Gmail neusíná na vavřínech: s čím novým zatím letos populární e-mailová služba přišla?

Nemáme za sebou ani první polovinu tohoto roku a už lze říci, že se Google letos hodně činil ve vylepšování služby Gmail. Co kromě skokového navýšení kapacity přichystal nového pro své uživatele?

Nedávno jsme psali o novinkách, které nabídne nová verze služby Email.cz z produktového portfólia portálu Seznam.cz. Jejím největším konkurentem mezi česky komunikujícími službami, které poskytují e-mailovou schránku zdarma, je v současnosti zřejmě Gmail od amerického internetového kolosu Google, který také tuto svou službu vylepšuje, ovšem průběžně.

Objevily se inovace zásadního charakteru, které lze označit za další killer-feature. Přišly také funkce, které s nadšením přijímány nebyly. Některé experimentální funkce byly odstraněny, jiné naopak nasazeny do základní výbavy. Skokově se zvýšila kapacita schránek. Pojďme si tedy shrnout jaké nové funkce letos zatím svým uživatelům Gmail nabídl.

Neomezená kapacita? Ne, jenom skok na 10 GB

E-mailové schránky o datově neomezené kapacitě nabízí vedle v úvodu zmíněné české e-mailové služby od portálu Seznam.cz také například Hotmail (donedávna Windows Live Hotmail) od Microsoftu. Google zatím stavidla neotevřel naplno. Kráčí totiž jinou cestou. Dost možná víte, že kapacita e-mailových schránek vedených u služby Gmail neustále roste každou sekundou.

Místo pro poštu se sice zvětšuje pomalu, ale zvětšuje. Na konci dubna se kapacita schránek pohybovala okolo 7,5 GB. V návaznosti na spuštění Google Drive došlo k jejímu  skokovému zvýšení. Koncem letošního čtvrtého měsíce tak atakovala hranici 10 GB, kterou o na konci května již překračovala

Gmail již pojme více než 10 GB dat zcela zdarma.

Další kapacitu je možné přikoupit, ale oklikou. Každý, kdo si zaplatí alespoň nejnižší možné navýšení úložné kapacity služeb Google Drive a Picasa Web Albums (služby placený prostor sdílejí), získá zároveň navýšení kapacity e-mailové schránky vedené u služby Gmail na 25 GB. Nejlevněji se k této kapacitě lze propracovat za 15 dolarů ročně bez daně.

Gmail o kapacitě 25 GB lze získat přikoupením prostoru pro služby Google Drive a Picasa Web Albums od 15 dolarů ročně.

Gmail efektivní našeptávač pro lepší prohledávání uložené pošty

Teď k trochu žhavější novince. Google nedávno oznámil, že se chystá vylepšit funkci webového uživatelského rozhraní služby Gmail pro prohledávání obsahu e-mailové schránky. Ta dostane nový našeptávač, který na základě formulovaného vyhledávacího dotazu bude nabízet možnosti vycházející z obsahu e-mailů uložených ve schránce.

To je hodně zajímavá věc a pro uživatele s velkým množstvím korespondence se toto vylepšení jeví jako klíčová inovace. Google nový našeptávač nejdříve spustí ve webovém rozhraní v anglickém jazyce. Zpřístupnění pro lokalizace do dalších jazyků včetně češtiny je na programu později (v řádu měsíců).

Novinka se zatím týká služby Gmail pro řadové uživatele, nikoliv služby Gmail z balíčku Google Apps (ať už v placené či neplacené variantě). To nepotěší mnohé uživatele, kteří si Gmail provozují na vlastní doméně. Přitom by se čekalo, že alespoň ti platící budou při uvádění nových funkcí upřednostňováni. 

Překládání e-mailů zvedlo vlnu kritiky a emocí

V útrobách Gmail Labs se již hodně dlouho nacházel volitelný doplněk, jenž nabízel překlad každého doručeného e-mailu, který nebyl v jazyce nastaveném pro Gmail jako výchozí. Google počátkem letošního května usoudil, že je čas tuto funkci, která využívá překladač Google Translate, nasadit do základní výbavy Gmailu.

Zpráva zvedla vlnu nevole kvůli velmi špatným překladům, které Google Translate poskytuje coby orientační strojový překladač. Mezi frekventovanějšími jazyky překládá na vyšší úrovni (stále však nikterak slavně), ale překlady při využití méně frekventované řeči, kterou je třeba čeština, jsou vysloveně tragické. Stačí k pochopení holých vět. V souvětích se překladač ztrácí a nezřídka otočí smysl textu.

Nicméně nasazením překládání e-mailů do ostrého provozu se nestalo nic strašného. Reakce některých médií i řadových uživatelů např. na sociálních sítích byly často přehnané až hysterické. Nasazení Google Translate do Gmailu rozhodně neznamená, že se automaticky (nepřesně a nekvalitně) překládá veškerá pošta, která není napsána v jazyce nastaveném jako výchozí pro službu.

Pokud máte jako výchozí jazyk nastaven češtinu, tak například u e-mailů v angličtině se v záhlaví zprávy objeví nikterak rušivý odkaz pro její přeložení právě do češtiny. Této nabídky můžete a nemusíte využít. Navíc lze nabízení překladů pro jednotlivé jazyky vypnout. Pokud tedy vládnete angličtinou, můžete si nastavit, že u e-mailů v angličtině vám Gmail nemá nikdy nabízet překlad.

Překládání e-mailů je volitelné a lze jej jednoduše vypnout.

Pokud ale dostanete zprávu v řeči, které nerozumíte, může se i špatný překlad hodit. Podobně pracuje s překlady webových stránek prohlížeč Google Chrome, kde počáteční implementace Google Translate také vyvolávala silné emoce. Tehdy však oprávněně, ale Google se evidentně poučil a nastoupení překladače do základní výbavy Gmailu nakonec proběhlo zcela bezbolestně. 

Některé další experimentální funkce naopak skončily v koši

Zatímco překládání pošty přes Google Translate zamířilo z Gmail Labs na seznam základních funkcí, jiné experimentální funkce z Gmail Labs naopak na začátku května putovaly do odpadkového koše. Vyřazené funkce asi většina uživatelů oplakávat nebude. Navíc s vyřazením méně používaných a důležitých experimentálních funkcí došlo naopak na přesun některých těch praktičtějších do základní výbavy.

Nejdříve ale k oněm odstraněným experimentálním funkcím. Z Gmail Labs zmizelo ovládání webového rozhraní gesty myší, skrytí informace o počtu nepřečtených e-mailů u výpisu složek, možnost přesunout sloupec s informačními ikonami ve složkách s poštou či možnost nastavit si vlastní formát zobrazování data.

Z experimentu se standardní funkcí stalo vylepšení titulku okna či panelu prohlížeče, v němž je Gmail otevřen. Nově se na začátek titulku dostává název zobrazené složky s informací o počtu v ní nepřečtených zpráv. Takže i při prohlížení jiné stránky můžete podle titulku panelu poznat, že právě přišel nový e-mail.

V titulku okna či panelu (karty) se nyní přednostně zobrazuje název otevřené složky a počet nepřečtených e-mailů v ní.

Zbytek titulku, který obsahuje méně podstatný text, se oproti dřívější praxi přestěhoval až za informaci o počtu nepřečtených e-mailů. Vylepšena též byla funkce pro tzv. ztlumení konverzací, která krotí příliš rozsáhlé a nepřehledné konverzace obsahující nespočet zpráv třeba i od různých odesílatelů.

Gmail umožňuje offline přístup k poště staré až měsíc

Za elementární nevýhodu výhradního využívání webové rozhraní e-mailové služby, kdy nedochází k ukládání obdržené pošty na pevný disk, je považována závislost na dostupnosti funkčního internetového připojení. Této závislosti se Google snaží Gmail zbavit. Dříve na to šel přes nyní již ukončený projekt Google Gears vyžadující speciální plug-in v prohlížeči. Nyní využívá řešení na bázi HTML 5, které prozatím podporuje jen Google Chrome.

Od konce ledna je k dispozici vylepšená funkce pro offline práci s e-mailovou službou Gmail. Na seznamu novinek figuruje nová stránka s nastavením. Uživatelé si mohou nastavit, jestli chtějí pro offline přístup archivovat data za poslední týden, dva týdny nebo celý měsíc. Stále bohužel nelze offline archivovat veškerou poštu (či minimálně veškerou poštu od určitého data).

Gmail umožňuje v prohlížeči Google Chrome přístup k poště až měsíc staré, aniž by potřeboval přístup na Internet.

Další novinkou je skutečnost, že nyní lze offline přistupovat k přílohám libovolného typu. Google dále zařadil podporu klávesových zkratek a podstatné zapracoval na výkonu webové aplikace dostupné v Chrome Web Store. Vhodná je některá z posledních dvou verzí prohlížeče Google Chrome, protože u starších verzí může docházet k chybám.

Offline Gmail pod Google Chrome umožňuje skoro totéž (s důrazem na „skoro“), co desktopový e-mailový klient bez momentálního přístupu k poště: procházení uložené korespondence (v tomto případě ale jen maximálně měsíc dozadu) či připravit si odpovědi na zprávy anebo novou zprávu k odeslání v okamžiku, kdy opět bude dostupné připojení k Internetu.

V offline režimu si kromě odpovědí na doručenou poštu lze připravit i zcela nové zprávy k odeslání.

Pozn.: v článku bylo původně chybně uvedeno, že Offline Gmail neumožňuje přípravu nových zpráv. Děkujeme čtenářům na upozornění, že tomu tak není. Článek byl opraven.

Gmail má konečně zelenou v celé Evropské unii

A na závěr odbočíme od nových funkcí a vrátíme se ke svého času hodně žhavým kauzám, které konečně byly letos v dubnu snad už definitivně uzavřeny ke spokojenosti uživatelů Gmailu. Možná si vzpomenete, že v některých zemích Google narazil s názvem své e-mailové služby, protože značku Gmail nebo jí podobnou již někdo používal a dělal si na ní pochopitelně nárok.

Přišly spory a Google nakonec nabídl své e-mailové služby v těchto zemích pod názvem Google Mail. V Evropské unii šlo o Velkou Británii a Německo. Nyní má ale Gmail zelenou v celém evropském společenství. Situaci ve Velké Británii se podařilo vyřešit již v roce 2010. A od dubna je problém vyřešen i v Německu.

UX16

Už i němečtí uživatelé si mohou vytvořit e-mailovou adresu ve tvaru uzivatelske.jme­no@google.com.

Google získal jak značku Gmail, tak doménu gmail.de (viz záznam). Nakolik jej oboje přišlo není veřejně známo (v roce 2006 dostal košem, když přišel s nabídkou 250 000 dolarů). Google sice dále na německém trhu používá značku Google Mail, ale pro nově vytvoření účty už nabízí adresy s @gmail.com namísto dlouhého @googlemail.com.

Zatím se Google v Německu drží značky Google Mail, i když podle všech dostupných informací již nemusí.

Využití lokální domény gmail.de je vysoce nepravděpodobné. Je na ní aktivní pouze přesměrování. Google globálně používá doménu gmail.com. Získat pro všechny trhy místní doménu by byl pořádný problém. I u nás je doména gmail.cz obsazená. Google přitom nechce prozradit, jestli by o domény měl vůbec zájem. Zřejmě nehodlá zvedat jejich cenu mezi spekulanty.

36 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 6. 2012 19:03
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »