Hlavní navigace

Facebook mění pravidla soukromí, cokoli uděláte, může použít k zobrazení reklam

Daniel Dočekal

Vaše údaje použitelné kdekoliv a kdykoliv, bez povinnosti mazat data třetích stran po 180 dnech, smazání účtu ho nesmaže tak kompletně jako doposud, více agresivity při zvaní vašich „přátel“… Facebook se opět chystá více přitlačit. Soukromí je přežitek.

Vedle „konce demokracie“ (viz Poslední hlasování na Facebooku: Vzdají se uživatelé možnosti odmítat změny?) oznámil Facebook i změny v pravidlech týkajících se soukromí uživatelů.

Cokoliv na Facebooku uděláte nebo napíšete, může být použito k tomu, aby vám byla zobrazena reklama, říká Erin Egan, která má ve Facebooku na starosti ochranu osobních údajů. “Podle našich pravidel vám můžeme na základě dat, která na Facebooku získáme, ukazovat reklamy i mimo Facebook.

Facebook ruší pravidlo, podle kterého informace o uživatelích získané od inzerentů a třetích stran ukládal pouze po 180 dní. Nově si je bude ponechávat „tak dlouho, jak bude potřebovat“. Což mimo jiné může znamenat třeba to, že pokud nějaká firma na Facebook nahraje seznam e-mailů svých klientů, Facebook si je bude moci ponechat. Dříve je mohl využívat pouze 180 dní (a pak je měl teoreticky smazat). A stejné pravidlo se týká jakýchkoli informací, které někdo na Facebooku zveřejní.

Podle zahraničních médií (viz například GigaOM změna „Data use policy“ (dřívější „Privacy policy“) znamená, že Facebook zřejmě začne data o uživatelích používat pro reklamu mimo Facebook. Brzy tak může vzniknout něco na způsob konkurence reklamního systému Google AdWords/AdSense, v minimální podobě možná velmi brzké doplnění Instagramu o inzerci Facebooku.

TIP: www.our-policy.org se snaží dosáhnout toho, aby „poslední hlasování“ na Facebooku skutečně proběhlo. Tedy aby v prvním kroku vzniklo sedm tisíc komentářů a Facebook tak byl, v druhém kroku, přinucen hlasovat. A aby 30 procent uživatelů Facebooku zabránilo v aktuálně navrhovaným změnám. Mimo to ale velmi dobře poukazuje na řadu nejasností a problémů souvisejících se „soukromím“ na Facebooku

Pomalé plíživé změny aneb „soukromí je mrtvé“

Facebook chystá ještě na několik dalších změn – informace o pohlaví se stane veřejně dostupným údajem (a jistě se stane údajem používaným pro cílení reklamy mimo Facebook). Deaktivovaný účet už nebude neviditelný, přátelé ho stále uvidí. Zrušení účtu nesmaže všechno – některé věci na Facebooku zůstanou (například zprávy, které jste někomu napsali). Mění se i užívání cookies, což se dalo čekat – pro externí inzertní síť a zajištění příjmů i z mobilních aktivit potřebuje Facebook vyšší míru „šmírování“ uživatelů.

Co dalšího se změní? Facebook bude například agresivnější při zvaní „vašich přátel“ na Facebook. V původní podobě posílal maximálně dvě pozvánky, nově je v pravidlech uvedeno, že pošle „několik“ pozvánek. Jiným slovy tolik, kolik uzná za vhodné. Poměrně zajímavé jsou i zmínky o „Friend Finder“ službě – údaje z ní Facebook dnes může libovolně používat, nově ale mění formulaci z „nalezených přátel pomocí“ na pouhé „použití“. Je tak zjevné, že jakýkoliv import kontaktů do Facebooku je pro ně velmi cenný zdroj informací.

Ve finále je docela trefné to, co zmiňuje Forbes: Facebook už nemá „Pravidla ochrany soukromí“ („Privacy policy“) ale pouze „Zásady používání dat“ („Data use policy“). Což je podstatně přesnější název, jasně totiž vyjadřuje, že jde pouze o to, jak společnost využije data, která o svých uživatelích má. O ochranu jejich soukromí už nejde.

Co dělat, když se vám změny nelíbí

S výše popsanými změnami uživatelé jako obvykle nemohou prakticky nic udělat. A oznámení je jen formalitou, protože řadu věcí mohl Facebook udělat i bez něj. Ostatně neexistuje v podstatě žádný způsob, jak ověřit, že dodržuje své sliby ohledně ochrany dat.

Pokud se Facebooku nemůžete vyhnout (třeba proto, že ho potřebujete kvůli zaměstnání), je lepší ho používat tak, jako by šlo o veřejný prostor, a podřídit tomu vše, co na něj vložíte. Slibům Facebooku, že vámi vložené věci „ukáže jen přátelům“, po zkušenostech z let minulých nelze věřit. Zažili jsme postupné „odemykání“ soukromí i řadu chyb programátorů Facebooku, které „zaručeně privátní“ věci zpřístupnily komukoliv.

Pokud Facebook používáte, je každopádně dobré vědět, co dělá a co v budoucnu dělat chce. I když pokud se vám to nelíbí, máte jen jedinou možnost – Facebook nepoužívat. A samozřejmě nezapomenout blokovat jeho cookies, protože vás bude sledovat i přesto, že už nebudete jeho uživatelem.

Našli jste v článku chybu?

27. 11. 2012 11:41

titanik (neregistrovaný)

ne, nemusis ho pouzivat, kdysi, kdyz jsem prechazel z icq na jabber, tak jsem na icq vyvesil, ze za mesic uz mne tam neuvidi (i s oduvodnenim) a nadale se budu nachazet pouze na jabberu, 80% do mesice prislo za mnou, o 10% jsem stejne nestal, a pro ten zbyrek jsem asi nebyl potreba, takze mi to nakonec udelalo selekci, kdo o mne stoji a kdo ne

27. 11. 2012 10:01

sax (neregistrovaný)

Ad blokování cookies: Nebylo by špatné to rozvést v nějakém článku...

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku