Hlavní navigace

Google zaplatí médiím ve Francii 60 milionů eur, zřejmě na tom ale vydělá

3. 2. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Podle dohody má Google zároveň francouzským vydavatelům pomoci, aby na Internetu vydělávali více peněz. Jak? Nasadí k nim své reklamní systémy.

Google může být s výsledkem sporu s francouzskými vydavateli více než spokojený. Souhlasil sice s tím, že za 60 milionů eur vytvoří nový Digital Publishing Innovation Fund, který bude financovat transformaci francouzských médií do online podoby, zároveň ale dohody využil k rozšíření svého vlivu. 

Součástí ujednání, které s šéfem představenstva Ericem Schmidtem podepsal francouzský prezident Francois Hollande, je totiž také závazek, že Google francouzským vydavatelům pomůže zvýšit jejich výdělky na Internetu – tedy slovy Erica Schmidta: „Google prohloubí své partnerství s francouzskými vydavateli, aby jim za pomoci naší reklamní technologie pomohl zvýšit příjmy z online reklamy.“

Za relativně směšnou částku tak Google pravděpodobně získá řadu nových klientů, kteří si na své weby nasadí AdSense či AdMob a budou své tiskoviny prodávat na Google Play. A Google si z toho všeho bude brát svůj podíl. Není sice známo, jakým poměrem si budou vydavatelé s Google výnosy z online reklamy dělit, je ale docela pravděpodobné, že Google ve výsledku vydělá více než oněch 60 milionů eur.

Vyhledávače, plaťte 

Spor vznikl na základě protestů francouzských vydavatelů, že Google ve vyhledávání (hlavně v Google News) využívá titulky a úryvky (tzv. snippets) jejich článků, aniž by za to tvůrcům obsahu platil. Google argumentoval tím, že na weby médií přivádí návštěvníky, což je dostatečná protihodnota. 

Do sporu se loni vložil i francouzský prezident Francois Hollande, který hrozil, že pokud se Google s vydavateli na platbách za odkazy nedohodne, prosadí zákon, který ho k tomu přinutí. Google reagoval hrozbou, že v takovém případě přestane na weby médií odkazovat.

MMF24

Podobným způsobem Google koncem loňského roku urovnal také obdobný spor se skupinou vydavatelů v Belgii. 

A kvůli platbám za odkazy a úryvky textů je pod tlakem také v Německu, kde parlament v současné době projednává zákon, který by vyhledávače k placení přinutil (tady najdete návrh zákona – v němčině). Novou úpravu, která právě prochází druhým ze tří čtení v parlamentu, přitom podporuje většina vládnoucí koalice. 

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).