Facebook kupující Waze? Možná byste se měli začít obávat

Pokud jste snad uživateli Waze, tak by možnost pohlcení této společnosti Facebookem měla znamenat zvýšené obavy. A s ohledem na vágní podmínky ochrany soukromí u Waze k tomu nejspíš je dobrý důvod.

V minulém týdnu se objevily spekulace o tom, že Facebook brzy převezme Waze, mobilní naváděcí aplikaci pro motoristy, podpořené i tím, že Facebook a Waze podle všeho spolupracují poněkud více, než bývá běžným zvykem. Citována je i možná cena, jedna miliarda dolarů.

Pokud jste snad uživateli Waze, je možná čas začít vážně přemýšlet nad tím, jaká může být motivace Facebooku. V zásadě jsou totiž možné dvě varianty. Tou první, relativně neškodnou, je, že by se Facebook mohl dostat k mapám a navigačnímu software. Druhá možnost je bohužel podstatně nepříznivější. Facebooku se řadu let nedaří získávat lokační informace o uživatelích. A právě o tyto informace může jít.

Facebook Places se nikdy jako konkurenci Foursquare nepodařilo protlačit. Koupená Gowalla zanikla krátce po koupi a žádné viditelné využití této akvizice se neobjevilo (viz Gowalla zcela skončí v lednu 2012, zaměstnanci a zakladatel jdou do Facebooku). Samotné příspěvky uživatelů Facebooku se v nijak velké míře nepodílejí o lokační informace. Waze naproti tomu o svých uživatelích ví prakticky všechno, včetně velmi detailních informací o tom, kudy jezdí i chodí. A právě tyto informace mohou mít značnou hodnotu. Ty historické samy o sobě, ty budoucí ještě vyšší. Budou totiž jasně identifikovatelné a propojitelné s řadou dalších informací, které Facebook o uživatelích má.

Získání takto podrobných lokačních dat o uživatelích může Facebooku významně pomoci v inzerci (cílení, další možnosti prodeje inzerce) a v souboji s Foursquare. To zůstalo prakticky jedinou geolokační sociální službou a po zániku Gowally stále výrazně roste.

Ze získaných lokačních informací o chování uživatelů je navíc krok k další možné funkčnosti  – té, kterou najdete v podobě Google Now na telefonech s Androidem či jako Siri na telefonech od Apple. Chování uživatelů propojitelné s dalšími aktivitami, předpovídání toho, co budou dělat, kam pojedou, jak tam pojedou. A samozřejmě ideálně propojitelné s marketingem a (hlavně) lokálními prodejci.

Je skutečně čeho se obávat?

Možná není, ale pokud jste alespoň trochu paranoidní a budete chtít z Waze zrušit vaše data, tak byste měli vědět, že Waze na něco takového není příliš připraveno. Pokud chcete účet zrušit, je to možné jedině posláním žádosti v podobě vyplnění formuláře v Google Docs.

Je také dobré vědět, že podmínky ochrany soukromí jsou u Waze hodně vágní. A většinou používají velmi opatrné formulace. Shromažďované informace například mohou jakkoliv používat dál komerčně. 

A co se týče možnosti identifikace takto předávaných a používaných informací? Tam platí pouze to, že „podniknou komerčně přijatelné snahy“ o skrytí vaší identity. („Waze will make commercially reasonable efforts to permanently remove or obscure your identity from your location or route information that is used for aggregated purposes.“)

Stejně tak Waze poměrně jasně říká, že vaše osobně identifikovatelné informace prostě může a bude sdílet. A podle formulace prakticky s kýmkoliv, ať už jsou to sesterské či mateřské společnosti, anebo také partneři a poskytovatelé služeb.

CIF16

Waze may also share personally identifiable information with companies or organizations connected or affiliated with Waze, such as subsidiaries, sister-companies and parent companies. Personally identifiable information may also be shared with Waze's other partners and service providers, with the express provision that their use of such information must comply with this policy. For example, Waze may share your mobile device's Unique Device Identifier (UDID) with ad networks, for the purposes described above.

Stejně tak je dobré vědět, že neexistují žádná pravidla o mazání dat po určité době. Použitá formulace je opět nic neříkající a umožňuje Waze získané informace uchovávat na věky. (Viz například a hlavně: „Waze will retain location and route information for the duration it deems necessary for its reasonable business needs.“)

A co se smazání účtu a dat týče? V podmínkách týkající se soukromí nenajdete o mazání účtu a dat ani slovo. Jinými slovy, jakkoliv můžete Waze požádat pomocí formuláře o zrušení účtu, v podmínkách není ani slovo o tom, že Waze něco takového udělá.

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 5. 2013 23:16

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »