Pět mediálních vydavatelství se spojuje ke společnému prodeji reklamy aukcí

Centrum Holdings samo nestačilo na pořádné rozjetí RTB v plošné internetové reklamě, a tak se domluvilo s konkurenty na vzniku platformy společné.

Pět významných českých mediálních domů dnes oznámilo, že se spojují v používání jednotné platformy na prodej plošné internetové reklamy průběžnou dražbou, známou jako RTB (real‑time bidding).

Průkopníkem RTB je u nás Centrum Holdings, ale seznali, že sami nebyli dost velcí. Pavel Vopařil dnes na tiskové konferenci upřímně prohlásil, že původně v Centru doufali, že nabídnou‑li možnost a platformu, zájem inzerentů se dostaví.

Reklamní inventář webů Centra však na větší prosazení RTB nestačil. Oslovili tedy konkurenční vydavatele. Nyní s nimi zakládají sdružení právnických osob pod názvem Czech Publisher Exchange, zkráceně CPEx. (IČO má získat asi za týden.) Vydavatelům bude sloužit jako „servisní organizace“, provozující pro ně společnou technologickou platformu, poskytovanou zahraničním dodavatelem Rubicon Project, který byl vybrán po více než ročních zkušenostech Centra s jeho řešením.

Na tiskové konferenci: vlevo ředitel CPEx Matěj Novák z Centra, vpravo zástupci vydavatelství

Na tiskové konferenci: vlevo ředitel CPEx Matěj Novák z Centra, vpravo zástupci jednotlivých vydavatelství

Zakládajícími členy CPEx jsou Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel SpringerSanoma Media Praha. Sdružení se neuzavírá vstupu dalších — například Economia (jež má stejného vlastníka jako Centrum Holdings) zatím jen přistoupit nestihla.

Zato společnost Vltava-Labe-Press podle tvrzení přítomných zájem nemá. Mluvili prý také neformálně a neoficiálně se Seznamem, a ten se údajně chce soustředit raději na vlastní řešení. Takové stanovisko nám však nemohla tisková mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová dnes potvrdit ani popřít.

CPEx je dosud v provozu zkušebním a do provozu ostrého má přejít v druhé polovině září. Přesněji to ještě určeno není. V CPEx bude zatím zapojeno přes 70 webů, které měsíčně navštíví údajně přes pět milionů uživatelů, tedy přes 70 % českých uživatelů internetu.

Na platformě budou dvě tržiště: otevřené a soukromé. V otevřeném bude v průběžné dražbě nabízeno šest mezinárodně ustálených plošných formátů. Otevřené tržiště je míněno pro tisíce malých zadavatelů bez zvláštních dohod s vydavateli. Nepůjde na něm například získat slevy.

V otevřeném tržišti nepůjde ani vybrat přesné umístění a tržiště nebude sdělovat ani to, kde přesně se reklama zobrazila. Weby zapojené do CPEx jsou pouze roztříděny podle úrovně a půjde cílit jen na tu:

A: weby s cenným redakčním obsahem, vlajkové weby vydavatelství
B: weby s méně prestižním, ale stále převážně redakčním obsahem
C: weby s obsahem vytvářeným především uživatelsky nebo automaticky

Do které třídy patří který web, to zadavatel na webu vidí.

Zatímco otevřené tržiště je pro vydavatele společné a může v něm zadávat reklamu prakticky každý, platforma CPEx poskytuje jednotlivým vydavatelům ještě tržiště soukromá. To si každý vydavatel spravuje na platformě sám. Může v něm nabízet formáty i nestandardní nebo prémiové. Zadavatelé si mohou vybrat umístění, domluvit si s vydavatelem minimální a maximální ceny a jiné podmínky. I v soukromém tržišti může dojít k dražbě, kdyby se sešlo více zájemců o jedno umístění, ale spíše se bude stávat, že si zadavatel jako právě jediný zájemce vybere umístění za podmínek předem dojednaných.

Nevyprodané standardní formáty lze z tržiště soukromého poslat do dražby otevřené, a cokoli nevyprodaného se vrací vydavateli, který si s takovými plochami může dále naložit podle svého, třeba do nich umisťovat vlastní promo.

Je čistě na vydavatelích, které plochy ze svých webů umístí do CPEx, na jejich zvážení a vyzkoušení, co se jim nejvíce vyplatí.

Na tiskové konferenci prohlásili, že na plochách zapojených do CPEx se nebude platforma CPEx střídat ještě s jiným systémem, tyto plochy by měly být nabízeny výlučně v CPEx, ať už v tržišti otevřeném, nebo soukromém. Dále přítomní zástupci vydavatelů prohlásili, že nemají v úmyslu zavádět ještě jinou aukční platformu, že veškerý prodej cestou RTB budou uskutečňovat právě přes CPEx.

EBF6

Kolik si od dražeb slibují? Nemají prý přehnaná očekávání, prostě to zkoušejí jako další způsob zpeněžení reklamních ploch. Jiří Otevřel za Mafru upřesnil, že jejich vydavatelství očekává v příštím roce příjem z CPEx v milionech korun, nikoli v desítkách milionů.

Výsledky z CPEx by se měly dostat do velké výroční zprávy SPIR, slíbili vydavatelé. Na podrobnější a průběžnější zveřejňování toho, jak si platforma vede, však budou spíše skoupí.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 9. 2013 8:11

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »