„Dovedete si představit, že jednoho dne začne Google bez svolení autorů do svého vyhledávání přebírat místo titulků a perexů rovnou celé články, které obalí svými reklamami? Přesně to teď provádí u obrázků.“ Jeden z komentářů pod článkem o změně v Google Image Search výstižně shrnuje, s čím mají autoři fotografií na webu po lednové inovaci na Googlu problém.
Nestěžují si ale jen drobní fotografové nebo provozovatelé malých webů, ozývat se začínají také větší ryby. Na svém blogu proti změně protestuje například majitel fotobanky Dreamstime Serban Enache: „S touto novou podobou úplně mizí ze zřetele zdrojové weby a uživatelé jsou naváděni, aby si obrázky stahovali přímo z výsledků vyhledávání.“
Stává se tedy z Googlu nenasytná hrozba všem, kdo na Internetu publikují nějaký obsah?
Když čtyři nejsou víc než dva
Lednová změna může z pohledu uživatelů vypadat docela sympaticky – pokud dnes ve výsledcích vyhledávání obrázků na Googlu kliknete na fotku, zobrazí se vám na černém pozadí její větší náhled. Líp to vypadá a větší fotky se samozřejmě lépe prohlížejí. Vlastně o tolik lépe, že už ani není důvod chodit na web, ze kterého obrázek pochází. A v tom je – z hlediska provozovatelů webů – zásadní problém: Google jejich obrázky bez svolení využívá ve své službě, aniž by za ně nabízel nějakou protihodnotu (tedy návštěvnost).
Google umístil vedle náhledu obrázku tři tlačítka: Navštívit stránku, Zobrazit originální obrázek a Podrobnosti obrázku. Navštívit stránku vás přenese přímo na web, na kterém je obrázek umístěn. Stejně funguje také kliknutí na zvětšený náhled, název obrázku nebo doménu webu, na kterém je umístěn. Nejproblematičtější je tlačítko Zobrazit originální obrázek, které je přímým odkazem na původní (největší) velikost fotky na serveru. Pokud na něj kliknete, dostanete se na bílou stránku s originálem fotky (nezávisle na tom, zda majitel webu používá například nějaký plug-in pro zobrazení galerií v lightboxu apod.). Třetí tlačítko Podrobnosti o obrázku navzdory svému názvu nezobrazí další informace, ale zavede vás zpět do vyhledávání Googlu. U náhledu najdete ještě odkaz Další velikosti, jehož pomocí mimo jiné můžete najít stejný obrázek umístěný na jiných webech.
Google přitom 24. ledna novinky líčil jako změnu k lepšímu, která webům naopak přinese více návštěvníků: „Místo původních dvou jsou nyní na stránce celkem čtyři odkazy na web, ze kterého obrázek pochází. Naše testy zaznamenaly jasné zvýšení počtu prokliků na tyto weby,“ vysvětloval na firemním blogu. Podrobnosti o dotyčných testech ale nezveřejnil.
A zkušenosti provozovatelů webů založených na obrázcích svědčí o jasném opaku. „Jen v období od 24. do 29. ledna klesl počet odkazů z Googlu na můj web o 86 %,“ stěžuje si například fotografka Mia McPherson, která provozuje stránky s vlastními fotografiemi ptactva. Podobných nářků se v internetových diskusích objevilo mnohem víc. „Změna postihla moji stránku s fotkami, která je mým hlavním zdrojem příjmů. V uplynulých dnech klesl počet zobrazení stránek na polovinu, zatímco se zvýšilo množství dat, která se z mého webu přenáší, protože Google publikuje odkazy na snímky ve vysokém rozlišení,“ poukazuje jiná uživatelka na další problém, který změna hledání přináší.
Možná si v této chvíli říkáte: ale počkat – tohle přece není nic nového. Máte pravdu – v angličtině se tomu říká „hotlinking“ a je to stará známá taktika, jak se některé weby snaží přiživit na cizím obsahu. Obrázek si z cizího webu přímo nestáhnou, ale vloží do kódu své stránky odkaz, přes který fotku ze zdroje v podstatě „vysají“ a zobrazí u sebe. Že něco podobného bude provozovat Google, by ještě před několika lety asi nikdo nevěřil. Samozřejmě, odkaz na zdrojový obrázek Google nabízel u obrázků i v minulosti, nový design vyhledávání jej ale mnohem více zvýraznil.
Provozovatelé webů navíc upozorňují na další problém: nová podoba Image Search podle nich nahrává tomu, aby uživatelé stahovali fotografie přímo z Googlu bez ohledu na to, že mohou být chráněny copyrightem. Google nezobrazuje jen náhledy, ale i větší fotografie, a zároveň u každé fotky poskytuje výrazný odkaz na originál obrázku – rozhodně mnohem výraznější, než nenápadnou alibistickou větu „Na obrázek se mohou vztahovat autorská práva“, kterou se snaží vyvinit z případných sporů. „Neexistuje žádný důvod, proč by ve výsledcích vyhledávání měl být zahrnutý i originál obrázku. Jen těžko za tím může být jiný úmysl, než nabádání ke krádeži,“ argumentuje již zmíněný Serba Enache.
Fotka v centru pozornosti
Pokud budeme spravedliví, musíme Googlu přiznat jednu drobnou polehčující okolnost: nepřišel s podobným nápadem jako první. Na konci loňského roku představil obdobnou změnu ve vyhledávání obrázků také vyhledávač Bing od Microsoftu. „Když kliknete na obrázek, nebudete už ztrácet čas tím, že by se nahrála nová stránka, nebo byste se museli probírat vším tím zmatkem. Nový design se vám rychle nahraje a fotku postaví do centra vaší pozornosti,“ vysvětluje Bing výhody.
A jde ještě dál – uživatel už dokonce nemusí na zdrojový web vůbec kliknout, Bing mu totiž zobrazí jeho malý náhled, aby se mohl rozhodnout, zda na něj vůbec chce (nový design se zatím neprojevil ve všech regionech, v Česku tak na Bing.com najdete starší verzi vyhledávání). Také proti změně na Bingu řada provozovatelů webů protestovala, ale co si budeme povídat – změny na Googlu je zasáhly mnohem víc.
Zástupci Googlu se zatím ke stížnostem nijak oficiálně nevyjádřili. Je to kvůli tomu, že se zatím neozvali žádní velcí vydavatelé? Těžko říct. Podle informací Lupy je možné, že v současné době v tichosti testuje další úpravu vyhledávání, která by měla z náhledu alespoň odstranit odkaz pro načtení obrázku v originální velikosti.
Dát Google k soudu
Jde tedy o nedorozumění, způsobené necitlivou snahou vylepšit komfort pro uživatele vyhledávání? Nebo se vyhledávače úmyslně snaží pohltit obsah a nepustit uživatele ze svých stránek? Z příkladu sousedního Německa se dá usuzovat, že si Google dobře uvědomuje, co dělá, a jak moc „na hraně“ balancuje.
V Německu totiž služba Google Image Search nový design nedostala a zůstává v původní podobě, která zobrazuje pouze malé náhledy fotek a zájemce o obrázky odvádí přímo na zdrojový web. Je samozřejmě možné, že Google novou podobu dávkuje různým zemím postupně. Ale spíš je pravděpodobné, že se obává, aby se v Německu nedostal do rozporu se zákony. Němci se totiž s Googlem o podobu vyhledávání obrázků už dvakrát soudili.
V obou případech Google žalovali fotografové, kterým se nelíbilo, že vyhledávač bez jejich svolení zveřejňuje náhledy jejich děl. Zajímavé je, že soud v Hamburgu v roce 2008 nejprve rozhodl ve prospěch fotografa Michaela Berharda, protože „…nezáleží na tom, že náhledy jsou mnohem menší a mají nižší rozlišení, než originální obrázky. Používáním náhledů nevzniká nové dílo.“ Případ ale nakonec doputoval k Nejvyššímu soudu, který v roce 2010 (rozhodnutí v němčině najdete zde) a později v obdobném případě v roce 2011 (rozhodnutí v němčině najdete zde) uznal, že vyhledávače mají na zobrazování náhledů fotografií právo a provozovatelé webů mají jednoduchou možnost opatřit je technickým prostředkem (například úpravou souboru robots.txt), kterým vyhledávačům vystaví stopku.
Klíčové je ovšem slovo „náhledy“. A o ty v novém designu Image Search už rozhodně nejde, Google zobrazuje fotografie i v plném rozlišení. Jak by asi dopadl soud, kdyby si fotografové dnes stěžovali, že Google už nepoužívá jen zmenšeniny jejich fotografií? V Německu je navíc Google také pod dalším tlakem. Tamním parlamentem právě prochází zákon, který by měl vyhledávač přinutit k tomu, aby platil vydavatelům za využívání úryvků jejich článků ve svém vyhledávání.
Jak to nakonec dopadne? Osobně tipuji, že v zemích, kde budou protesty provozovatelů webů dostatečně hlasité, nabídne Google v dalším redesingu Image Search nějaký kompromis (například už výše zmiňované odstranění tlačítka s odkazem na plnou verzi fotky). Provozovatelé se s ním nakonec spokojí, aspoň nějaký traffic z vyhledávání je totiž vždycky lepší než vůbec žádný.