Hlavní navigace

Facebook mění pravidla soukromí, cokoli uděláte, může použít k zobrazení reklam

Daniel Dočekal 27. 11. 2012

Vaše údaje použitelné kdekoliv a kdykoliv, bez povinnosti mazat data třetích stran po 180 dnech, smazání účtu ho nesmaže tak kompletně jako doposud, více agresivity při zvaní vašich „přátel“… Facebook se opět chystá více přitlačit. Soukromí je přežitek.

Vedle „konce demokracie“ (viz Poslední hlasování na Facebooku: Vzdají se uživatelé možnosti odmítat změny?) oznámil Facebook i změny v pravidlech týkajících se soukromí uživatelů.

Cokoliv na Facebooku uděláte nebo napíšete, může být použito k tomu, aby vám byla zobrazena reklama, říká Erin Egan, která má ve Facebooku na starosti ochranu osobních údajů. “Podle našich pravidel vám můžeme na základě dat, která na Facebooku získáme, ukazovat reklamy i mimo Facebook.

Facebook ruší pravidlo, podle kterého informace o uživatelích získané od inzerentů a třetích stran ukládal pouze po 180 dní. Nově si je bude ponechávat „tak dlouho, jak bude potřebovat“. Což mimo jiné může znamenat třeba to, že pokud nějaká firma na Facebook nahraje seznam e-mailů svých klientů, Facebook si je bude moci ponechat. Dříve je mohl využívat pouze 180 dní (a pak je měl teoreticky smazat). A stejné pravidlo se týká jakýchkoli informací, které někdo na Facebooku zveřejní.

Podle zahraničních médií (viz například GigaOM změna „Data use policy“ (dřívější „Privacy policy“) znamená, že Facebook zřejmě začne data o uživatelích používat pro reklamu mimo Facebook. Brzy tak může vzniknout něco na způsob konkurence reklamního systému Google AdWords/AdSense, v minimální podobě možná velmi brzké doplnění Instagramu o inzerci Facebooku.

TIP: www.our-policy.org se snaží dosáhnout toho, aby „poslední hlasování“ na Facebooku skutečně proběhlo. Tedy aby v prvním kroku vzniklo sedm tisíc komentářů a Facebook tak byl, v druhém kroku, přinucen hlasovat. A aby 30 procent uživatelů Facebooku zabránilo v aktuálně navrhovaným změnám. Mimo to ale velmi dobře poukazuje na řadu nejasností a problémů souvisejících se „soukromím“ na Facebooku

Pomalé plíživé změny aneb „soukromí je mrtvé“

Facebook chystá ještě na několik dalších změn – informace o pohlaví se stane veřejně dostupným údajem (a jistě se stane údajem používaným pro cílení reklamy mimo Facebook). Deaktivovaný účet už nebude neviditelný, přátelé ho stále uvidí. Zrušení účtu nesmaže všechno – některé věci na Facebooku zůstanou (například zprávy, které jste někomu napsali). Mění se i užívání cookies, což se dalo čekat – pro externí inzertní síť a zajištění příjmů i z mobilních aktivit potřebuje Facebook vyšší míru „šmírování“ uživatelů.

Co dalšího se změní? Facebook bude například agresivnější při zvaní „vašich přátel“ na Facebook. V původní podobě posílal maximálně dvě pozvánky, nově je v pravidlech uvedeno, že pošle „několik“ pozvánek. Jiným slovy tolik, kolik uzná za vhodné. Poměrně zajímavé jsou i zmínky o „Friend Finder“ službě – údaje z ní Facebook dnes může libovolně používat, nově ale mění formulaci z „nalezených přátel pomocí“ na pouhé „použití“. Je tak zjevné, že jakýkoliv import kontaktů do Facebooku je pro ně velmi cenný zdroj informací.

Ve finále je docela trefné to, co zmiňuje Forbes: Facebook už nemá „Pravidla ochrany soukromí“ („Privacy policy“) ale pouze „Zásady používání dat“ („Data use policy“). Což je podstatně přesnější název, jasně totiž vyjadřuje, že jde pouze o to, jak společnost využije data, která o svých uživatelích má. O ochranu jejich soukromí už nejde.

Co dělat, když se vám změny nelíbí

S výše popsanými změnami uživatelé jako obvykle nemohou prakticky nic udělat. A oznámení je jen formalitou, protože řadu věcí mohl Facebook udělat i bez něj. Ostatně neexistuje v podstatě žádný způsob, jak ověřit, že dodržuje své sliby ohledně ochrany dat.

MIF16

Pokud se Facebooku nemůžete vyhnout (třeba proto, že ho potřebujete kvůli zaměstnání), je lepší ho používat tak, jako by šlo o veřejný prostor, a podřídit tomu vše, co na něj vložíte. Slibům Facebooku, že vámi vložené věci „ukáže jen přátelům“, po zkušenostech z let minulých nelze věřit. Zažili jsme postupné „odemykání“ soukromí i řadu chyb programátorů Facebooku, které „zaručeně privátní“ věci zpřístupnily komukoliv.

Pokud Facebook používáte, je každopádně dobré vědět, co dělá a co v budoucnu dělat chce. I když pokud se vám to nelíbí, máte jen jedinou možnost – Facebook nepoužívat. A samozřejmě nezapomenout blokovat jeho cookies, protože vás bude sledovat i přesto, že už nebudete jeho uživatelem.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Vitalia.cz: Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban