovídá zdrojové fotografii. Dle mého názoru pak s ohledem na to, co je uvedeno v předchozí větě, ani není významné, zda má uživatel možnost dalšího výběru a může kliknout na tlačítko Navštívit stránku, kde se dostane přímo k článku na příslušném serveru nebo na Zobrazit originální obrázek, kde se zobrazí fotografie, která je minimálně stejně velká jako obrázek na předchozí straně a při zobrazení se opět objevuje zdrojová webová stránka. Konečný uživatel má možnost setrvat v prostředí Google a nemusí se proklikávat dalšími odkazy, ale přímo, pokud chce, si fotografii stáhne a vůbec nemusí navštívit zdroj, respektive příslušnou webovou stránku, na níž je fotografie či článek, v němž je fotografie umístěna.“

Žádná stížnost

Přes všechna slova o právnících ale čeští vydavatelé podle informací Lupy ještě žádné konkrétní žaloby na Google nepodali. Ohánění se zákonem tak samozřejmě může být jen klasickou strategií pro další vyjednávání, která – jak se nedávno ukázalo třeba v podobném případě ve Francii – může docela dobře zafungovat.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Zatím podle informací Lupy neprobíhá ani žádné vyjednávání. Provozovatelé webů nedoručili Googlu žádnou oficiální stížnost, a s českou pobočkou firmy o problému nejednali ani jiným způsobem. O své nespokojenosti zatím diskutují jen mezi sebou, zřejmě hlavně na platformě Sdružení pro internetovou reklamu. SPIR ale zatím nechce ke sporu vydávat žádný oficiální komentář.

Obdobná pře mezi vydavateli a Googlem teď probíhá v Německu, netýká se však obrázků, ale zpravodajských textů. Němečtí politici právě rozhodují o tom, zda schválí zákon, který by Google přinutil platit za používání úryvků ve svých službách (například Gogle News). Je současný „spor o obrázky“ předzvěstí podobného střetu i v Česku?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).