Google Chrome má tah na branku, Firefox ztratil dech

Tvůrci prohlížečů doslova bombardují uživatele novými verzemi svých výtvorů. Roste však s číslem verze také podíl na trhu? Pro Mozilla Firefox to neplatí. Na záda mu navíc dýchá Google Chrome. Může být naprostou jedničkou?

Prohlížeč Google Chrome v září oslavil de facto teprve své třetí narozeniny, ale tah na branku se mu upřít nedá. Takřka jako jediný současný webový prohlížeč vykazuje trvalý růst svého tržního podílu. Velmi rychle se vecpal do první trojky za první Internet Explorer a druhý Mozilla Firefox. Dlouhodobý trend přitom ukazuje, že pokud se v následujících měsících nic zásadního nezmění, tak si třetí Google Chrome prohodí místo s druhým Mozilla Firefoxem.

Pojďme se podívat na vývoj na trhu dle statistik společnosti Net Applications. V září 2011 se největším tržním podílem mohl pochlubit Internet Explorer, který si z tržního koláče ukousl 54,39 procenta. Podíl Mozilla Firefoxu na druhém místě činil 22,48 procenta. Elitní trojku uzavírá Google Chrome s podílem 16,20 procenta. Daleko vzadu je čtvrté Safari s podílem 5,02 procenta a pátá Opera s podílem 1,67 procenta.

To je tedy současné rozložení sil. Dlouhodobý vývoj na trhu je jasný. Internet Explorer vytrvale klesá. Podíl se mu zmenšil v každém z posledních sedmi měsíců. Meziročně si v září pohoršil o 7,06 procentního bodu. Čtyři poslední měsíce klesá i podíl druhého Mozilla Firefoxu. Meziročně si v září pohoršil o 1,21 procentního bodu. To samozřejmě není významná ztráta, ale můžeme oprávněně hovořit minimálně o stagnaci. 

Google Chrome na rozdíl od obou svých zatím rozšířenějších kolegů vykazuje růst. Jeho tržní podíl se ve statistikách Net Applications trvale zvyšuje každý měsíc již po tři roky, což je úctyhodná bilance. Nejde o nějaký raketový růst, ale přesto se Google Chrome plíživým krokem dere vzhůru. Meziročně si v září polepšil  o 7,44 procen­tního bodu.

Redesign? Mobilní verze?

Jaké jsou zkušenosti s redesignem webu Super.cz? Jaké to je, vyvíjet aplikaci časopisu Respekt pro iPad nebo Amazon Kindle? Zkušenosti osobností, fakta, aktuální témata, taková je letošní konference Czech Internet Forum 2011. Program najdete zde

Google Chrome drží třetí místo od listopadu 2009, kdy se mu poprvé ve statistikách Net Applications podařilo předskočit Safari od Applu. Operu pak prohlížeč Googlu přeskočil už v květnu 2009. Opera dlouhodobě stagnuje, Safari mírně roste. Obecně se však dá říci, že se propast mezi první trojkou a zbytkem pelotonu citelně zvětšuje. Meziročně v září stoupl rozdíl mezi trojkou a čtyřkou na trhu o 6,29 procentního bodu.

Statistika je někdy věcí ošidnou, takže se ještě podíváme na to, co k situaci na poli webových prohlížečů říká StatCounter. V pořadí pěti nejrozšířenějších prohlížečů se nic nemění. Dle dat září 2011 byl první Internet Explorer s podílem 41,66 procenta, druhý Mozilla Firefox s podílem 26,79 procenta, třetí Google Chrome s podílem 23,61 procenta, čtvrté Safari s podílem 5,6 procenta a pátá Opera s podílem 1,72 procenta.

Konfrontace statistik ze dvou různých zdrojů kromě pořadí prohlížečů dle aktuálního tržního podílu potvrzuje také dlouhodobý vývoj. I StatCounter totiž ukazuje, že Internet Explorer a Mozilla Firefox klesají, kdežto Google Chrome roste. V září si prohlížeč Microsoftu meziročně pohoršil o 8,21 procentního bodu. Mozilla Firefox v září meziročně ztratil 4,71 procentního bodu. Google Chrome si naopak v září meziročně polepšil o 12,07 procentního bodu.

Data z obou zdrojů potvrzují stejný vývoj: vedoucí duo Internet Explorer a Mozilla Firefox meziročně ztratilo. Naopak Google Chrome neustále roste. Vývoj během posledních tří let názorně ukazuje graf níže. Zde je krásně vidět, jak StatCounter zaznamenává dlouhodobý pokles Internet Exploreru, kulminaci a následný pokles růstu Mozilla Firefoxu a naopak dlouhodobý růst prohlížeče Google Chrome.

MIF16

Pokud se situace dramaticky nezmění, bude Google Chrome v nejbližších měsících úspěšně atakovat pozici druhého Mozilla Firefoxu, kterému zřetelně došel dech. Otázkou je další vývoj. Microsoft i Mozilla zatím marně hledají lék na odliv uživatelů, resp. klesající podíl zastoupení na trhu. Čísla to jasně ukazují. Naproti tomu Google Chrome drží velmi svižné tempo svého růstu.

Zajímavé bude sledovat měnící se rozložení sil v následujících měsících a letech. Rozeberou si první tři prohlížeče po velkých kusech tržního koláče nebo situace spěje opět k jednomu jasně dominantnímu prohlížeči? A dokáže situaci ještě zamotat Safari, jehož podíl meziročně též vykazuje růst? To ukáže čas.

Anketa

O kterém prohlížeči si myslíte, že bude do konce roku 2012 tržní jedničkou?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 11. 2011 10:52

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »