Hlavní navigace

Internet pro podnikatele už není svobodný ráj

Josef Nádběla 17. 1. 2007

Doba hájení skončila. Podmínky pro začínající podnikatele na Internetu nejsou lehké. Oproti prvním obchodním průkopníkům v 90. letech minulého století nastupují dva zásadní handicapy: pokročilá technologie a legislativa. Obojí působí jako těžké okovy pro každého podnikatele, který se v dnešní době rozhodne přenést své aktivity na počítačovou síť Internet.

Peníze na Internetu vydělávat lze. Jenom je to o něco těžší pro nezavedené firmy, které nemají vybudovanou dostatečně silnou pozici. Vraťme se však ještě zpátky do historie a uveďme si zásadní rozdíl, kterým se odlišuje dnešní doba od doby před deseti lety.

Na začátku internetového podnikání nebyl ani tak potřeba kapitál jako skvělé nápady. Vytvořit na dnešní dobu primitivní katalogový seznam internetových odkazů a pojmenovat adresu takového seznamu www.seznam.cz byl nápad, který svému tvůrci, Ivu Lukačovičovi, přinesl miliony. Nápad, jak lépe hledat na Internetu kvalitní odkazy za pomoci analýzy vztahů mezi webovými stránkami, přinesl dvěma pánům se jmény Larry Page a Sergey Brin miliardy. Výsledkem je vzhledově primitivní, ale funkční služba www.google.com. Stejně tak lze mezi skvělé nápady umístit české služby www.seznamka.cz, www.spoluzaci.cz, www.horoskopy.cz, www.lide.cz a mnoho dalších. Všimněte si dvou pojítek, která jsou společná pro každou oblíbenou a úspěšnou webovou službu. V první řadě je to jednoúčelová užitečnost, ve druhé řadě vysoká spolehlivost a uživatelská přívětivost. K vytvoření masivního internetového komerčního úspěchu stačilo najít lidskou potřebu, přenést ji do světa počítačové sítě a učinit z ní spolehlivý maják, který říká všem návštěvníkům: Tady mě máte, splním vaše přání a nezklamu.

S vývojem Internetu se však běžní uživatelé stali více zhýčkanými a rozmazlenými. Příležitosti, které se objevily v minulosti, se nebudou opakovat. Stejně jako názvy domén, i určité služby svým vývojem získaly na jedinečnosti a tlačí začínající i stálou konkurenci k vyšším technologickým a intelektuálním výkonům. Doba, kdy stačilo usednout k počítači, vytvořit seznam několika stovek katalogových odkazů, již dávno minula. Po prvních průkopnících se na Internetu objevil bezpočet jiných talentovaných lidí, kteří vytvořili vlastní katalogy, fulltextové vyhledávače a seznamovací služby, ale úspěch se nedostavil.

Proč?

Běžní uživatelé, které jsem označil za zhýčkané a rozmazlené, chtějí kvalitu a určitou úroveň. A podotýkám, že na to mají právo. Každá z dnešních úspěšných internetových služeb má za sebou bouřlivý vývoj, pokročilou techniku a know-how svých zaměstnanců. Je těžké pro začínající firmu najít si na trhu vlastní místo a ukrojit si z koláče, který patří dlouhodobě zavedené a všeobecně oblíbené službě. Pro takový atak na tržní pozici je zapotřebí kapitál a účinné marketingové působení. Dá se říci, že se obchodní úspěchy přesunuly od klíčových nápadů nadaných jednotlivců k masivním marketingovým kampaním. Počáteční ohromení Internetem mezi běžnými uživateli již odeznělo a dnes si těžko budou zákazníci šuškandou předávat informaci o novém, graficky a obsahově výjimečném internetovém obchodě.

WT100

Na začátku jsem uvedl dvě slova jako hlavní překážky – technologii a legislativu. Obě tyto překážky se dají zdolat finančními prostředky. U legislativy je tak trošku problém se zákonem 480/2004, který i v novelizované verzi brání ve volném oslovení vytipovaného tržního segmentu. Přitom je třeba brát v úvahu, že až do roku 2004 takový způsob marketingového působení možný byl. Není si třeba nic nalhávat, pro mnoho firem znamenalo elektronické oslovení širokého tržního segmentu levný způsob, jak prorazit a vybudovat si silnou obchodní pozici. Podmínky pro rozvoj podnikání u zavedených a nových podnikatelů jsou tedy velmi nerovné.

Nedávno jsem na Lupě.cz četl starší článek o panu Jaroslavu Winterovi. Jednou z jeho myšlenek bylo, že si firma má vyhradit člověka pouze pro vyhledávání nových zakázek prostřednictvím sítě Internet. Po přijetí zákona č. 480/2004 mohu konstatovat jen jediné – tento vyhrazený člověk byl měl jednu ruku svázanou za zády. Otázkou je, zda je to správné.

Anketa

Zkoušíte podnikat na Internetu?

Našli jste v článku chybu?
120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Pokrytí ČRo Plus se opět rozšířuje

Pokrytí ČRo Plus se opět rozšířuje

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Lupa.cz: Kde leží hardwarový pupek světa?

Kde leží hardwarový pupek světa?

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

DigiZone.cz: Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD