Facebook vytváří komplexní „profily“ pro kohokoliv na Internetu, ne pouze pro registrované uživatele

„Stínové“ profily vytváří Facebook řadou metod, zejména ale za pomoci vlastních uživatelů. V nejbližší době se touto praktikou bude zabývat irský úřad na ochranu osobních údajů, kam Facebook v evropském právním prostoru spadá.

Šmírování lidí Facebookem si Facebook dal patentovat (viz Facebook si šmírování lidí nechal patentovat) a šmíruje kohokoliv, ne pouze vlastní uživatele.  Na POOH.CZ se tento problém řešil 4. října. Tento týden světová média s překvapením zjistila, že šmírování Facebooku má ještě děsivější rozměry.

Záznamy o internetových uživatelích vytváří Facebook v prvním momentu pro kohokoliv, komu přidělí unikátní cookie – tu je možné získat návštěvou Facebooku (i bez přihlášení) nebo návštěvou webu, kde je  umístěn některý z prvků Facebooku – Like/Líbí knoflíky, komentáře (fb:comments) a řada dalších. Podobným způsobem samozřejmě funguje i řada dalších služeb stejného charakteru – Google Analytics také „šmíruje“ kohokoliv, kdo je na Internetu. Na rozdíl od Facebooku ale tato data později neumí spojit s konkrétní osobou (respektive „prozatím“ nic takového zjevně nedělá). Používá je nicméně jako součást služeb pro provozovatele webů, kdy jim umožňuje sledovat například průchody „osob“ napříč jimi provozovanými weby.

Facebook jde daleko za hranici anonymního identifikátoru návštěvníka

Upozorněním na to, že Facebook shromažďuje informace i o návštěvnících co nejsou uživateli Facebooku najdete v přehledu stížností u irského Ministerstva (v PDF zde) – v jedné z několika desítek stížností, které irský úřad obdržel.  Jsou součástí podání australského studenta práv, který mimo jiné zjistil, že Facebook vaše “smazaná” data (samozřejmě) nemaže.

Budované profily o „ne-uživatelích“ zahrnují jména, e-mailové adresy, telefonní čísla, bydliště i informace o zaměstnání. Výsledkem jsou tzv. „stínové profily“ a jejich existence porušuje řadu platných zákonů po celém světě, včetně konkrétního irského Data Protection Act (Zákon na ochranu údajů).

Facebook Ireland is creating extensive profiles of non-users and it is  also enriching existing user profiles (see attachment 04). This is done in the background without  notice to the data subject (“shadow profiles”); the user or non-user is only experiencing some of the  result of these shadow profiles: There are “friend” suggestions by Facebook Ireland based on the  information or non-users get invitations showing many users that they actually know in real life. 

Vedle možností automatického získávání údajů Facebook využívá vlastních uživatelů k tomu, aby získával další informace – slouží mu k tomu přístup do poštovních schránek (ten důvěřiví uživatelé dávají v dobré víře aby Facebook mohl najít jejich přátele), přístup do adresáře Skype, nezodpovědní správci Facebook Stránek (nahráli na Facebook kompletní kontaktní informace svých zákazníků a partnerů, aby je Facebook mohl „pozvat“ na jejich Stránku). 

EBF16

„Souboj“ (nejenom) Maxe Schremse s Facebookem už má i vlastní doménu – europe-v-facebook.org 

Jedním z nejvíce problematických momentů je i import kompletních informací z telefonních seznamů v chytrých telefonech – tam Facebook zpracuje veškeré dostupné informace, ale samotným uživatelům ani neumožní získat mailové adresy jejich přátel – odstranění Facebook aplikace z telefonu znamená ztrátu všech kontaktů z Facebooku, data od uživatele již Facebook získal a zpracoval.

Výsledkem je existence velkého množství databází a údajů o uživatelích, kteří vůbec na Facebooku nejsou. A kteří v principu nakonec ani nemusí používat jakékoliv weby, které vůbec Facebook používají. Případně, uživatelů, kteří se šmírování Facebookem brání blokováním cookies – aktivita jejich „přátel“ znamená, že Facebook získává informace o o těchto lidech. Bez jejich vědomí a bez možnosti kontroly. 

46 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 12. 2012 14:07

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»