Hlavní navigace

Pět mediálních vydavatelství se spojuje ke společnému prodeji reklamy aukcí

Marek Janouš 4. 9. 2013

Centrum Holdings samo nestačilo na pořádné rozjetí RTB v plošné internetové reklamě, a tak se domluvilo s konkurenty na vzniku platformy společné.

Pět významných českých mediálních domů dnes oznámilo, že se spojují v používání jednotné platformy na prodej plošné internetové reklamy průběžnou dražbou, známou jako RTB (real‑time bidding).

Průkopníkem RTB je u nás Centrum Holdings, ale seznali, že sami nebyli dost velcí. Pavel Vopařil dnes na tiskové konferenci upřímně prohlásil, že původně v Centru doufali, že nabídnou‑li možnost a platformu, zájem inzerentů se dostaví.

Reklamní inventář webů Centra však na větší prosazení RTB nestačil. Oslovili tedy konkurenční vydavatele. Nyní s nimi zakládají sdružení právnických osob pod názvem Czech Publisher Exchange, zkráceně CPEx. (IČO má získat asi za týden.) Vydavatelům bude sloužit jako „servisní organizace“, provozující pro ně společnou technologickou platformu, poskytovanou zahraničním dodavatelem Rubicon Project, který byl vybrán po více než ročních zkušenostech Centra s jeho řešením.

Na tiskové konferenci: vlevo ředitel CPEx Matěj Novák z Centra, vpravo zástupci vydavatelství

Na tiskové konferenci: vlevo ředitel CPEx Matěj Novák z Centra, vpravo zástupci jednotlivých vydavatelství

Zakládajícími členy CPEx jsou Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel SpringerSanoma Media Praha. Sdružení se neuzavírá vstupu dalších — například Economia (jež má stejného vlastníka jako Centrum Holdings) zatím jen přistoupit nestihla.

Zato společnost Vltava-Labe-Press podle tvrzení přítomných zájem nemá. Mluvili prý také neformálně a neoficiálně se Seznamem, a ten se údajně chce soustředit raději na vlastní řešení. Takové stanovisko nám však nemohla tisková mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová dnes potvrdit ani popřít.

CPEx je dosud v provozu zkušebním a do provozu ostrého má přejít v druhé polovině září. Přesněji to ještě určeno není. V CPEx bude zatím zapojeno přes 70 webů, které měsíčně navštíví údajně přes pět milionů uživatelů, tedy přes 70 % českých uživatelů internetu.

Na platformě budou dvě tržiště: otevřené a soukromé. V otevřeném bude v průběžné dražbě nabízeno šest mezinárodně ustálených plošných formátů. Otevřené tržiště je míněno pro tisíce malých zadavatelů bez zvláštních dohod s vydavateli. Nepůjde na něm například získat slevy.

V otevřeném tržišti nepůjde ani vybrat přesné umístění a tržiště nebude sdělovat ani to, kde přesně se reklama zobrazila. Weby zapojené do CPEx jsou pouze roztříděny podle úrovně a půjde cílit jen na tu:

A: weby s cenným redakčním obsahem, vlajkové weby vydavatelství
B: weby s méně prestižním, ale stále převážně redakčním obsahem
C: weby s obsahem vytvářeným především uživatelsky nebo automaticky

Do které třídy patří který web, to zadavatel na webu vidí.

Zatímco otevřené tržiště je pro vydavatele společné a může v něm zadávat reklamu prakticky každý, platforma CPEx poskytuje jednotlivým vydavatelům ještě tržiště soukromá. To si každý vydavatel spravuje na platformě sám. Může v něm nabízet formáty i nestandardní nebo prémiové. Zadavatelé si mohou vybrat umístění, domluvit si s vydavatelem minimální a maximální ceny a jiné podmínky. I v soukromém tržišti může dojít k dražbě, kdyby se sešlo více zájemců o jedno umístění, ale spíše se bude stávat, že si zadavatel jako právě jediný zájemce vybere umístění za podmínek předem dojednaných.

Nevyprodané standardní formáty lze z tržiště soukromého poslat do dražby otevřené, a cokoli nevyprodaného se vrací vydavateli, který si s takovými plochami může dále naložit podle svého, třeba do nich umisťovat vlastní promo.

Je čistě na vydavatelích, které plochy ze svých webů umístí do CPEx, na jejich zvážení a vyzkoušení, co se jim nejvíce vyplatí.

Na tiskové konferenci prohlásili, že na plochách zapojených do CPEx se nebude platforma CPEx střídat ještě s jiným systémem, tyto plochy by měly být nabízeny výlučně v CPEx, ať už v tržišti otevřeném, nebo soukromém. Dále přítomní zástupci vydavatelů prohlásili, že nemají v úmyslu zavádět ještě jinou aukční platformu, že veškerý prodej cestou RTB budou uskutečňovat právě přes CPEx.

Kolik si od dražeb slibují? Nemají prý přehnaná očekávání, prostě to zkoušejí jako další způsob zpeněžení reklamních ploch. Jiří Otevřel za Mafru upřesnil, že jejich vydavatelství očekává v příštím roce příjem z CPEx v milionech korun, nikoli v desítkách milionů.

Výsledky z CPEx by se měly dostat do velké výroční zprávy SPIR, slíbili vydavatelé. Na podrobnější a průběžnější zveřejňování toho, jak si platforma vede, však budou spíše skoupí.

Našli jste v článku chybu?

4. 9. 2013 21:17

joda (neregistrovaný)

jako sorry, ale co to je za projekt, ktery za
a) ma v neporadku certifikaty (invalid security certificate)
b) domena je drzena soukromou osobou
c) proc by RTB melo fungovat ted, kdyz nefungovalo predchozich X mesicu Ano docetl jsem to, pouze to ukousi :)




Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: EET v e-shopech? Zdražení a horší komfort

EET v e-shopech? Zdražení a horší komfort

Lupa.cz: Avast, Jirká Král i DVTV, Kdo vyhrál Křišťálovou Lupu?

Avast, Jirká Král i DVTV, Kdo vyhrál Křišťálovou Lupu?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte