Ušetřete

Google+ na vlastní kůži: Nová sociální síť je lepší Facebook

Google+ je dokonalejší Facebook, přehlednější, snazší, chytřejší a otevřenější. „Field test“ (nepříliš otevřená beta) má nedostatky a řada věcí není implementována, ale Google se (opakovaný) vstup do sociální sítí povedl.

reklama

Google Plus – https://plus.go­ogle.com/ – je dostupné pouze pro pozvané. A hned na počátku je nutné zdůraznit, že ani pozvaní nemají (prozatím) možnost pozvat další lidi. Google+ je ve „Field Test“ podobě, tedy nepříliš otevřené betě. A co je důležité, jde pouze o část funkčnosti, kterou Google pro integraci sociálních sítí a médií plánuje. Podle informací od Google je aktuální spuštění Google+ nutností – vývoj služby se dostal do stádia, kdy již není možné pokračovat bez zapojení veřejnosti.

Screenshoty Google Plus služby s více ukázkami, než mohl nabídnout tento článek. Další screenshoty mobilní aplikace pro Android.  

„Today, the connections between people increasingly happen online. Yet the subtlety and substance of real-world interactions are lost in the rigidness of our online tools. In this basic, human way, online sharing is awkward. Even broken. And we aim to fix it.“ --- Vic Gundotra, Engineering SVP u Google

Google Circles

Google nový pokus o sociální síť založil od samého počátku na snaze umožnit lidem organizovat své „přátele“ do sociálních kruhů (Circles). Jde o důležitou funkčnost, kterou ostatní sociální sítě nabízejí, ale většinou buď v omezené podobě, nebo v podobě nepraktické k užívání (Facebook umožňuje seznamy přátel, stejně jako Twitter).

Základní myšlenka je, že málokdo má v životě všeobjímající označení pro všechny lidi, které znáte – koncept „Friend“ (Přítel) z Facebooku je dlouhodobě problematický a neudržitelný. Sociální kruhy jsou složitější než jedno plošné zaškatulkování – lidé mají rodinu, blízké přátele (a zpravidla i více různorodých blízkých kruhů přátel), kolegy, bývalé kolegy, několik úrovní spolužáků. A další kruhy vznikají v zaměstnání – zákazníci, dodavatelé, odběratelé, obchodní partneři.

Související z března tohoto roku: Google (ne)spouští sociální síť pod jménem Google Circles

Google se od samého počátku snaží, aby lidé své kontakty v Google+ organizovali do Kruhů (Circle). A pro veškerou komunikaci v Google+ (znovu zdůrazním, že Google velmi dobře okopíroval funkčnost Facebooku) pak mohou určovat, které Kruhy budou příjemci sdělení. Tedy toho, co na sociální síti uveřejní.

Sociální kruhy v Google+ fungují i opačně, informace, které přijímáte, můžete „filtrovat“ podle kruhů – můžete se tak podívat a informace pouze od toho okruhu známých, které vás zajímají. Google+ z Facebooku naštěstí neokopíroval tamní Zeď (Wall) s filtrací „významu“ podle Facebooku – vidíte všechno, respektive vidíte to všechno, co na Google+ uveřejnili lidé z daného sociálního kruhu. A pokud jste dostatečně masochističtí (a budete mít tisíce známých), můžete se samozřejmě dívat na kompletní příval informací (v Google+ terminologii Stream).

Jednosměrné i dvousměrné vazby

Google+ z Facebooku naštěstí nepřevzalo ani koncept povinně obousměrné vazby – „přátelství“ není nutné k tomu, abyste mohli někoho sledovat – stejně jako na Twitteru je v Google+ možné pouze číst něčí příspěvky z sociální sítě. A tato osoba se nemusí stát přítelem.

Související: Inside Google+ — How the Search Giant Plans to Go Social (Wired.com)

Na Google+ pak můžete určovat, kdo informace uvidí – od „veřejné“ přes „všechny vaše kruhy“, „rozšířené kruhy“ (uvidí to lidé v kruzích lidí ve vašich kruzích) až po konkrétní určení jednotlivých kruhů. Není možné konkrétní sdělení poskytnout pouze určitému člověku (či více lidem) – musí být v nějakém Kruhu.

Google+ může být v principu lépe a snáze použitelné jak pro osobní, tak pro firemní sociálně-komunikační potřeby.

Google+ a soukromí

Jednu věc je potřeba ujasnit na samém počátku – na Internetu neexistuje soukromí. Cokoliv umístíte na Internet, byť to je zdánlivě označeno jako soukromí či určeno pro pouze omezenou skupinu lidí, je ve skutečnosti veřejné.

Google+ vypadá (prozatím) jako sociální síť s dobře vytvořeným systémem na ochranu soukromí – to ale nakonec Facebook vypadá taky. A z historie již všichni víme, že se na něco takového nelze spoléhat. V Google+ například můžete vytvořit status určený pouze pro určitý Kruh lidí – kdokoli z nich ale může tento status sdílet dál. Připadá-li vám to nepatřičné, tak je potřeba si uvědomit, že kdokoli z nich může stejně udělat copy-paste nebo screenshot a ten poslat dál.

Google+ intenzivně využívá LBS (Location Based Service) – tedy služby na zjišťování polohy – ve většině případů ale případné oznámení polohy (připojení ke statusu) musíte předem aktivovat. Pokud budete Google+ používat v aplikační podobě na mobilu, připravte se na to, že vaše poloha bude využívána – pochopitelně v rámci vašeho kruhu.

U fotografií je možné štítkovat, tedy klasicky označit osoby ve fotografiích – pomocí vám bude automatické rozpoznání obličeje, ale automatické rozpoznání konkrétní osoby (jako je tomu u Facebooku) zde není. Pokud vás někdo oštítkuje, dozvíte se o tom, ale (stejně jako u Facebooku) to není možné zakázat.

Pro používání Google+ musíte mít profil u Google – tady je nutné upozornit, že všechny profily u Google budou od srpna povinně veřejné a jejich používání je vázáno Pravidly  podobně jako u Facebooku – mimo jiné i používáním skutečných jmen.

Co Google+ aktuálně umožňuje

Google+ je na počátku, takže nabízí „základní“ funkčnost – základní ve významu nutné základní funkčnosti pro sociální síť.

Vytváření sociální sítě (sociální kruhů) – kontaktů a jejich zařazení do odpovídajících kruhů. Ve svých kontaktech můžete mít i lidi, kteří zatím nejsou v Google+ – v takovém případě jim vaše sdělení ze sociální sítě budou poslána e-mailem

Klasické a obvyklé sdílení – text (status), fotografie (jednotlivé i foto alba), video a odkazy. Ve všech případech můžete připojit informaci o vaší poloze a určit komu je sdělení určeno

Ve vkládaných statusech můžete označovat další lidi, funguje klasické použití „@“  

Sdílené fotografie i vytvořená alba jsou vytvářena v Google Picasa. Fotografie je možné štítkovat (tagging) stejně jako na Facebooku (označovat osoby ve fotografii) s podporou rozpoznávání obličeje (automatické štítkování jako na Facebooku se nekoná). Fotografie můžete po nahrání otáčet a použít na několik základních fotografických filtrů.

Příjem informací z vašich kruhů v takové podobě, jakou znáte případně z Facebooku . Zdejší „Wall“ (Zeď) se jmenuje Stream, funguje v reálném čase (nové příspěvky naskakují automaticky a objevují se na začátku přehledu)

Příspěvky v Google+ můžete označit pomocí „+1“ (Google svůj +1 prvek proměnil na ekvivalent Líbí/Like z Facebooku, můžete je sdílet dál mezi své kruhy a můžete je komentovat.

Vlastní příspěvky a vlastní komentáře k cizím příspěvkům můžete mazat ale také plně a neomezeně opravovat.

Pokud je kterýkoliv z příspěvků (včetně fotografii i foto alb) přístupné pro veřejnost (Public), tak je možné na něj poskytnout komukoliv odkaz a jsou přístupné přímo na webu.

Nechtěné kontakty můžete ztlumit (mute), kompletně zablokovat a nahlásit zneužívání.

Google+ můžete používat v mobilním telefonu – v Android Market najdete hodně podařenou Google+ aplikaci a Google slibuje aplikaci pro iPhone „soon“ (neboli brzy). Pro další telefony a tablety Google+ nabízí mobilní verzi (HTML5 mimochodem) – pro telefony vypadá dobře, pro tablety už samozřejmě ne tak dobře.

Mobilní aplikace pro Android nabízí možnost automatického upload čerstvé pořízených fotografií a videí do Google+

Google nasadil i novou lištu – původně bílé „menu“ v horní části okna prohlížeče je nyní tmavé. A vedle rozcestníku na jednotlivé služby Google nyní obsahuje i možnost okamžitého sdílení do Google+, přístup k nastavení Google+ a notifikaci s počtem nových událostí v Google+ a okamžitým přístupem k nim (bez nutnosti přejít do Google+)

Nastavení funkčnosti Google+ hlavně co se notifikací a soukromí týče. Notifikace jsou možné i na telefon (SMS), ale aktuálně pouze pro omezený počet zemí.

Kompletní export informací, které jste do Google+ uložili (v rámci „Data Liberation“ postoje Google k této věci). Google Takeout nabízí stažení informací z Google Buzz, Kontakty a Kruhy, alba z Picasa, informace z Profilu a kompletní „Stream“, tedy to co jste na Google+ publikovali (pokud budete zkoušet, je to zatím dost poruchové)

Používat Google+ v češtině (snad se nebudete moc zlobit, ale všechny screenshoty jsou z anglické verze)

Integraci s Google Profiles (viz Nové Google profiles. Inspirace Facebookem samozřejmě čistě náhodná a Google má nové vyhledávání v profilech lidí)

Google Sparks umožňuje nastavit si (více-či-méně pomocí klíčových slov) oblasti informací, které máte zájem sledovat – Google+ v nich potom nabízí přehled článků, které na dané téma našel. Není mi prozatím jasné ani jak to dělá, ani jak případně tuto možnost využít pro něco víc, než pasivní monitoring (odpovídající využívání Google News).

Huddle (dostupné pouze v mobilní aplikační verzi, prozatím tedy jenom pro Android) je „super-fast group messaging for your circles“ – pokud z toho příliš nechápete o co jde, tak více-či-méně o „skupinový chat“

Hangouts pro „setkávání“ lidí online – hlasový a video chat, do kterého mohou vstupovat lidé z vašich kruhů.

Co Google+ prozatím neumožňuje

Používání s účty z Google Apps – obvyklý a dlouhodobý problém Google se (prozatím) projevuje i v Google+. Odpověď Google je jednoznačná: „We're actively working on making Profiles (and Google+) available for Google Apps – it should be available in the coming months.

Propojení s Facebookem, Twitterem či jakoukoliv další sociální sít

„Import“ kontaktů z jiných sociálních sítí. Nefunguje prozatím příliš dobře ani „import“ kontaktů z míst, odkud je nabízen (Yahoo!, Hotmail a služby Google).  

RSS, XML či jakékoliv další exporty, stejně tak prozatím chybí jakékoliv API. Nenajdete ani propojení s Open Social, ačkoliv jde o aktivitu Google

Propojení s některými dalšími službami Google – citelně chybí například propojení s Gmailem, respektive funguje jenom jednosměrně – v Gmailu se vám budou (stejně jako u Google Buzz) objevovat „maily“ s příspěvky z Google+ díky notifikacím. Nečekejte prozatím ani integraci Google+ do dalších služeb – v Google Reader například také citelně chybí.

Sdílení odkazů nepoužívá Open Graph informace ze stránky. Zde nezbývá než doufat, že odpor Google k Facebooku neovlivní úsudek natolik, aby Google tuto nesmírně užitečnou věc implementoval

Obdoba Facebook Pages (Stránek) – tedy nějaké formy prezentace pro firmy, která by jim umožnila využívat Google+ – stávající podmínky užívání něco takového vylučují – firma nesmí mít profil na Google. A zajímavé bude také to, jak se projeví fakt, že neveřejné profily uživatelů Google zruší 31. července

Porazí Google+ Facebook?

Čistě osobní pohled? Ten říká, že bych si hodně přál, aby se Google+ podařilo stát se významnou a používanou sociální sítí. Po několika hodinách používání označím Google+ za

a) velmi vydařený vstup Google do sociální sítí

b) perfektní práci v duplikaci funkčnosti Facebooku

c) poskytnutí toho co umí Facebook v lepší a příjemnější podobě

„Porazit“ Facebook bude nicméně stále nesmírně těžké – 750 milionů lidí celosvětově je prakticky nepředstavitelné množství. A jakkoliv Google používá miliarda lidí, většina z nich „už je dávno na Facebooku“. Bude zde platit stále to samé – jednotlivec není schopen udržovat víc než jednu sociální síť efektivně (dají se zvládnout dvě, ale je to spojeno s řadou problémů a komplikací).

MIF14

       

Související: Good First Sign: I Have A Strong Desire To Keep Using Google+ (TechCrunch.com) a Google Execs Explain Why They Launched Google+ Now, Before It’s Ready /(All Things D)

Google má na své straně několik výhod – hlavní například v tom, co mně osobně vyhovuje nejvíc – dokáže (respektive může) integrovat své služby. A pokud je používáte skoro 24/7, tak je Google+ ideální. Není to technicistní zmatek v podobě Google Wave. Není to izolovaný a podivný Google Buzz – je to opravdu kopie Facebooku. Až tak dobrá kopie, že očekávám nástup armád právníků Facebooku (ostatně, Wall Street Journal: Google’s Facebook Copycat, Google Plus)

Aby Google s Google+ uspěl, potřebuje získat „kritické množství“ uživatelů – takové, aby „kruhy“ byly užitečné a přínosné. Možná se to chce protentokrát nebát. Google+ za to stojí.

Daniel Dočekal

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

       
73 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2012 7:31

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem