Facebook spustil App Center, tržiště s aplikacemi

Nepovedený pokus o konkurenci AppStore či Google Play selhává na zásadním nedostatku. Facebook nemá vlastní mobilní platformu. App Center je tak užitečná pomůcka jenom pro klasické Aplikace. Bude ale hodně záležet na tom, jak bude Facebook toto tržiště udržovat a aktualizovat.

Zlé jazyky tvrdí, že směřujeme k tomu, že každá firma bude mít svůj vlastní AppStore, tržiště s aplikacemi. A občas tomu dění i poměrně dost nasvědčuje. Facebook spustil App Center – www.facebook.com/ap­pcenter ve snaze lépe zviditelnit mobilní aplikace (hlavně hry) a klasické Aplikace (opět hlavně hry, ale občas mezi nimi najdete i nějaké užitečné věci pro Timeline či propojení se světem mimo Facebook).

Facebook App Center může být hodně podstatnou částí skládačky hypotetického Facebook Phone – tam se bez vlastního obchodu s aplikacemi obejít nedá. Bohužel k tomu, aby něco takového fungovalo, by Facebook skutečně musel mít reálnou mobilní platformu. V aktuální podobě App Center umožňuje najít aplikace poskytované jak zdarma, tak za peníze – placená varianta je přitom novinkou, až doposud nebylo možné aplikace na Facebooku poskytovat tímto způsobem.

Pro uživatele mobilních telefonů je ale App Center poněkud komplikované, žádná přímá instalace aplikace zde možná není, vše je řešeno přes „Odeslat do mobilu“ – uživatel získá odkaz, co vede poněkud nesmyslně na web – a pokud má štěstí, tak po otevření stránky v mobilním prohlížeči získá aplikaci dalším odkazem do AppStore od Apple či Google Play od Google.  V reálné podobě ale kliknete na „Odeslat do mobilu“ a nestane se vůbec nic – musíte vědět, že v klasické mobilní aplikaci Facebooku najdete (v Upozorněních) další pokyny.  V App Center si tak můžete prohlížet katalog mobilních aplikací (jako je například Instagram), ale tím to končí. Bohužel Facebook u aplikací neví, zda mají verzi právě pro váš telefon, takže až se proklikáte na web aplikace, možná zjistíte, že pro váš telefon prostě dostupná není.

Od oznámení v podobě „Aplikace Spotify je nyní připravena k použití ve vašem mobilním zařízení. Začněte ji používat“ je k získání aplikace bohužel hodně dlouhá a krkolomná cesta. Otevře se prohlížeč, tam stránka ze Spotify.com, tam teprve odkaz na aplikaci do Google Play. A protože jsme v ČR, tak v tomto konkrétním případě končíte na „Nebyly nalezeny žádné výsledky“. 

Webové aplikace v App Center najdete bez problémů a používat je můžete také bez problémů – tady nejde o žádnou novinku, jde o klasické Aplikace, které na Facebooku fungují již dlouho a App Center zde může nabídnout užitečné věci v podobě pohledů na přehled nejpoužívanějších, doporučení či přehled aplikací, o které aktuálně roste zájem.

Aktuálně v App Center najdete zhruba 600 aplikací (v AppStore či Google Play najdete stovky tisíc aplikací). a není vůbec jasné, jak vlastně Facebook zajistí, aby App Center byl vůbec vidět – protože tradičně moc není – zbytek Facebooku příliš ohled na existenci App Center nebere. A Apps and Games, kde uživatelé doposud viděli a objevovali aplikace, vypadá stále stejně. Žádná změna, dokonce ani tak malá, aby zde byla informace o existence App Center.

App Center by měl samozřejmě být dostupný přímo v mobilním telefonu, ale bude pravděpodobně nutné si počkat na aktualizaci aplikace, verze pro Android ani po čerstvé aplikaci prozatím App Center nenabízí. A doufejme, že v mobilu se po nalezení chtěné aplikace opět neocitnete na stejné webové stránce, jako když použijete „Send to mobile“ z webové verze.

Co si o Facebook App Center myslet?

Je to slušný katalog webových aplikací a pro uživatele Facebooku může být užitečný. Hlavně tím, že mohou snáze najít aplikace a vidět co používají ostatní lidé. Pro mobilní aplikace je App Center nepoužitelný a jasně ukazuje, že Facebook je na mobilních telefonech prostě jenom jednou z dalších aplikací a nedokáže nabídnout nic, co by se dalo dobře používat a dávalo smysl. Což je ostatně logické, Facebook se zde snaží duplikovat App Store či Google Play a v informacích o aplikacích a hrách mu chybí příliš mnoho informací.

Prozatím nevíme nic ani o konkrétních podmínkách pro vývojáře, není ani známo jako hodně bude Facebook používat své tradiční cenzorské přístupy. Jak se například bude projevovat slib v podobě „You’ll only see high quality apps in the App Center, based on user ratings and engagement“? Tedy, že v App Center uvidíte pouze vysoce kvalitní aplikace a že to bude založeno na známkování uživateli a zapojení uživatelů.

MIF16

A kdy můžeme čekat první případy většího zneužívání App Center, objevení bezpečnostních chyb, úniků informací o uživatelích aplikací. Prostě toho všeho, čím si prozatím vše „nové“ od Facebooku prošlo. Nevíme ani kdy App Center bude dostupný v dalších zemích, protože tradičně byl spuštěn „pouze v USA“. 

Ať je to prozatím jakkoliv, katalog Aplikací Facebooku citelně chyběl už dlouho. A všechny předchozí pokusy k ničemu použitelnému nevedly. A pokud jednoho dne skutečně Facebook bude mít Facebook Phone, je nejvyšší čas začít pracovat na vlastním „AppStore“. 

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 6. 2012 13:17

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »