Dráhy chtějí Internet v Pendolinu a zásuvky i ve 2. třídě

Signál mobilních telefonů v některých vlacích bude i nadále špatný. České dráhy a mobilní operátoři nenašly shodu v otázce instalace repeaterů. Naopak u internetového připojení se snad blýská na lepší, WiFi v Pendolinu by se mohlo začít testovat už v létě. „Zásuvky budeme instalovat do vozů 2. třídy pro dálkovou dopravu, a to ať již nově dodávaných, nebo procházejících modernizací většího rozsahu," říká Petr Šťáhlavský.

České dráhy (ČD) bývají často označovány za molocha, který ze státní kasy každoročně odčerpá miliardové částky nad rámec plateb za objednané vlakové spoje. Nedávno se v médiích objevily informace o tom, že prostředky, které ČD získaly převodem části svého majetku na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) a které byly původně určeny na obnovu vozového parku, byly nakonec ve větší míře „projedeny“. ČD za ně prý uhradily ztráty z osobní dopravy. Před několika dny dokonce musela situaci zachraňovat vláda, když schválila mimořádný příspěvek ve výši 3,2 miliardy korun, na pokrytí nákladů za ztrátové regionální spoje. Ty už podle vedení ČD nemůže firma hradit ze zisků nákladní dopravy tak, jako v minulosti.

Je však nutné uznat, že se ČD snaží. Za posledních několik let bezesporu vylepšily své PR, lákají nové cestující například na zajímavé výlety, výhodné nabídky, různé slevy nebo půjčovny kol. Problémem je ale skutečnost, že když nový cestující dorazí na nádraží, se zklamáním zjistí, že usměvavá rodinka v čistém moderním vlaku je často pouze chiméra. Dráhy sice mají určitý počet moderních vozů, ale ty posílají převážně na mezinárodní spoje. Rychlost obměny vozového parku je jednoduše nedostatečná a to jak u rychlíkových vagonů, tak u příměstských jednotek.

E-shop je čím dál populárnější

Určitá asymetrie platí i ve vztahu ČD k Internetu a moderním technologiím. Na jedné straně se je snaží využívat jako prodejní, informační a prezentační kanál, na straně druhé, ale zatím nedělají příliš pro to, aby umožnily cestujícím využívat internetové připojení i cestou ve vlaku.

Dráhy například všemožně propagují nákup jízdenek prostřednictvím telefonu a e-shopu. Připravují exkluzivní zvýhodněné jízdenky do vybraných tuzemských, ale i zahraničních destinací. A zdá se, že obliba tohoto prodejního kanálu roste. Jen za první čtvrtletí nakoupili zákazníci přes e-shop a telefon 111 tisíc elektronických jízdenek. Oproti stejnému období loňského roku vzrostl počet takto prodaných jízdních dokladů skoro o 40 %. Zajímavostí je, že platební systém PaySec, jehož prostřednictvím mohou zákazníci v e-shopu platit, využilo v prvních čtyřech měsících letošního roku jen 5 procent nakupujících.

Struktura prodeje e-shop ČD

V lednu až březnu se na eShopu ČD prodalo 110 850. Za minulý rok s ČD cestovalo více než 175 milionů cestujících.

V současné době lze prostřednictvím e-shopu koupit jízdenky na vlaky vyšší kvality (SC, EC, IC), ale i na více než 500 rychlíkových spojů. Rozšíření o další typy vlaků nelze v nejbližší době očekávat. Dráhy se totiž bojí jejich zneužívání.

„Uvažujeme o rozšíření prodeje také na některé typy jízdenek pro regionální dopravu. Tam je však nutné dořešit ochranu před zneužitím. Běžné jízdenky mají více než 5 ochranných prvků včetně prvků, které jsou užívány k ochraně bankovek. Přísně zúčtovatelný a evidovaný doklad je i jen papír pro tisk jízdenek. Při elektronickém prodeji si jízdenky tiskne sám cestující a v současné praxi si může vytisknout libovolný počet dokladů. Je tedy třeba zajistit ochranu před zneužitím jinou formou,“ říká Petr Štáhlavský z tiskového oddělení ČD.

Nákup jízdenek na Internetu je nejen pohodlným, ale také elegantním řešením, protože umožňuje obejít celý proces standardního nákupu. Cestující si totiž může jízdní doklad vytisknout nebo uložit na přenosné zařízení a při kontrole jej ukázat na displeji notebooku či PDAčka. Představte si ale, že si notebook zapomenete před cestou nabít a ve vlaku vám „klekne“. Pokud pojedete ve vagónu 2. třídy, budete mít většinou smůlu. Na zásuvky se totiž za minulého režimu ve východoněmeckých a československých vagónkách nepamatovalo. Vlastně ani nebylo proč. A opět jsme u zastarávání vozového parku, které není jen technické, ale i morální.

A ČD na možné problémy se zásuvkami upozorňují i na svém webu. „V případě, že s sebou do vlaku taháte i nějaké to elektronické displejové udělátko (PDA, notebook, atd.), které dokáže jízdenku zobrazit, nemusíte si ji ani tisknout. Stačí ji ukázat na monitoru/displeji. Avšak je třeba počítat s možností, že se notebook vybije a že zásuvky ve vlaku nemusí být plně funkční, tudíž pro jistotu doporučujeme si jízdenku vytisknout,“ píše se v návodu, jak nakupovat jízdenky přes e-shop.

Kde najdete zásuvku?

Zásuvky naopak najdete ve vozech 1. třídy. „V zásadě všechny nově dodané a modernizované vozy a oddíly 1. třídy (tedy jak pro dálkovou tak pro regionální a příměstskou dopravu) nejméně od roku 2000 jsou vybaveny zásuvkami, jde o řady 471 CityElefant, 680, Apee/Aee (reko MOVO včetně verze s klimatizací), Ampz 2. série, 954.2, ale také nové a modernizované lůžkové vozy WLABmee a WLABmz,“ upřesňuje Petr Šťáhlavský.

Vůz 1. třídy Apee141

Vůz 1. třídy typu Apee141. Zásuvka je schovaná za záclonkou? Zdroj: http://www.va­gonweb.cz. Foto: manil (2008)

U starých vozů, například rychlíkových vagonů, které brázdí české koleje dvacet, třicet, ale i čtyřicet let, budete zásuvky hledat marně. Takových vozů mají ČD více než sedmdesát. Těch se zásuvkami může být okolo čtyřiceti. V současné době probíhají opravy vagónů Siemens z první dodávky z let 1998 a 1999, v jejichž rámci jsou dosazovány zásuvky. Do konce letošního roku by se tak na českých kolejích mělo objevit dalších devět vozů vybavených zásuvkami.

Vůz 1. třídy

Vůz 1. třídy typu A150. Zásuvku byste v něm hledali marně. Zdroj: http://www.va­gonweb.cz. Foto: Vít Hinčica (2009)

U vozů druhé třídy je situace o poznání horší. Podle vyjádření Petra Štáhlavského jsou vozy 2. třídy vybavovány zásuvkami od dodávek vozů Siemens druhé série, tedy od roku 2006. Snahou ČD je do budoucna dosazovat zásuvky i do rekonstruovaných vozů. Jak si ale vysvětlit skutečnost, že vozy 2. třídy, které nedávno prošly celkovou opravou v ŽOS Trnava, resp. MOVO Plzeň, zásuvky nemají? Petr Šťáhlavský tvrdí, že „v době zpracování zadání a přípravy smlouvy takový požadavek neexistoval.“ Zásuvky se měly také začít montovat i do druhé třídy Pendolina, ale k tomu se ještě vrátíme později.

Vůz 2. třídy Bmz241

Vůz 2. třídy typu Bmz241. Zatím jediná „dvojka“ se zásuvkou. Zdroj: http://zeleznice.e-metro.cz. Foto: RIS (2007)

Malá rekapitulace na závěr. Zásuvky najdete v 1. třídě vozů řady 471 CityElefant, 680 Pendolino, Apee144, Apee141, Aee147, Aee142, Ampz143 (výrobce SKV Zličín), 954.2, v lůžkových vozech WLABmee a WLABmz, a ve vozech 2. třídy Bmz241(výrobce SKV Zličín). Do konce letošního roku budou vybaveny zásuvkami i vozy Ampz146 (výrobce SGP Siemens Wien a MSV Studénka). Aktuální řazení vlakových spojů můžete najít například na stránkách občanského sdružení Želpage.

Situaci v 2. třídě tak zachraňují zahraniční železniční společnosti, které do České republiky posílají své vlaky na mezinárodních spojích. „Kromě výše zmiňovaných vozů ČD jsou na území ČR provozovány zahraniční soupravy a vozy, které jsou vybaveny zásuvkami. U vozů německých DB a rakouských ÖBB jsou zásuvky instalovány v obou třídách,“ doplňuje Petr Šťáhlavský.

Ampz OBB

Vůz 1. třídy typu Ampz rakouských spolkových drah. Zdroj: http://www.va­gonweb.cz. Foto: pd (2008)

Repeatery ve vlacích nebudou

V prosinci minulého roku vyšel na Lupě článek o problémech se signálem sítí mobilních operátorů v některých vlacích ČD. Operátoři tehdy shodně prohlašovali, že problém je v konstrukci vagónových skříní, díky níž prý dochází k útlumu signálu uvnitř vlaku. Na vině měla také být také pokovená okna, která se používají u moderních vagónů kvůli termoizolaci. ČD zase tvrdily, že prvotním problémem na řadě míst je kvalita signálu a nikoliv pokovená okna nebo skříň vlaku.

Celý problém se měl vyřešit dosazením tzv. repeaterů, zařízení, která přenesou signál z vně vagonu do jeho vnitřku. Jenže stejně tak, jak se zúčastněné strany nemohly shodnout na příčinách problémů se signálem, neshodly se ani na jeho řešení. Operátorům se totiž moc nechtělo instalování repeaterů do souprav zainvestovat. A tak ačkoli se ve vlacích minulý rok otestovaly tři různé typy repeaterů, nakonec z projektu, který by přispěl ke zkvalitnění signálu uvnitř vlaku, asi sejde. Zdá se totiž, že ČD se už na projektu podílet nehodlají.

„Není nám známo, že by mobilní operátoři změnili své stanovisko k zavedení této služby do vlaků. Jde o službu mobilních operátorů! ČD se nezabývají poskytováním služeb GSM. Nabízeli jsme velmi výhodné podmínky včetně spoluúčasti (i finanční) na zavedení systému, přesto mobilní operátoři tento projekt nerealizovali. Naopak jinde musejí operátoři za šíření signálu a umístění svých zařízení platit. Naše nabídka pro ně byla mnohem výhodnější. Nabídkám operátorů se nebráníme, ale v současné době sledujeme jiné priority – Internet," dodává Šťáhlavský.

Internet v Pendolinu ještě letos?

Nikoli však internetové připojení přes GSM, ale s největší pravděpodobností technické řešení, které umožní rozvést signál WiFi po celé soupravě. Plány z minulého roku hovořily o jaře 2009, kdy měl být spuštěn testovací provoz připojení v 1. třídě Pendolina. „Pokud vše proběhne podle plánů, tak by mohlo technické řešení jít do testů v jednom Pendolinu v únoru 2009, tedy v termínu, na jaký je plánována periodická oprava soupravy,“ píše ve svém prosincovém článku Patrick Zandl.

Nyní je ale jasné, že souprava, která měla periodickou prohlídku na jaře letošního roku, žádné podobné zařízení namontováno nemá. Nicméně podle Šťáhlavského by mělo „do 30. 6. 2009 být vyhlášeno výběrové řízení na zajištění možnosti připojení k internetu v jednotkách Pendolino formou poskytování služby. Testování bude součástí průběhu výše uvedeného výběrového řízení.“ Zpoždění ve vyhlášení výběrového řízení mělo vliv i na další připravovaný záměr. Tím mělo být dosazení zásuvek do 2. třídy Pendolina, kde zatím chybí.

Pendolino interiér

V 1. třídě Pendolina by se už brzy mělo začít testovat připojení k Internetu. Zdroj: http://www.ces­kedrahy.cz

„Záměr dosazení zásuvek do vozů druhé třídy Pendolina byl vázán nejen na provedení periodické opravy po proběhu 1 200 000 km, nýbrž i na montáž Internetu. Z těchto předpokladů byl u jednotky 680.002 splněn pouze jeden. Dosazení zásuvek je však možné při dalších pravidelných opravách. S ohledem na značné kilometrické proběhy jednotek tak nejde o nijak vzdálenou dobu, v zásadě jde o plynule navazující proces,“ vysvětluje Petr Šťáhlavský.

UX16

Závěrem

Kvalitnější signál ve vlacích určitě nebude dílem repeaterů. Pro mobilní operátory se zdá toto řešení příliš složité a nákladné. ČD tvrdí, že nabídly operátorům výhodné podmínky a finanční spoluúčast, otázkou je, jak byla vysoká. Na druhou stranu nevidím důvod, proč by měly ČD mobilním operátorům za instalaci repeaterů vůbec něco platit, když by zisk z používání sítě stejně inkasovali pouze sami operátoři.

Pro cestující může být dobrou zprávou, že ČD si konečně začaly uvědomovat, že vozy obou tříd by v 21. století by měly být vybaveny zásuvkami. Bohužel český národní železniční dopravce na razantnější obnovu vozového parku nemá v současné době finance, i když letos prý investuje do modernizace vozů 4,5 miliardy korun, a tak na kožence bez zásuvky můžeme jezdit ještě pěkně dlouho. Zavedení WiFi do Pendolina je logickým krokem, jak zatraktivnit soupravu v očích cestujících oproti klasickým vlakům vyšší kvality. Například ve Francii už podobné řešení otestovali na palubách vlaků TGV a francouzské dráhy slibují do roku 2010 „zasíťovat“ celou TGV Est flotilu, která čítá 52 jednotek. Samozřejmě v případě ČD bude záležet na tom, zdali nově avizovaný termín tentokrát již opravdu splní.

Anketa

Uvítali byste možnost WiFi připojení ve vlacích ČD?

86 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 6. 2009 13:11
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »