České O2 rozjelo obří akci, reformuje IT systémy za stovky milionů

Nové vedení zdejšího O2 rozmotává špagety IT systémů po Českém Telekomu, Eurotelu a Telefónice. Má vzniknout pružný operátor nebrzděný technikou.

O složitosti obrovského množství informačních systémů v rámci infrastruktury tuzemského operátora O2 se mnohdy tradují legendy. Po spojení Českého Telecomu a Eurotelu a následném příchodu Španělů z Telefóniky vznikl ukázkový propletenec, což ve výsledku nepřidělávalo vrásky pouze ajťákům, ale samotnému byznysu. Z IT se – jak to bývá dost často – stalo úzké hrdlo.

Jakýkoliv nový vývoj byl velmi složitý, přicházet na trh s novými produkty bylo rovněž komplikované. Novinku jsme mohli nasadit tak za půl roku, popisuje pro Lupu šéf IT v O2 Michal Dvořák. Nevěděli jsme, co se stane, když do nějakého systému sáhneme. Systémy samy sebe vztahovaly komplikovaností a nebylo vůbec možné něco lehce nasadit.

Dvořák je součástí personální obměny, kterou do O2 přinesl nový majitel a investor PPF. Do firmy ho přivedl současný generální ředitel operátora Tomáš Budník, se kterým se Dvořák setkal během působení v GTS (dnes součást T-Mobilu, respektive Deutsche Telekom). Z GTS přišlo i poměrně dost dalších lidí.

Nabalování v čase

V O2 narazili na mnoho věcí. Systémy samy sebe duplikovaly, vedle sebe například existovalo několik CRM, billing či inventory systémů. Pokud jste tedy někdy volali na infolinku O2 a rozčilovali se, že nejde zkombinovat to a támhleto a že to přece nedává smysl, paní na telefonu za to nemohla.

Platformy se kombinovaly tak, jak se nabalovaly v čase. Co bylo, zůstalo, a přidávaly se nové věci. Každá aplikace v podstatě měla svůj vlastní ekosystém, navazuje na svého kolegu Radim Woznica, který se v O2 IT stará mimo jiné o tým architektů. Stále tady máme velké muzeum technologií.

Pražské sídlo české O2.
Autor: Jan Sedlák

Pražské sídlo české O2

Do toho všeho promlouvaly ještě další aspekty. V O2 v době před PPF fungovala značná rivalita mezi týmy Eurotelu a Českého Telecomu. V chaotickém prostředí navíc začalo fungovat takzvané „shadow IT“ (šedé IT). Různé týmy si všemožně zjednodušovaly práci a budovaly vlastní technologie mimo dohled hlavního IT a mimo jakékoliv rozpočty. To nějakou dobu fungovalo, v takovém případě se ale vždy reaguje až zpětně, nikoliv systémově a strategicky. Neexistovalo žádné know-how.

Na jaře roku 2014 do firmy přišla PPF, která začala situaci řešit. Rivality mezi zaměstnanci se do jisté míry vyřešily personálními obměnami (dnes prý „všichni táhnou za jeden provaz“) a později se z O2 odštěpila také infrastruktura v podobě nové firmy CETIN.

Simple Online Company

V O2 se rozjel projekt nazvaný Simple Online Company (SOC). Je to největší program v historii společnosti, nikdy tady nebylo nic tak obrovského, říká Michal Dvořák. Celá proměna informačních technologií vyjde na stovky milionů korun a dělají na ní stovky lidí. O změnu stál investor a do dneška cítíme velkou podporu.

Ve výsledku z toho má vzejít firma, kde IT funguje jako „enabler“ a podpůrná síla byznysu a kde i díky technologiím bude možné velice pružně reagovat na změny na trhu a nasazovat novinky. Když se rozhodneme vyrábět boty, půjde to, říká s nadsázkou Dvořák. Systém je nastavený i tak, aby rychle pojmul případné nové akvizice.

„Time-to-market“ je ale jen jednou částí. Tou druhou je samozřejmě výrazné snížení nákladů. Takzvané ITR bylo v O2 na osmi procentech, současné vedení ho chce postupně snížit na tři procenta, v dlouhodobějším výhledu možná i méně. Součástí proměny IT je i jeden faktor – zjednodušená, pružnější a efektivnější firma je dobrá věc pro zhodnocení investice.

Proměna má dvě části. O2 na zelené louce staví zcela nové IT, které chce na přelomu let 2016 a 2017 finálně nasadit do provozu. Souběžně s tím ale dělá na údržbě, vývoji a provozu současných komplikovaných a legacy systémů tak, aby společnost mohla nadále fungovat. Postupně dochází k migracím a vypínání již nepotřebných technologií.

Jeden místo mnoha

Do budoucna má vzniknout dvacet klíčových systémů. Něco už začíná v praxi fungovat. O2 má například historicky sedm „ticket“ systémů pro hlášení problémů zákazníků, brzy bude jeden. Předtím existovala řada billing systémů, nyní se přešlo na dva – jeden pro pre-paidové zákazníky, druhý pro paušální. Integrace dat mimo jiné probíhá přes Oracle Golden Gate, důvodem je velký počet databází právě na Oraclu.

Budoucí svět IT v O2 má být postavený na CRM, zbytek se bude točit kolem něj. Není to totální diktatura CRM, například ceny budou nadále v billingu, přibližuje Dvořák. Každopádně stavíme svět, který je postavený kolem služeb. To v praxi znamená, že funguje produktový katalog (třeba položka DSL) a k němu se pak „naklikávají“ další vlastnosti.

Pražské sídlo české O2.
Autor: Jan Sedlák

Pražské sídlo české O2

Změny se projevují i ve zdánlivých maličkostech. Například operátoři technické podpory uvidí ve svých systémech stejné věci a stejné uživatelské rozhraní jako zákazník. To má mimo jiné vést k lepší komunikaci a zamezit zmatenému pohybu lidí z call centra (nově interního) v rozhraních Siebelu a podobně. Zrychluje se také vývoj (týdenní, měsíční a čtvrtletní releasy).

O2 se pomocí nového nastavení vymanilo i ze závislosti na dodavatelích. Firma už například nemá žádného externího integrátora (na L1 a L2 platí O2 IT Services). Pod vlastní střechu stahuje i vývoj, i kvůli tomu rozjíždí vývojovou pobočku v Pardubicích, kde zaměstná vyšší desítky lidí. Přilákat je chce i na to, že se O2 už nepovažuje za „dráteníky“ z CETINu, ale za technologickou společnost.

Žádní dráteníci

Jsme technologové. O2 už není tradiční telco. Po vyčlenění CETINu nemáme téměř žádné dráty a vše děláme nad IP vrstvou, argumentuje Radim Woznica. Technologie, na kterých s lidmi dělá, jsou zajímavé. Velkou částí jeho práce je připravit právě zmiňovaný green field. O2 také realizuje vlastní výzkum pro práci s daty (data science).

Pro účely konsolidace IT koupilo O2 pět systémů SuperCluster od Oraclu. Ty se na první pohled jeví dost draze, ve výsledku je ale údajně cena nižší, než když se podobně náročný a výkonný cluster staví třeba na fragmentovaných x86 strojích. Před dvěma lety, kdy se nákup řešil, tyto propočty vycházely lépe, počítá Woznica. Oracle tak slouží ke konsolidaci strukturovaných databází a některých kritických částí. Na zálohu je pak ZFS rovněž od Oraclu.

Každopádně se řeší, kudy se v databázích vydat do budoucna. Oracle tu ještě nějakou dobu bude kvalitní volbou pro strukturované informace, v ostatních oblastech (transakce, graph a tak dále) se nicméně O2 velice zajímá o nové typy databází. Management obecně zajímají otevřené a komunitní technologie, což platí i v této oblasti.

Woznicův tým tak zjišťuje, kde a jak případně nasadit nové věci typu Hadoop, Cassandra, MongoDB a další. Například Hadoop už ve firmě běží na určité analytické výstupy (O2 denně jen na interním provozu vygeneruje stovky gigabajtů dat). Na Hadoopu běží i O2 Media. Díváme se, jak početné a aktivní jsou v Česku komunity těchto nových databází, popisuje Woznica s tím, že pro nasazení v enterprise světě je třeba jistá podpora a dostatek lidí.

Tady už IT nevládne

O2 si pro sjednocování technologií vybudovala nové interní datové centrum na Pankráci. Místa typu Nagano, které nabízí zákazníkům, nechce zbytečně plnit vlastními „krabicemi“. Počítá se nicméně s tím, že nové IT bude v O2 menší, i díky tomu, že klesá komplexita nabízených produktů operátora a hardware je čím dál výkonnější a konsolidovanější. Počet serverů ve starém a novém O2 není důležitý, jde spíše o flexibilitu, energii či finance, říká Woznica.

O2 v současné době přemýšlí o tom, že by si v budoucnu stavěla vlastní serverové technologie, podobně jako to u nás zvažují Seznam.cz a VSHosting. Je to ale spíše fáze úvah a O2 možná není dostatečná velká firma, aby se to vyplatilo. Vlastní hardware si firma každopádně nechává montovat v případě set-top-boxů nabízených v rámci O2 TV.

Nově budované projekty už jsou připraveny na takzvaný softwarově definovaný chod. Do budoucna tedy mají umět využívat virtuální sítě a storage s tím, jak O2 nasadí vlastní privátní cloud. Třeba u ukládání dat se počítá s tím, že low-end storage se převedou na virtuální jednotku poskládanou z úložných kapacit v serverech. Mid-range (EMC) i high-end pole zůstanou.

CIF16

Platformu pro privátní cloud či prostě softwarově definované prostředí O2 prozatím nemá vybrané, líbí se jim ale OpenStack. Jeho případné nasazení se ale bude řešit až po dokončení současné transformace – během ní by nasazování v enterprise a telco sféře stále ještě ne zcela usazeného OpenStacku mohlo být dost náročné.

Před O2 je každopádně ještě náročná cesta, plné migrace se má dosáhnout až příští rok. Koncem loňského roku došlo k přepnutí billing systémů, prozatím vše funguje bez problémů. Vzkaz firmy je jasný: IT oddělení už O2 nevládne, slouží byznysu.

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 3. 2016 21:25

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »