David Duroň: Potenciál růstu mobilní internetové reklamy je obrovský

Na květnové setkání Netclubu dorazil až z londýnské centrály Vodafone David Duroň. Muž, který se kolem telekomunikačního trhu točí od svých studentských let a na vlastní kůži okusil divoké počátky GSM služeb v Česku, již tři měsíce působí na pozici mezinárodního ředitele portálů v oddělení internetových služeb Vodafone. Jak vnímá český telekomunikační trh dnes, věří v mobilní reklamu a jak si představuje ideální konvergenci mobilních služeb a Internetu?

David Duroň se vypracoval z pozice lokálního marketingového ředitele na vedoucí pozici v centrále společnosti Vodafone. Zde by měl být zodpovědný za strategii a vývoj služeb pro mobilní portály Vodafone live (zatím v betaverzi) a přidružené obsahové weby Vodafonu. K této práci byl pravděpodobně vybrán za úspěch s marketingovou propagací datové flat-rate nabídky „Internet v mobilu“, se kterým český Vodafone oslavil koncem minulého roku opravdu neočekávaný úspěch. Nešlo však zdaleka o jediný zářez na pažbě tohoto marketingového střelce, Duroň se ve firmě podílel i na dalších úspěšných projektech, jako byl rozjezd divize pro mobilní reklamu, nebo participoval na Vodafone nabité kartě, jež nabízí stejné ceny za volání a SMS jako na pevných tarifech.

A co vlastně dělá David Duroň dnes? To je otázka, která pálila nejednoho z hostů posledního NetClubu. Vedle dohledu a koordinace nad portálovými službami jsou to dílčí analýzy situací a možností na jednotlivých lokálních trzích v Evropě. Jádro jeho práce nicméně stále leží právě v rozvoji portálových služeb, jejichž smyslem je usnadnění konvergence mobilního obsahu s tím webovým.


duron 1

David Duroň na červené pohovce NetClubu

Přestože řadě telekomunikačních analytiků právě tato oblast připadá jako krok stanou či rovnou jako rizikový a stále řádně zamlžený byznys, hájí si Duroň smysl pozice zuby nehty. Pokud je Vodafone v něčem opravdu silný, je to právě obsah. Dnes máme uzavřené exkluzivní smlouvy s vydavateli hudby a her a kromě toho plánujeme také například rozhraní pro IPTV, říká Duroň. Konvergence Internetu a mobilů je pouhým zrakem snadno sledovatelný fenomén a pokud zatím pouze krápe, v blízké budoucnosti nás nejspíš čeká pořádný slejvák, komentuje. V této souvislosti došla v závěrečné diskuzi také řeč na mobilní inzerci.

Dneska čas trávený na Internetu už zdaleka není jenom čas strávený u desktopového počítače, čím dál častěji sehrává svoji roli také mobilní telefon. Prostor, který se s Internetem v mobilu otevřel, je jedním slovem úžasný a dává obrovský prostor pro monetizaci. Z pohledu zadavatele má mobil oproti PC řadu „sexy funkcionalit“, je například možné reklamu lépe (osobněji) cílit, lokalizovat polohu atd. Zlom mobilního Internetu nastal v roce 2007, v té době mírně stoupající návštěvnost nabrala nový kurz a grafy vylétly prudce vzhůru, prohlašuje Duroň.


duron 2

V slabé infrastruktuře, zejména v chybějících plošných 3G sítích v Česku, zásadní problém odmítá vidět. Rychlost telefonu je dnes daleko více omezená rychlostí procesoru než rychlostí samotné sítě, říká Duroň, připojení přes 3G, EDGE nebo WiFi podle něho díky transkodovacím proxyserverům na straně operátora (Vodafone), přerenderování nebo na straně provozovatele mobilního prohlížeče, jako je Opera, prý splývají. Skutečnost, že již tak na samou mez únosnosti stlačený multimediální obsah dost dobře transkódovat nelze, Duroň odmítá. Mobilní Internet zažívá boom a nedostatek 3G sítí zatím není v ČR problém, já se na web připojím stejně rychle tady i v Londýně, uzavírá Duroň.

Fluktuace jako osobní byznys strategie?

Podobně jako některé další úspěšné internetové osobnosti, byl i David Duroň donedávna známý především rychlostí přechodů z jednotlivých firem, na jejichž managementu se podílel. Sám Duroň tento fakt nevnímá jako nic, za co by se měl ve svém životopise stydět. Vždy se dívám na to, čeho jsme dosáhli a ne na to, jak dlouho jsem na jedné židli byl. Znám spoustu bývalých kolegů, kteří jsou na původních postech dodnes, a přesto bych s nimi nikdy neměnil.

Svoji kariéru odstartoval Duroň coby 13. zaměstnanec marketingového oddělení právě startujícího Radiomobilu, kde dostal od Roberta Chvátala nabídku vytvářet a zpracovávat analýzy chování trhu. Mojí hlavní aktivitou byla analýza trhu, monitoring konkurence a později se přidružilo ještě CRM. Jeden z projektů fungoval tak, že se anonymně nakupovalo u konkurence (zejména u Eurotelu) a testovala se funkce různých tarifů a procesů, tedy například, jak se liší všechny tři sítě, tedy včetně té naší v procesu reklamace.

Když se objevil nový tarif, tak ho bylo potřeba okamžitě otestovat z pozice zákazníka a napsat scripting, měli jsme vypracovaný benchmarking na různé procesy. Po Radiomobilu (dnešní T-Mobile) přišla na řadu GTS Novera. Šlo o zajímavou nabídku od nejmenované agentury, výzvou pro mne byl fakt, že jde o jediného povoleného konkurenta Českého Telecomu a možnost vést celé vlastní oddělení, říká Duroň. Zde jsem dostal za úkol vybudovat koncepci hlasových služeb. Zde ve finále Duroň strávil tři roky.


duron 3 - publikum

Pohled do publika NetClubu


Na GTS bylo největší výzvou změnit zkostnatělé uvažování vedení. Milan Rusnák byl strašně tvrdohlavý a přes dobové trendy nechtěl připustit, že by jádro businessu GTS mohlo tvořit také něco jiného než firemní klientela. Tehdy se objevila služba volba operátora od Tele2, já jsem kontaktoval jednoho dodavatele dialeru, který fungoval přesně na stejném principu. Šlo o to, že ona malá krabička umožňovala předtočit telefonní číslo a přesměrovat váš telefonní hovor, čímž jste mohli ušetřit podstatné peníze na hovorném. Ve finále jsem po obrovském úsilí získal tým tří lidí na rozjezd pilotního projektu, říká Duroň. Výsledky se dostavily prakticky okamžitě, úspory byly v řádu tisíců a po službě tak byl mezi koncovými zákazníky obrovský hlad.

Z GTS Duroň přešel do Českého Telecomu, kam ho přetáhl Gabriel Berdár, údajně na svoji vizi reformování společnosti. David zde po počátečním váhání nastupuje jako viceprezident pro marketing. Smyslem Duroňovy pozice bylo připravit firmu k prodeji. Mezi jeho největší úspěchy tak patří optimalizace stavu zaměstnanců v marketingu (snížení stavu ze 196 lidí na 115), změna tarifikace z pulsní na minutovou po vzoru mobilních operátorů a oživení zájmu o ADSL. IOL Broadband lidem nic neříkala, pod tímto názvem si většina běžných zákazníků představila beatovou kapelu. Průměrný počet 80 aktivací denně při trhu se třemi miliony pevných linek to ostatně dost smutně dokládal, říká Duroň a doplňuje: Bylo nutné nechat celý byznys projít pořádnou dezinfekcí. Po čtyřměsíčním procesu se objevila nová kategorie s označením Express a byl vytyčen marketingový cíl 500 aktivací denně, ten se ve finále podařilo překročit až na 1250 aktivací, což vedlo ke kolapsu interních mechanismů a bylo potřeba proces částečně outsourcovat. Třetím úspěchem byla revitalizace portálových obsahových služeb. Z Českého Telecomu nakonec Duroň po roce a půl odchází po osobních neshodách s Berdárem, který ho původně na pozici dostal. Pokud by měl Duroň hodnotit chování současné TO2, uniká mu zejména smysl sterility marketingových kampaní a „marketingové pohřbení“ pevné linky v době rebrandingu společnosti, kdy byly propagovány pouze mobilní služby Eurotelu.

CIF16

Po odchodu z Českého Telecomu Duroň zakládá vlastní marketingově-poradenskou společnost, krátce působí ve firmě Kofola, až ve finále zakotví na CEO pozici v restartujícím se portálu Atlas. Lákalo mne mít moc ovlivňovat firemní kulturu, ale zároveň také příjmy, náklady i strategii. Podobně jako u Českého Telecomu zde byla také výzva v podobě mizerného PR. Hlavní cíl byl opět shodný s Českým Telecomem, tedy připravit společnost na prodej. Své působení v Atlasu hodnotí Duroň ze zpětného pohledu jako velmi úspěšné. Očekávání akcionářů Atlasu ohledně prodeje byla přehnaná, společnost byla dlouho ve dluhu, v krátkém době se podařilo dostat tu firmu do pozitivních čísel. Do té doby zde nebylo spoustu věcí podchycených smluvně, spousta služeb se platila, ale již dávno se neodebírala, říká Duroň a doplňuje: Ve výnosech jsme postavili novou prodejní síť a meziročně jsme vyskočili o 68 %, přesto ovšem nebyla situace dvakrát růžová.

Málokdo dnes tuší, že mezi vážnými zájemci o portál byl také tehdejší Vodafone, ten ovšem ve finále tratil zájem kvůli předimenzované ceně. Než Atlas předal Pavlu Doležalovi z NetCentra, projevilo Centrum zájem celkem dvakrát, poprvé si však nabídku čistě z personálních důvodů rozmyslelo. A jak se dívá na stav portálu dnes? Obecně mi současná strategie vůbec nesedí, úplně se vzdává výhod utilizace, kdy jeden portál pokrývá segment starších lidí a druhý je orientovaný na mládež. V mých očích už Atlas neexistuje, a je to myslím škoda, uzavírá Duroň.

Logo NetClub
Hostem dalšího setkání osobností českého Internetu NetClub bude Petr Koubský, známý IT analytik a guru. Registrovat se můžete už nyní. Záznamy z předchozích setkání naleznete na NetClub blogu.
34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 8. 2009 4:06

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »