Hlubokookultní analýza letošního křišťálového loupení

aneb Zvláštní zpravodajství z noci zasvěcené křišťálu pro dychtivý národ očekávající dobrozdání z hlubin divadla Archa.

Každý rok před národ předstupujeme s obrazem Internetu takovým, jaký si ho o sobě udělají jeho uživatelé. Abychom toto nastavené zrcadlo dostatečně pochopili, stojí za to nahlédnout pod pokličku dnešních výsledků a ponořit se do kvasícího kompostu aktuálních trendů českého Internetu. Proč tedy letos zvítězili ti, kdož zvítězili?

Tento podloudně kolportovaný plátek, se kterým kdos z médií tištěných vetřel se na Křišťálovou Lupu a chtěl ji takto znevážit, si můžete stáhnout i v PDF, pro vaše hlubší opovržení nad touto gorilovou akcí: Crystal News

Křišťálová Lupa 2011: Konec tisku

Letošní vyhlašování cen Křišťálové Lupy se neslo pod heslem „Konec tisku“. Více se dozvíte z našich novin…

Simír a medůza
Autor: Agentura Perseus

Když pohlédli výsledkům přímo do očí, někteří diváci doslova zkameněli.

All Star je Seznam.cz, o tom není pochyb. Letos k tomu vydatně dopomohl génius Járy Cimrmana a inovativní slogan „Seznam Ležící Spící“ chytil národ u srdce stejně dojemně jako ruka pilota knipl JAKu nad Jaroslavlí.

Mapy.cz excelovaly rovnou dvakráte, jednou jako mobilní aplikace, podruhé mezi Nástroji a službami. Není se co divit, právě na nich je vidět superiorita Seznamu oproti Google nejlépe. Absolutní pochopení českého trhu a jeho specifik vedlo k implementaci turistických tras s možností výpisu těch, které se nejlépe hodí k utajenému přechodu státních hranic nebo k umístění výjezdu z tunelu Blanka do sídla pražské ODS. Což jsou klíčové detaily, kvůli kterým bude zahraniční gigant ještě dlouhá léta ztrácet dech. A uživatelé si toho jsou pochopitelně velice dobře vědomi.

Aukro.cz je internetové obchodování se vším všudy. Blešák kombinovaný s výprodejem zbytného zboží za nezbytné ceny s reprezentativním hodnocením nejlepších šíbrů a pojištěním pro all-inclusive pobyt ve vězení, to je polské know-how s dlouhou tradicí sahající až k památným pochodům na polská tržiště přes česko-slovenskou hranici, se kterým se nedalo neuspět.

Google ve vyhledávačích zabodoval, hvězdou dne ale stále není. Jak to? Inu, mít vlasy jako Táňa le Moigne ještě neznamená, že na vás občas nepřijde Zima. Buďto beranici nebo mrazuvzdorný lak, volá Módní hlídka, a kozačky na deseticentime­trových podpatcích by také neškodily. Ale s flitrem!

Mezi zájmovými weby i nadále kraluje ČSFD, filmová databáze toho, co stojí za to zdarma stáhnout. Zvrátit její dominanci je skoro nemožné, i když řada filmových open source šlágrů jako Karlovarská losovačka z dosahu centrálně řízené distribuce uniká. Bude mít příští rok větší štěstí amatéry spravované iTunes? Nu, nepočítáme s tím!

Návštěvníci odevzdávají zbraně
Autor: Agentura KL

Účastníci večera museli při vstupní kontrole odevzdat veškeré předměty, které by mohly ohrozit zdraví moderátorů. Přeci jen, jistota je jistota.

Nejserióznější zpravodajství iDnes zvítězilo aktuálně i letos, což musíme ihned ocenit, neboť stále přináší zajímavé novinky, a vlastně za lidovku. Což je super, ať nás blesk srazí, jestli se to nedalo čekat, protože je to taková typická česká pozice, volit v této kategorii iDnes.

Novinkou je kategorie globálních projektů českých tvůrců, kde bodují sociální pekaři. Sytit hladové, pohladit tučné, to umí krmiči ze Socialbakers dobře, však s tím třetí svět za oceánem zaujali, a možná se dostanou i do projektů Unesco, když do toho budou stále tak dobře šlapat.

Inspirací roku je iPad, k němuž máme respekt. Je milé, když se uživatelé rozhodnou takto symbolicky uctít památku Steva Jobse, šéfa Apple. Takže říkáme společně s nimi: Steve, k tvému iPadu máme opravdu ten nejvyšší respekt. (Poznámka pro editora: zjistěte, proč k němu nemáme úctu, ale jen respekt. Není to málo?!)

Osobnost roku je kategorie, která ráda graduje sama o sobě. Po Milouši Čermákovi padl zrak komisařů na Tomáše Čupra, který povýšil slevu na luxusní zboží a zasloužil se o pročištění trhu s liposukčními studii, takže ženské magazíny s nimi konečně přestanou otravovat. A to je ceny hodno, kdo to měl pořád číst!

Česká televize a projekt roku? Kdo by se toho nadál. Vloni jí jen těsně uteklo toto ocenění za digitalizaci archivu z doby heydrichiády, když se ukázalo, že hodnotitelé to považovali za úsporu barev při přímém přenosu z parlamentu. Letos ale Milan Fridrich vsadil na jistotu a šel do mobilních aplikací, kde k omylu nemohlo dojít. Takže gratulujeme, rozhodně se tak ČT zásadně rozšířil prostor pro reklamu!

Přílepek poslance Farského měl propašovat cenzuru Internetu do slušné společnosti, ve které je toto slovo vnímáno stejně radostně, jako slovo politik, ODS, Brno, sociální demokrat nebo Radek John. Jak jinak vzdát hold legislativní práci pasáků demokracie než touto anticenou za počin, jenž nenašel vyzyvatele sobě rovného.

1000 věcí, co mě serou, ještě nekončí. Vytuněný, vymazlený seznam zdobící pokojík leckterého manažera okresního formátu a světových ambicí je podpásovou ranou pro politickou korektnost i prepubertální sny. Za takovou One man show by se nemusela stydět ani leckterá women. Poznámka pro editora: ten seznam věcí, co mě serou, je
na tom webu, to nejsou ty předchozí body.

Tomáš Hanák a prezident Klaus
Autor: Agentura 168 hodin.

Tomáš Hanák právě podle prastarého rituálu pasuje prezidenta Václava Klause na rytíře Křišťálového řádu za jeho celoživotní dílo “Odklánění” u příležitosti obnovené premiéry jeho legendárního snímku “Mé pero a já”.

Za reprezentaci České republiky získává cenu v kategorii Nejlepší videopočin roku sám tatíček T. G. Klaus. Export toho nejtypičtějšího, co v nás Češích je, zviditelnění naší národní hrdosti, vyvedení světa z haškistického omylu, že jen švejkujeme a nic jiného neumíme, vše s grácií a noblesou prezidentského úřadu, to je něco, čemu nemohlo konkurovat nic. Snad jen proslulá macka kdyby padla o něco dříve a hustěji, mohla mít i dnes šanci, ale státní péro je výjimečná liga.

A jak letošní ročník komentují osobnosti?

Pavel Zima
výkonný ředitel Seznam.cz k dvojnásobnému vítězství služby Mapy.cz:
Ještě teď mě mrazí. Vyhráli jsme s našimi mapami, a to ani nemusíme šmírovat lidi autem. Naštěstí máme mistry na pořizování leteckých fotografií.

Pavel Hacker
sociální pracovník EuroRSCG, k výsledkům kategorie Osobnost roku:
Hlavně, že nevyhrál Tomáš Řehák.

Tomio Okamura
podnikatel, po neúspěchu v kategorii Osobnost roku:
Nechápu to. Doufal jsem, že po svém vítězství ohlásím svou kandidaturu na prezidenta. Byl by to skvělý začátek.

Petr Nešpůrek
ředitel Mediaedge:cia, k výsledkům kategorie Osobnost roku:
Hlavně, že nevyhrál Tomáš Řehák.

Patrick Zandl
šéfredaktor Lupa.cz, k výsledkům:
My se k tomu nesmíme vyjadřovat. Šéf nám to zakázal. A chtěli jsme o tom napsat, ale nějak nám nevyšel čas.

Taťána le Moigne
ředitelka Google ČR, po vítězství v kategorii Vyhledávače:
Naše vítězství nás samozřejmě těší. Ale naši práci neděláme kvůli podobným cenám, pro nás je důležitý náš uživatel. Zvlášť ten, který ví, že jsme nejlepší. A pane redaktore, jak se na vás dívám, vy byste si měl zahrát moji hru Nešťourej se v nose!

Tomáš Čupr
zakladatel Slevomat.cz, vítěz kategorie Osobnost roku:
Doufám, že teď už i Patrick Zandl pochopí, co jsem zač.

Tomáš Řehák
konzultant, k výsledkům kategorie Osobnost roku:
Hlavně, že jsem nevyhrál…

Jaroslav Kábele
ředitel iDNES.cz, k vítězství v kategorii Zpravodajství:
iDNES! iDNES!! iDNES!!! Nevíte náhodou, jak jsme hráli ten fotbal? Tady dole není signál.

Daniel Dočekal
novinář, Pooh.cz, k výsledkům kategorie Osobnost roku:
Dobře, že se mě neptáte na vítězství v kategorii Globálních projektů, to bych vám snad odmítl odpovídat. Ale pokud jde o kategorii, kde jsem byl také nominovaný… pár jmen na tomto seznamu je opravdu zábavných. Smíchejte spekulanta, cholerika neschopného komunikovat, tlučhubu znajícího odpověď na všechno a vznikne výbušná třaskavá směs vhodná do kabaretu. Přesto je tam pár jmen, které mají můj obdiv či úctu.

Jan Řežáb
CEO Socialbakers.com, Globální projekty českých tvůrců:
Bylo mimořádně náročné udělat si pro převzetí ceny prostor mezi mými přednáškami. Přiletěl jsem z Washingtonu, letím zítra do Paříže a pozítří do New Yorku, kde předvedu svůj nejnovější nástroj. Mým cílem pro rok 2012 je titulní strana časopisu TIME. Redboss? Neznám.

Jakub Havrlant
CEO Allegro Group, nominovaný v kategorii Osobnost roku:
Už jsem trochu unavený, letos pořád jen něco nakupuju. AdMarket, Heureka, NetDirect, Tomáš Búřil… Naštěstí teď už mi zbývá jen nakoupit na Vánoce.

Pavel Krbec
ředitel internetu CET21:
Já bych je všechny hnal svinským krokem!

Kateřina Hrubešová
výkonná ředitelka SPIR:
Kdybyste věděli, co všechno se povídá.

Jan Václav Čep
jednatel Goldbach ČR:
Tak musím přiznat, s velkou pokorou a upřímně, že mě nesmírně těší, že jsme tentokrát nedostali Anticenu, přestože i za tu jsem byl před těmi dvěma lety vděčný. Ale svědčí to o tom, že trh je dnes jinde. Ostatně já taky.

David Duroň
ředitel prodeje pro firemní zákazníky Vodafone ČR:
Přichystali jsme našim zákazníkům Velikonoce o Vánocích, to je historický průlom. Takoví blázni u konkurence nejsou, aby se nás snažili trumfnout.

Tomáš Jindříšek
managing director Ogilvy Interactive:
Musím přiznat, že z baru jsem měl trochu zakrytý výhled, ale jinak se mi tu líbí.

Martin Jaroš
marketingový ředitel T-Mobile ČR:
Říkali jsme si, že největší šok celému trhu připravíme, když vánoční nabídku připravíme jen o Vánocích.

Dušan Janovský
interní konzultant vyhledávání Seznam.cz:
Yuhů!

David Grudl
programátor a bloger Nette:
Ty vole, co to jako mělo bejt? Já byl kvůli vtipům o Aničce za největší prase českého internetu, ale to byly aspoň skutečný vtipy!

Josef Šlerka
pracující filozof Ataxo, nominovaný v kategorii Osobnost roku:
Jak se do sítě volá, tak vám naskáče datový tarif.

Jan Barta
zakladatel Elephant Orchestra, nominovaný v kategorii Osobnost roku:
Odhaduju, že valuace týhle ceny se limitně blíží nule. Ta doména by možná přinesla nějaký revenue, ale zbytek je jen vyhajpovaný pozlátko.

Michael Rostock Poplar
investor:
Dneska pánové neměli svůj den D…

Martin Kopta
UX konzultant:
Většina podobných cen je na omak dost nepříjemná a uživatelům může trvat několik let, než jim dojde, k čemu je mohou použít. Mé další školení User experience začíná již za šest dnů.

Jakub Unger
šéfredaktor Aktuálně.cz:
My jsme se na Konec tisku dívali se zájmem.

Milan Fridrich
ředitel programových okruhů Česká televize, nominovaný v kategorii Osobnost roku:
Už jsem se rozhodl. Večerníček nasadíme uprostřed Dobrého rána. A nejnovější novinka: včera jsem doprogramoval aplikaci pro telefon Jablotronu, zítra oficiálně ohlásíme její spuštění na konci měsíce.

Libuše Šmuclerová
generální ředitelka Ringier Axel Springer CZ:
Já si myslím, že to všechno je čiročiré PR.

František Fuka
bloger a filmový kritik, nominovaný v kategorii One (wo) man show:
Na světě existuje mnohem víc věcí než 1000, který mě serou. A stejně to nestačilo. Hlasy mi nepřineslo, ani když jsem na sebe v průběhu hlasování strhnul pozornost žádostí o stažení nominace.

Petr Bednář
ředitel online divize Mladá fronta:
Nechcete nás někdo koupit?

Miloš Čermák
novinář, Osobnost roku 2010:
Co je to za pravidla, že zrovna v téhle kategorii člověk nemůže vyhrát víckrát za sebou?

Ján Simkanič
výkonný ředitel Internet Info:
Co se to tu dneska děje?

Věra Pohlová
Olšanské hřbitovy, sektor 4B:
Já bych tu Lupu nezakazovala.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2011 11:16
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »